Ik vind AI zo stom en onethisch

08-11-2025 19:48 131 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moet ik vooral naar een studiedag waar ik ga leren nog beter gebruik te maken van AI en ik wil niet.

Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?

Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?

Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik heb werkelijk nog nooit wat met AI gedaan en zolang dat ook niet hoeft blijft dat zo
Op m'n werk willen ze inderdaad ook die kant op en wijzen ze iedereen steeds op een opleiding die ze alvast kunnen gaan volgen Is een soort eigen omgeving, dus geen landelijke opleiding ofzo.

AI weet lang nog niet alles, dus als je alle opdrachten die je hem geeft moet controleren heeft het in mijn ogen geen zin.
Appletje schreef:
09-11-2025 15:47
En wat te denken van mensen die hun problemen niet durven te bespreken met een mens? AI is geen tovermiddel maar wel veel laagdrempeliger. En wellicht dat zo'n persoon dan uiteindelijk wel naar een "echte" hulpverlener durft. Of nog simpeler: mensen die problemen ondervinden maar geen idee hebben waar ze moeten beginnen.

Mee eens. Ik wil niets verheerlijken, maar op dit vlak kan het zeker z'n nut hebben.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Appletje schreef:
09-11-2025 15:47
En wat te denken van mensen die hun problemen niet durven te bespreken met een mens? AI is geen tovermiddel maar wel veel laagdrempeliger. En wellicht dat zo'n persoon dan uiteindelijk wel naar een "echte" hulpverlener durft. Of nog simpeler: mensen die problemen ondervinden maar geen idee hebben waar ze moeten beginnen.
Goed idee om dat soort info dan wel te delen met big tech bedrijven.
noas_1993 schreef:
09-11-2025 16:00
Ik heb werkelijk nog nooit wat met AI gedaan en zolang dat ook niet hoeft blijft dat zo
Op m'n werk willen ze inderdaad ook die kant op en wijzen ze iedereen steeds op een opleiding die ze alvast kunnen gaan volgen Is een soort eigen omgeving, dus geen landelijke opleiding ofzo.

AI weet lang nog niet alles, dus als je alle opdrachten die je hem geeft moet controleren heeft het in mijn ogen geen zin.
Ik ben benieuwd in welke branche je werkt.
Wat eten we vanavond?
Rabarbara schreef:
09-11-2025 12:22
Dit is de derde studiedag en de zesde bijeenkomst over het onderwerp. Ik heb het echt geprobeerd, maar ik ben gewoon ontevreden over het resultaat.
De problemen in mijn werkdruk zitten in de randvoorwaarden, het inhoudelijke werk is echt wat mij nog in het onderwijs houdt. Als ik dat door AI laat doen, verlies ik ook enorm veel werkplezier. AI moet voor mij de stomme taken doen om nuttig te zijn en dat gebeurt nog niet.
Precies dat dus: dat je met Al meer tijd hebt om nog meer stom werk te doen.
Ik heb morgen een AI informatiesessie. Geen idee wat ik kan verwachten, wat de ideeën zijn hoe en wanneer nuttig om in te zetten. Voor mijn eigen werk zie ik dat niet zo snel gebeuren vooralsnog, aangezien we met formele teksten werken en met wetgeving te maken hebben.

Iemand zei hier eerder al 'niet bekend maakt onbemind'. Dat geldt voor mij op dit moment nog wel even zo.
wij slapen nooit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven