Het onweert en de hond is bang, tips?

02-06-2008 19:27 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben het nog niet eerder gehad maar onze kleine jack is helemaal aan het shaken van de onweer. Ze hijgt heel erg, probeert in hoekjes te kruipen. Bij elke donder zit ze op mijn schoot en overal waar ik ga komt ze me achterna. Ik probeer haar te knuffelen en te kalmeren met zachte woorden. Maar het werkt niet. Ze zit nu ook achter de bank. Arm ding. Heeft iemand tips? Ik dacht nog haar in de slaapkamer lekker onder de deken te leggen maar daar staat ook alles open ivm de benauwdheid.
Ik zei naar mand sturen.... (guilty)

verstoppen onder bank of achter kastjes vind ik kolder dus hoppa naar de mand niks aan de hand.
Nou ik wil ook liever moeder 1 zijn dan 2 en aangezien het zwanger blijven niet zo lukt kan ik dit in ieder geval maar aanpakken he Blijven oefenen.
.
Hm, ik lees hier steeds maar negeren. Maar besef je eigenlijk wel wat negeren is???

Negeren is namelijk niet je omdraaien en iets anders gaan doen. Maar doorgaan met waar je mee bezig was. Neem hem lekker bij je, aai hem en kijk intussen tv. Als er een flinke donder komt verander je op dat moment niks aan de situatie.

Dus gewoon tv kijken, en gewoon dooraaien. Je moet niet de hond negeren, maar het onweer.

Succes ermee. Mijn buurvrouw zit nu waarschijnlijk onder de tafel.....
quote:mamalelie schreef op 02 juni 2008 @ 21:55:

Hm, ik lees hier steeds maar negeren. Maar besef je eigenlijk wel wat negeren is???

Negeren is namelijk niet je omdraaien en iets anders gaan doen. Maar doorgaan met waar je mee bezig was. Neem hem lekker bij je, aai hem en kijk intussen tv. Als er een flinke donder komt verander je op dat moment niks aan de situatie.

Dus gewoon tv kijken, en gewoon dooraaien. Je moet niet de hond negeren, maar het onweer.

Succes ermee. Mijn buurvrouw zit nu waarschijnlijk onder de tafel.....

je hoeft de hond niet te negeren maar zijn angstige gedrag negeren.

als je m met onweer lekker op schoot neemt geef je hem extra aandacht op momenten waarop hij zich angstig toont.( wat met een jacky wel te doen is maar probeer dat eens met een leonberger)

of je moet elke willekeurige avond met je hond op schoot zitten en hem de hele avond aaien...
quote:Yamuna schreef op 02 juni 2008 @ 22:00:

[...]

( wat met een jacky wel te doen is maar probeer dat eens met een leonberger)
Je gaat gewoon met Jacky voor het raam staan en zegt net als de moeder van Yam vroeger: God maakt foto's van blije jacky's

Ik heb ook een jacky maar die is niet bang die begint alleen te blaffen bij elke knal (ook met vuurwerk)..

Gelukkig regent en onweert het hier nog niet.
Voor zover ik weet liggen de meeste hondebeesten anders graag op de bank. Ze laten zich door het formaat van de bank niet tegenhouden .. (hoewel de meeste bazen vinden van wel, maar dat is een andere discussie). Maar je hoeft hem niet bij je op schoot te hebben. Het was alleen maar een voorbeeld, hoewel ik moet toegeven dat dat uit mijn tekst niet echt op te maken is. Als je toevallig aan het strijken bent, strijk je gewoon verder. In principe doe je alsof dat onweer helemaal niet bestaat. Daar gaat het om. Maar veel mensen denken dat ze hun hond moeten negeren, en stoppen hem in de bijkeuken en gaan dan tv kijken. Dat werkt uiteindelijk niet. (Hoewel hierop wel weer een uitzonderingsreactie zal komen).
quote:superstar_2 schreef op 02 juni 2008 @ 22:15:

Je gaat gewoon met Jacky voor het raam staan en zegt net als de moeder van Yam vroeger: God maakt foto's van blije jacky's

Ze zei net tegen me dat ze atheist is.
quote:Aruba schreef op 02 juni 2008 @ 22:18:

[...]

Ze zei net tegen me dat ze atheist is.Ja nu maar vroegah niet...
quote:lindy schreef op 02 juni 2008 @ 19:47:

Ha, ik heb jaren paardgereden. Eentje waar ik op reed was bang voor paraplu's, de ander voor plassen water en weer een sloeg op tilt als het hard begon te waaien. Als je er dan een paar keer flink van af bent gekieperd omdat je die angst bevestigde door je eigen nervositeit is het heel leerzaam te beseffen dat ze een stuk minder flipten als je zelf gewoon rustig bleef doen. Gelukkig kun jij niet van je Jackje afvallen.

Weten is 1 ding, doen is 2.. haha, ik heb zelf een kruising hackney, een lulletje, maar ook zenuwlijer eerste klas. Ben al tig keer gelanceerd en nog steeds aan het oefenen hoe ik kan ontspannen als hij zich opfokt, maar goed, das een ander topic.

Hier ook een hele bange Jack. Bij elke donder zit ze ook op schoot. Scheelt dat ze normaal ook gewoon bij ons op de bank ligt, maar ik moet haar nageltjes echt uit mijn been halen. Soms glipt ze ook naar boven en gaat dan in ons bed onder de dekens liggen. Vind het ook wel sneu hoor, maar het is toch het beste om het onweer te negeren, hoewel ik er zelf ook helemaal geen fan van ben. Mag ze normaal gesproken wel bij jullie op schoot/de bank?

Hebben jullie trouwens ook nog tips voor angst voor andere (grote) honden? Als ik haar los heb (en dat is dus niet meer vaak) en er komt een (grote) hond aan, dan maakt mevrouw rechtsomkeert en rent in blinde angst weg (als pup is ze door 3 grote herders achterna gezeten en omver gerend )

Ik probeer haar zover te krijgen dat ze, als ze bang is, in ieder geval bij mij komt/blijft, maar dat werkt dus ook niet altijd. Vooral niet als de andere hond dichtbij mij is.
Inderdaad gewoon doen alsof er niks aan de hand. De hond niet aanhalen als je dat voor het onweer ook niet deed, anders is het een bevestiging dat er iets erg is. Als jij aangeeft dat er niks is, vindt de hond dat in zekere mate ook.

Werkt bij kinderen ook prima, hoewel je daarbij niet de angst bevestigt als je het kind op schoot neemt en uitlegt dat er niks ergs aan de hand is. Afgelopen weekend nog getest en zo te horen testen we dat binnen een uur weer
En wat als je hond normaal niet in de woonkamer mag komen, en met onweer naar je toe komt als je op de bank zit?

Ze kruipt nog het liefste op je schoot....

Ze "overtreedt" dan de regel dat ze niet in de kamer mag komen en kan haar dus niet negeren...
quote:Yamuna schreef op 02 juni 2008 @ 19:50:

[...]

kom lachen voor het raam , god maakt foto's van blije kindertjes !

dat zei mijn moeder altijd

Wat lief is dat.

Dat ga ik nooit meer vergeten.
Mijn nijn is ook bang voor onweer

Die gaat altijd onder tafel liggen, daar voelt ie zich het veiligst.. prima toch...
quote:JLO80 schreef op 03 juni 2008 @ 11:56:

En wat als je hond normaal niet in de woonkamer mag komen, en met onweer naar je toe komt als je op de bank zit?

Ze kruipt nog het liefste op je schoot....

Ze "overtreedt" dan de regel dat ze niet in de kamer mag komen en kan haar dus niet negeren...In dat geval stuur je de hond terug naar waar ze wel mag komen. Daarmee toon je haar dat er niets anders is dan anders en dat onweer dus geen angst bij haar hoeft op te roepen.
Honden kijken heel precies naar wat hun baasje doet. Ook als je denkt dat ze slapen, ze volgen je door het hele huis, zelfs wanneer ze blijven liggen.

Vanmorgen vond mijn hond een zieke haas in het veld. Hij struikelde er eigenlijk bijna over :-) De held vindt egels en hazen en konijnen eigenlijk maar griezelig, omdat ze op leuke speeltjes lijken, maar... ze bewégen, ieuw!

De haas was behoorlijk ziek of gewond, want het lag te huilen als een baby. Het was zo'n ongelooflijk intriest jammerlijk babyhuilen, ik was meteen volkomen uit het lood.

Mijn grote hond was alleen maar aan het snuffelen en blafte wat om het speelgoed te manen zich vooral gedeisd te houden, maar mijn andere hond had bij mij gelopen en had juist geprobeerd mijn aandacht te trekken, dus die volgde mijn reactie precies. Hij keek alleen maar naar de haas en vervolgens naar de baas en ging uiterst beteuterd zitten kijken. Vervolgens volgde hij me deemoedig waar ik maar ging met een staart slepend over de grond.

Ik geloof er niets van dat mijn andere hond gevoeliger was om de zieke haas dan de lobbes, maar de een had mijn gedrag gewoon gevolgd, terwijl de ander aan het spelen was.

Dus maar met de bal gegooid.

De haas is inmiddels overigens door een nabije dierenarts uit zijn lijden verlost.
Mijn ouders hadden 2 honden waarvan er 1 heel bang was voor onweer (en vuurwerk). Maar was niet zo'n hond die dan naar je toe komt, hij ging altijd met staart tussen de benen op de gekste plekken in huis zitten. Meestal in de badkamer, in bad. Of boven in een klein kamertje onder een bureau waar allemaal computerdraden hingen. We lieten 'm altijd maar want naar beneden tillen was geen optie (te groot) en na een tijdje kwam ie weer de woonkamer in en was 't goed.

Meestal was hij bij het eerste miniflitsje van onweer al weg.

Zo ook bij vuurwerk en nu beginnen van die lolbroeken daar altijd een week van tevoren al mee, dus die hond hele week overstuur en problemen bij uitlaten enz. Toen hebben we magische pilletjes van de dierenarts gekregen! Ideaal en hij had er totaal geen last meer van (onweer wel dan, maar we gaven die pilletjes alleen bij oud&nieuw omdat het zo lang duurt dan).

Maar ik zou zeker proberen eerst gewoon aan te leren zegmaar, dat het niet eng is. Misschien muziek hard aanzetten ofzo? (zou bij mij niet kunnen want ik haal alle stekkers eruit met onweer,zie ander topic hahah)

Succes!
negeren is t beste, onze hond is ook erg bang, wij negeren haar, maar zetten wel de radio aan en doen t rolluik naar beneden, hier wordt ze stukken rustiger van, maar we gaan haal niet extra aanhalen, want dan denkt ze dat haar reactie goed is.

ik rijdt zelf ook paard en als je zelf rustig en zelfverzekerd bent, geef je dat door aan je dier, zij reageren daarop, als je al paniekering opstijgt, kun je er bijna zeker van zijn dat ze onrustig worden.
Ik zou gewoon de stekker eruit trekken.
quote:geve schreef op 03 juni 2008 @ 15:28:

Ik zou gewoon de stekker eruit trekken. Tja, ze was al gecoupeert toen we haar kochten.
heej iedereen,

even inpikke om dit onderwerp, aangezien het gisteren zo onweerde, mijn grote hond heeft ook een helse schrik van de donder en bliksem, hij begint dan al op voorhand (honden voelen het aankomen) heel hard te hijgen, en kei hard te bibberen.. maar ik negeer hem dan altijd omdat ik ook wil laten zien dat da allemaal nix is, maar niks help natuurlijk, maar hij houd mij wel altijd als het s'nachts onweer heel hard wakker, ik hoor hem zelfs tot beneden..

dus mensen ik vrees dat je er niet veel aant kunt doen en gewoon hopen dat den onweer rap voorbij is dat den hond vanzelf weer rustig wordt
Er is eigenlijk geen effectief middel om de angst voor vuurwerk af te leren.

Je kunt de hond minder angstig laten zijn, door hem zijn gang te laten gaan met het zoeken naar een veilige plek. Heb je een kelder, dan zou je de deur open kunnen zetten. Vaak vinden ze dat een veilige plek. Of zoals iemand anders zei, de badkamer.

Verder net als ook anderen zeggen, gewoon je normaal gedragen tegen de hond

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven