Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?


Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Andersom schreef:
22-08-2017 15:44
.
Dat klopt, zeventien jaar geleden begon ik met mijn baan bij een grote bank. Elk jaar kreeg er wel een collega een kindje en ik zag de ontwikkelingen vorderen. Veel jonge moeders van toen betaalden bijna hun hele salaris aan de kinderopvang. Sommigen stopten daarom met werken anderen werkten in deeltijd door om hun baan en vooral hun kennis te behouden voor later. Zij die bleven werken hebben echt wel wat te bevechten gehad. Mijn generatie van tien jaar later heeft daar de vruchten van kunnen plukken.

Zonder de groep die stopte te veroordelen heb ik veel respect voor mijn collega's die voor mij de kastanjes uit het vuur gehaald hebben.

Nu nog eens twintig jaar later is het in mijn ogen niet slim om nog te stoppen. Dat iemand een domme keuze maakt betekent niet dat die persoon ook dom is natuurlijk.
Dat klopt in die tijd had ik tweehonderd gulden meer te besteden als ik was blijven werken. Dan had ik fulltime moeten moeten werken dus die keuze was gewoon snel gemaakt.
Ik heb daardoor misschien ook wel geluk gehad dat ik ongeveer 12 jaar thuis kon blijven en daarna de draad qua werk weer op kon pakken. Dat zou nu misschien ook een stuk moeilijker zijn.
LaFleurNoire schreef:
22-08-2017 15:53
Maar die keuze hoeft niet altijd een keuze te zijn. In sommige situaties heb je simpelweg de luxe van een echte keus niet en moet je het doen met wat wel kan. En dat kan een ander dan dom en onverstandig vinden, soms is het gewoon de beste optie in die specifieke situatie, ook als daar nadelen aan kleven en dat kun jij als buitenstaander niet weten.
.
Weet ik, want ook ik heb ooit met mijn rug tegen de muur de keuze moeten maken. En ik weet inderdaad niets als buitenstaander. Maar binnen mijn intimi weet ik soms wel wat er speelt. En als een vrouw roept dat haar hele salaris naar de opvang gaat vind ik dat een zwak argument.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-08-2017 15:57
.
Weet ik, want ook ik heb ooit met mijn rug tegen de muur de keuze moeten maken. En ik weet inderdaad niets als buitenstaander. Maar binnen mijn intimi weet ik soms wel wat er speelt. En als een vrouw roept dat haar hele salaris naar de opvang gaat vind ik dat een zwak argument.
Het kan wel begrijpelijk zijn. Wij hebben twee kinderen, waarvan de oudste geen opvang meer nodig heeft en de jongste wordt door opa en oma opgevangen of we zorgen zelf dat we thuis zijn. Mijn man heeft een hoog salaris, ik verdien niet zoveel. Stel dat de kinderen klein zouden zijn en 3 dagen naar een kinderdagverblijf zouden moeten, dan zou inderdaad mijn hele salaris daaraan opgaan. Als je werk dan bijvoorbeeld toch al niet zo leuk is, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je besluit te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-08-2017 15:44
.
Dat klopt, zeventien jaar geleden begon ik met mijn baan bij een grote bank. Elk jaar kreeg er wel een collega een kindje en ik zag de ontwikkelingen vorderen. Veel jonge moeders van toen betaalden bijna hun hele salaris aan de kinderopvang. Sommigen stopten daarom met werken anderen werkten in deeltijd door om hun baan en vooral hun kennis te behouden voor later. Zij die bleven werken hebben echt wel wat te bevechten gehad. Mijn generatie van tien jaar later heeft daar de vruchten van kunnen plukken.

Zonder de groep die stopte te veroordelen heb ik veel respect voor mijn collega's die voor mij de kastanjes uit het vuur gehaald hebben.

Nu nog eens twintig jaar later is het in mijn ogen niet slim om nog te stoppen. Dat iemand een domme keuze maakt betekent niet dat die persoon ook dom is natuurlijk.
Je laatste zin, dat is toch geen respectvolle manier v communiceren? En FAshionvictim die zegt dat ze nog wel iets aardigs tegen Fleurnoire heeft gezegd, en dan nog zegt dat ze niets tegen domme mensen heeft, want dat zou toch discriminatie zijn? :nut:
pamelacourson schreef:
22-08-2017 16:04
Het kan wel begrijpelijk zijn. Wij hebben twee kinderen, waarvan de oudste geen opvang meer nodig heeft en de jongste wordt door opa en oma opgevangen of we zorgen zelf dat we thuis zijn. Mijn man heeft een hoog salaris, ik verdien niet zoveel. Stel dat de kinderen klein zouden zijn en 3 dagen naar een kinderdagverblijf zouden moeten, dan zou inderdaad mijn hele salaris daaraan opgaan. Als je werk dan bijvoorbeeld toch al niet zo leuk is, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je besluit te stoppen.
Dat vind ik dus ook daar is niks mis mee!
Athen1 schreef:
22-08-2017 16:05
Je laatste zin, dat is toch geen respectvolle manier v communiceren? En FAshionvictim die zegt dat ze nog wel iets aardigs tegen Fleurnoire heeft gezegd, en dan nog zegt dat ze niets tegen domme mensen heeft, want dat zou toch discriminatie zijn? :nut:
Tja juist degene die zo over zinnetjes vallen zijn ook degene die sneren uit delen. Maar dat schijnt normaal te zijn hier
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-08-2017 15:57
.
Weet ik, want ook ik heb ooit met mijn rug tegen de muur de keuze moeten maken. En ik weet inderdaad niets als buitenstaander. Maar binnen mijn intimi weet ik soms wel wat er speelt. En als een vrouw roept dat haar hele salaris naar de opvang gaat vind ik dat een zwak argument.
Als iemand dat een valide reden vindt, wie ben ik dan om daar over te oordelen? Ja, er kan haar van alles overkomen waardoor ze in een rotpositie terecht komt, dat is een consequentie van die keuze. Maar ook dan denk ik niet dat ze dankzij domme keuzes nu op mijn belastingcenten teert dmv een bijstandsuitkering en ik daar dus persoonlijk door gedupeerd ben of zo.
pamelacourson schreef:
22-08-2017 16:04
Het kan wel begrijpelijk zijn. Wij hebben twee kinderen, waarvan de oudste geen opvang meer nodig heeft en de jongste wordt door opa en oma opgevangen of we zorgen zelf dat we thuis zijn. Mijn man heeft een hoog salaris, ik verdien niet zoveel. Stel dat de kinderen klein zouden zijn en 3 dagen naar een kinderdagverblijf zouden moeten, dan zou inderdaad mijn hele salaris daaraan opgaan. Als je werk dan bijvoorbeeld toch al niet zo leuk is, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je besluit te stoppen.
.
Ik snap wel dat je gevoel je dat in geeft.
Alle reacties Link kopieren
Athen1 schreef:
22-08-2017 16:05
Je laatste zin, dat is toch geen respectvolle manier v communiceren? En FAshionvictim die zegt dat ze nog wel iets aardigs tegen Fleurnoire heeft gezegd, en dan nog zegt dat ze niets tegen domme mensen heeft, want dat zou toch discriminatie zijn? :nut:
Nou ja, FV was wel de enige die reageerde op mijn verhaal, ik heb regelmatig het idee in deze discussie dat men vooral bezig is met het herhalen van hun argumenten en volstrekt geen oog heeft voor het individu met specifieke verhalen. Juist dat zou meer begrip over en weer kunnen oogsten.
Maar ze was ook echt niet onaardig hoor. Er zit ook een kern van waarheid in wat ze schreef, maar ook dan is het niet zo zwart-wit.
LaFleurNoire schreef:
22-08-2017 16:17
Als iemand dat een valide reden vindt, wie ben ik dan om daar over te oordelen? Ja, er kan haar van alles overkomen waardoor ze in een rotpositie terecht komt, dat is een consequentie van die keuze. Maar ook dan denk ik niet dat ze dankzij domme keuzes nu op mijn belastingcenten teert dmv een bijstandsuitkering en ik daar dus persoonlijk door gedupeerd ben of zo.
Oh dat denk ik ook helemaal niet hoor.

Ik heb alleen al zo vaak ontzettend schrijnende situaties gezien waar er door een scheiding/ontslag/etc meteen álles volledig in de soep liep. Ik voel me daardoor niet gedupeerd op mijn belastingcenten, ik vind het vooral heel naar voor de betrokkenen en ik ben blij om in een land te leven waar er zoiets als bijstand bestaat.

Maar door die ervaring hoop ik en moedig ik mensen aan om zichzelf te beschermen tegen dat risico. Ik gun het namelijk niemand.

Dat is dus absoluut niet onaardig of veroordelend bedoeld, eerder het tegenovergestelde.
LaFleurNoire schreef:
22-08-2017 16:32
Nou ja, FV was wel de enige die reageerde op mijn verhaal, ik heb regelmatig het idee in deze discussie dat men vooral bezig is met het herhalen van hun argumenten en volstrekt geen oog heeft voor het individu met specifieke verhalen. Juist dat zou meer begrip over en weer kunnen oogsten.
Maar ze was ook echt niet onaardig hoor. Er zit ook een kern van waarheid in wat ze schreef, maar ook dan is het niet zo zwart-wit.
.
In het gewone leven heb ik respect voor al die individuele verhalen. Hier trouwens ook. Maar in het grote geheel vind ik niet meer van deze tijd dat vrouwen kiezen om niet te werken.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
22-08-2017 16:32
Nou ja, FV was wel de enige die reageerde op mijn verhaal, ik heb regelmatig het idee in deze discussie dat men vooral bezig is met het herhalen van hun argumenten en volstrekt geen oog heeft voor het individu met specifieke verhalen. Juist dat zou meer begrip over en weer kunnen oogsten.
Maar ze was ook echt niet onaardig hoor. Er zit ook een kern van waarheid in wat ze schreef, maar ook dan is het niet zo zwart-wit.
Heb ik gemerkt hoor, dat ze de kwaaiste niet is 😉

Maar er is een groepje dat deze discussie tig keer gevoerd heeft en idd geen interesse heeft in de afzonderlijke personen met specifieke verhalen. Dat nodigt idd niet uit om mee te praten.
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
22-08-2017 16:36
Oh dat denk ik ook helemaal niet hoor.

Ik heb alleen al zo vaak ontzettend schrijnende situaties gezien waar er door een scheiding/ontslag/etc meteen álles volledig in de soep liep. Ik voel me daardoor niet gedupeerd op mijn belastingcenten, ik vind het vooral heel naar voor de betrokkenen en ik ben blij om in een land te leven waar er zoiets als bijstand bestaat.

Maar door die ervaring hoop ik en moedig ik mensen aan om zichzelf te beschermen tegen dat risico. Ik gun het namelijk niemand.

Dat is dus absoluut niet onaardig of veroordelend bedoeld, eerder het tegenovergestelde.
Ik doelde ook niet specifiek op jou hoor, maar het is wel een uitspraak die je heel regelmatig voorbij ziet komen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-08-2017 16:40
.
In het gewone leven heb ik respect voor al die individuele verhalen. Hier trouwens ook. Maar in het grote geheel vind ik niet meer van deze tijd dat vrouwen kiezen om niet te werken.
Denk je niet dat iedereen een keuze maakt gebaseerd op die individuele achtergrond, hun eigen individuele setting en maken een individuele keuze dan?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-08-2017 16:46
Denk je niet dat iedereen een keuze maakt gebaseerd op die individuele achtergrond, hun eigen individuele setting en maken een individuele keuze dan?
Dat.
LaFleurNoire schreef:
22-08-2017 16:43
Ik doelde ook niet specifiek op jou hoor, maar het is wel een uitspraak die je heel regelmatig voorbij ziet komen.
Waar dan precies? Ik heb dat niet gezien in dit topic of heb ik er overheen gelezen? Ben het wel met je eens dat het onnodig en niet bepaald aardig is.

Om dezelfde reden ben ik trouwens ook tegen het afschaffen van partneralimentatie. Er wordt nog veel te veel van vrouwen verwacht dat ze zichzelf opzij schuiven. Nu staat daar nog enige zorgplicht tegenover maar als dat wegvalt kun je op je vingers natellen hoeveel vrouwen (en kinderen) in enorme problemen zouden komen of niet eens meer zouden kunnen scheiden vanwege de financien.

En dat zeg ik als persoon die zelf PA zou moeten betalen als ik nu zou gaan scheiden.
Alle reacties Link kopieren
[url][/url]
MaryCrawley schreef:
22-08-2017 16:52
Waar dan precies? Ik heb dat niet gezien in dit topic of heb ik er overheen gelezen? Ben het wel met je eens dat het onnodig en niet bepaald aardig is.

Om dezelfde reden ben ik trouwens ook tegen het afschaffen van partneralimentatie. Er wordt nog veel te veel van vrouwen verwacht dat ze zichzelf opzij schuiven. Nu staat daar nog enige zorgplicht tegenover maar als dat wegvalt kun je op je vingers natellen hoeveel vrouwen (en kinderen) in enorme problemen zouden komen of niet eens meer zouden kunnen scheiden vanwege de financien.

En dat zeg ik als persoon die zelf PA zou moeten betalen als ik nu zou gaan scheiden.
Ik heb het ook weer in dit topic voorbij zien komen, maar waar en door wie, dat weet ik zo niet.

*edit* in ieder geval op bladzijde 2, 3 en 4 een relaas over je hand ophouden bij de staat.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 22-08-2017 17:12
6.70% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
22-08-2017 16:46
Denk je niet dat iedereen een keuze maakt gebaseerd op die individuele achtergrond, hun eigen individuele setting en maken een individuele keuze dan?
.
Jawel, dat weet ik zeker. Maar dan nog ben ik voorstander van blijven werken.

En van heel goed nadenken als je besluit het niet te doen. Lees hier de topics over scheiden, en vrouwen in financiële nood en dan lees je dat er vaak minder goed is nagedacht over de financiële gevolgen.

De relationele gevolgen moet ieder voor zich weten, zou ook mijn ding niet zijn, maar wie ben ik om daar iets van te vinden. Op individueel niveau dan.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-08-2017 17:10
.
Jawel, dat weet ik zeker. Maar dan nog ben ik voorstander van blijven werken.

En van heel goed nadenken als je besluit het niet te doen. Lees hier de topics over scheiden, en vrouwen in financiële nood en dan lees je dat er vaak minder goed is nagedacht over de financiële gevolgen.

De relationele gevolgen moet ieder voor zich weten, zou ook mijn ding niet zijn, maar wie ben ik om daar iets van te vinden. Op individueel niveau dan.
Het één hangt met het ander samen. Relaties moet je opbouwen, een fundament leggen en daarop verder bouwen, alvorens je van een stabiele relatie kunt spreken, en daar schort het nogal eens aan in onze moderne tijd. Je hebt een date via Tinder, de eerste keer een drankje, de tweede keer een etentje, en als je de derde keer nog geen sex hebt gehad is het niet goed. Na een maand moet het een "relatie" heten en als er binnen een half jaar nog geen samenwoonplannen zijn, is de "relatie" blijkbaar ten dode opgeschreven.

Logisch dat je in ZO'N model wilt blijven werken, want dan kan je je kaarten er bijna op zetten dat het na een jaar afgelopen is.

Maar waarom zou de keuze van mensen die hun relatie wél de tijd hebben gegeven om te rijpen en te groeien alvorens definitief samen door te gaan, laat staan alvorens definitief samen voor een gezin te kiezen, en die binnen die stabiele relatie vinden dat het om welke reden dan ook fijn is als de één zorgt voor inkomen, en de ander voor kinderen en huis en alles daar omheen, waarom zou die keuze dan minderwaardig zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
22-08-2017 12:32
Ik snap dan ook niet waar buitenshuis werkende vrouwen de tijd vandaan halen om zo intensief mee te schrijven. Als ik op het forum kijk zijn er alweer ik weet niet hoeveel nieuwe posts geschreven, ik kan dat niet bijhouden hoor.
Verbaas ik me ook altijd over. Niet alleen in vakantietijd, maar ook in andere maanden van het jaar hebben héél véél vrouwen die zelf zeggen o zulke belangrijke en interessante en uitdagende banen te hebben, blijkbaar tóch de tijd om de hele dag op het Viva-forum te schrijven...Ik ben hier hooguit even na werktijd, als ik rond 19.00/20.00 uur thuis even wil bijpraten hier, never nooit gedurende een werkdag, dan heb ik wel wat anders te doen... maar vele mensen blijkbaar toch niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik werk soms thuis, dat scheelt best.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
22-08-2017 19:24
Ik werk soms thuis, dat scheelt best.
Want dan is werktijd geen werktijd? En kan je gewoon je werktijd verbeuzelen op een forum?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Andersom schreef:
22-08-2017 13:04
.

.
Hopelijk opent het ook de ogen van de huisvrouwen die hier zo fel reageren. Hopelijk gaan die ook wat beter letten op hoe ze dingen zeggen/schrijven. Opmerkingen als: 'Ik wilde mijn kinderen (wel) zelf opvoeden, zijn ,misschien onbewust geschreven, toch best gelijk een sneer naar werkende moeders die de opvoeding delen met anderen. Net als de kreet: 'Ik heb geen kinderen gekregen om ze naar de opvang te brengen.' Dat is namelijk ook nooit het doel geweest van de werkende moeders. Echt woordkeus en zinsbouw zijn vaak heel bepalend in hoe dingen over komen.

Verder erger ik me dan ook vaak aan de de dingen die genoemd worden waar thuisblijfmoeders dan allemaal tijd voor hebben en volgens hen werkende moeders niet. Zoals helpen op school, vrijwilligerswerk etc. Die dingen worden ook allemaal door werkende moeders gedaan dus daarover sneren raakt mij. Ja, er zijn mensen die niets doen op school, maar dat zijn net zo vaak thuisblijfmoeders als werkende moeders. Dat heeft met je instelling te maken, niet met het feit of je wel of niet werkt.

Eens.
LaFleurNoire schreef:
22-08-2017 15:53
Maar die keuze hoeft niet altijd een keuze te zijn. In sommige situaties heb je simpelweg de luxe van een echte keus niet en moet je het doen met wat wel kan. En dat kan een ander dan dom en onverstandig vinden, soms is het gewoon de beste optie in die specifieke situatie, ook als daar nadelen aan kleven en dat kun jij als buitenstaander niet weten.

Helemaal mee eens, met een maar. Ken jij veel huisvrouwen die in een soortgelijke situatie als de jouwe zitten? Ik denk echt, kan er geen cijfers van vinden, dat veel huisvrouwen de keuze maken omdat het ons met de paplepel is ingegoten dat moeders thuis blijven bij de kinderen.
pejeka schreef:
22-08-2017 18:53
Het één hangt met het ander samen. Relaties moet je opbouwen, een fundament leggen en daarop verder bouwen, alvorens je van een stabiele relatie kunt spreken, en daar schort het nogal eens aan in onze moderne tijd. Je hebt een date via Tinder, de eerste keer een drankje, de tweede keer een etentje, en als je de derde keer nog geen sex hebt gehad is het niet goed. Na een maand moet het een "relatie" heten en als er binnen een half jaar nog geen samenwoonplannen zijn, is de "relatie" blijkbaar ten dode opgeschreven.

Logisch dat je in ZO'N model wilt blijven werken, want dan kan je je kaarten er bijna op zetten dat het na een jaar afgelopen is.

Maar waarom zou de keuze van mensen die hun relatie wél de tijd hebben gegeven om te rijpen en te groeien alvorens definitief samen door te gaan, laat staan alvorens definitief samen voor een gezin te kiezen, en die binnen die stabiele relatie vinden dat het om welke reden dan ook fijn is als de één zorgt voor inkomen, en de ander voor kinderen en huis en alles daar omheen, waarom zou die keuze dan minderwaardig zijn?
.
Ook in stabiele relaties, waar in verhouding pas laat kinderen komen en één van de twee stopt met werken gaan dingen soms behoorlijk scheef lopen. Dat de één huisvrouw wordt en de ander kostwinner en dat er dan toch baalmomenten ontstaan waarom de kostwinner nou nooit eens iets doet in het huishouden. Dat ze het daar in beginsel over eens waren blijkt later erg vaak een struikelblok.

Als ik na het eten direct weg moet, vind/vond ik bij thuiskomst de vaat in de vaatwasser, de keuken aan kant, de kinderen gedoucht en in bed, en mijn man op de bank met koffie of thee. Als mijn zus dat overkomt mag ze blij zijn als de kinderen in bed liggen, de rest laat mijn zwager voor haar staan. Aan de ene kant vind ik dat vreselijk van zwager en heel vervelend voor zus, maar aan de andere kant is dit wel een gevolg van hun verdeling. Hij kostwinner en zij huisvrouw.

In mijn tijdelijke huisvrouwen bestaan, leefden wij gelukkig voort zoals wij deden toen ik nog werkte. Ik pakte wel meer echt huishouden op op dat moment, maar dingen als de vaat en zo bleven een gedeelde verantwoordelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven