Hernieuwen trouwbelofte. Hoe en waar?

01-09-2009 16:29 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag voor een bevriend stel. Zij willen graag hun trouwgelofte vernieuwen. Ze zijn niet kerkelijk en willen dat dus gewoon bij de burgelijke stand doen. De gemeente waar zij wonen wil dit echter niet doen. Uitleggen waarom kon men niet bij de gemeente. Of dat in alle gemeenten zo is, wist men ook niet. Waar zou zoiets wel kunnen of hoe pak je zoiets aan als je niet kerkelijk bent en niet bij de burgelijke stand terecht kunt?
Aha, zie zojuist dat Bambi me al voor is geweest. Dubbelop dus.
Haha, die is inmiddels tripple en staat met stip op nummer !. Het is ook wel erg gaaf.
quote:HotCherryPoptart schreef op 01 september 2009 @ 22:42:

Dat mag je vinden Arrasje, maar zoals ik al zei, ik stel een vraag voor vrienden en ga niet in discussie over het hoe en waarom van deze vraag.

--------------------------------------------------------------------------------------------

En dat is nou niet op een forum te verkopen;daar worden meningen geventileerd.

Ik ben gewoon allergisch voor het vernieuwen van huwelijksbeloften en dan kan iemand informeren voor vrienden (als die vrienden zo graag dit willen moeten ze zelf actie ondernemen)

maar het onderwerp vraagt om reacties en dat zie je ook wel.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Arrasje, vrienden ondernemen wel degelijk zelf actie. Het op Viva vragen was mijn idee. Ik heb een nick en schrijf hier regelmatig, dus was het handiger als ik het even vroeg.

Als je er een discussie over wilt voeren open dan gewoon een topic. Of wacht even tot er meer tegengeluiden komen. Ik ga me in de discussie niet mengen. Zoals ik al eerder zei zou het ook niets voor mij zijn, maar de beweegredenen van dit stel begrijp ik wel.
En ik denk trouwens dat ik best op een forum waar meningen worden gegeven mag zeggen niet in discussie te gaan, zelfs al heb ik een topic geopend. Ik vroeg namelijk om ideeën en niet om wat vind je ervan.
Waarom moet het eigenlijk officieel zijn?

De meeste mensen tegenwoordig die 'echt' trouwen laten alles over aan vrienden en bekenden en dan hoeft de ambtenaar alleen de officiele vraag nog maar te stellen.

Meestal wordt het praatje door een vriend(in) of familielid gedaan. Die kennen de mensen immers.

En deze mensen die al getrouwd zijn en een speciale rede hebben om dat nog een keer te doen willen dan juist dat het officieel gebeurd.

Waarom?

Doe een amerikaans achtig (ik vind het vreselijk maar ook trouwgeloften hernieuwen vind ik onzin dus mijn mening doet er niet toe) 'spreek je eigen geloften uit". Dan kan je precies de woorden kiezen die je wilt en het is niet ingewikkeld...
http://blog.seniorennet.be/riten/archief.php?ID=288890
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.specialetrouwerij.nl/
Andere ceremonie, bijvoorbeeld opnieuw trouwen

Misschien zijn jullie al jaren getrouwd en wil je opnieuw verklaren dat je met elkaar verder wil. Of hadden jullie toen jullie trouwden, de middelen niet om daar iets leuks van te maken en wil je dat nu alsnog doen. Het geluk dat jullie samen nog steeds ervaren, delen met je kinderen, beste vrienden en familie met een prachtig feest. Hierin past een ceremonie, waarin jullie opnieuw aan elkaar en aan de buitenwereld bevestigen dat jullie met elkaar verder willen. De aanleiding hoeft niet persé een huwelijksjubileum te zijn. De ervaring leert dat na een mindere periode in een huwelijk (door bijvoorbeeld ziekte of problemen) het ‘vernieuwen’ van de trouwbelofte ook een krachtig en positief signaal is.

http://www.trouwceremonie.nl/
Neele, ze weten eigenlijk niet zo goed wie ze moeten vragen om de ceremonie te leiden. De genodigden zijn gasten. Dus dachten ze aan opnieuw naar de ambtenaar, maar dat schijnt dus nogal ingewikkeld te zijn. Het zelf doen denken ze ook aan, maar ze weten niet zo goed hoe dan.

BGB dankjewel!
Hoi HotCherryPoptart.

Mijn webadres is al langsgekomen maar ik wil graag wat meer vertellen over de mogelijkheden.

Zelf ben ik trouwambtenaar bij de gemeente Almere en doe dit al bijna 5 jaar. Een herbevestiging is bij de gemeente niet mogelijk zoals je al begrepen hebt.

Juist daarom biedt ik de mogelijkheid om een herbevestiging te doen. In overleg met het paar kan ik het geheel naar hun wensen invullen. Heel officieel of juist wat minder formeel. Met een (niet officiele) akte, getuigen en als het paar dat wil met een wisseling van ringen. Bij het paar thuis of op locatie.

Mijn website nogmaals is www.specialetrouwerij.nl en de kosten zijn mede afhankelijk van de woonplaats van het paar.
Demoontje, je kunt beter je laatste zin deleten, want nu ben je reclame aan het maken voor jezelf.
Inmiddels hebben onze vrienden een gemeente gevonden die wel aan hernieuwingen doen. Ze betalen gewoon de leges, krijgen een toespraak, de vraag en het jawoord. Alles behalve een akte tekenen dus. De andere opties vonden ze leuk, maar omdat ze er toch liever een officieel tintje aan geven hebben ze voor het stadhuis gekozen.
Wat leuk dat het hun toch gelukt is om het zo te krijgen als dat ze voor ogen hadden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven