Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?


Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-08-2017 19:54
.
Ook in stabiele relaties, waar in verhouding pas laat kinderen komen en één van de twee stopt met werken gaan dingen soms behoorlijk scheef lopen. Dat de één huisvrouw wordt en de ander kostwinner en dat er dan toch baalmomenten ontstaan waarom de kostwinner nou nooit eens iets doet in het huishouden. Dat ze het daar in beginsel over eens waren blijkt later erg vaak een struikelblok.

Als ik na het eten direct weg moet, vind/vond ik bij thuiskomst de vaat in de vaatwasser, de keuken aan kant, de kinderen gedoucht en in bed, en mijn man op de bank met koffie of thee. Als mijn zus dat overkomt mag ze blij zijn als de kinderen in bed liggen, de rest laat mijn zwager voor haar staan. Aan de ene kant vind ik dat vreselijk van zwager en heel vervelend voor zus, maar aan de andere kant is dit wel een gevolg van hun verdeling. Hij kostwinner en zij huisvrouw.

In mijn tijdelijke huisvrouwen bestaan, leefden wij gelukkig voort zoals wij deden toen ik nog werkte. Ik pakte wel meer echt huishouden op op dat moment, maar dingen als de vaat en zo bleven een gedeelde verantwoordelijkheid.

Dat heeft dus niks te maken met al dan niet huisvrouw zijn, dat heeft te maken met bereidheid in te springen als het nodig is.

Laat me eerlijk zijn, als ik heel de dag zou moeten werken en mijn partner zou de hele dag thuis zijn, zou ik ook verwachten dat de klussen in huis geklaard zouden zijn op het moment dat ik thuis kom. Waarom niet? En tuurlijk zou ik dan alsnog na het avondeten even helpen afwassen ofzo, maar echt niet dat ik dan nog een badkamer ging poetsen of een was opvouwen, kom nou, als die ander heel de dag thuis is, heeft die daar tijd zat voor. En omgekeerd ook, stel dat ik de thuisblijver zou zijn, dan zou ik me rotschamen als ik dan nog van mijn werkende partner zou verlangen dat hij in de avond de WC ging schoonmaken of de strijk ging doen. Dat zou ik net zo idioot vinden als dat mijn partner zou zeggen "hé, ik heb een stapel offertes mee naar huis genomen van mijn werk, typ jij die even uit vanavond"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-08-2017 20:01
Dat heeft dus niks te maken met al dan niet huisvrouw zijn, dat heeft te maken met bereidheid in te springen als het nodig is.

Laat me eerlijk zijn, als ik heel de dag zou moeten werken en mijn partner zou de hele dag thuis zijn, zou ik ook verwachten dat de klussen in huis geklaard zouden zijn op het moment dat ik thuis kom. Waarom niet? En tuurlijk zou ik dan alsnog na het avondeten even helpen afwassen ofzo, maar echt niet dat ik dan nog een badkamer ging poetsen of een was opvouwen, kom nou, als die ander heel de dag thuis is, heeft die daar tijd zat voor. En omgekeerd ook, stel dat ik de thuisblijver zou zijn, dan zou ik me rotschamen als ik dan nog van mijn werkende partner zou verlangen dat hij in de avond de WC ging schoonmaken of de strijk ging doen. Dat zou ik net zo idioot vinden als dat mijn partner zou zeggen "hé, ik heb een stapel offertes mee naar huis genomen van mijn werk, typ jij die even uit vanavond"?
.
Laat maar, weer alles uit zijn verband gerukt.
Alle reacties Link kopieren
Athen1 schreef:
22-08-2017 16:05
Je laatste zin, dat is toch geen respectvolle manier v communiceren? En FAshionvictim die zegt dat ze nog wel iets aardigs tegen Fleurnoire heeft gezegd, en dan nog zegt dat ze niets tegen domme mensen heeft, want dat zou toch discriminatie zijn? :nut:
Voor de goede orde: ik reageerde op twee verschillende postings. Dat had ik wellicht wat duidelijker kunnen opschrijven maar ik reageerde in mijn pauze :) .
Ik reageerde dus eerst op LaFleurNoire, en in de alinea daarna op een andere post van iemand anders die aannam dat ik zou neerkijken op domme mensen. Het was dus geen reactie op LaFleurNoire.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
22-08-2017 20:15
Voor de goede orde: ik reageerde op twee verschillende postings. Dat had ik wellicht wat duidelijker kunnen opschrijven maar ik reageerde in mijn pauze :) .
Ik reageerde dus eerst op LaFleurNoire, en in de alinea daarna op een andere post van iemand anders die aannam dat ik zou neerkijken op domme mensen. Het was dus geen reactie op LaFleurNoire.
Dat weet ik.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-08-2017 19:43
Helemaal mee eens, met een maar. Ken jij veel huisvrouwen die in een soortgelijke situatie als de jouwe zitten? Ik denk echt, kan er geen cijfers van vinden, dat veel huisvrouwen de keuze maken omdat het ons met de paplepel is ingegoten dat moeders thuis blijven bij de kinderen.
Om eerlijk te zijn ken ik buiten mijzelf, geen enkele huisvrouw. Iedereen in mijn omgeving werkt. Ook mijn moeder is nooit huisvrouw geweest, heeft altijd gewerkt en mij is ook nooit verteld dat moeders thuis blijven bij kinderen, integendeel. Mijn moeder snapt onze keuze echter wel.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
22-08-2017 19:43
Helemaal mee eens, met een maar. Ken jij veel huisvrouwen die in een soortgelijke situatie als de jouwe zitten? Ik denk echt, kan er geen cijfers van vinden, dat veel huisvrouwen de keuze maken omdat het ons met de paplepel is ingegoten dat moeders thuis blijven bij de kinderen.
Ik zie dat laatste inderdaad om mij heen en ik ken een behoorlijk aantal huisvrouwen. Die zijn vrijwel allemaal niet door de omstandigheden daartoe gedwongen, maar kozen ervoor omdat je 'als vrouw toch voor de kinderen hoort te zorgen'. In mijn man zijn familie (ooms, tantes, neven, nichten, etc., totaal zo'n 30 stellen) zijn wij het enige stel dat na de geboorte van de kinderen het werken en zorgen gelijk verdeeld heeft, de rest is allemaal kostwinner/huisvrouw of de vrouw heeft een kleine baan onder schooltijden 'voor de extraatjes'. Ook bij stellen met hetzelfde opleidingsniveau / salaris. En daarbuiten ook zie ik dat de heersende gedachte bij heel veel mensen die ik ken is: 'voor een man is (fulltime of bijna-fulltime) werken een must, voor vrouwen een optie'.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
22-08-2017 21:43
Ik zie dat laatste inderdaad om mij heen en ik ken een behoorlijk aantal huisvrouwen. Die zijn vrijwel allemaal niet door de omstandigheden daartoe gedwongen, maar kozen ervoor omdat je 'als vrouw toch voor de kinderen hoort te zorgen'. In mijn man zijn familie (ooms, tantes, neven, nichten, etc., totaal zo'n 30 stellen) zijn wij het enige stel dat na de geboorte van de kinderen het werken en zorgen gelijk verdeeld heeft, de rest is allemaal kostwinner/huisvrouw of de vrouw heeft een kleine baan onder schooltijden 'voor de extraatjes'. Ook bij stellen met hetzelfde opleidingsniveau / salaris. En daarbuiten ook zie ik dat de heersende gedachte bij heel veel mensen die ik ken is: 'voor een man is (fulltime of bijna-fulltime) werken een must, voor vrouwen een optie'.
Dan zit jij echt in een hele andere omgeving dan ik. Ik ken, op de 70plussers na, slechts 1 huisvrouw. Iemand die met allerlei fysieke klachten niet kan werken maar niet wordt afgekeurd en dus noemt ze zich maar manager at huize huppeldepup.

Ik heb wel een aantal 3 dagen werken vrouwelijke collega's, maar dat is niet een baan 'voor de extra's', meestal zijn dat wel vrouwen met een man die heel, echt heel veel geld verdient.
Tja, ik ken ook best veel huisvrouwen. (Vrouwen die niet of echt heel weinig werken)

Niet allemaal in vriendenkring of familie, maar als kennissen. (Zodra je kind naar school gaat krijg je er flink wat kennissen bij)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-08-2017 07:48
Tja, ik ken ook best veel huisvrouwen. (Vrouwen die niet of echt heel weinig werken)

Niet allemaal in vriendenkring of familie, maar als kennissen. (Zodra je kind naar school gaat krijg je er flink wat kennissen bij)
Dat zal het zijn dan, mijn kind gaat nog niet naar school. Naar mijn weten werken ook alle ouders van mijn leerlingen, maar dat is dan weer middelbare school en huisvrouw, dat was je maar een aantal jaar, las ik hier.
Mevrouw75 schreef:
23-08-2017 08:02
Dat zal het zijn dan, mijn kind gaat nog niet naar school. Naar mijn weten werken ook alle ouders van mijn leerlingen, maar dat is dan weer middelbare school en huisvrouw, dat was je maar een aantal jaar, las ik hier.
.
Wat is een aantal jaar? Sommigen vanaf de geboorte van de kinderen tot hun pensioen hoor!

Zelf vond ik dat naar school gaan van mijn kinderen best bijzonder omdat je dan ineens te maken krijgt met al die andere ouders, en daar dan ook types tussen zitten met wie je anders helemaal geen contact zou hebben.

Dan bedoel ik niet de mensen die voor een huisvrouwen bestaan kiezen maar de echt bijzondere situaties.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-08-2017 07:48
Tja, ik ken ook best veel huisvrouwen. (Vrouwen die niet of echt heel weinig werken)

Niet allemaal in vriendenkring of familie, maar als kennissen. (Zodra je kind naar school gaat krijg je er flink wat kennissen bij)
Mijn oudste is bijna 18, de jongste zit nog op de basisschool, dus ik heb al heel wat school achter de rug, maar ken geen huisvrouwen buiten mijn schoonmoeder van bijna 80 om. Iedereen die ik ken, werkt, ofwel fulltime, ofwel parttime.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-08-2017 08:26
.
Wat is een aantal jaar? Sommigen vanaf de geboorte van de kinderen tot hun pensioen hoor!

Zelf vond ik dat naar school gaan van mijn kinderen best bijzonder omdat je dan ineens te maken krijgt met al die andere ouders, en daar dan ook types tussen zitten met wie je anders helemaal geen contact zou hebben.

Dan bedoel ik niet de mensen die voor een huisvrouwen bestaan kiezen maar de echt bijzondere situaties.
Nou ja, de huisvrouwen hier, behalve Blondie en misschien nog iemand, hebben het erover dat ze a) gewerkt hebben voor er kinderen kwamen en b) dat ze weer gaan werken zodra de kinderen groot genoeg zijn en middelbare schoolleeftijd is wel zo'n groot-genoegleeftijd, dat bedoel ik.
LaFleurNoire schreef:
22-08-2017 20:54
Om eerlijk te zijn ken ik buiten mijzelf, geen enkele huisvrouw. Iedereen in mijn omgeving werkt. Ook mijn moeder is nooit huisvrouw geweest, heeft altijd gewerkt en mij is ook nooit verteld dat moeders thuis blijven bij kinderen, integendeel. Mijn moeder snapt onze keuze echter wel.

Ik ook.
LaFleurNoire schreef:
23-08-2017 09:26
Mijn oudste is bijna 18, de jongste zit nog op de basisschool, dus ik heb al heel wat school achter de rug, maar ken geen huisvrouwen buiten mijn schoonmoeder van bijna 80 om. Iedereen die ik ken, werkt, ofwel fulltime, ofwel parttime.
.
Werkten dan alle ouders van de klasgenootjes van je kinderen? Of weet je niet of ze wel of niet werkten? Ik vind het best opvallend dat ongeveer een derde van de ouders van de klasgenoten van mijn oudste geen werk had. Informatieavond en dan deden we zo'n voorstelrondje: 'Ik ben Truus, de moeder van Truusje getrouwd/samenwonend met Henk, Truusje heeft nog x broertjes/zusjes in groep y, en ik werk bij zzz'
Alle reacties Link kopieren
Ik loop al 10 jaar op school rond en ken, behalve een paar vrouwen die hun baan kwijtraakten en een jaartje thuisgebleven zijn, geen thuisblijfmoeders. Alleen mijn buurvrouw van 2 huizen verder werkt niet, ze is nu begin 50 en haar kinderen zijn 20+. Verder alleen maar tweeverdieners.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-08-2017 09:57
.
Werkten dan alle ouders van de klasgenootjes van je kinderen? Of weet je niet of ze wel of niet werkten? Ik vind het best opvallend dat ongeveer een derde van de ouders van de klasgenoten van mijn oudste geen werk had. Informatieavond en dan deden we zo'n voorstelrondje: 'Ik ben Truus, de moeder van Truusje getrouwd/samenwonend met Henk, Truusje heeft nog x broertjes/zusjes in groep y, en ik werk bij zzz'
Ja, ze werk(t)en allemaal, voor zover ik me kan herinneren. En omdat ik al bijna 14 jaar op dezelfde basisschool rondloop en er veel doe ben ik ook aardig op de hoogte van het reilen en zeilen van de ouders. Hetzelfde geldt voor de sport van dochter en mij, ook daar ben ik regelmatig aan het vrijwilligen en ken vooral de ouders van de kleinere kinderen. Daar ken ik 1 bijstandsmoeder in de schuldsanering en een bijstandsgezin,(en dat beschouw ik dan niet als vrijwillig thuis zitten) de rest werkt. Blijkbaar zit ik dan in een andere omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat het zo verschilt. Bij mij is het echt onderverdeeld in bepaalde groepen: in mijn familie en van onze vrienden werken alle vrouwen, maar in mijn man zijn familie, in onze straat en bij mijn zoon op school is zeker de helft huisvrouw en de rest heeft over het algemeen een kleine baan. Het verschilt dus echt per omgeving, wat voor mij bevestigt dat het in heel veel gevallen grotendeels de opvoeding/rolmodellen en de (al dan niet onbewuste) druk van de omgeving zijn waardoor mensen voor een kostwinnersmodel kiezen en niet puur de individuele omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
23-08-2017 09:54
Ik ook.
Ik vond dat best opvallend eigenlijk. Mijn moeder is het type niet lullen maar poetsen en erg gesteld op onafhankelijkheid, ze heeft er altijd voor gezorgd dat ze zich alleen ook kon redden en is normaal gesproken ook van mening dat je je eigen broek op moet kunnen houden.
nicole123 schreef:
23-08-2017 11:32
Grappig dat het zo verschilt. Bij mij is het echt onderverdeeld in bepaalde groepen: in mijn familie en van onze vrienden werken alle vrouwen, maar in mijn man zijn familie, in onze straat en bij mijn zoon op school is zeker de helft huisvrouw en de rest heeft over het algemeen een kleine baan. Het verschilt dus echt per omgeving, wat voor mij bevestigt dat het in heel veel gevallen grotendeels de opvoeding/rolmodellen en de (al dan niet onbewuste) druk van de omgeving zijn waardoor mensen voor een kostwinnersmodel kiezen en niet puur de individuele omstandigheden.
Heel herkenbaar.

Wij hebben zelfs exact dezelfde verdeling die jij beschrijft. Vriendinnen en vrouwen in de familie werken allemaal en hebben serieuze banen, maar op school en in de buurt zie ik ook veel huisvrouwen.

Laatst was ik op een verjaardag van een kennis en daar was ik letterlijk de enige vrouw die meer dan twee dagen werkt en de meesten werkten uberhaupt niet.

Ik denk dus ook dat je omgeving en rolmodellen heel veel uitmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Maar al die vrouwen die nu werken hadden toch niet allemaal massaal een werkende moeder als voorbeeld? Ik bedoel, ik ben van de generatie dat onze moeders vooral huisvrouw waren en er werken nu echt wel veel meer vrouwen in mijn leeftijdsgroep dan toen, de meesten wel, denk ik.
Mevrouw75 schreef:
23-08-2017 12:46
Maar al die vrouwen die nu werken hadden toch niet allemaal massaal een werkende moeder als voorbeeld? Ik bedoel, ik ben van de generatie dat onze moeders vooral huisvrouw waren en er werken nu echt wel veel meer vrouwen in mijn leeftijdsgroep dan toen, de meesten wel, denk ik.
.
Dat denk ik niet inderdaad, andersom juist wel. Ik denk dat de keuze voor niet werken vaker gemaakt wordt door dochters van huisvrouwen dan door dochters van werkende moeders.

Ik denk dat werkende vrouwen meer maatschappelijk zijn beïnvloed, een huisvrouwen meer beïnvloed worden door hun eigen referentiekader.
Mevrouw75 schreef:
23-08-2017 12:46
Maar al die vrouwen die nu werken hadden toch niet allemaal massaal een werkende moeder als voorbeeld? Ik bedoel, ik ben van de generatie dat onze moeders vooral huisvrouw waren en er werken nu echt wel veel meer vrouwen in mijn leeftijdsgroep dan toen, de meesten wel, denk ik.
Het gaat natuurlijk niet alleen maar om je eigen moeder. Je kan uit veel meer hoeken voorbeelden halen.

Mijn moeder had bijvoorbeeld juist een vader die zijn dochters enorm aanmoedigde. Die dochters hebben dan ook alledrie gestudeerd, terwijl bij mijn schoonouders (zelfde generatie) studeren nog enigzins voorbehouden was aan de enige zoon.

Ook waren er natuurlijk heel veel vrouwen actief in de tweede feministische golf. Ik denk dat heel veel werkende vrouwen van nu daardoor rolmodellen hebben gezien, ook als hun eigen moeder niet werkte. En ik ken ook genoeg vrouwen van oudere generaties die zelf tegen wil en dank huisvrouw waren maar dus ook hun eigen dochters hebben gestimuleerd om eigen/andere keuzes te maken.
anoniem_305255 wijzigde dit bericht op 23-08-2017 13:33
10.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
23-08-2017 12:46
Maar al die vrouwen die nu werken hadden toch niet allemaal massaal een werkende moeder als voorbeeld? Ik bedoel, ik ben van de generatie dat onze moeders vooral huisvrouw waren en er werken nu echt wel veel meer vrouwen in mijn leeftijdsgroep dan toen, de meesten wel, denk ik.
Het is ook niet 1 op 1 zo (ook andersom zie je hier voorbeelden van in dit topic) en per generatie is er langzaam maar zeker meer mogelijk. Mijn oma moest na het gymnasium door naar de huishoudschool en mijn andere oma mocht na de basisschool niet eens meer verder leren, mijn moeder werkte vanaf dat de jongste 4 jaar was onder schooltijden en mijn man en ik hebben het gelijk verdeeld. Ik denk dat de eerste vrouwen die gaan werken in een omgeving met huisvrouwen sterk in hun schoenen moeten staan en er soms flink voor hebben moeten 'vechten' en incasseren. Wat iemand anders hier al schreef: respect voor diegenen die de kastanjes uit het vuur gehaald hebben. Op onze beurt doen wij dat nu in mijn man zijn familie, zodat het voor anderen daar ook normaler wordt als een vrouw ook verantwoordelijk is voor de inkomsten en een man ook voor zijn gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zeker dat je eigen omgeving en je rolmodellen een grote invloed hebben. Zo is het bijvoorbeeld onderzocht en bewezen dat van alle vrouwen in Nederland Surinaamse vrouwen het meest en het vaakst werken, onder Surinaamse vrouwen werkt het overgrote merendeel fulltime.

Kijk ik naar mezelf: ik had een Surinaamse moeder die in de jaren 70 al een volwaardige baan had en die altijd heeft gehad. Soms werkte ze weliswaar wat minder uren vanwege de kinderen, maar minder dan 50% heeft ze nooit gewerkt en het grootste deel van mijn leven werkte ze eerder richting de 80%. Ook al mijn tantes en nichten werken, zowel in Suriname als in Nederland.
Zelf vind ik werken dus ook vanzelfsprekend, het is zelfs nooit bij me opgekomen om niet of heel weinig te werken, dat staat echt mijlenver van mijn belevingswereld af.
Alle andere Surinaamse vrouwen die ik ken, zowel van mijn eigen leeftijd of iets jonger dan ik: zonder uitzondering hebben ze allemaal een baan van 80% of meer.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
23-08-2017 13:35
Ik denk zeker dat je eigen omgeving en je rolmodellen een grote invloed hebben. Zo is het bijvoorbeeld onderzocht en bewezen dat van alle vrouwen in Nederland Surinaamse vrouwen het meest en het vaakst werken, onder Surinaamse vrouwen werkt het overgrote merendeel fulltime.

Kijk ik naar mezelf: ik had een Surinaamse moeder die in de jaren 70 al een volwaardige baan had en die altijd heeft gehad. Soms werkte ze weliswaar wat minder uren vanwege de kinderen, maar minder dan 50% heeft ze nooit gewerkt en het grootste deel van mijn leven werkte ze eerder richting de 80%. Ook al mijn tantes en nichten werken, zowel in Suriname als in Nederland.
Zelf vind ik werken dus ook vanzelfsprekend, het is zelfs nooit bij me opgekomen om niet of heel weinig te werken, dat staat echt mijlenver van mijn belevingswereld af.
Alle andere Surinaamse vrouwen die ik ken, zowel van mijn eigen leeftijd of iets jonger dan ik: zonder uitzondering hebben ze allemaal een baan van 80% of meer.
Min of meer door omstandigheden gedwongen ben ik huisvrouw geworden. Zoals gezegd mocht ik niet doorleren, want dat was alleen bedoeld voor mijn 2 broers. Dus had ik na de MAVO een baan die ik nu niet meer zou kunnen uitoefenen. (Iemand nog een telexiste nodig?) Toen de eerste kwam, studeerde mijn man, hij zat hele dagen ver weg op school, ik had geen familie in de naaste omgeving en kinderopvang moest in onze gemeente nog uitgevonden worden. Dus stopte ik met werken. En dat beviel goed. Tweede kind kwam en man studeerde af en vond meteen een goede baan. De noodzaak om te gaan werken voor het geld verviel. Om te gaan werken omdat het anders zonde was van je opleiding was ook niet aan de orde en zoals gezegd, ik verveelde me geen moment, had geen strakke planning nodig om het allemaal rondgebreid te krijgen en voor mijn eigenwaarde hoefde ik echt niet te werken. Wel heb ik 11 jaar lang kinderen opgevangen bij mij thuis, je zou kunnen zeggen dat ik in de kinderopvang zat. Hoewel het wel betaalde arbeid was, zag ik het voornamelijk als hobby. Ik vond kinderen leuk, had er graag nog veel meer gekregen, maar 3 vond mijn man genoeg. Dan maar zorgen voor kinderen van anderen. Toen de eisen aangeschroefd werden en je allerlei diploma's nodig had voor hetzelfde werk wat ik al jaren deed ben ik gestopt. En nu mag ik binnenkort mijn eerste kleinkind verwelkomen, mijn dagen blijven gevuld.
"Boring conversation anyway"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven