Hernieuwen trouwbelofte. Hoe en waar?
dinsdag 1 september 2009 om 16:29
Even een vraag voor een bevriend stel. Zij willen graag hun trouwgelofte vernieuwen. Ze zijn niet kerkelijk en willen dat dus gewoon bij de burgelijke stand doen. De gemeente waar zij wonen wil dit echter niet doen. Uitleggen waarom kon men niet bij de gemeente. Of dat in alle gemeenten zo is, wist men ook niet. Waar zou zoiets wel kunnen of hoe pak je zoiets aan als je niet kerkelijk bent en niet bij de burgelijke stand terecht kunt?
dinsdag 1 september 2009 om 17:09
dinsdag 1 september 2009 om 17:11
quote:Zomaareenvent schreef op 01 september 2009 @ 17:08:
Misschien een flauwe vraag, maar wat is het nut hiervan? Het klinkt alsof deze mensen te weinig omhanden hebben.
Een trouwbelofte is voor altijd. Er is geen houdbaarheidsdatum waarna je de ceremonie nog een keer moet overdoen.Zoals ik al eerder schreef heeft dit stel nogal wat meegemaakt. Ze willen graag opnieuw voor elkaar kiezen en doen dat het liefst met een officieel tintje. Voor hen heeft het nut, dat is toch genoeg. Jij wordt niet uitgenodigd denk ik zo.
Misschien een flauwe vraag, maar wat is het nut hiervan? Het klinkt alsof deze mensen te weinig omhanden hebben.
Een trouwbelofte is voor altijd. Er is geen houdbaarheidsdatum waarna je de ceremonie nog een keer moet overdoen.Zoals ik al eerder schreef heeft dit stel nogal wat meegemaakt. Ze willen graag opnieuw voor elkaar kiezen en doen dat het liefst met een officieel tintje. Voor hen heeft het nut, dat is toch genoeg. Jij wordt niet uitgenodigd denk ik zo.

dinsdag 1 september 2009 om 17:12
quote:HotCherryPoptart schreef op 01 september 2009 @ 17:09:
Toet, volgens de site wel. Kost dan wel tussen de 200 en 400 euries.
Elninjoo, ik denk dat dat boven budget zou gaan. Is wel stiekem een droom van mij. Op Hawai, op het strand, blote voeten...Als dat boven budget gaat kunnen ze hun centen beter nuttiger en leuker besteden dan aan 'n hernieuwde trouwbelofte.
Toet, volgens de site wel. Kost dan wel tussen de 200 en 400 euries.
Elninjoo, ik denk dat dat boven budget zou gaan. Is wel stiekem een droom van mij. Op Hawai, op het strand, blote voeten...Als dat boven budget gaat kunnen ze hun centen beter nuttiger en leuker besteden dan aan 'n hernieuwde trouwbelofte.
dinsdag 1 september 2009 om 17:15
quote:HotCherryPoptart schreef op 01 september 2009 @ 17:11:
[...]
Zoals ik al eerder schreef heeft dit stel nogal wat meegemaakt. Ze willen graag opnieuw voor elkaar kiezen en doen dat het liefst met een officieel tintje. Voor hen heeft het nut, dat is toch genoeg. Jij wordt niet uitgenodigd denk ik zo.
Dat weet je maar nooit. Misschien ben ik wel hun behulpzame buurman en valt er binnenkort een uitnodiging op de deurmat.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om redenen te verzinnen voor een feestje, maar nut/noodzaak ontgaan mij hier een beetje. Als je 'het nodige hebt meegemaakt' (wie heeft dat overigens niet na x jaar huwelijk) lijkt een romantische vakantie me meer aan te raden dan het organiseren van een volmaakt overbodige huwelijksceremonie.
[...]
Zoals ik al eerder schreef heeft dit stel nogal wat meegemaakt. Ze willen graag opnieuw voor elkaar kiezen en doen dat het liefst met een officieel tintje. Voor hen heeft het nut, dat is toch genoeg. Jij wordt niet uitgenodigd denk ik zo.
Dat weet je maar nooit. Misschien ben ik wel hun behulpzame buurman en valt er binnenkort een uitnodiging op de deurmat.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om redenen te verzinnen voor een feestje, maar nut/noodzaak ontgaan mij hier een beetje. Als je 'het nodige hebt meegemaakt' (wie heeft dat overigens niet na x jaar huwelijk) lijkt een romantische vakantie me meer aan te raden dan het organiseren van een volmaakt overbodige huwelijksceremonie.
dinsdag 1 september 2009 om 17:16
quote:Zomaareenvent schreef op 01 september 2009 @ 17:08:
Een trouwbelofte is voor altijd. Er is geen houdbaarheidsdatum waarna je de ceremonie nog een keer moet overdoen.
Maar daarom is het toch niet per se verkeerd er nog eens aandacht aan te geven/ extra bij stil te staan. Ik vind het leuker dat mensen dit doen dan dat ze gaan scheiden. Je kunt het toch gewoon zien als een speciaal feest om je relatie en je samen zijn te vieren.
Wil niet zeggen dat ik het ook zou doen, maar ik vind het een onschuldig iets.
Een trouwbelofte is voor altijd. Er is geen houdbaarheidsdatum waarna je de ceremonie nog een keer moet overdoen.
Maar daarom is het toch niet per se verkeerd er nog eens aandacht aan te geven/ extra bij stil te staan. Ik vind het leuker dat mensen dit doen dan dat ze gaan scheiden. Je kunt het toch gewoon zien als een speciaal feest om je relatie en je samen zijn te vieren.
Wil niet zeggen dat ik het ook zou doen, maar ik vind het een onschuldig iets.
dinsdag 1 september 2009 om 17:17
dinsdag 1 september 2009 om 17:28
De EO had een paar jaar geleden een programma over dit soort 'gevallen'. Die ceremonies waren wel kerkelijk (neem ik aan). Ik vind het wel een mooi idee om met al je familie en vrienden erbij duidelijk uit te spreken dat je weer (nog steeds) voor elkaar kiest nadat je een samen een hoop hebt meegemaakt.
Als ik de site goed begrijp is deze mevrouw een trouwambtenaar die je 'los' kan inhuren. Er zijn er wel meer als je goed googled.
Als ik de site goed begrijp is deze mevrouw een trouwambtenaar die je 'los' kan inhuren. Er zijn er wel meer als je goed googled.

dinsdag 1 september 2009 om 17:30
quote:Toet schreef op 01 september 2009 @ 17:17:
[...]
Ik denk dat Hawai boven hun begroting is, dat is wat anders dan dat je een feest thuis of op locatie wilt geven.Ja, dat snap ik. Maar dan wel geld uit geven aan 'n dagje thuis met mensen die komen vreten en zuipen? Kost ook 'n paar 100 euro of meer. Beter nog 'n jaartje doorsparen dat ze wat écht leuks van dat geld kunnen doen en idd 'n romantische tropische locatie opzoeken. Dan hebben ze een paar weken waar van 't geld wat ze er nu in 1 dagje doorheen zouden jassen.
[...]
Ik denk dat Hawai boven hun begroting is, dat is wat anders dan dat je een feest thuis of op locatie wilt geven.Ja, dat snap ik. Maar dan wel geld uit geven aan 'n dagje thuis met mensen die komen vreten en zuipen? Kost ook 'n paar 100 euro of meer. Beter nog 'n jaartje doorsparen dat ze wat écht leuks van dat geld kunnen doen en idd 'n romantische tropische locatie opzoeken. Dan hebben ze een paar weken waar van 't geld wat ze er nu in 1 dagje doorheen zouden jassen.
dinsdag 1 september 2009 om 17:33
Nog een die heeft ook eerder genoemde relatievieringen erbij staan.
Elninjoo ik denk dat je het punt mist dat ze graag met gasten erbij hun huwelijksgelofte willen vernieuwen. Voordat ze alle gasten mee kunnen nemen naar een tropisch eiland zijn ze nog wel wat jaartjes aan het sparen waarschijnlijk.
Elninjoo ik denk dat je het punt mist dat ze graag met gasten erbij hun huwelijksgelofte willen vernieuwen. Voordat ze alle gasten mee kunnen nemen naar een tropisch eiland zijn ze nog wel wat jaartjes aan het sparen waarschijnlijk.
dinsdag 1 september 2009 om 17:35
Maar misschien vinden zij het juist wel leuk om het met al hun vrienden te vieren, in plaats van met z'n tweetjes. Kan toch? Misschien vinden ze het wel fijn om met al hun dierbaren samen te zijn.
Ik kan trouwens niet in een jaartje sparen voor een paar weken Hawai trouwens Wel voor een paar dagen Brussel. Ook leuk!
Ik kan trouwens niet in een jaartje sparen voor een paar weken Hawai trouwens Wel voor een paar dagen Brussel. Ook leuk!
dinsdag 1 september 2009 om 17:36
Twee mogelijkheden lijkt me...
1) Je vraagt ome Piet en haalt een bos bloemen bij de pomp.
Het gaat immers om de gedachte erachter.
2)Je doet het helemaal officieel en geeft (weer) een sloot met geld uit.
Mijn trouwdag was echt geweldig maar kostte heel veel geld.
En dat zat echt niet in die ambtenaar. Die was het goedkooptste van alles...
1) Je vraagt ome Piet en haalt een bos bloemen bij de pomp.
Het gaat immers om de gedachte erachter.
2)Je doet het helemaal officieel en geeft (weer) een sloot met geld uit.
Mijn trouwdag was echt geweldig maar kostte heel veel geld.
En dat zat echt niet in die ambtenaar. Die was het goedkooptste van alles...
dinsdag 1 september 2009 om 17:44
Wederom dank voor de ideeën. Zo moet het goed gaan komen.
Elninjoo, Hawaii gata boven het budget. De insteek in deze gebeurtenis is weer voor elkaar kiezen met een officieel tintje. Met een handjevol vrienden, dus het gaat geen kapitaal kosten.
Zomaareenvent, dat jij het niet nodig vindt, is jouw zaak. Maar ik vroeg om ideeën voor een stel dat wel het nut ervan inziet, sterker nog ze willen het graag doen. Het al dan niet het nut van het gebeuren hoeven we hier niet vast te gaan stellen. Dus tenzij je goede ideeën hebt, is je mening verder wel duidelijk.
Elninjoo, Hawaii gata boven het budget. De insteek in deze gebeurtenis is weer voor elkaar kiezen met een officieel tintje. Met een handjevol vrienden, dus het gaat geen kapitaal kosten.
Zomaareenvent, dat jij het niet nodig vindt, is jouw zaak. Maar ik vroeg om ideeën voor een stel dat wel het nut ervan inziet, sterker nog ze willen het graag doen. Het al dan niet het nut van het gebeuren hoeven we hier niet vast te gaan stellen. Dus tenzij je goede ideeën hebt, is je mening verder wel duidelijk.

dinsdag 1 september 2009 om 19:55
De ceremonie die ze willen doen zou toch alleen maar voor de show zijn. Omdat ze wettelijk gezien niet nog een keer kunnen trouwen. Dus de ceremonie zou eigenlijk iedereen kunnen doen. Hebben ze niet iemand in hun vriendenkring of familie die samen met hun een mooie toespraak en nieuwe beloften in elkaar wil draaien? En die de ceremonie dan doet? Misschien een leraar of iemand anders die het gewend is om voor grotere groepen te spreken? Voordeel is dat je zo'n soort ceremonie ook gewoon kan doen waar je wilt. Bijvoorbeeld in de achtertuin of in het park. En dat mag in heel veel gemeenten voor een huwelijksvoltrekking niet.

dinsdag 1 september 2009 om 20:02
Ik vind het zo'n bullshit om je trouwbelofte te vernieuwen.
Alsof de eerste niet meer "geldig" is na zoveeljaar.
Ik heb er niks mee en voel meestal "nattigheid" want vaak is er iets voorgevallen waardoor er weer "stevigheid" gecreeerd moet worden.
Ik vind het echt iets van deze tijd en ik snap werkelijk het nut er niet van.
Alsof de eerste niet meer "geldig" is na zoveeljaar.
Ik heb er niks mee en voel meestal "nattigheid" want vaak is er iets voorgevallen waardoor er weer "stevigheid" gecreeerd moet worden.
Ik vind het echt iets van deze tijd en ik snap werkelijk het nut er niet van.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.

dinsdag 1 september 2009 om 20:37
2 mensen samen durven misschien ook meer. Veel mensen spreken niet graag voor een grote groep maar met twee sta je toch sterker.
En het "belangrijkste" deel van de ceremonie kan het bruidspaar natuurlijk ook zelf doen: ze kunnen in hun eigen woorden vertellen waarom ze nog steeds voor de ander gaan en wat de ander voor hun betekent.
Ik denk dat zoiets best mooi en romantisch en ook "echt" kan worden ook al is het niet officieel.
En het "belangrijkste" deel van de ceremonie kan het bruidspaar natuurlijk ook zelf doen: ze kunnen in hun eigen woorden vertellen waarom ze nog steeds voor de ander gaan en wat de ander voor hun betekent.
Ik denk dat zoiets best mooi en romantisch en ook "echt" kan worden ook al is het niet officieel.

dinsdag 1 september 2009 om 22:25
quote:HotCherryPoptart schreef op 01 september 2009 @ 20:22:
Kaetje goed idee van de getuigen.
Arrasje, nog een goed idee of alleen kritiek?
----------------------------------------------------------------------------------------
Ja klopt alleen kritiek.
Ik vind dat wanneer je een tweede trouwbelofte gaat afleggen dat je de eerste niet meer serieus neemt.Er komt bij mij een soort "Alzheimer gevoe'l" naar boven.
Kaetje goed idee van de getuigen.
Arrasje, nog een goed idee of alleen kritiek?
----------------------------------------------------------------------------------------
Ja klopt alleen kritiek.
Ik vind dat wanneer je een tweede trouwbelofte gaat afleggen dat je de eerste niet meer serieus neemt.Er komt bij mij een soort "Alzheimer gevoe'l" naar boven.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.

dinsdag 1 september 2009 om 22:45