Het Indo-topic

13-04-2012 17:16 1121 berichten
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.

Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.

Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.

Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.

Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.

Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Wat leuk! Mijn vader is nog net geboren in Nederland, omdat mijn oma pertinent weigerde om met een hoogzwangere buik op een boot te gaan zitten. Zij is geboren in Den Haag (of course) en mijn opa in Ambarawa. Mijn vader heeft lang in Garut gezeten. Dat vond ik zo'n leuke plek, maar in zijn tijd zal het wel minder geweest zijn.

Hij heeft nooit iets over Indonesië willen zeggen of vertellen. Trauma's, trauma's. Mijn zusjes en ik wisten niet beter dan dat we het daar nooit over moesten hebben.

Maar toen echtgenoot en ik er voor de eerste keer heen gingen, in 1996, heb ik dagboeken van onze belevenissen naar mijn ouders gestuurd (ouderwets op papier), die hij overgetypt heeft en naar de rest van de familie heeft rondgestuurd. Ik vond dat zo bijzonder! Ik wil hem nog steeds vragen waarom hij dat gedaan heeft, maar op de een of andere manier komt het er niet van. Waarom niet? Beats me!
Alle reacties Link kopieren
Durf je het niet te vragen misschien?
quote:jeane_avril schreef op 26 juni 2012 @ 22:32:

[...]

Dit wil ik ook maken! Toen ik nog vlees had haalde ik altijd lempers gevuld met kippengehakt. Ik bedenk me nu pas, dat het ook met vegetarisch gehakt zou kunnen. Wat geeft een lemper nou die typische smaak? De goela djawa?

De santen in de rijst en het vleesmengsel, samen met de goela djawa, misschien ? Ik houd heel erg van die zoete toon.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:missy_acy schreef op 26 juni 2012 @ 23:12:

Durf je het niet te vragen misschien?Ja, misschien. Het gekke is: hij heeft ruim vier jaar geleden een hersenbeschadiging opgelopen, maar daarvan is hij geweldig opgeknapt. Ik denk dat hij nu toegankelijker is voor dat soort vragen dan vroeger, maar het taboe is zo ingesleten dat ik het nog steeds niet aandurf. Het punt is denk ik meer dat mijn moeder uit de buurt moet zijn, anders gaat zij antwoord geven voor hem. Hè, ingewikkelde toestand.
Ach Sri. Leven is nu eenmaal niet altijd makkelijk. Heb wel zin om n koffie meet te doen trouwens, ook met Hassebasse. Volgens mij hebben we elkaar veel te vertellen/ vragen.
Dat lijkt me een geweldig plan, ik heb er vreselijk veel zin in. Zullen we mailen? Dan kunnen we een datum plannen.
Goed idee!
Missy, you've got mail (hoop ik).
Sri, ik heb geen mail? Zal ik jou even mailen?
quote:missy_acy schreef op 27 juni 2012 @ 22:29:

Sri, ik heb geen mail? Zal ik jou even mailen?Ja, wil je? Die rare gmail van mij werkt niet altijd. Gelukkig gebruik ik hem ook vrijwel nooit. Dus mail maar op mijn werkmail. Thanks!
Dat is goed, u heeft mail!

Bopine, had je nog resep? (mjam mjam)

M'n mama heeft helaas niet lang genoeg geleefd om mij alles te leren. Veel wel, en sommige dingen heeft m'n papa op papier gezet toendertijd. Maar sommige recepten moet ik dus zoeken. Zelf uitzoeken.
En als we toch over recepten bezig zijn, heeft iemand een lekker recept voor udang pedis? Alle recepten die ik tegenkom vind ik een beetje 'mwah'. Ben ook in een lastige bui, misschien. Maar ik ben dol op udang, dus wie weet... En het mag èrg pedis zijn!
Grote rauwe udang,.

Uien, knoflook,.trassi, asem, daun jeruk, groene lombok, laos, sereh, ketumbar en jinten met wat olie in de machine, en pasta maken.

Udang erin marineren, halve dag is al goed.

Wajan heet maken met wat olie. Water in waterkoker aandoen.

Udang met alle bumbu in wajan mieteren. En bakken. Indien nodig wat gekookt water toevoegen. Voor als t wat droog wordt. (dt toch?)

Ipv in de wajan doe ik ze ook op saté stokjes en op de bbq. Lekker!
O, aantallen van alles weet ik niet. Ik ga wel even recept googlen.
Deze vond ik;

Benodigdheden: 750 gr.gepelde garnalen ( udang ) 1 ui 1 tomaat 2 eetl.olie 2 teentjes knoflook 1/2 eetl.laospoeder of een stuk verse laos 2 rode lomboks 1 stengel sereh 1 kopje santen (cocosmelk ) 2 eetl.asem 2 lente-uitjes 1 theel.sambel trassi zout zwarte peper Bereiding: Bestrooi de garnalen met wat zout en snijd de ui en tomaat in schijfjes. Doe olie in de wajan en laat dit heet worden. Bak nu de ui en knoflook licht-bruin. Voeg de garnalen toe en bak ze 4 min. Zorg dat ze door en door warm worden. Voeg dan de fijngemalen en gemengde laos,toma- ten,lomboks,sereh,zout en peper toe. Laat het geheel nog 3 min. bakken.Zet het vuur laag,doe de santen erbij.Los deze op. Giet nu het asemwater erbij.En als laatste de lente- uitjes en de sambel. Al roerend warm maken en direct serveren met warme rijst

Lijkt mij lekkerder en origineler dan wat ik maak.
quote:missy_acy schreef op 29 juni 2012 @ 19:42:

Deze vond ik;

Benodigdheden: 750 gr.gepelde garnalen ( udang ) 1 ui 1 tomaat 2 eetl.olie 2 teentjes knoflook 1/2 eetl.laospoeder of een stuk verse laos 2 rode lomboks 1 stengel sereh 1 kopje santen (cocosmelk ) 2 eetl.asem 2 lente-uitjes 1 theel.sambel trassi zout zwarte peper Bereiding: Bestrooi de garnalen met wat zout en snijd de ui en tomaat in schijfjes. Doe olie in de wajan en laat dit heet worden. Bak nu de ui en knoflook licht-bruin. Voeg de garnalen toe en bak ze 4 min. Zorg dat ze door en door warm worden. Voeg dan de fijngemalen en gemengde laos,toma- ten,lomboks,sereh,zout en peper toe. Laat het geheel nog 3 min. bakken.Zet het vuur laag,doe de santen erbij.Los deze op. Giet nu het asemwater erbij.En als laatste de lente- uitjes en de sambel. Al roerend warm maken en direct serveren met warme rijst

Lijkt mij lekkerder en origineler dan wat ik maak. Yeahhh!!!
Sorry Missy het dagelijkse leven liep net iets harder dan ik kon bijbenen. Ik ga nu even tikken.

Soms botst je forum leven enorm met je RL!
Bumbu Bali

500 gr baklappen (rund)

1 rode ui

2 tenen knoflook

2 rode lombok

1 tl zout

trassi (halve knikker)

6 kemirinoten

3 sneetjes laos

3 blaadje salam

1 sereh

3 blaadjes djeruk purut

3 sneetjes gember

50 gr gula djawa

1 el asem (vloeibaar van blok)

3 el olie

400 ml water

400 ml santen

-Vlees snijden en met een stamper plat, mals slaan

-ui, knoflook,pepers, zout, trassi en kemiri fijn malen,

-bumbu bakken in olie,

-vlees erbij doen en de rest van de ingrediënten (behalve het water en de santen)

-Bak het vlees met de kruiden tot al het vocht verdampt is

- dan het water toevoegen

- als het vlees mals is de santen toevoegen. Nog even doorkoken.

Je kunt het ook met kipfilet maken of met hardgekookte eieren.

dat laatste doe ik regelmatig.
quote:missy_acy schreef op 29 juni 2012 @ 23:09:

Soms botst je forum leven enorm met je RL!
Hoi Sri,

Hoe is het zoutloze bestaan?
Dankzij een gift van mijn ouders aan ons, kunnen wij volgend jaar voor het eerst naar Indonesie, kijken waar mijn vader is opgegroeid. Het wordt dus Java ,en Bali om lekker bij te komen van de intensieve reis. Het was altijd al een droom van mij, na al die verhalen van de Indische tantes en van mijn vader zelf. Ik verheug me er zo op.Hebben jullie nog tips?
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Leuk Marcella, ga je op jezelf of georganiseerd dat scheelt nogal in de tips namelijk.
quote:bopine schreef op 29 juni 2012 @ 23:34:

Hoi Sri,

Hoe is het zoutloze bestaan?

Hoeft niet meer!! Bleek allemaal loos alarm te zijn.

Op Java en Bali kom ik nog terug, ik ben dol op vooral Java. Eerst slapen.
Dankjewel bopine!!!!

Ga ik van t weekend meteeeeeen maken!!!! Je hebt m'n dag (nacht?) gemaakt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven