Ik vind AI zo stom en onethisch

08-11-2025 19:48 233 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moet ik vooral naar een studiedag waar ik ga leren nog beter gebruik te maken van AI en ik wil niet.

Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?

Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?

Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Si abra la puerta hay lobos.
Paradise, dat is precies wat kunstenaars met AI doen: de regie voeren. En enkelen doen dat heel goed en velen heel beroerd. Maar dat is niet de schuld van AI.
jorchugh_jor schreef:
10-11-2025 12:48
Paradise, dat is precies wat kunstenaars met AI doen: de regie voeren. En enkelen doen dat heel goed en velen heel beroerd. Maar dat is niet de schuld van AI.
Ik vind niet dat in alle gevallen regie voeren voldoende is. Soms moet je het gewoon zelf doen om in mijn ogen het predicaat kunstenaar te krijgen.
Dat geldt bijvoorbeeld voor een dichter.

En het gaat hier niet over een schuldvraag. Maar over de vraag of AI altijd wenselijk is.
Paradise schreef:
10-11-2025 12:51
Ik vind niet dat in alle gevallen regie voeren voldoende is. Soms moet je het gewoon zelf doen om in mijn ogen het predicaat kunstenaar te krijgen.
Dat geldt bijvoorbeeld voor een dichter.

En het gaat hier niet over een schuldvraag. Maar over de vraag of AI altijd wenselijk is.
Wat ik me afvraag: wie bepaalt of het wenselijk is of niet? De kunstenaars zelf?
Wat eten we vanavond?
jorchugh_jor schreef:
10-11-2025 12:45
Dat is omdat het beleid op dit forum is dat dat off topic is. Het is niet toegestaan om als iemand vraagt naar “een leuke cruise” iets te posten over de milieubelasting van cruiseschepen. Evenzo zal het niet toegestaan zijn om in een vleestopic iets te zeggen over dierenleed. Of in modetopics over fast fashion.

Je veronderstelling dat ‘niemand’ zich bewust is van andere niet-duurzame keuzes, is onjuist. (Zoals de keuze van de mods om dit soort posts te verbieden). En het is bovendien een whatsboutism.

Dit topic gaat echter over de nadelen, dus hier zijn zorgen on topic
Ik vind het wel opmerkelijk dat er in het kader van AI heel vaak wordt benoemd hoe milieuonvriendelijk het is. Veel meer dan bij andere dingen die veel vervuilender zijn. Maar ook als het gaat over streaming wordt het milieuaspect amper ooit genoemd terwijl het ook een computeractiviteit is die vervuilend is.
Met whataboutisms komen we inderdaad niet verder. Maar het is wel opvallend. Ik zou eigenlijk willen dat mensen zich naar verhouding even druk maakten om de echt grote vervuilers zoals vlees eten en autorijden.
makreel schreef:
10-11-2025 12:54
Wat ik me afvraag: wie bepaalt of het wenselijk is of niet? De kunstenaars zelf?
Nou ja bepalen. Een gesprek erover voeren. En dat doe je met zijn allen denk ik.

Net zoals gesprekken worden gevoerd over kinderen die niet meer buitenspelen of de discussie dat mensen teveel op hun scherm zitten.

Dit zijn trouwens ook zaken die het gevolg zijn van ontwikkelingen. Daar moet je op zijn minst een gesprek over voeren in de samenleving.
Paradise schreef:
10-11-2025 11:55
Een monteur is al niet heel veel bezig met administratie. Zeker niet in alle gevallen. Die hoeft geen uitgebreide verslagen van zijn werkzaamheden te maken.
Er komt een opdracht binnen, hij gaat aan de slag, bestelt onderdelen, en repareert. En de financiële administratie wordt uitbesteed.
Website, contact met klanten etc gaan zeker ook vanzelf 😂
Paradise schreef:
10-11-2025 13:06
Nou ja bepalen. Een gesprek erover voeren. En dat doe je met zijn allen denk ik.

Net zoals gesprekken worden gevoerd over kinderen die niet meer buitenspelen of de discussie dat mensen teveel op hun scherm zitten.

Dit zijn trouwens ook zaken die het gevolg zijn van ontwikkelingen. Daar moet je op zijn minst een gesprek over voeren in de samenleving.
Ik vraag me af hoe je dat voor je ziet.

Ondertussen maken kunstenaars gewoon hun kunst zoals ze dat het liefste willen doen, denk ik. Net zoals ook in andere beroepsgroepen door voorlopers wordt gewerkt met AI zoals zij dat praktisch en leuk en inspirerend en handig vinden. De gesprekken daarover worden dan gevoerd binnen de beroepsgroep, merk ik in mijn vak. Waarbij sommige mensen er al veel ervaring mee hebben en daardoor ook meer kennis van wat kan en wat niet. En een (kleinere) groep sceptisch is en blijft, en er eigenlijk niks mee te maken wil hebben.
Wat eten we vanavond?
Flashy schreef:
10-11-2025 13:10
Website, contact met klanten etc gaan zeker ook vanzelf 😂
Huh? Daar is toch helemaal geen AI voor nodig?

Vreemde reactie. Denk je dat echt iedereen nu ineens AI nodig heeft?

En laat die irritante emoticon maar achterwege.
Paradise schreef:
10-11-2025 13:32
Huh? Daar is toch helemaal geen AI voor nodig?

Vreemde reactie. Denk je dat echt iedereen nu ineens AI nodig heeft?

En laat die irritante emoticon maar achterwege.
Website: teksten schrijven kan de automonteur door AI laten doen. Of hij kan teksten laten schrijven door een redacteur/tekstschrijver/noem maar op en wijzigingen laten doorvoeren door AI. Ik ken niet alle automonteurs van Nederland maar ik kan me voorstellen dat teksten schrijven voor een website, als ze als zzp'er werken, niet bovenaan hun prioriteitenlijstje staat.

Contact met klanten: in een mail uitleggen wat er moet worden gerepareerd aan de auto, wat het gaat kosten, kan door AI worden gedaan. Monteur geeft een paar steekwoorden en een llm kan een keurige en duidelijke mail maken. Monteur leest na en verstuurt.

Irritante emoticons kan AI ook maken maar of het nou nodig is?

Lijkt me niet dat automonteurs allemaal werkloos worden door AI, maar het kan ze misschien helpen bij randwerkzaamheden waar ze misschien niet zoveel zin in hebben. Ik denk dat dat voor meer beroepen en beroepsgroepen zou kunnen.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
10-11-2025 13:30
Ik vraag me af hoe je dat voor je ziet.

Ondertussen maken kunstenaars gewoon hun kunst zoals ze dat het liefste willen doen, denk ik. Net zoals ook in andere beroepsgroepen door voorlopers wordt gewerkt met AI zoals zij dat praktisch en leuk en inspirerend en handig vinden. De gesprekken daarover worden dan gevoerd binnen de beroepsgroep, merk ik in mijn vak. Waarbij sommige mensen er al veel ervaring mee hebben en daardoor ook meer kennis van wat kan en wat niet. En een (kleinere) groep sceptisch is en blijft, en er eigenlijk niks mee te maken wil hebben.
Hoe ik dat voor me zie? Er worden toch overal discussies en gesprekken gevoerd? Hier op het forum, in kranten, door schoolbesturen, maar ook door kunstcritici. En zoals ik eerder zei: onder YouTube-videos.
Niet alleen maar binnen de beroepsgroep.

Verder ga je er vanuit dat het overal gebruikt zal gaan worden. Vandaar je keuze om het woord voorlopers, kennis en sceptici te gebruiken. Maar AI leent zich niet overal voor.

Zeker niet voor alle kunsten en creatieve beroepen. Ik vind de wijze hoe jij erin staat ook wat volgzaam om eerlijk te zijn. Ook al denk je waarschijnlijk vooral een early adapter te zijn.
Paradise schreef:
10-11-2025 13:38
Zeker niet voor alle kunsten en creatieve beroepen. Ik vind de wijze hoe jij erin staat ook wat volgzaam om eerlijk te zijn. Ook al denk je waarschijnlijk vooral een early adapter te zijn.
Waarvan akte.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
10-11-2025 13:36
Website: teksten schrijven kan de automonteur door AI laten doen. Of hij kan teksten laten schrijven door een redacteur/tekstschrijver/noem maar op en wijzigingen laten doorvoeren door AI. Ik ken niet alle automonteurs van Nederland maar ik kan me voorstellen dat teksten schrijven voor een website, als ze als zzp'er werken, niet bovenaan hun prioriteitenlijstje staat.

Contact met klanten: in een mail uitleggen wat er moet worden gerepareerd aan de auto, wat het gaat kosten, kan door AI worden gedaan. Monteur geeft een paar steekwoorden en een llm kan een keurige en duidelijke mail maken. Monteur leest na en verstuurt.

Irritante emoticons kan AI ook maken maar of het nou nodig is?

Lijkt me niet dat automonteurs allemaal werkloos worden door AI, maar het kan ze misschien helpen bij randwerkzaamheden waar ze misschien niet zoveel zin in hebben. Ik denk dat dat voor meer beroepen en beroepsgroepen zou kunnen.
Ik snap je punt niet.

Kom je weleens bij een garage? Heb je die websites weleens gezien? Dat kan een bekende of een van de kinderen van de monteur ook bij elkaar typen.
Bij mijn garage stelt het allemaal bar weinig voor. De monteurs komen om in het werk omdat monteurs ontbreken. Niet omdat ze geen tijd hebben voor een website.

En de mails die ik van monteur krijg zijn al steekwoorden. Er is niet meer tekst nodig.
paradise wijzigde dit bericht op 10-11-2025 13:41
0.11% gewijzigd
makreel schreef:
10-11-2025 13:40
Waarvan akte.
Als het gaat over die monteur heb je maar 1 enkele zienswijze. Ik vind hem om eerlijk te zijn om eendimensionaal.

Je blijft voordelen van AI herhalen, maar het gaat er niet bij je in dat sommigen het echt niet nodig hebben.

Ondertussen zijn er ook experts die zeggen dat AI wordt overschat. En komen sommige bedrijven weer op hun schreden terug over de bruikbaarheid ervan.
Paradise schreef:
Als het gaat over die monteur heb je ook maar 1 enkele zienswijze.
Ik hoef de wereld (of het Viva-forum, of jou) niet te overtuigen van het nut en noodzaak, of het gevaar en de nadelen van AI.
Als je zegt: een monteur heeft er niks aan, dan geef ik een paar voorbeelden van toepassingen die misschien wel handig kunnen zijn.
Als mensen denken dat AI alleen een praatjes en plaatjesmachine is, dan zien ze maar een deel van wat het is en kan. Dat helpt de discussie (of het gesprek) niet zo erg vooruit.
Wat eten we vanavond?
Paradise schreef:
Je blijft voordelen van AI herhalen, maar het gaat er niet bij je in dat sommigen het echt niet nodig hebben.
Ik weet niet wat je bedoelt met 'nodig hebben'.
Wie bepaalt dat?

Misschien gaat het met AI wel net als met andere nieuwe technologie. Mensen gaan er heel enthousiast mee aan de slag en maken in eerste instantie grote hoeveelheden bagger - denk maar aan de eerste digitale fotografie of de gedachte dat we allemaal geen vormgevers meer nodig hebben want in word kun je ook prachtige flyers maken. En na een tijd wordt duidelijker wat de toepassingen kunnen zijn en wat niet. Dat kunstenaars of vertalers of vormgevers of verpleegkundigen of wie dan ook overbodig worden door AI lijkt me niet zo realistisch. Maar dat vertalers die geen AI gebruiken, worden vervangen door vertalers die wel weten hoe ze dat handig kunnen toepassen, is niet zo'n gek idee voor mij.
makreel wijzigde dit bericht op 10-11-2025 13:50
Reden: aanvulling
58.30% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
10-11-2025 13:45
Ik hoef de wereld (of het Viva-forum, of jou) niet te overtuigen van het nut en noodzaak, of het gevaar en de nadelen van AI.
Als je zegt: een monteur heeft er niks aan, dan geef ik een paar voorbeelden van toepassingen die misschien wel handig kunnen zijn.
Als mensen denken dat AI alleen een praatjes en plaatjesmachine is, dan zien ze maar een deel van wat het is en kan. Dat helpt de discussie (of het gesprek) niet zo erg vooruit.
De toepassingen die jij noemt ken ik. Dat heeft niets te maken met hoe ik het zie.

Ik weet wel dat vele mensen die monteur, loodgieter of timmerman zijn een oude website hebben. Al jaren niet meer up to date.
Middels AI aan een nieuwe website werken kost ze alleen maar tijd. En wat moeten ze met een nieuwe website? Meer klanten generen? Maar ze hebben al meer klanten dan ze aankunnen als ze willen.

Dat geldt ook voor het opstellen van mails. Ze hoeven niet in te zetten op goede en klantvriendelijke mails.

Misschien denk jij teveel vanuit je eigen branche en werk?
makreel schreef:
10-11-2025 13:47
Ik weet niet wat je bedoelt met 'nodig hebben'.
Wie bepaalt dat?

Misschien gaat het met AI wel net als met andere nieuwe technologie. Mensen gaan er heel enthousiast mee aan de slag en maken in eerste instantie grote hoeveelheden bagger - denk maar aan de eerste digitale fotografie of de gedachte dat we allemaal geen vormgevers meer nodig hebben want in word kun je ook prachtige flyers maken. En na een tijd wordt duidelijker wat de toepassingen kunnen zijn en wat niet. Dat kunstenaars of vertalers of vormgevers of verpleegkundigen of wie dan ook overbodig worden door AI lijkt me niet zo realistisch. Maar dat vertalers die geen AI gebruiken, worden vervangen door vertalers die wel weten hoe ze dat handig kunnen toepassen, is niet zo'n gek idee voor mij.
Nou ja, bepalen. (Wederom het woord bepalen, maar vooruit.)

Ik ken mensen die kok of monteur zijn die digitaal maar weinig vaardig zijn. Maar dat hoeft ook niet, want ze redden zich vooralsnog meer dan prima.
En ze zijn gewild. Vermoedelijk nog de komende decennia. Sommigen haten computers. Die willen aan de slag met hetgeen waar ze goed in zijn. Laat ze. Die website is prima. Die handgeschreven agenda ook.

Ik vind het wat paternalistisch om te blijven wijzen op de voordelen van AI (ook al bedoel je het wellicht niet zo).

En zoals Lemoos eerder al opmerkte: er is een scheidslijn tussen mensen die toch al digitaal vaardig zijn en mensen die het niet zijn. vmbo'ers hebben er meer moeite mee.
Ik denk dat het goed is dat te respecteren en ook te waarderen. Inplaats dat iedereen mee moet op de bandwagon.

Waarbij de kans groot is dat het iedereen op een dag toch wel door de strot gedrukt gaat worden. En waarbij de kans ook groot is dat we over een aantal jaar felle discussies voeren over de nadelen en hoe het terug te dringen. Dat niemand meer echt met elkaar communiceert etc.

We moeten die sceptici koesteren.
Paradise schreef:
10-11-2025 14:03
Ik denk dat het goed is dat te respecteren en ook te waarderen. Inplaats dat iedereen mee moet op de bandwagon.
Niemand moet iets.
En het lijkt alsof je hier een tegenstelling beschrijft, die er volgens mij helemaal niet is.

Het idee dat er beroepen zijn waar sowieso niks verandert door AI in de komende tien jaar, vind ik maar moeilijk voorstelbaar.

(Ik ben trouwens geen enorme fan van AI, maar ik vind het ook niet 'moreel verwerpelijk' of hoe wordt het ook maar weer genoemd in dit topic.)
makreel wijzigde dit bericht op 10-11-2025 14:17
31.26% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
10-11-2025 14:11
Niemand moet iets.
En het lijkt alsof je hier een tegenstelling beschrijft, die er volgens mij helemaal niet is.
Je valt steeds over werkwoorden. Zoals bepalen. En nu moeten. Je weet toch wat ik bedoel?

Het slaat de discussie nogal dood.
De vraag is wat "nodig hebben" betekent natuurlijk. In principe heeft niemand AI nodig want je kan gewoon blijven werken zoals je altijd hebt gewerkt. Alleen als je concurrentie/concullega wel voordeel haalt uit het gebruik van AI, dan kan het zeer nefaste gevolgen hebben.

Bekend voorbeeld is de bakkerij die AI heeft gevraagd om patronen te ontdekken in zijn verkoopcijfers, gecombineerd met andere data zoals weervoorspellingen, locatie van de winkels, lokale evenementen, feestdagen ed. en zo een besparing van 300.000euro per jaar wist te realiseren. Die kostenbesparing kan je dan wel gebruiken om verder te investeren in je bakkerij en je klanttevredenheid wat een andere bakkerij niet kan.

Ik gebruik AI zelf best veel, trouwens niet om informatie te verzamelen, maar wel om bepaalde processen efficiënter te organiseren, zodat ik meer tijd heb voor het mensgerichte betekenisvollere werk.
Paradise schreef:
10-11-2025 14:14
Je valt steeds over werkwoorden. Zoals bepalen. En nu moeten. Je weet toch wat ik bedoel?

Het slaat de discussie nogal dood.
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, ja.

Wat ik net al schreef: ik vraag me af hoe AI gereguleerd of begrensd gaat worden, anders dan nu door de EU AI-act en dat soort initiatieven (die niet hier op het Viva-forum zullen ontstaan). En ik denk dus dat het de komende jaren veel impact gaat hebben, op sommige banen meer dan andere maar goed. Hoe je daarmee omgaat, dat moet iedereen zelf maar bedenken. Luiken dichtgooien lijkt me niet zo'n slimme strategie, maar goed, dat is dus aan iedereen voor zich waarschijnlijk.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
10-11-2025 14:11
Niemand moet iets.

Het idee dat er beroepen zijn waar sowieso niks verandert door AI in de komende tien jaar, vind ik maar moeilijk voorstelbaar.

(Ik ben trouwens geen enorme fan van AI, maar ik vind het ook niet 'moreel verwerpelijk' of hoe wordt het ook maar weer genoemd in dit topic.)
Ik vind het vreemd dat je dat niet kan voorstellen. Omdat er nu ook al beroepen zijn die niet van de computer afhankelijk zijn of die nauwelijks een computer gebruiken.

Ik vind moreel verwerpelijk overigens ook grote woorden. Dat ben ik met je eens.
Paradise schreef:
10-11-2025 14:21
Ik vind het vreemd dat je dat niet kan voorstellen. Omdat er nu ook al beroepen zijn die niet van de computer afhankelijk zijn of die nauwelijks een computer gebruiken.

Ik vind moreel verwerpelijk overigens ook grote woorden. Dat ben ik met je eens.
Ik ben benieuwd welke beroepen dat zijn?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
10-11-2025 14:20
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, ja.

Wat ik net al schreef: ik vraag me af hoe AI gereguleerd of begrensd gaat worden, anders dan nu door de EU AI-act en dat soort initiatieven (die niet hier op het Viva-forum zullen ontstaan). En ik denk dus dat het de komende jaren veel impact gaat hebben, op sommige banen meer dan andere maar goed. Hoe je daarmee omgaat, dat moet iedereen zelf maar bedenken. Luiken dichtgooien lijkt me niet zo'n slimme strategie, maar goed, dat is dus aan iedereen voor zich waarschijnlijk.
Ik heb het niet overal regulering. Wel over het idee dat mensen zich realiseren dat er ook een wereld is zonder AI. En dat die altijd zal blijven bestaan. Ook al gaat het om een minderheid van de mensen.
makreel schreef:
10-11-2025 14:23
Ik ben benieuwd welke beroepen dat zijn?
Ik heb er net een hoop opgenoemd.

Het beantwoorden en versturen van simpele mails reken ik nauwelijks onder computergebruik. Dat kan ook met een telefoon en er is niet veel voor nodig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven