Het Indo-topic
vrijdag 13 april 2012 om 17:16
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.
Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.
Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.
Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.
Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?
Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.
Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.
Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.
Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.
Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.
Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?
Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.
Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.
Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
dinsdag 11 december 2012 om 19:59
quote:sri schreef op 11 december 2012 @ 17:08:
Mayhem, alles goed met je? Heb je intussen nog Indonesische films kunnen vinden?
Hee Sri, met mij alles goed dank je wel! Met jou ook?
Geen films gevonden om te kijken, wel een hele hoop titels. Heb ook wel een winkel gezien waar ze films verkopen op video cd, alleen zonder subtitles
Mayhem, alles goed met je? Heb je intussen nog Indonesische films kunnen vinden?
Hee Sri, met mij alles goed dank je wel! Met jou ook?
Geen films gevonden om te kijken, wel een hele hoop titels. Heb ook wel een winkel gezien waar ze films verkopen op video cd, alleen zonder subtitles
dinsdag 11 december 2012 om 20:03
woensdag 12 december 2012 om 15:55
woensdag 12 december 2012 om 16:16
Sneeuwwitje! Die is ook leuk. Vind Roodkapje ook echt geweldig, als dan de oma aan het woord komt lijkt het alsof ik mijn eigen oma hoor. Vind het ook mooi als Ricky dat liedje van Rudy van Dalm zingt, van de Indische zee. Heel ontroerend liedje eigenlijk. Ik ben in Nederland geboren en opgegroeid, maar kan me er ergens wel wat bij voorstellen natuurlijk.
zondag 20 januari 2013 om 17:54
Ik kan het niet laten om dit topic even te uppen. Tot mijn afschuw is het vandaag weer gaan sneeuwen, het houdt voorlopig niet op met vriezen, mijn autodekje-voor-de-voorruit heeft het vanmiddag begeven en ik HAAT de winter. Ik heb zo'n heimwee naar Java, naar de vriendelijke mensen in Semat, de warmte, de pasar en zelfs naar de stinkende garnalenkwekerijen. En het zit er niet in dat we binnenkort gaan, want projecten en belangen hier, en regentijd daar. Maar oh, als ik de kans had...
Missy, zing jij eens Topi saya bundar voor me? Kennen jouw kindjes dat? Volgens mij was er op dat wijsje ook een liedje over een oma die nog maar twee tanden had.
Een tijd geleden heb jij mij een tekst gestuurd: Apa kabar jij? Ik heb hem net weer gelezen, en kreeg bijna tranen in mijn ogen (en ik jank noooooit!).
Mayhem, hoe gaat het? Alles goed met je, lieverd?
Volgens mij heb ik een seizoensdipje. Gaat wel weer over, maar nu even bleegh.
Missy, zing jij eens Topi saya bundar voor me? Kennen jouw kindjes dat? Volgens mij was er op dat wijsje ook een liedje over een oma die nog maar twee tanden had.
Een tijd geleden heb jij mij een tekst gestuurd: Apa kabar jij? Ik heb hem net weer gelezen, en kreeg bijna tranen in mijn ogen (en ik jank noooooit!).
Mayhem, hoe gaat het? Alles goed met je, lieverd?
Volgens mij heb ik een seizoensdipje. Gaat wel weer over, maar nu even bleegh.
zondag 20 januari 2013 om 18:01
zondag 20 januari 2013 om 18:39
Topi saya was het eerste liedje dat ik leerde:
Topi saya bundar.
Bundar topi saya.
Kalau tidak bundar,
Bukan topi saya!
Het cicak-liedje ken ik niet (geloof ik). Ik heb wel een paar liedjes geleerd tijdens die cursus bahasa de ik een paar jaar geleden gedaan heb, maar ik ben alweer teveel vergeten. En elke keer dat ik denk: boeken uit de kast en weer gaan leren, komt er weer wat tussendoor. Hoewel er nog steeds veel meer blijft hangen dan ik ooit gedacht had. En daar word ik nu weer blij van
Topi saya bundar.
Bundar topi saya.
Kalau tidak bundar,
Bukan topi saya!
Het cicak-liedje ken ik niet (geloof ik). Ik heb wel een paar liedjes geleerd tijdens die cursus bahasa de ik een paar jaar geleden gedaan heb, maar ik ben alweer teveel vergeten. En elke keer dat ik denk: boeken uit de kast en weer gaan leren, komt er weer wat tussendoor. Hoewel er nog steeds veel meer blijft hangen dan ik ooit gedacht had. En daar word ik nu weer blij van
zondag 20 januari 2013 om 18:53
Hee Sri! Wat leuk dat je aan me denkt. Met mij gaat het goed, dank je wel! Met jou ook? En missy_acy, hoe gaat het met jou? En met de kinderen?
Oh en Sri een voor je seizoensdipje!
Ik ben een aparte, ik houd van de herfst en winter
Heb gezellig de kaarsen aan.
Ben wel een beetje verkouden maar dat gaat wel weer over.
De liedjes ken ik niet, maar ik weet wel dat oma vroeger veel (slaap)liedjes zong.
En inderdaad, het is daar nu regentijd.
Oh en Sri een voor je seizoensdipje!
Ik ben een aparte, ik houd van de herfst en winter
Heb gezellig de kaarsen aan.
Ben wel een beetje verkouden maar dat gaat wel weer over.
De liedjes ken ik niet, maar ik weet wel dat oma vroeger veel (slaap)liedjes zong.
En inderdaad, het is daar nu regentijd.
zondag 20 januari 2013 om 18:57
Kijk anders eens ip YouTube. Staan veel lagu anak.
Zoals mijn favoriet: naik naik.
Cicak liedje:
http://m.youtube.com/watch?v=zcW58erP-GY
Zal ook even burung kaka tua opzoeken.
Zoals mijn favoriet: naik naik.
Cicak liedje:
http://m.youtube.com/watch?v=zcW58erP-GY
Zal ook even burung kaka tua opzoeken.
zondag 20 januari 2013 om 19:03
http://m.youtube.com/watch?v=BxMyX66BuqI
Daar issie!!!
Ik moest als kind altijd vreselijk huilen om kotek kotek.
Mayhem! alles gaat goed. Gespuis groeit door. Na de zomer gaat de oudste naar school en de jongste naar de psz. Ben me er mentaal op aan t voorbereiden.
Daar issie!!!
Ik moest als kind altijd vreselijk huilen om kotek kotek.
Mayhem! alles gaat goed. Gespuis groeit door. Na de zomer gaat de oudste naar school en de jongste naar de psz. Ben me er mentaal op aan t voorbereiden.
zondag 10 maart 2013 om 12:06
Even weer omhoog,
Ik zat net "Boeken"van de VPRO te kjken met daarin een interview met Theodor Holman. Hij kwam over zijn nieuwe roman "De grootste truc aller tijden" vertellen over het verleden en de kampjaren van zijn ouders. De moeite waard om even terug te kijken.
Ik hoop dat jullie het allemaal goed maken.
Ik zat net "Boeken"van de VPRO te kjken met daarin een interview met Theodor Holman. Hij kwam over zijn nieuwe roman "De grootste truc aller tijden" vertellen over het verleden en de kampjaren van zijn ouders. De moeite waard om even terug te kijken.
Ik hoop dat jullie het allemaal goed maken.
woensdag 27 augustus 2014 om 22:19
Even omhoog.
Ik heb zojuist op BVN de documentaire "Buitenkampers" gezien.
Indrukwekkend.....
http://www.hollanddoc.nl/ ... aire/b/buitenkampers.html
Ik heb zojuist op BVN de documentaire "Buitenkampers" gezien.
Indrukwekkend.....
http://www.hollanddoc.nl/ ... aire/b/buitenkampers.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"