Het stamcafé VI

26-02-2016 20:32 3019 berichten
De zesde editie alweer van onze onvolprezen stamkroeg! Dit keer is het thema, op speciaal verzoek van onze Olle Grieze, Hoog. We bevinden ons in de allerhoogste Irish Pub ter wereld, gevestigd in Namche Bazaar (Nepal) op zo'n 3460 meter boven NAP.

Het uitzicht is trouwens ook niet te versmaden:

Klein stukkie lopen en je zit zomaar op zo'n 8850 meter boven NAP, dat is pas echt Hoog!

Afgezien van de locatie is er in onze kroeg gelukkig nog niks veranderd. Zuigen mag, maar alleen stof. En mocht je de aanvechting krijgen ruzie te maken, open dan lekker een eigen topic of voeg mekaar gezellig toe op FB.

Genoeg geluld, het eerste rondje is van Leo, Star, Yas en ik-zei-de-gek!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 27 februari 2016 @ 15:24:

[...]

En niemand meer die je gelooft als je er een topic over opent
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik heb zojuist een poging gedaan de voortuin te ontdoen van de restant bouwmaterialen van voor mijn verhuizing, de restanten van de luiwammesen die hiervoor woonden (nee, geen botten, maar de zooi die ze uit het badkamerraam de tuin ingeflikkerd hebben) en een verdwaalde pluk onkruid.

Wanneer mag ik de buxus snoeien? Bijna toch? Hoogste tijd. En dan wat gras erin met wat kruiptijm er doorheen en dan is het me best.

Tegen de tijd dat dat eens klaar is, staat de zon vast hoog genoeg om ook in de achtertuin (op het noorden) te schijnen

Kan ik met dat lousy excuse for a backyard aan de slag ;)
Buxus pas snoeien na de ijsheiligen. Ergens na 15 mei. Vorst, ook minimale nachtvorst, is niet handig op net gesnoeide buxus.
Google says:

Wanneer buxus snoeien?

Een buxus moet je minimaal twee keer per jaar snoeien, maar voor het mooiste resultaat kun je dat beter vier keer per jaar doen. De beste tijd om de buxus te snoeien is eind mei. De tweede keer snoei je hem begin september en daartussen kun je hem ook een aantal keer snoeien. Hoe vaker je een buxus snoeit, hoe voller hij wordt. Meer over snoeimomenten lees je bij wanneer snoeien, kijk ook in de snoeikalender om te zien welke planten je nog meer kunt snoeien.

Snoei de buxus altijd op een bewolkte dag, want door de zon kunnen de blaadjes verbranden. Wil je toch in de zon snoeien, besproei hem dan eerst met water en leg er als je klaar bent een fleecedoek overheen.
quote:Lady_Voldemort schreef op 27 februari 2016 @ 16:06:

Google says:

Wanneer buxus snoeien?

Een buxus moet je minimaal twee keer per jaar snoeien, maar voor het mooiste resultaat kun je dat beter vier keer per jaar doen. De beste tijd om de buxus te snoeien is eind mei. De tweede keer snoei je hem begin september en daartussen kun je hem ook een aantal keer snoeien. Hoe vaker je een buxus snoeit, hoe voller hij wordt. Meer over snoeimomenten lees je bij wanneer snoeien, kijk ook in de snoeikalender om te zien welke planten je nog meer kunt snoeien.

Snoei de buxus altijd op een bewolkte dag, want door de zon kunnen de blaadjes verbranden. Wil je toch in de zon snoeien, besproei hem dan eerst met water en leg er als je klaar bent een fleecedoek overheen.Een baby is makkelijker...
Een fleecedoek over de buxus heen?! Oh my.

Maareh, dank u! Ik probeer geduldig te wachten. Het ding is in geen tien jaar gesnoeid, dus die verwacht helemaal niks
quote:Amaqanda schreef op 27 februari 2016 @ 16:07:

[...]

Een baby is makkelijker...En dan is een fleecedoek ook weer logischer :-)
Ik vind dat er zooo vies uitzien.

Zo, mijn chagrijn even productief ingezet. Was opgehangen, bed verschoond en zelfs de ramen achter gelapt. Voor schijnt de zon dus die hoef ik nu niet van mezelf.

En de poezen liggen nu (op een fleecedekentje) op bed te luieren. Gewoon omdat vriend dat nooit goed vind en hij nu niet thuis is
quote:LittleRedRidingHood schreef op 27 februari 2016 @ 16:08:

[...]

En dan is een fleecedoek ook weer logischer :-)Kan bub nog wel warmte reguleren dan?
quote:Amaqanda schreef op 27 februari 2016 @ 16:07:

[...]

Een baby is makkelijker...

Het wordt nog veel erger. Een andere site zegt:

Buxus snoeien wanneer? We beginnen met buxus snoeien al vroeg in het seizoen, zo begin mei. Daarna is het verstandig de groei van de buxus in de gaten te houden. De volgende snoeibeurten doen we telkens als de nieuwe scheutjes zo´n 4 a 5 cm lang zijn. Een buxus dient minimaal twee keer per jaar gesnoeid te worden, maar voor het mooiste resultaat kunt u dat beter vier keer per jaar doen. De tweede snoeibeurt doet u begin september en daartussen kan u hem ook een aantal keer snoeien. Hoe vaker je een buxus snoeit, hoe voller hij wordt. U kunt het beste de buxus snoeien op een bewolkte dag, want door de felle zon kunnen de blaadjes verbranden. Wilt u toch in de zon snoeien, dan kunt u hem het beste besproeien met water en daarna een fleecedoek erover heen leggen.

Mocht de buxus toch bruin verkleuring hebben dan kunt u 1 gram bitterzout met 1 liter water mengen en over de plant heen gieten. Bitterzout verhelpt het tekort aan magnesium en zwavel. Magnesium speelt namelijk een belangrijke rol bij het aanmaken van bladgroen. Je moet er ook voor zorgen dat je een goede scherpe schaar gebruikt. Zet tijdens het snoeien een emmer water naast u neer. Want de sappen van de buxus blijven namelijk aan de schaar plakken en als u hem af en toe schoonmaakt blijft hij goed scherp. Wilt u graag een strakke haag van uw buxus, daar kunt u zelf voor zorgen door hem genoeg te snoeien. Begin met het snoeien van de zijkanten van de haag en doe daarna pas de bovenkant. Voor een mooi recht resultaat houd u de schaar telkens op de zelfde hoogte, het is ook van belang dat u eens van u werk vandaag loopt en van een afstandje kijkt of de haag mooi recht loopt zo kunt u op tijd nog bijsturen. Hoe vaker u de buxus snoeit hoe beter u het in de vingers krijgt. Na de snoei is het belangrijk de buxus te bemesten want de plant is een veelvraat. Wil u bollen en kegels in strakke vormen knippen dan kunt u het beste in mei, juli en september snoeien. Bij het snoeien van een buxusbol begint u aan de bovenkant. Daarna gaat u boven de bol staan en houd u de schaar op zijn kop, dan kunt u de mooie rondingen knippen. Tijdens het knippen is het verstandig mee te lopen, zodat je goed de vorm in de gaten kunt houden. Naast een een buxusbol kunnen we allerlei andere vormen knippen. Veel oefenen baat kunst. Als de plant voor het eerst in vorm geknipt moet worden, kunt u (bij jonge planten) gerust rigoureus te werk gaan. Dat scheelt later veel onderhoud. Ook hier is het goed om tijdens het snoeien is het verstandig af en toe van een afstand naar de buxus te kijken, om te zien of hij goed in verhouding is.

Wat een toestand zeg, zo'n buxus. En die IJsheiligen zijn blijkbaar toch een discussiepunt, in buxusland. Ik zou hem gewoon omhakken als ik jou was.
quote:Amaqanda schreef op 27 februari 2016 @ 16:09:

[...]

Kan bub nog wel warmte reguleren dan?

Niet mummificeren in die doek hè, gewoon losjes over de benen ;)

(I know, beter geen fleece. Maar kom op, een buxus wel?! )
Ik ben zo blij met mijn grote balkon . Geen tuin te onderhouden.
Ik heb ook een horde buxussen.

Ze bekijken het nog maar even lekker.

Wat eet iedereen vanavond?

Vooral van Nous wil ik het graag weten. Of zou ze al haar communicatiemiddelen thuis hebben gelaten toen ze naar Drenthe ging....?

Wij eten zalm, tagliatelle, boursinsausherrie met hele kleine witte champignons, kastanjechampignons, zacht gelanceerde ui, veel verse bladpeterselie en afgemaakt met citroen.
Wij eten kant en klare AH pizza. ( Die uit de koeling)
quote:Lady_Voldemort schreef op 27 februari 2016 @ 15:24:

[...]

En niemand meer die je gelooft als je er een topic over opent
Jemig LV, da's een dagtaak alleen aan buxus. Dan hebben ze de rest van de wildernis nog niet gezien

Ik eet ehm wat ging ik ook weer oh ja: zoete aardappel en pastinaak uit de oven. Geen idee wat er nog bij.

Ik denk dat ik mezelf morgen verwen met homemade sushi.
Het kan ook trouwens een maaltijd worden van de chinees.
Ik heb een pak zwarte bessensap, dat vind ik lekker maar het is erg zoet en sterk.

Nu heb ik er 7up light door gedaan, naaaaahhhhhhh dat ís toch góddelijk, met ijsklonten.

Wat zit ik tuttig te doen he?

Qua postings.

Straks ga ik nog naar de huishoudbeurs.

Ik mag wel uit gaan kijken dat ik me niet te veel naar mijn leeftijd ga gedragen.
Leo wat in godesnaam is gelanceerde ui? Ik eet bloemkool, aardappeltjes uit de oven en een biohamburger.
quote:yasmijn schreef op 27 februari 2016 @ 13:57:

[...]

Zij was iets ouder en had tot mijn grote plezier rammelende eierstokken. Zoon zag daar niks in helaas.
Note to self; koop geen buxus.

Man en ik gaan uit eten, schoonmoe komt bij ons thuis op dreumes passen zodat ze ook een oogje op zieke middelste kan houden.
Ze bedoelt vast: geglaceerde ui
quote:Lady_Voldemort schreef op 27 februari 2016 @ 15:08:

[...]

Ze had natuurlijk te veel schoonmoedertopics gelezen, op Viva.
quote:cochise schreef op 27 februari 2016 @ 16:34:

Leo wat in godesnaam is gelanceerde ui? Ik eet bloemkool, aardappeltjes uit de oven en een biohamburger.

Hahahaha!

Damn you autocorrect!

Geglaceeeeerde ui moest dat wezen.....
quote:SaveTheDay schreef op 27 februari 2016 @ 16:36:

Man en ik gaan uit eten, schoonmoe komt bij ons thuis op dreumes passen zodat ze ook een oogje op zieke middelste kan houden. Gezellig geniet er van!

Schoonmoe ? Goedkeuring gevraagd op de viva?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven