Hekel aan deze maatschappij

29-11-2021 08:00 397 berichten
lege OP
anoniem_654df3e0e10b5 wijzigde dit bericht op 01-09-2022 07:49
99.36% gewijzigd
Ik denk dat er een groep mensen is, helaas groeiende, die met een normaal inkomen nu al echt amper rondkomt, die helemaal niet elk weekend van alles kunnen doen zoals TO. Blij zijn als ze uberhaupt 10 euro voor cadeautjes kunnen uitgeven. Die met 2ehandspullen lopen, die met weekbudgetten leven en alle supers afgaan.

De energiearmen, mensen die nooit op vakantie gaan zodat hun kind op kamp van school kan, mensen die vastzitten in een een te klein huis, maar er is niets en als het er is kunnen ze het niet betalen. Zorgmijders. En ga zo maar.

En die werken gewoon, of zijn ziek of hebben helaas geen mogelijkheid tot maximale ontwikkeling omdat ze niet lekker leren, bepaalde achtergrond hebben enz.

Daar mag echt wel wat meer aandacht voor komen. Er is echt armoe en die wordt steeds meer.

Of TO tot die groep mensen behoort... denk het niet.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 29-11-2021 09:10
4.91% gewijzigd
@Stacey86 :flirting:
DeSlager schreef:
29-11-2021 08:48
Doeslief? Waarom zeg je dat niet tegen de to die een hekel heeft aan onze hele maatschappij. De maatschappij die haar alle kans heeft gegeven om zich te ontwikkelen.
Voel je niet zo kinderachtig aangesproken joh.

En alsof de maatschappij nu zo leuk en makkelijk is voor jonge mensen.
DeSlager schreef:
29-11-2021 08:48
Doeslief? Waarom zeg je dat niet tegen de to die een hekel heeft aan onze hele maatschappij. De maatschappij die haar alle kans heeft gegeven om zich te ontwikkelen.
Wie zegt dat zij zich niet ontwikkeld heeft?
Of staat ontwikkeling gelijk aan een hoog salaris?
Mensen die minder verdienen, werken ook hard.
Noia schreef:
29-11-2021 09:11
Wie zegt dat zij zich niet ontwikkeld heeft?
Of staat ontwikkeling gelijk aan een hoog salaris?
Mensen die minder verdienen, werken ook hard.

Ja, dat vind ik ook iets heel raars. En alsof iedereen de tools/hersenen heeft om zich zo te ontwikkelen dat er veel geld te verdienen valt.

Als je aanpoot in de thuiszorg of supermarkt of als schoonmaker, werk je heel hard maar genoeg om goed van rond te komen? Mahw.
En kunnen alle mensen hogerop komen?
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 29-11-2021 09:16
3.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-11-2021 08:47
Ik ben 25 jaar geleden al afgekeurd. Toen kon ik al niet mee met de eisen van onze maatschappij.
Die eisen zijn inmiddels nog veel hoger geworden en ik heb echt te doen met de 'jeugd van tegenwoordig'.
Wat een druk ligt er op de jongere generatie.

Ik hoop echt dat we met z'n allen gaan inzien dat we zo niet verder moeten, want de tweedeling is veel te groot geworden.
Wat dat betreft zie ik wel een kentering. Misschien is het tijdelijk hoor, maar vóór de algehele Corona-misère waren 5e en 6e klassers volledig gehypet, ze moesten en zouden de beste studie, tofste tripjes en gewoon de Beste met een hoofdletter zijn en worden, tegelijkertijd moesten en zouden ze méér dan alles uit het leven moeten halen, en het liefst nú en nu staat in het teken van succes komende jaren. Stressstressstress. Heel opgefokt vond ik. Die hele toekomst is verdwenen en daarmee ook de hooggespannen verwachtingen van zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
OliveHoover schreef:
29-11-2021 09:09
Voel je niet zo kinderachtig aangesproken joh.

En alsof de maatschappij nu zo leuk en makkelijk is voor jonge mensen.
Het is niet alleen nu een probleem
Als starter zijnde had je het ook lastig in de jaren 80 en waren er ook woonprotesten. ( Geen woning geen kroning ) Google daar eens op.
Iedere generatie heeft zijn opstart problemen.
Fijn dat meerdere zich erin herkennen.
Ik denk dat mijn bericht niet helemaal goed overkwam.
Het gaat niet zo zeer om de spullen en het consumeren, dit waren meer voorbeelden. En het gaat me ook niet om een volle zak kleding van 50 euro. Ik koop amper kleding voor mezelf, behalve als iets versleten is. Laatst nieuwe spijkerbroek gekocht voor nog geen €15 euro ben daar super gelukkig mee.

Gaat me meer om waar het uiteindelijk naar toe gaat. Dat verschil tussen rijk en arm steeds groter wordt.

Ik werk gewoon zoals ieder ander en betaal net als ieder ander mijn belasting. En ik heb hard gewerkt voor wat ik nu heb opgebouwd, zodat ik een huis heb en eten in de koelkast. Oh en op social media zit ik niet.

Mensen met opmerking stel je niet aan en grow a pair en dat ik me slachtoffer voel... ik weet zelf wel beter gelukkig.
Kliko schreef:
29-11-2021 09:17
Het is niet alleen nu een probleem
Als starter zijnde had je het ook lastig in de jaren 80 en waren er ook woonprotesten.
Iedere generatie heeft zijn opstart problemen.

En toch is deze generatie die met meeste problemen en dus de minste kansen van naar de oorlog. Pas nog berekend door planbureau.

Toen was er namelijk nog stufie en andere sociale voorzieningen die nu minder goed zijn. En huizentekort was niet zo erg als nu.
En daar was de gevolgen van corona nog buiten gelaten.

En Nederland is rijker dan ooit, dus er gaat iets erg mis.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 29-11-2021 09:20
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik deel je gevoel wel een beetje TO, vooral over die consumptiemaatschappij die bijna niet te ontkomen lijkt (reclames, winkels, natuurgebieden die ineens geprivatiseerd worden en toegangsgeld vragen, beleid van de overheid, etc). Gelukkig zijn er ook echt veel mensen die dit niet prettig vinden en er lijkt voor mijn gevoel een soort tegenbeweging gaande onder een deel van de mensen. En het mooie is dat je zelf kan kiezen met wie je om gaat.

Verhalen over dat de jeugd het nu veel moeilijker heeft dan ooit deel ik niet zo. De woonmarkt is wel f*cked up. Een baan vinden is weer veel makkelijker dan tien jaar terug toen ik afstudeerde. Overigens konden wij ook 2 jaar lang geen huis kopen, omdat het mega duur was, we tijdelijke contracten hadden en een starterssalaris (plus studieschuld). Volgens mij moet je vooral niet vergelijken met mensen die 10+ jaar verder zijn dan jij, want de verhalen dat je op jonge leeftijd hard moet werken en genoegen moet nemen met minder luxe (maar wél jouw eigen spullen!) zijn van (bijna) alle tijden. Een verschil is denk ik dat de huidige generatie is opgegroeid in een tijd dat het héél goed ging en dus gewend zijn dat veel kon. Ik lees tassen vol met kleding, naar de bioscoop kunnen, denk je dat dat vroeger normaal was? Leren genoegen nemen met minder is nou juist iets dat heel erg past bij consuminderen.
socie wijzigde dit bericht op 29-11-2021 09:23
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:20
En toch is deze generatie die met meeste problemen en dus de minste kansen van naar de oorlog. Pas nog berekend door planbureau.

Toen was er namelijk nog stufie en andere sociale voorzieningen die nu minder goed zijn. En huizentekort was niet zo erg als nu.
En daar was de gevolgen van corona nog buiten gelaten.

En Nederland is rijker dan ooit, dus er gaat iets erg mis.
Dat zeggen ze dat Nederland rijker is dan ooit..
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel, maar het is niks nieuws.
Ligt idd ook aan je omgeving en hoe gevoelig je voor status bent.
Ik ben gescheiden, heb nooit carrière gemaakt en werk zo min mogelijk. Maar ben wel super handig met geld, dus kan van weinig heel veel doen.
Valt mij juist op dat de kinderen van familie en vrienden (twintigers) nu allemaal zulke goede banen hebben en met nog een ton van papa en mama meteen starten met een prachtig ingericht huis. Dus daar is zeker een tweedeling
Als ik naar die influencers kijk, snap ik dat je ontevreden wordt, het gaat alleen maar over consumeren, lunchen, nagels laten doen, vakanties enz.
Van mij mag 'normaal' wel weer een hoop stappen terug.
Kliko schreef:
29-11-2021 09:17
Het is niet alleen nu een probleem
Als starter zijnde had je het ook lastig in de jaren 80 en waren er ook woonprotesten. ( Geen woning geen kroning ) Google daar eens op.
Iedere generatie heeft zijn opstart problemen.
Ik hoef daar niet op te googlen hoor, ik ben prima op de hoogte van de Nederlandse geschiedenis. Maar dat wil niet zeggen dat het nu niet lastig is, TO heeft niks aan vergelijkingen met toen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kijk je teveel naar anderen. Waarom zou je royaal mee moeten doen, als je dat zelf helemaal niet wilt? Als jij een cadeautje van 10 euro wilt geven en een ander geeft liever 20 euro dan is dat toch prima? Waarom wil je elke week iets leuks doen wat veel geld kost? Een strandwandeling of naar het bos kost helemaal niets. Een goed boek lezen of thuis een film kijken, is ook prima betaalbaar.

Als je kinderen wilt krijgen en daarna thuis blijft zitten, dan is dat niet heel erg slim. Niet zozeer omdat je als gezin dan minder te besteden hebt, maar simpelweg omdat bij een eventuele scheiding, mocht dat ooit gebeuren, je gelijk met 10-0 achterstaat. Je eigen broek ophouden, is altijd al belangrijk geweest. Met een gezin een paar dagen in de week in een betaalde baan werken, is toch niet zo’n ramp?
Alle reacties Link kopieren
OliveHoover schreef:
29-11-2021 09:24
Ik hoef daar niet op te googlen hoor, ik ben prima op de hoogte van de Nederlandse geschiedenis. Maar dat wil niet zeggen dat het nu niet lastig is, TO heeft niks aan vergelijkingen met toen.
Oke nou dan huilen we maar met to mee.
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
29-11-2021 09:21
Dat zeggen ze dat Nederland rijker is dan ooit..
Ik zit dan in de vijftigers en hier vliegen de tonnen erfenis mij om de oren. Dus ja, er is echt wel geld.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:20
En toch is deze generatie die met meeste problemen en dus de minste kansen van naar de oorlog. Pas nog berekend door planbureau.

Toen was er namelijk nog stufie en andere sociale voorzieningen die nu minder goed zijn. En huizentekort was niet zo erg als nu.
En daar was de gevolgen van corona nog buiten gelaten.

En Nederland is rijker dan ooit, dus er gaat iets erg mis.
De huidige jeugd schijnt de eerste generatie te zijn die het minder goed heeft/krijgt dan hun ouders.
Ik denk dat heel lang ouders als doel hadden om te zorgen dat hun kinderen het beter kregen.
En heel lang lukte dat ook.
Nu lijkt dat niet meer te gaan lukken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
OliveHoover schreef:
29-11-2021 09:24
Ik hoef daar niet op te googlen hoor, ik ben prima op de hoogte van de Nederlandse geschiedenis. Maar dat wil niet zeggen dat het nu niet lastig is, TO heeft niks aan vergelijkingen met toen.
Ik denk wel dat de eisen van veel starters van tegenwoordig veel hoger zijn dan die van starters in de jaren ‘80.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat niet veel mensen die gesprekken herkennen. Misschien ligt het inderdaad aan de regio dan. Ik woon in het gooi, daar zal het dan wel meer zijn... Zelf opgegroeid in een boeren provincie en dorp de eerste 18 jaar.

Toen ik verhuisde en naar de universiteit ging, liepen er toch wel echt een hoop mensen die wel voor status gingen en van rijke ouders afkwamen. Die op hun 18e al in een grote BMW parkeerden op de campus en elk weekend gingen jagen met de paarden en honden enz.

En nu... tja. Ik probeer er niet in mee te gaan maar ook tijdens familie bezoekjes gaat het vaak over dit soort dingen. Een kind uit de familie die 'even' een nieuw sport attribuut krijg voor 370 euro. Of voor z'n verjaardag een fietsje van 800 euro. Het kind is nog niet eens 5... :bonk:

Misschien moet ik toch maar eens terug verhuizen :-D naar dat suffe dorp waaruit ik o zo graag wilde vertrekken.
Kliko schreef:
29-11-2021 09:26
Oke nou dan huilen we maar met to mee.
Dat hoeft niet.


Maar misschien wel meer meehuilen met anderen, niet iedereen kan zoals TO elk weekend van alles doen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
29-11-2021 09:27
Ik denk wel dat de eisen van veel starters van tegenwoordig veel hoger zijn dan die van starters in de jaren ‘80.
Dit denk ik ook. Men wil gelijk een huis ipv een appartement. Ik ken niemand in mijn leeftijdskring die eerst een appartement kochten maar per se gelijk een groot huis voor een gezin willen en daarvoor bakken met geld lenen: maximale hypotheek plus een dikke lening bij ouders en verzwijging studieschuld.
Fizz schreef:
29-11-2021 09:27
Ik denk wel dat de eisen van veel starters van tegenwoordig veel hoger zijn dan die van starters in de jaren ‘80.
Ik denk het niet. Tuurlijk zijn er types zoals TO, beetje verwend misschien. Maar zat mensen, ook niet jongeren hebben het wel zwaar nu.
Beetje buiten je bubbel kijken kan helpen.
Maída schreef:
29-11-2021 09:29
Dit denk ik ook. Men wil gelijk een huis ipv een appartement. Ik ken niemand in mijn leeftijdskring die eerst een appartement kochten maar per se gelijk een groot huis voor een gezin willen en daarvoor bakken met geld lenen: maximale hypotheek plus een dikke lening bij ouders en verzwijging studieschuld.
Dat is echt niet meer aan de hand.
ZouBisou schreef:
29-11-2021 08:23
TO's post gaat voor een deel over consumeren maar toch ook over hoe lastig het is om als jong mens in de huidige tijd het financieel rond te krijgen. Zeker als je alleen bent. Ik herken dat wel, niet eens per se persoonlijk (want heb een partner en allebei een goede baan) maar er zijn zoveel jongeren die de helft van hun inkomen al op moeten maken aan huur. Die groep mensen wenst toch echt heel erg dat alles goedkoper was, want naast die hoge huur wordt alles elk jaar duurder terwijl salarisen niet (hard genoeg) meestijgen.

Soms benijd ik mijn oudere collega's wel die mij voor gek verklaren dat we voor 1100 euro huren (wat moet ik anders dan? Onder de brug gaan wonen??) en mij dan zeggen "goh, ik woon voor minder dan dat met een hypotheek in een vrijstaand huis". Ja, dat is fijn voor jou. En ook heel fijn voor jou dat je 3 kinderen hebt gekregen en dat huis hebt gekocht allemaal op 1 salaris. Ik wilde dat dat voor onze generatie ook nog kon maar helaas, dat kan niet meer. Ik bedoel dat niet sarcastisch, ik meen oprecht dat dat fijn voor hen is. Het is gewoon lastig om te zien dat dat nu echt niet meer gaat.

Er is weinig woonruimte en de ruimte die er is is duur.

Ik stond eind jaren tachtig voor die keuzes. De huizen waren niet zo duur als nu maar de regels bijzonder streng. Ook toen zaten wij te rekenen.

Het tweede salaris telde maar acht jaar mee voor de hypotheek, dus moesten wij in acht jaar één derde van de hoofdsom aflossen. Waardoor ook wij niet alles konden.

Én, én, én kon toen ook niet. We begonnen echt meer op nul destijds dan ik nu jongelui zie doen. Wij schrobden de twintig jaar oude keuken van het net door ons gekochte huis goed schoon en deden het ermee. De dertig jaar oude douchecel werd opgelapt met een nieuwe kraan en een emmer latex en deed nog vijf jaar dienst.

We hielden zeer eenvoudige vakanties, gingen hooguit twee keer per jaar uit eten op onze eigen kosten. Concerten, theater, bioscoop zagen we nooit vanbinnen, want geen geld. En toch waren we tevreden.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
29-11-2021 09:28
Dat hoeft niet.


Maar misschien wel meer meehuilen met anderen, niet iedereen kan zoals TO elk weekend van alles doen.
Dat zei ik al er zijn genoeg hard werkende mensen met salaris op bijstand niveau.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven