help, ik heb een collega erg gekwetst!

16-12-2008 11:25 481 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, een dilemma. Ik werk in een kamer met 4 andere meiden. Een van deze meiden valt behoorlijk buiten de groep. Ze geeft geen blijk van sociale gedragsregels, praat overal tussendoor, en gedraagt zich in veel gevallen gewoonweg ongepast. Daarnaast is ze eigenlijk alleen maar op zichzelf gericht. Ondanks het feit dat ik haar niet zo mag, probeer ik toch geinteresseerd te doen en te vragen naar haar weekend en naar andere dingen waar ze zich mee bezig houdt, bijvoorbeeld het zoeken naar een huis. Ondanks alle moeite, heb ik zelden een wedervraag gehoord. Nu is dat natuurlijk iets wat je bij veel mensen vindt, maar dit in combinatie met haar gedrag op de werkvloer wekt bij mij en mijn collega's behoorlijk veel irritaties op. De rest van de 4 collega's, waaronder ikzelf kunnen het erg goed met elkaar vinden.

Nu kan ik met de hele situatie op de werkvloer prima leven. Een ander verhaal wordt het over een paar maanden. Dan gaan 3 van mijn collega's (inclusief de sociaal incompetente, laat ik haar M noemen voor het gemak) en ik voor het werk naar het buitenland. Omdat de baas betaald wilde ik er een paar dagen vakantie aan vast plakken, het liefst met vriendje, maar die kan helaas niet mee. Datzelfde probleem hadden mijn andere 2 collega's. Aangezien wij goed met elkaar kunnen opschieten was het idee om met z'n 3en te gaan. Tot zover, hartstikke leuk. Maar je raadt het al, collega M. wil ook graag reizen en heeft zichzelf uitgenodigd om ook mee te gaan. Dat zagen mijn collega's en ik niet bepaald zitten. Eerst al een week met haar voor het werk weg en dan nog 'gezellig' een weekje vakantie. Dus na lang brainstormen kwamen we met de volgende oplossingen:

1.De situatie accepteren en met z'n vieren gaan

2.stiekem met z'n drieen de reis plannen en haar er niet in betrekken

3.haar vertellen dat we liever met z'n drieen gaan

4.Balen dat ze ook mee wil en zelf van het reisje afzien

Voor mij en een van beide collega's was oplossing 1 in elk geval geen optie. Oplossing 2 vind ik persoonlijk hartstikke hypocriet en dus ook geen optie. Oplossing 3 is knetterhard maar wel eerlijk. Oplossing 4 zou ook kunnen, maar dan moet je dus van dat leuke reisje afzien. Dus na lang beraad hebben we gekozen voor oplossing 3.

Ik heb me hierin opgeofferd en haar geprobeerd zo voorzichtig mogelijk te vertellen dat we liever met z'n drieeen gaan omdat wij het idee hebben dat we meer gemeenschappelijk hebben en meer een klik met z'n drieeen. Vrij snel na deze beslissing heb ik het haar gezegd. Zoals verwacht nam ze het niet zo goed op en nu zegt ze eigenlijk niets meer en is de sfeer om te snijden. Het is duidelijk dat ik haar behoorlijk gekwetst heb. Dat was allemaal wel te verwachten en natuurlijk behoorlijk naar.

Terugkijkende naar de hele situatie denk ik dat we te snel hebben gehandeld en er beter even een nachtje over hadden kunnen slapen. Misschien dat ik dan gewoon had besloten om maar alleen te gaan of niet. Maar helaas kan ik dat nu niet meer terugdraaien. Ik ben me ervan bewust dat ik nu overkom als een of ander harteloze bitch, maar dat ben ik niet. Ik ben altijd voorstander van openheid en eerlijkheid, maar heb in dit geval de situatie verkeerd ingeschat en daar heb ik erg spijt van. Daar komt nog bij dat nu een van de 3 collega's de situatie zo erg vindt, dat ze heeft besloten de paar daagjes extra met ons af te blazen. Er zullen een aantal van jullie zijn die zullen opmerken, hoe heb je dit niet kunnen zien, en wat had je dan gedacht en wat een rotmens ben jij enzovoort. Daar ben ik het voor een deel ook wel mee eens, maar vaak geldt ook dat je eerst zelf de situatie moet hebben ervaren om erover te kunnen oordelen.

De reden dat ik het post op dit forum is omdat ik graag tips wil om de situatie te redden en om te kijken of ik de schade die ik heb aangericht zoveel mogelijk kan herstellen. Moet ik met haar gaan praten, of moet ik het nu juist maar even laten? Moet ik nu toch maar voorstellen om met z'n vieren te gaan (ik kan me niet voorstellen dat ze dat nu nog wil...) of moet ik zelf het tripje ook maar afblazen? Ik hoop dat ik van jullie wat serieuze tips kan krijgen.

Alvast bedankt!
Wel grappig dat de collega ervan wordt beticht sociaal niet vaardig te zijn.

Op deze wijze uitsluiten van iemand vind ik ronduit onfatsoenlijk. Of je haar nu mag of niet. Het is je collega, daarhoef je geen vrienden mee te zijn. Jullie hadden beter bij het vakantieplannen maken al kunnen besefen dat je dit niet kan maken ten opzichte van een andere collega.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:zwabberbats schreef op 16 december 2008 @ 11:52:

[...]

Wat is er erg aan om ergens niet welkom te zijn? Iedereen hoeft elkaar toch niet perse aardig te vinden?

Eens met Zwabberbats... Daarom moesten we vroeger bij gym altijd kiezen wie er wel en wie er niet gekozen werd om een team te vormen - laagje eelt vormen

Je kan toch niet met iedereen vriendjes zijn?

Sorry, maar ik snap die collega's niet die er zo graag bij moeten zijn, niet sociaalvaardig zijn, maar plots wel heel sensitief reageren als er sprake is van afwijzing of buitensluiting.
en misschien had ze wel het gevoel dat ze er niet bijhoorde en komt haar ongepaste gedrag voort uit het feit dat ze er net heel graag bij wilde horen maar niet weet hoe ze dat voor elkaar moet krijgen. En daardoor dus "raar" doet

als je dan ineens met je neus op de feiten wordt gedrukt dat mensen je er niet bij willen hebben op hun vakantie als enige dan stort je wereld ineen en dan zal de sfeer inderdaad om te snijden worden. Ik zou me ook geen houding meer weten te geven in ieder geval

En ja de vakantie, ik kan me voorstellen dat die ineens niet meer zo leuk is.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Zwabberbats, dat is behoorlijk erg als jij als enige buitengesloten wordt.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ik vind wat Zwieber zegt goed, laat haar merken dat je haar waardeert als collega, maar geen vrienden bent.

Sociaal uitsluiten vind ik wanneer je iemand stelselmatig negeert.

Dit is gewoon een situatie waarbij enige oncomfortabelheid (is dat een woord?) niet echt te vermijden was. Mede misschein omdat je de indruk hebt gewekt geinteresseerder in haar te zijn dan je eingelijk was.

ik vind zeker niet dat je per se in je vakantie dan maar een betere band met iemand moet gaan krijgen, alleen als je daar echt op zit te wachten, maar het is je privetijd hoor. Ik bedoel, als je vriend wel had gekund, dan had je haar ook niet meegevraagd om een betere band mee op te bouwen. Toch?
quote:liesjelotje schreef op 16 december 2008 @ 11:25:

Ze geeft geen blijk van sociale gedragsregels, praat overal tussendoor, en gedraagt zich in veel gevallen gewoonweg ongepast. Daarnaast is ze eigenlijk alleen maar op zichzelf gericht. Ondanks het feit dat ik haar niet zo mag, probeer ik toch geinteresseerd te doen en te vragen naar haar weekend en naar andere dingen waar ze zich mee bezig houdt, bijvoorbeeld het zoeken naar een huis. Ondanks alle moeite, heb ik zelden een wedervraag gehoord. Het is aardig om haar het voordeel van de twijfel te geven maar in de OP van TO staat toch een duidelijke omschrijving van hoe haar collega is.
ja en dit gedrag is ook precies gedrag wat mensen vertonen die het graag goed willen doen. Waardoor ze vervallen in het oeverloos kletsen over zichzelf. En dat ongepaste gedrag, dat is ook iets wat voorkomt als je je best wilt doen om erbij te horen.
quote:liesjelotje schreef op 16 december 2008 @ 11:53:

@poezewoes, ja de hele constructie om mee te beginnen is al gek. Maar aan de andere kant, moet je dan zelf zo'n kans laten glippen om je collega te sparen?

Je had kunnen bedenken dat het haar zou krenken en dat het hele reisje daardoor voor haar wel een nare bijsmaak krijgt. Dus of je laat de kans niet glippen en hebt veel plezier met zijn drieen -maar neem dan de gekwetste collega op de koop toe en piep er niet over- , of voorkom dat je iemand buitensluit en ga niet.

Achteraf rekening gaan houden met iemand die je toch al hebt gekwetst heeft geen enkele zin. Sowieso al niet omdat jullie geenzins van plan zijn om het goed te maken. Het enige wat je nu nog probeert is om je eigen rotgevoel te verminderen, niet het hare. Want dat lukt je niet meer. Zoals MV al zegt: dit komt niet meer goed en de werkrelatie is ook onherstelbaar beschadigd.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:liesjelotje schreef op 16 december 2008 @ 11:53:

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik vind het prettig om te lezen dat jullie me niet allemaal een rotmens vinden ... Ik denk dat het misschien het beste is om de hele situatie even wat adempauze te geven en misschien dan nog met M. gaan praten. Aan de andere kant, blijft het voor haar een afwijzing die je eigenlijk niet goed kan praten. Ik vraag me dus af of het zin heeft om excuses aan te bieden, dwz. natuurlijk helpt dat voor mijn eigen schuldgevoel, maar helpt het haar ook?

Vraag 1:

Hoe weet je dat? Kan je voor haar denken, of heb je dat gevraagd?

Vraag 2:

Wil je iets goedpraten, of excuses aanbieden. Wat mij betreft twee verschillende dingen. Excuus is zeggen: Ik heb schuld hieraan en het spijt me, kun je me vergeven (klinkt wat beladen). Goed praten is zeggen: Eigenlijk heb ik geen schuld.

vraag 3:

Waarom scheelt het je wat of de vrouwen van het forum je een rotmens vinden? Jij weet toch hoe je de dingen hebt aangepakt? Als jij weet dat je 'een goed mens bent' doet onze mening er weinig toe. Vind ik dus.

Vraag 4:

Waarom en jij degene die haar moet 'redden'? Het klinkt een beetje alsof ze je projectje is. Jij moet haar helpen. Door praatjes met haar te maken die je eingelijk niet leuk vind. Ook nu weer moet je haar helpen met haar rotgevoel. Je bent met z'n 4en een kantoor en dus ook met z'n 4en verantwoordelijk voor goed met mekaar omgaan. Ik ben heel erg voor beleefd met elkaar omgaan hoor, maar jij bent niet de enige daar.

In ieder geval succes er mee
anoniem_58421 wijzigde dit bericht op 16-12-2008 12:07
Reden: aanvulling...4e vraag :)
% gewijzigd
Ik vind het wel sneu dat deze collega blijkbaar niet door had dat ze buiten de groep lag. Was ze nu echt zo irritant dat je het niet de moeite vond om haar mee te nemen? Wie weet voelde ze zich dan iets meer op haar gemak en werd ze dan rustiger; sommige mensen kwetteren als ze onzeker zijn.

Je bent geen rotmens hoor, maar misschien had je het nog niet van een andere kant bekeken. Nu wordt jullie tripje ook niet helemaal wat jullie er van verwacht hadden.

Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt met een feest dat ik met twee vriendinnen wilde geven en waar een vierde zich bij aansloot. Op zich had ik er niet zo veel problemen mee, maar vond dat de vriendin die de locatie regelde (via-via, spotprijsje) maar moest beslissen. Dat vond die vriendin ook niet leuk; dat zij de boeman moest spelen. Had ik niet zo goed over nagedacht... het werd ook zo voor mijn voeten geworpen door die vierde die het mee wilde vieren en ik had moeten zeggen dat wij er over na zouden denken.
quote:itsme26 schreef op 16 december 2008 @ 12:03:

ja en dit gedrag is ook precies gedrag wat mensen vertonen die het graag goed willen doen. Waardoor ze vervallen in het oeverloos kletsen over zichzelf. En dat ongepaste gedrag, dat is ook iets wat voorkomt als je je best wilt doen om erbij te horen.Dat is waar... Ik denk dat het wat meer duidelijkheid zou kunnen bieden als we weten of deze collega al jaren in dezelfde kamer werkt of dat ze relatief nieuw is. In dat laatste geval kan ik me voorstellen wat je beschrijft, Itsme.
Ik ken het wel hoor, ik ben een enorme ratelkont als ik verlegen ben. Dan klets ik ook overal doorheen en vergeet ik de normale fatsoensnormen wel eens. Als ik mensen wat langer ken gaat het wel beter. Achteraf baal ik dan waarom ik die en die vragen niet heb gesteld.

Ik ben een beetje voor de underdog in dit verhaal.
Stressed is just desserts spelled backwards
Als jullie met zijn vieren naar het buitenland gaan, en besluiten om daarna als collega's te gaan reizen want de vriendjes kunnen niet, dan vind ik het zeker niet onredelijk dat collega X aannam dat ze ook welkom was. Ze reist mee, en is een collega.

Op het moment dat drie collega's dan besluiten dat collega X niet leuk is, omdat ze niet in het groepje past, en haar dat vervolgens na besloten overleg wordt meegedeeld, kan ik dat niet anders betitelen dan sociale uitsluiting. Dat is gewoon wreed.
precies maleficent dat is het gedrag wat ik bedoel. Ik ben tegenovergesteld hou liever mijn mond en wordt dan het grijze muisje maar mensen zoals jou zijn er ook en dat herken ik heel erg in M.
Ik ben het met poezewoes eens.

Ik vind het ook niet echt handig om dan aan zo'n zakenreis een vakantie te plakken waar dan 1 iemand van de groep niet welkom is.

Heel pijnlijk voor die ander. Ik begrijp heus wel dat je haar liever niet erbij hebt, maar dan zou ik ervoor gekozen hebben geen vakantie eraan te plakken.

Het is door jullie werk dat je weg kunt.

Ik zou zelf de conclusie hebben getrokken dat de vakantie daarna er dus niet inzit omdat het niet netjes is om 1 iemand er niet bij te willen.

Maar goed, je hebt het haar al laten weten. Ik zou mijn excuses aanbieden.
Vooral omdat jullie drietjes het wel goed kunnen vinden. Wellicht zit zij wel elke dag te balen waarom ze bepaalde dingen niet goed zei. En dat kan heeeel lang duren als je al voelt dat je minder goed ligt bij de andere 3.

Maar goed, het is nu te laat om er nog een goed einde aan te breien.
quote:itsme26 schreef op 16 december 2008 @ 12:07:

precies maleficent dat is het gedrag wat ik bedoel. Ik ben tegenovergesteld hou liever mijn mond en wordt dan het grijze muisje maar mensen zoals jou zijn er ook en dat herken ik heel erg in M.

als aanvulling zeker als je al aanvoelt dat er iets negatiefs ligt binnen het groepje en dat zal ze zeker aan voelen als het 3 tegen 1 is.

Ik heb ook in een soorgelijke situatie gezeten. En je mag gerust weten dat ik daar doodongelukkig van werd. Iedereen keer op weg naar huis me zat te bedenken wat ik beter had kunnen doen. Ik heb de stap gemaakt om daar weg te gaan maar het is niet leuk zo naar je werk te moeten
Ik zou deze gelegenheid overigens aangrijpen om inderdaad met zijn vieren om de tafel te gaan zitten. Wat is er precies aan de hand in jullie communicatie? Waarom klikt het zo slecht? Voelt collega X zich slecht op haar gemak bij jullie? En waarom is dat dat? En vooral: wat kunnen jullie er met zijn allen aan veranderen om de samenwerking te versoepelen?

Nee, ze hoeft geen vriendin te worden, maar het is wel prettig als je op z'n minst als volwassenen met elkaar om kunt gaan. Speel dus open kaart, en wees heel eerlijk. Dan komt er misschien nog iets goeds voort uit deze onverkwikkelijke situatie.
Is collega nr 4 later dan jullie op de afdeling komen werken???

Want als ik jouw verhaal zo lees, dan heb ik wel een idee waarom ze zich niet zo sociaal opstelt. Als je een nogal gevoelig persoon bent, en je ziet dat je andere collega's lekker met elkaar klieken, dan kan ik me indenken dat je het moeilijk vind om je daarbij te voegen. Dan kun je gemakkelijk het gevoel hebben dat je buitengesloten wordt. En nu jullie met zijn 3en vakantieplannen hebben gemaakt zonder haar, is dat voor haar alleen maar een bevestiging van het feit dat jullie haar buitensluiten. En dat doet zeer, dus dat de sfeer te snijden is, dat snap ik wel.

In jouw verhaal hoor ik ook allemaal veronderstellingen over hoe zij is. Dat weet je niet, je ziet alleen gedrag, maar je weet niet waar dat gedrag vandaan komt. Misschien is ze wel ontzettend aardig, maar nogal onzeker. Als jullie nou met zijn allen eens een gesprek aangingen. En dan niet alleen naar haar wijzen, maar ook kijken naar wat je zelf hebt gedaan, waardoor zij misschien dat gevoel zou kunnen hebben gekregen. Misschien dat ze zich dan ook eens echt gehoord voelt door jullie. En kan het misschien toch nog gezellig worden op jullie kamer. Maar dan moet je wel oprecht ook naar jezelf kijken, en probeer dat dan door haar ogen te doen.

Die vakantie is hoe dan ook een pijnlijke kwestie. Daar is volgens mij geen fijne oplossing voor. Vind het dan ook niet slim aangepakt. Ik heb ook wel eens reizen gemaakt met collega's (ben stewardess) die elkaar ontzettend aardig vonden, en geen ruimte lieten voor een ander om erbij te komen. En geloof me, dat is niet leuk! Dan denk je; Gelukkig dat ik straks weer thuis ben.

hvm
Goed geschreven hvm!
quote:Poezewoes schreef op 16 december 2008 @ 11:56:

Wel grappig dat de collega ervan wordt beticht sociaal niet vaardig te zijn.

Op deze wijze uitsluiten van iemand vind ik ronduit onfatsoenlijk. Of je haar nu mag of niet. Het is je collega, daarhoef je geen vrienden mee te zijn. Jullie hadden beter bij het vakantieplannen maken al kunnen besefen dat je dit niet kan maken ten opzichte van een andere collega.
quote:hvm schreef op 16 december 2008 @ 12:11:

IIk heb ook wel eens reizen gemaakt met collega's (ben stewardess) die elkaar ontzettend aardig vonden, en geen ruimte lieten voor een ander om erbij te komen. En geloof me, dat is niet leuk! Dan denk je; Gelukkig dat ik straks weer thuis ben.

hvmMmmm.... klinkt voor mij als de toch wel wat typerende kliekjes op de MD11
Open kaart spelen (zoals Parnell zegt) en excuses aanbieden is het enige wat je nu nog kan doen om de relatie te repareren.
Ik zou exact 't zelfde hebben gedaan. Van de 4 oplossingen die jullie hadden, heb je de enige goede gekozen. Je eigen tripje laten vergallen door iemand waar je niet mee op kunt schieten is geen optie. En zelf ook niet meer gaan is natuurlijk ook niet zinvol. Als je met 4 man/vrouw samen moet werken en eentje past totaal niet in de groep is het beter dat ze dat zelf ook gaat beseffen zodat ze ofwel haar gedrag aanpast ofwel 'n andere baan gaat zoeken.

Zou me zo voor kunnen stellen dat die ongewenste collega er ook weinig trek in zou hebben om met 3 collega's in haar vrije tijd op te moeten trekken. Ze kan natuurlijk wel in haar eentje haar zakenreis verlengen en er zelf op uit trekken zonder jullie. Als ik degene was die buiten de boot zou vallen in zo'n kliekje zou ik allang en breed mijn eigen plan getrokken hebben wat betreft die verlenging op eigen kosten. En dan natuurlijk wel polsen bij de bitchen dat ik niet per ongeluk in 't zelfde hotel boek.
quote:Parnell schreef op 16 december 2008 @ 11:55:

[...]

Iemand niet aardig vinden is iets anders dan sociale uitsluiting. Ik vind dit wreed en onnadenkend, en de hele situatie doet me erg denken aan pestgedrag op de basisschool.Wreed? Dat vind ik echt overdreven hoor, ze doet/doen het toch niet doelbewust om die collega te kwetsen? Ze willen gewoon met "hun" groepje op vakantie en die ene collega hoort daar nou eenmaal niet bij, big deal zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven