Ik vind AI zo stom en onethisch

08-11-2025 19:48 185 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moet ik vooral naar een studiedag waar ik ga leren nog beter gebruik te maken van AI en ik wil niet.

Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?

Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?

Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Si abra la puerta hay lobos.
makreel schreef:
10-11-2025 08:09
Misschien is dat waar. Dat geldt ook voor fotografie: toen je nog een donkere kamer nodig had, was dat een andere hobby dan nu, met je mobiel foto’s maken en met een paar keer klikken nog nabewerken. Voor een deel heeft dat effect op het werk van professionele fotografen. Maar is fotografie als kunstvorm verdwenen?
Er zijn nog steeds fotografen die uren bezig zijn met compositie, licht enz. Dus nee, echte kunst verdwijnt niet.
Over muziek: internet heeft ons de laatste decennia al enorme hoeveelheden informatie opgeleverd.

YouTube staat vol met eindeloos veel materiaal. Over alle muziekgenres. Op alle niveaus.
Met vaak fascinerende uitleggen. Van DJ’s waarom die ene plaat nu eigenlijk zo goed in elkaar zit. Of van die gitarist die uitlegt waarom die ene bekende hit eigenlijk briljant in elkaar zit.
Allemaal vakmensen die met liefde voor hun vak informatie willen overbrengen.

Elk mens kan zich jarenlang verdiepen in welk genre dan ook. Het is nog nooit zo makkelijk geweest.

Ik vind het eigenlijk zonde dat zelfs dat te veel moeite is voor mensen.

Alhoewel ik het gebruik van AI best snap. En nog los van professionele muzikanten die AI gebruiken om bepaalde arrangementen te testen of instrumenten toe te voegen.

(En in bredere context over YouTube: dat stond ooit voor mensen die zelf met ideeen kwamen. Maar het wordt meer en meer overspoeld door AI-gegeneerde flauwekul.)
Paradise schreef:
09-11-2025 20:06
Er zijn volgens mij nog veel branches waar het niet of in ieder geval niet op alle afdelingen wordt gebruikt.

Voor zorgverleners is het problematisch omdat informatie onder strikte privacywetgeving valt.
Of geestelijk verzorgers.

Iemand die op de vloer aan eventmanagement doet zal het ook niet nodig hebben.

Een sportinstructeur ook niet. Of een yogadocent. Of een kok. Of een monteur.

Een goede grafisch ontwerper zal er ook niet snel naar grijpen.
Grappig, ik zie voor al deze beroepen mogelijkheden voor ai. Zelfs de monteur die via ai nieuwe toepassingen leert of werkprocessen stroomlijnt.
flashy wijzigde dit bericht op 10-11-2025 09:13
2.19% gewijzigd
noas_1993 schreef:
09-11-2025 20:07

Ook vind ik het inderdaad vreemd dat werkgevers zo makkelijk overstag gaan, boeit het dan helemaal niks dat het zoveel energie kost?
Hoor je trouwens ook vrij weinig over...
En dan te bedenken dat mensen hele vragenlijsten hebben voor Chatgpt
Je weet dat het sinds februari dit jaar verplicht is voor werkgevers om werknemers ai geletterd te maken als er in het bedrijf ai gebruikt wordt?
noas_1993 schreef:
10-11-2025 06:35
Klopt, maar Google is altijd nog betrouwbaarder dan AI
Euh niet echt.
Je krijgt in google nu als eerste ai resultaten. Deze zijn soms minder als in perplexity.
noas_1993 schreef:
10-11-2025 06:35
Klopt, maar Google is altijd nog betrouwbaarder dan AI
Je weet waar AI tools onder andere hun informatie vandaan halen?
Paradise schreef:
10-11-2025 08:22
.
En voor het nabewerken geldt dat fotografen die alles met filters nabewerken niet echt met een kunstvorm bezig zijn.
En al helemaal niet als je AI vraagt met een beeld te komen. Want daar is het mee vergelijkbaar denk ik.
Het verschilt van reguliere fotografie, maar het afdoen als geen echte kunstvorm vind ik een beperkte kijk op wat kunst kan zijn.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Flashy schreef:
10-11-2025 09:09
Grappig, ik zie voor al deze beroepen mogelijkheden voor ai. Zelfs de monteur die via ai nieuwe toepassingen leert of werkprocessen stroomlijnt.
Het gaat er niet om mogelijkheden, maar of het nodig is.
Lebow schreef:
10-11-2025 09:18
Het verschilt van reguliere fotografie, maar het afdoen als geen echte kunstvorm vind ik een beperkte kijk op wat kunst kan zijn.
Het is een dunne scheidslijn. Maar er zijn instagramfotografen die niets zelf doen.

Ik vraag me af of je echte kunstenaars op waarde schat door kunst juist heel breed te definiëren.

Over muziek: ben je in dezelfde mate een kunstenaar als je AI muziek laat componeren?

Of over schilderen: is schilderen met nummers (vakjes beschilderen) hetzelfde als autonoom schilderen?
En wat is het verschil tussen een hobby en kunst?
En hoe AI zo in te zetten dat je zelf nog de regie hebt? Het voor je kan laten werken als kunstenaar?

Daarom vind ik AI zeker interessant. Het zorgt ook dat we moeten bevragen wat echt is niet echt. Of authentiek of niet authentiek.

Hier hoort ook bij dat je denk ik kritisch kijkt naar nieuwe ontwikkelingen. En niet alles omarmt onder het mom van vooruitgang.
Alleen al de term echte kunstenaars vind ik tenenkrommend. Het is geen club met een ledenpas. Juist kunst draait niet slechts om de tool maar om visie. Het klinkt als nostalgie met een moreel oordeel.
Lebow schreef:
10-11-2025 09:55
Alleen al de term echte kunstenaars vind ik tenenkrommend. Het is geen club met een ledenpas. Juist kunst draait niet slechts om de tool maar om visie. Het klinkt als nostalgie met een moreel oordeel.
Kunst gaat ook over een (moreel) oordeel. De vraag wat echte kunst is of niet zal altijd een relevante vraag blijven.

En tenenkrommend. Het zal best.

Maar tools die ontwikkeld zijn door machtige Amerikaanse bedrijven verdienen een kritische beschouwing. Dat deze tools worden gebruikt door corporate bedrijven of door mensen die plichtmatig beleidsrapporten in elkaar draaien dat is begrijpelijk.

Maar dat een auteur van romans of een dichter AI ook inzet is weer van een andere orde. Dat zijn vaak mensen die taal scheppen.

Er zijn uiteraard ook schrijvers die AI op een creatieve wijze inzetten of juist met deze conventies spelen.

Maar je kunt AI dat ontwikkeld is voor de massa niet zonder meer inzetten voor mensen die op een hele andere manier met bijvoorbeeld taal bezig zijn.
Ik vind dat deze mensen ook onze bescherming verdienen, inplaats van daar het predikaat 'tenenkrommend' overheen te gieten.

Maar het best wel bij de tijd van vandaag: iedereen is kunstenaar. Iedereen is echt. Terwijl het tegendeel volgens mij waar is. Mensen worden in toenemende mate belazerd waar ze bij staan. En wat van waarde is, wordt steeds minder relevant.
Ik vind het ook flauw om mijn uitgebreidere reacties af te doen als nostalgie.

Ik vind dat op mijn beurt een zeer beperkte kijk op zaken.
Nog over die nostalgie:

Als je kijkt op YouTube of TikTok zie je juist dat mensen die dingen nog echt zelf doen erg worden gewaardeerd. Dan wordt er in reacties gejuicht dat het geen AI is.
Ambachten worden zeer gewaardeerd. Ook als het om kunst gaat. Jonge muzikanten die moeilijke stukken spelen: mensen zijn er zeer enthousiast over.
Mensen zijn ook enthousiast over mensen die dingen bouwen met hun handen. Met gepriegel en jarenlange oefening. Mensen verwonderen zich over een jonge Amerikaanse polyglot die moeiteloos 30 talen spreekt.

Conservatoria zitten nog steeds vol. Kunstacademies zijn populair. Wel wordt er bezuinigd op bijvoorbeeld orkesten. Maar dat is de politieke wind die waait, en staat los van de populariteit.

Zo nostalgisch is het allemaal niet.
Paradise schreef:
10-11-2025 10:18
Nog over die nostalgie:

Als je kijkt op YouTube zie je juist dat mensen die dingen nog echt zelf doen erg worden gewaardeerd. Dan wordt er in reacties gejuicht dat het geen AI is.
Ambachten worden zeer gewaardeerd. Ook als het om kunst gaat. Jonge muzikanten die moeilijke stukken spelen: mensen zijn er zeer enthousiast over.
Mensen zijn ook enthousiast over mensen die dingen bouwen met hun handen. Met gepriegel en jarenlange oefening.

Conservatoria zitten nog steeds vol. Kunstacademies zijn populair. Wel wordt er bezuinigd op bijvoorbeeld orkesten. Maar dat is de politieke wind die die waait, en staat los van de populariteit.

Zo nostalgisch is het allemaal niet.
Maar ook met AI kun je natuurlijk creatief omgaan, kunstenaars gebruiken het op een unieke manier, uit protest of als dubbele bodem, maar ook gewoon omdat het nieuwe mogelijkheden biedt. En omdat AI iets zegt over deze tijd; jonge kunstenaars (schrijvers, musici, beeldend kunstenaars enzovoort) willen er natuurlijk mee experimenteren en daar gaan ongetwijfeld fantastische dingen uit voortkomen.
Claire45 schreef:
10-11-2025 10:24
Maar ook met AI kun je natuurlijk creatief omgaan, kunstenaars gebruiken het op een unieke manier, uit protest of als dubbele bodem, maar ook gewoon omdat het nieuwe mogelijkheden biedt. En omdat AI iets zegt over deze tijd; jonge kunstenaars (schrijvers, musici, beeldend kunstenaars enzovoort) willen er natuurlijk mee experimenteren en daar gaan ongetwijfeld fantastische dingen uit voortkomen.
Ja, dat is zeker zo.

Maar het is niet allemaal hetzelfde.

Ik heb geleerd dat voor veel dingen in het leven geen shortcut is als je ergens echt goed in wilt worden. Dat kost tijd en toewijding.

AI muziek laten componeren en zelf achterover leunen is heel wat anders dan het inzetten op een manier zoals jij het zegt.
Mijn opmerking over nostalgie en moreel oordeel ging niet alleen over ai, maar ook over jouw echte kunstenaars. Alsof ‘echte kunst’ (wat is dat?) volgens een bepaalde richtlijn gaat en anders niet voldoet aan de eisen en blijkbaar dan geen echte kunst is. En ja, dat vind ik beperkend en moralistisch.
Lebow schreef:
10-11-2025 10:32
Mijn opmerking over nostalgie en moreel oordeel ging niet alleen over ai, maar ook over jouw echte kunstenaars. Alsof ‘echte kunst’ (wat is dat?) volgens een bepaalde richtlijn gaat en anders niet voldoet aan de eisen en blijkbaar dan geen echte kunst is. En ja, dat vind ik beperkend en moralistisch.
Wel tof dat er dankzij AI een discussie is op een groot forum over wat kunst is, en wat niet.
Wat eten we vanavond?
Paradise schreef:
10-11-2025 09:44
Het gaat er niet om mogelijkheden, maar of het nodig is.
Nodig, wat is nodig?
Als een monteur met AI minder tijd kwijt is met administratie en dus meer kan sleutelen, is dat geen slecht resultaat denk ik?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
10-11-2025 11:07
Wel tof dat er dankzij AI een discussie is op een groot forum over wat kunst is, en wat niet.
Zeker!

Bij mij in de buurt zit de Upside Down, heb ik ook regelmatig interessante discussies over.
Lebow schreef:
10-11-2025 10:32
Ik zal niet snel een oordeel vellen over bepaalde typen kunstenaars en daar een predikaat aanhangen. Frans Bauer valt wat mij betreft ook onder kunst. Ik maak ook niet snel onderscheid tussen hoge of lage kunst. Als dat al kan.

Maar wel in hoeverre mensen het zelf fabriceren. En dat valt wat mij betreft wel onder de definitie van kunst. Iets zelf fabriceren.

Verder snap ik niet waarom je het woord moralistisch gebruikt. Dit gaat niet over goed of slecht in morele zin.

En je vind het wellicht beperkend, maar je neemt nauwelijks stelling in. Ik vind het dan wat vreemd om hetgeen een ander zegt beperkend te vinden.
Je zegt zelf namelijk niet zoveel. Je vind vooral mijn mening beperkend.
paradise wijzigde dit bericht op 10-11-2025 11:56
0.94% gewijzigd
makreel schreef:
10-11-2025 11:09
Nodig, wat is nodig?
Als een monteur met AI minder tijd kwijt is met administratie en dus meer kan sleutelen, is dat geen slecht resultaat denk ik?
Een monteur is al niet heel veel bezig met administratie. Zeker niet in alle gevallen. Die hoeft geen uitgebreide verslagen van zijn werkzaamheden te maken.
Er komt een opdracht binnen, hij gaat aan de slag, bestelt onderdelen, en repareert. En de financiële administratie wordt uitbesteed.

Ik snap je punt. Het kan voor veel mensen handig zijn. Maar er zijn evengoed een hoop mensen die prima zonder kunnen.
leuk een discussie over kunst. met bv de vraag wat kunst is en ook of de achtergrond van de kunstenaar van belang is bij de beoordeling van een kunstwerk. ( sorry, off topic)
Paradise schreef:
10-11-2025 11:53

Maar wel in hoeverre mensen het zelf fabriceren. En dat valt wat mij betreft wel onder de definitie van kunst. Iets zelf fabriceren.
Dat is echt wel achterhaald hoor, in elk geval in de beeldende kunst. Wim T. Schippers hoeft echt niet eigenhandig pindakaas op de vloer komen smeren en Ai WeiWei heeft echt niet zelf al die kilo’s zonnebloempitten van keramiek gemaakt .
jorchugh_jor schreef:
10-11-2025 12:33
Dat is echt wel achterhaald hoor, in elk geval in de beeldende kunst. Wim T. Schippers hoeft echt niet eigenhandig pindakaas op de vloer komen smeren en Ai WeiWei heeft echt niet zelf al die kilo’s zonnebloempitten van keramiek gemaakt .
Dat er uitzonderingen zijn maakt iets natuurlijk niet achterhaald.

En ook vroegere kunstenaars lieten anderen (gedeelten) van hun werk afmaken of realiseren. Dat is al een zeer oud principe.

Snap daarom niet waarom je met het begrip achterhaald komt.

Maar het is niet zo dat de kunstenaars die jij noemt geen strenge regie voeren het op het eindproduct. Dat is wat anders dan anderen ook schetsen laten maken. Of anderen te laten bepalen hoe het werk eruit moet komen te zien. Of zelfs met ideeen te laten komen.

Uiteraard legt een architect niet elke steen zelf.
Mariejan schreef:
09-11-2025 10:44

En ik word ook zo moe van het domme elkaar napraten over hoe slecht het is voor het milieu. Een uur Netflix kijken kost meer energie dan 300 ChatGPT-opdrachten. En toch zie ik niemand in het Netflix topic mensen aanspreken op hun kijkgedrag. hamburger vraagt ongeveer evenveel water als ergens tussen de 3000 en 10000 AI prompts. Niemand hier die in receptentopics gaat strijden tegen vlees eten.
Dat is omdat het beleid op dit forum is dat dat off topic is. Het is niet toegestaan om als iemand vraagt naar “een leuke cruise” iets te posten over de milieubelasting van cruiseschepen. Evenzo zal het niet toegestaan zijn om in een vleestopic iets te zeggen over dierenleed. Of in modetopics over fast fashion.

Je veronderstelling dat ‘niemand’ zich bewust is van andere niet-duurzame keuzes, is onjuist. (Zoals de keuze van de mods om dit soort posts te verbieden). En het is bovendien een whatsboutism.

Dit topic gaat echter over de nadelen, dus hier zijn zorgen on topic

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven