Hekel aan deze maatschappij

29-11-2021 08:00 397 berichten
lege OP
anoniem_654df3e0e10b5 wijzigde dit bericht op 01-09-2022 07:49
99.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja TO. Het is allemaal maar hoe je bekijkt. Je hoeft niet mee te doen met wat er maatschappelijk mss van je verwacht wordt.

Als jij niet wil dan hoef je geen carrière te maken, kinderen te krijgen, een grote auto en duur huis te hebben.
Als je vrienden dit raar vinden is het misschien goed om andere vrienden te zoeken die er hetzelfde instaan als jou.

Ik ben nu 40+ maar toen ik jouw leeftijd had, had ik wat jij schrijft ook allemaal niet hoor! Nu 15 jaar later heb ik wel een huis en een auto (oude en geen leaseback) maar goed dat heeft allemaal even geduurd.

Ik ken verhalen van vroeger, dat mensen ook wakker lagen of ze het huis wel moesten kopen, of ze dan alles nog wel konden betalen etc. Dus veel veranderd is er niet. Mss willen we nu met zijn allen teveel en ik denk idd dat de maatschappij waarin we leven daar ook aan bijdraagd. De enige optie zal zijn je daar niks van aan te trekken en je eigen pad kiezen.
Tullia schreef:
29-11-2021 10:20
Als ik op viva de salarissen lees denk ik: hier reageren duidelijk alleen degenen die boven een bepaald bedrag verdienen.
heel veel mensen reageren niet in deze topics en daardoor krijg je een vertekend beeld.
Mwoah er reageren ook heel veel mensen met een uitkering hier vind ik. Volgens mij is het een redelijke dwarsdoorsnede van de maatschappij met ietsje meer hoogopgeleiden.
Alle reacties Link kopieren
Tacocat schreef:
29-11-2021 10:26
Mwoah er reageren ook heel veel mensen met een uitkering hier vind ik. Volgens mij is het een redelijke dwarsdoorsnede van de maatschappij met ietsje meer hoogopgeleiden.
Niet in de topics over salaris, bv. vergelijk je salaris met medeforummers.
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
29-11-2021 08:05
Hier moet je vechten voor je vierkante meters voor de hoofdprijs, moet je werk je passie zijn en gaan de gesprekken veelal over het grootste huis, het hoogste salaris, de dikste leasebak of allerlei nieuwe spulletjes en gadgets.

Doodvermoeiend.
Waar is ‘hier’ dan? Want in mijn ‘hier’ heb die ervaring helemaal niet.

TO je hoeft toch niet naar al die verjaardagsfeestjes te gaan? Eigen zakjes meenemen naar de supermarkt en thuis koken is toch gewoon normaal? Vind jij enkel iets leuk als je er veel moet voor betalen? Ik doe veel leuke dingen die me zowat niets kosten.

Ik heb het moeilijk met de maatschappij op heel andere dingen. Veel mensen met een kort lontje tegenwoordig, mensen die niet gewoon kunnen doen wat nu het beste is om uit deze pandemie te geraken, het ‘gewone’ leven dat steeds maar duurder wordt: wonen, energie, voeding...
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
29-11-2021 09:30
Dat zei ik al er zijn genoeg hard werkende mensen met salaris op bijstand niveau.
Het minimumloon gaat trouwens omhoog en netto is het verschil met modaal niet eens zo groot. Als je alleen een minimum inkomen hebt, dan is het inderdaad geen vetpot. Als je met z’n tweeën iedere het minimum verdient, dan heb je toch nog een aardig maandinkomen. Wat ik dan wel weer zie in mijn omgeving is dat in dergelijke gezinnen de vrouw vaak helemaal stopt met werken zodra er kinderen komen. Vaak ook nog eens 3 of meer kinderen. En dat begrijp ik dus van geen meter.
Tullia schreef:
29-11-2021 10:29
Niet in de topics over salaris, bv. vergelijk je salaris met medeforummers.
Nee dat geloof ik wel. Want het is leuker reageren met ‘ik verdien 4000,-‘ dan met ‘ik krijg bijstand’. Dus dat vertekent.

Al vind ik juist ook wel dat andersom mensen met een uitkering heel makkelijk zeggen ‘waar klaag je over, je inkomen is 3x zo hoog als het mijne’ en dat is natuurlijk ook wel waar. Maar er wordt wel wat aan voorbijgaan dat bedrag wat het meer is dan een uitkering niet ‘over’ is ofzo. Want wonen, verzekeringen, opvang enz worden allemaal ook een stuk duurder met een hoger inkomen. Nog steeds is een uitkering niet en nooit benijdenswaardig. Maar ik denk dat een gezin met 2x modaal wel veel meer geld binnenkrijgt maar niet per se veel meer overhoudt. Makkelijker is het wel.
anoniem_409016 wijzigde dit bericht op 29-11-2021 10:34
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tel je zegeningen TO. Jij hebt als 27-jarige al een huis kunnen bemachtigen en dat is menig leeftijdsgenoot nog niet gelukt.
Sommige dingen zoals kleding en apparaten voor thuis zijn in mijn beleving bereikbaarder geworden door de toename van kringloopwinkels of goedkoop scoren via marktplaats. Als ik rondloop in een kringloopwinkel denk ik wel eens was hij er in mijn arme tijd maar geweest. In dat opzicht is het een voordeel dat alles ruim verkrijgbaar is.
Wonen en boodschappen en dus de basisbehoeften daar moet iets mee dat kan niet maar blijven stijgen.
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
29-11-2021 08:59
En ik in een klein dorpje in Friesland 🤣
Ik denk dat we ‘regio’ als oorzaak weg kunnen strepen. :proud:
Slechts een kwart van de Nederlanders mag zich financieel gezond noemen;

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nen-sparen
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:44
Geef het even door aan de groep mensen van KOT-schandaal. Of de steeds groter groeiende groep mensen die gewoon normaal leven en werken en niets geks doen maar wel steeds meer problemen krijgen met rondkomen. En dat zijn geen mensen zoals TO. Daar heb ik het niet over.

Echt, verwende mensen die zelf geen idee hebben hoe een deel van Nederland echt leeft.

Enne, hier zijn al mensen die bepaalde zorg niet krijgen-nemen omdat ze de rekeningen ( eigen bijdrages en eigen risico) niet kunnen betalen.
Dit idd.
Of mensen die het eerst goed hadden, en gaan scheiden.. Huis verkopen met verlies..
Je baan kwijt raken, maar wel je hoge woonlasten houden.
In de schulden komen of het moeilijk krijgen gebeurt sneller dan mensen soms denken.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
29-11-2021 08:08
Schaf ‘cadeautjes’ af of ga niet mee in de gekte van 15 a 20 euro. Huur met vrienden (of alleen) een film thuis, maak zelf popcorn.

En als je voor 50,- met tassen vol kleding thuis kwam en dat nu weer wil: ga naar de kringloop.
Hear, hear.

En trouwens, waarom zou elke week iets leuks doen dan ook direct moeten betekenen dat dat dan elke week (een boel) geld moet kosten?
Genoeg leuke dingen die (vrijwel) niets kosten te verzinnen, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen carriere tijger, schijnbaar kan dat echt niet voor mijn leeftijd.
Iedereen gaat er maar vanuit dat je kinderen neemt en als vrouw dan alle ballen hoog houdt... nou nee bedankt.

Elk jaar wordt alles duurder en duurder en ik kan geen pagina, tv of app bekijken zonder reclames of te moeten betalen voor iets.
Serieus waar is de tijd gebleven dat je voor 10 euro naar de bioscoop kon inclusief. Popcorn en drinken.
En dat ik met 50 euro voor hele tassen aan kleding thuis kwam.

..
Je bent 27?

Ik kan me niet herinneren dat ik voor 10 euro inclusief popcorn naar de film ging en ik ben 54. Nou laat mijn geheugen mij wel eens in de steek, maar heb jij dat echt meegemaakt? Net als die tas kleding voor 50 euro. IK heb juist het idee dat kleding steeds goedkoper wordt, mede door ketens als de Primark.

Verder:
Juist in jouw generatie zou het niet meer zo moeten zijn dat de vróuw alle ballen hoog dient te houden. Zijn jullie nou nog niet opgevoed. Kom op zeg. Als jij dat idee hebt, zou ik dat snel eens met m'n partner om de tafel gaan, want dat hoeft helemaal niet. Dat doen jullie zelf. Door als vrouw alles naar je toe te trekken en doordat je (mogelijk) opgevoed bent met het idee dat mannen dingen niet kunnen of zien. Als man door alles lekker zo te laten (zou ik ook doen, als m'n partner alles naar zich toe trok.. heerlijk toch?)

Newsflash, mannen zijn mét mensen, als ze op het werk dingen kunnen onthouden en regelen, kunnen ze dat thuis ook. En als ze een auto kunnen rijden, kunnen ze ook stofzuigen en of de vaatwasser bedienen. Dat is namelijk veel makkelijker.

Verder: kijk minder naar wat anderen allemaal doen en vraag je eens af wat JIJ nou eigelijk wilt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
72Jelle schreef:
29-11-2021 09:26
Ik zit dan in de vijftigers en hier vliegen de tonnen erfenis mij om de oren. Dus ja, er is echt wel geld.

Wow, ik zit ook in de vijftigers, maar dit soort erfenissen hoor ik echt niet. En zal ik zelf ook zeker niet tegemoet zien. Mijn ouders hebben hun geld zoveel mogelijk opgemaakt. EN terecht.
Later is nu
Dreamer schreef:
29-11-2021 11:10
Je bent 27?

Ik kan me niet herinneren dat ik voor 10 euro inclusief popcorn naar de film ging en ik ben 54. Nou laat mijn geheugen mij wel eens in de steek, maar heb jij dat echt meegemaakt? Net als die tas kleding voor 50 euro. IK heb juist het idee dat kleding steeds goedkoper wordt, mede door ketens als de Primark.

Verder:
Juist in jouw generatie zou het niet meer zo moeten zijn dat de vróuw alle ballen hoog dient te houden. Zijn jullie nou nog niet opgevoed. Kom op zeg. Als jij dat idee hebt, zou ik dat snel eens met m'n partner om de tafel gaan, want dat hoeft helemaal niet. Dat doen jullie zelf. Door als vrouw alles naar je toe te trekken en doordat je (mogelijk) opgevoed bent met het idee dat mannen dingen niet kunnen of zien. Als man door alles lekker zo te laten (zou ik ook doen, als m'n partner alles naar zich toe trok.. heerlijk toch?)

Newsflash, mannen zijn mét mensen, als ze op het werk dingen kunnen onthouden en regelen, kunnen ze dat thuis ook. En als ze een auto kunnen rijden, kunnen ze ook stofzuigen en of de vaatwasser bedienen. Dat is namelijk veel makkelijker.

Verder: kijk minder naar wat anderen allemaal doen en vraag je eens af wat JIJ nou eigelijk wilt.
40- hier en voor 10,- naar de bios kon toen ik 18/19 was. Als je naar een sneak preview ging voor 6,- en je dus vooraf niet wist welke film je ging zien. En dan zelf snacks meesmokkelen en binnen 1 drankje kopen. Een normaal kaartje was toen echt al wel een stuk duurder dan dat. En hierbij liep je het risico dat je bij de nieuwste Mr Bean als spion film terecht kwam voor je 6,-
Alle reacties Link kopieren
suikerspinx schreef:
29-11-2021 09:20
Gaat me meer om waar het uiteindelijk naar toe gaat. Dat verschil tussen rijk en arm steeds groter wordt.
Dat kan ik alleen maar met je eens zijn. En dat verschil is ook echt wel zorgelijk.

Er stond dit weekend nog een stuk in NRC over de superrijken, heel rare wereld. https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/26/al ... n-a4067021
miekemv schreef:
29-11-2021 10:56
Slechts een kwart van de Nederlanders mag zich financieel gezond noemen;

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nen-sparen
Ik denk dat de lat van financieel gezond ook wel hoog ligt? Als het Nibud vindt dat je als 30er met koopwoning en auto zo een buffer van 20 of 30 duizend euro moet hebben vind ik dat ook wel aan de hoge kant. Zoveel spaargeld hadden mijn ouders ook niet toen ze zo oud waren, ook niet als je het omrekent naar ‘toen’
Alle reacties Link kopieren
Tacocat schreef:
29-11-2021 11:17
.En hierbij liep je het risico dat je bij de nieuwste Mr Bean als spion film terecht kwam voor je 6,-

:HA:
Dat blijft deze generatie tenminste bespaard :D
Patatje15 schreef:
29-11-2021 11:20
:HA:
Dat blijft deze generatie tenminste bespaard :D
Dit is me overkomen. Ligt nog steeds gevoelig….. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je frustraties deels wel. Het is gewoon een feit dat het welvaartsniveau dat we tegenwoordig 'normaal' vinden enorm hoog ligt, en daarnaast wordt dat welvaartsniveau voor een steeds grotere groep mensen onbereikbaar. Dat zie je o.a. terug in de overspannen huizenmarkt. Het zou in mijn ogen veel beter zijn als de inkomens minder ongelijk zouden zijn.
HobbeltVerder schreef:
29-11-2021 11:01
Hear, hear.

En trouwens, waarom zou elke week iets leuks doen dan ook direct moeten betekenen dat dat dan elke week (een boel) geld moet kosten?
Genoeg leuke dingen die (vrijwel) niets kosten te verzinnen, hoor.

Dit!
Mijn ouders deden vroeger elke week iets leuks met ons.

Op de fiets naar het bos, gratis
Naar het strand, 1 gulden parkeren en 9 km enkele reis benzine.
Op de fiets naar de kinderboerderij, gratis.
Lopend naar de speeltuin, entree voor drie kinderen 1,50 gulden.
Lopend op de fiets naar opa en oma, gratis.
Dreamer schreef:
29-11-2021 11:10


Juist in jouw generatie zou het niet meer zo moeten zijn dat de vróuw alle ballen hoog dient te houden. Zijn jullie nou nog niet opgevoed. Kom op zeg. Als jij dat idee hebt, zou ik dat snel eens met m'n partner om de tafel gaan, want dat hoeft helemaal niet. Dat doen jullie zelf. Door als vrouw alles naar je toe te trekken en doordat je (mogelijk) opgevoed bent met het idee dat mannen dingen niet kunnen of zien. Als man door alles lekker zo te laten (zou ik ook doen, als m'n partner alles naar zich toe trok.. heerlijk toch?)

Newsflash, mannen zijn mét mensen, als ze op het werk dingen kunnen onthouden en regelen, kunnen ze dat thuis ook. En als ze een auto kunnen rijden, kunnen ze ook stofzuigen en of de vaatwasser bedienen. Dat is namelijk veel makkelijker.

Verder: kijk minder naar wat anderen allemaal doen en vraag je eens af wat JIJ nou eigelijk wilt.
Grappig dat ze blijkbaar dat nog steeds niet massaal doen. Maar ja dat ligt aan de vrouwtjes he? Die zijn verantwoordelijk voor alles. En anders maken we ze dat wel, ook voor feit dat de mannen zich nog steeds drukken.
Alle reacties Link kopieren
Tacocat schreef:
29-11-2021 11:21
Dit is me overkomen. Ligt nog steeds gevoelig….. :proud:

:there: het verborgen leed van een generatie
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-11-2021 08:10
Je wilt het tegengaan door minder materialistisch te zijn. Maar je hele post gaat over consumeren en hoe duur dat is. Je verlangt naar de tijd waarin je met hele tassen kleding thuis kwam voor 50 euro. Ik verlang naar de tijd waarin je lang kunt doen met weinig kleding of waarin je niet afgerekend wordt hoe je eruitziet.

Minder materialistisch is niet hetzelfde als wensen dat alles goedkoper is.
Dit. Ik keek met mijn kind naar een serie die speelt in de jaren 80/90, en dan de wat alternatievere hoek. Het wordt levensecht in beeld gebracht, inclusief de lege kamers met allerhande kleden, matras op de grond, simpele eenpansmaaltijden eten, krakkemikkig badkamers etc.
Mijn kind vindt het niet leuk om te kijken want 'nare sfeer en die mensen zijn arm'.
Terwijl het in mijn ogen normale jonge mensen zijn die aan het opbouwen zijn en moeten kiezen: leuke kleding of luxer eten.
Mijn man en ik denken inderdaad terug aan de ruimere huizen met weinig spullen, 1 echt leuke outfit waar je zuinig op was, alles lopen of fietsen, ik zat zelden in een auto tot mijn 30e, vreemde badkamers (ik had een zgn 'plakdouche' met tig jaar oud soort linoleum inplaats van tegels, en het toilet was denk ik 50 cm van de doucheslang).
Het lijkt wel alsof jonge mensen denken dat ze moeten hebben waar ik pas bij stap 4 in mijn leven was.
Al ontken ik niet dat die woningmarkt nu echt kut is en vind ik echt dat er daar massaal tegenin moeten gaan.
Maar dat was dus ook: kraken en actievoeren leverde heel veel op. Veel hulpverlening, de locaties van hulp, en de oorsprong van veel hulpverlening komt voort uit de kraakbeweging en vanuit actievoerders die in hun vrije tijd alternatieve woonvormen, ook voor anderen dan zichzelf, regelden.
Ik mis soms wel die poten in de klei mentaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Tacocat schreef:
29-11-2021 11:17
40- hier en voor 10,- naar de bios kon toen ik 18/19 was. Als je naar een sneak preview ging voor 6,- en je dus vooraf niet wist welke film je ging zien. En dan zelf snacks meesmokkelen en binnen 1 drankje kopen. Een normaal kaartje was toen echt al wel een stuk duurder dan dat. En hierbij liep je het risico dat je bij de nieuwste Mr Bean als spion film terecht kwam voor je 6,-
De sneak bestaat nog steeds. En op mijn 27e smokkelde ik nog steeds alles mee naar binnen. Of nam gewoon niks.

Maar goed, ik kon ook feesten op een watertje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven