Ik vind AI zo stom en onethisch

08-11-2025 19:48 267 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moet ik vooral naar een studiedag waar ik ga leren nog beter gebruik te maken van AI en ik wil niet.

Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?

Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?

Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Si abra la puerta hay lobos.
makreel schreef:
10-11-2025 13:36
Website: teksten schrijven kan de automonteur door AI laten doen. Of hij kan teksten laten schrijven door een redacteur/tekstschrijver/noem maar op en wijzigingen laten doorvoeren door AI. Ik ken niet alle automonteurs van Nederland maar ik kan me voorstellen dat teksten schrijven voor een website, als ze als zzp'er werken, niet bovenaan hun prioriteitenlijstje staat.

Contact met klanten: in een mail uitleggen wat er moet worden gerepareerd aan de auto, wat het gaat kosten, kan door AI worden gedaan. Monteur geeft een paar steekwoorden en een llm kan een keurige en duidelijke mail maken. Monteur leest na en verstuurt.

Hier sluit me ik volledig bij aan.
Ze kunnen zelfs laten bijhouden wanneer een auto weer onderhoud moet en automatisch een mail laten versturen.

In dit topic blijkt maar weer hoe weinig mensen echt weten wat ai ook allemaal kan.
Flashy schreef:
10-11-2025 14:25
Hier sluit me ik volledig bij aan.
Ze kunnen zelfs laten bijhouden wanneer een auto weer onderhoud moet en automatisch een mail laten versturen.

In dit topic blijkt maar weer hoe weinig mensen echt weten wat ai ook allemaal kan.
Dat kan al jaren hè. Daar is geen AI voor nodig.

En een beetje monteur heeft echt geen AI nodig om te weten wat die auto moduul heeft.
Paradise schreef:
10-11-2025 14:24
Ik heb er net een hoop opgenoemd.

Het beantwoorden en versturen van simpele mails reken ik nauwelijks onder computergebruik. Dat kan ook met een telefoon en er is niet veel voor nodig.
Ik kom tegen: kok, monteur, kunstenaars (in- of exclusief Frans Bauer).
En gisteren noemde je ook: zorgverleners, geestelijk verzorgers, eventmanagers, sportinstructeur, yoga-instructeur.
En goede grafisch ontwerpers.

Maar zoals al gezegd: natuurlijk kan het ook zonder AI. Maar waarschijnlijk zijn er collega's of concurrenten die wel onderzoeken hoe hun werk makkelijker, goedkoper, leuker of sneller kan met AI. Je concurreert dus niet tegen AI, maar tegen mensen die weten hoe ze AI kunnen toepassen, binnen de kaders en de mogelijkheden van hun werk.
Wat eten we vanavond?
Paradise schreef:
10-11-2025 14:27

En een beetje monteur heeft echt geen AI nodig om te weten wat die auto moduul heeft.
Ai stelt de mail op en stroomlijnt de processen.

Ik denk echt dat het een illusie is dat de meeste beroepen zonder ai kunnen. En ja er vallen beroepen weg en er komen nieuwe bij zoals prompt designer.
Rabarbara schreef:
08-11-2025 19:48
Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Ik denk dat we slimmer worden, mens + AI gecombineerd is simpelweg veel meer rekenkracht, veel efficiëntere informatieverwerking.

Met dom bedoel je waarschijnlijk dat mensen geen tekst meer kunnen schrijven etc.

Maar is het werkelijk dom als je AI gebruikt als persoonlijke assistent waardoor je in feite je hersencapaciteit uitbreidt?

Redeneren met AI staat nu nog relatief in de kinderschoenen maar het verbetert dagelijks.
karootje81 schreef:
10-11-2025 14:19
Bekend voorbeeld is de bakkerij die AI heeft gevraagd om patronen te ontdekken in zijn verkoopcijfers, gecombineerd met andere data zoals weervoorspellingen, locatie van de winkels, lokale evenementen, feestdagen ed. en zo een besparing van 300.000euro per jaar wist te realiseren. Die kostenbesparing kan je dan wel gebruiken om verder te investeren in je bakkerij en je klanttevredenheid wat een andere bakkerij niet kan.
Dit is precies een voorbeeld van wat eigenlijk goede automatisering en goede databases is, waarbij de toevoeging van AI niets meer is dan dat mensen zonder toepgepaste kennis van analyses hier gebruik van kunnen maken. Evengoed moest er heel duidelijk iets gevraagd worden, gehint worden op mogelijke bronnen in de prompts etc. Dit alles was ook al mogelijk zonder AI, en net zo snel, met de juiste analist. Overigens vind ik dit wel de meest nuttige toepassing van AI, net als:
- patronen ontdekken op (weer en grond)foto's
- mijnen opsporen en onschadelijk maken (ook hier: 95% automatisering, 5% AI)
- helpen bij code herschrijven / opsporen
madrigalscapybara wijzigde dit bericht op 10-11-2025 14:34
1.01% gewijzigd
Eventmanager is ook een leuke. Die maakt met een paar prompts een hele lijst met alles aan locatie en andere dingen die nodig zijn voor het event voor een voor hem onbekende plaats. Inclusief mail en de ai agent regelt alles( dit staat nog wel in de kinderschoenen).
Maar dat is natuurlijk de onderliggende angst: ik wil geen prompt designer worden. Ik wil doen wat ik vandaag gedaan heb: leerlingen werkwoorden leren vervoegen, leerlingen leren spreken in een vreemde taal, met leerlingen praten over hoe ingrijpend en eng 9 november 1938 was, leerlingen uitleggen hoe je belangrijke informatie uit een tekst haalt.

En ik heb dit topic goed gelezen. Ik begrijp echt wel dat voor bepaalde taken en zaken voordelen zitten aan het gebruik van AI. Maar ik heb het gevoel (en wie weet of ik gelijk heb, ik heb wel vaker geen gelijk) dat de dingen die ik waardeer minder waard worden. Misschien heb ik gelijk, misschien heb ik ongelijk, misschien zijn beide waar en is dat niet erg. Ik heb geen idee. Maar als ik hoor dat mensen geen zin hebben om zelf iets te bedenken, dan doet me dat zeer, omdat ik denk dat je kwijtraakt wat je mens maakt door altijd voor een makkelijke geautomatiseerde oplossing te kiezen.
makreel schreef:
10-11-2025 14:30
Ik kom tegen: kok, monteur, kunstenaars (in- of exclusief Frans Bauer).
En gisteren noemde je ook: zorgverleners, geestelijk verzorgers, eventmanagers, sportinstructeur, yoga-instructeur.
En goede grafisch ontwerpers.

Maar zoals al gezegd: natuurlijk kan het ook zonder AI. Maar waarschijnlijk zijn er collega's of concurrenten die wel onderzoeken hoe hun werk makkelijker, goedkoper, leuker of sneller kan met AI. Je concurreert dus niet tegen AI, maar tegen mensen die weten hoe ze AI kunnen toepassen, binnen de kaders en de mogelijkheden van hun werk.
Er is voor jou dus echt maar een enkele denkwijze.

AI is goed voor iedereen. Ongeacht je beroep.
Als reactie op: ik ben bang dat we dom worden van AI.

Ik denk wel eens: misschien is in de toekomst zoiets als een brief schrijven wel net zo ouderwets als nu bijvoorbeeld sokken breien is, of tomaten kweken. Iedereen koopt z'n sokken gewoon bij H&M en tomaten bij Albert Heijn en de meeste mensen zouden niet weten hoe dat anders zou moeten.

Dus dat is kennis die verloren gaat, ja. En dat is echt jammer.
Wat eten we vanavond?
Rabarbara schreef:
10-11-2025 14:34
Maar dat is natuurlijk de onderliggende angst: ik wil geen prompt designer worden. Ik wil doen wat ik vandaag gedaan heb: leerlingen werkwoorden leren vervoegen, leerlingen leren spreken in een vreemde taal, met leerlingen praten over hoe ingrijpend en eng 9 november 1938 was, leerlingen uitleggen hoe je belangrijke informatie uit een tekst haalt.

Dat wil jij. Maar moeten kinderen niet voorbereid worden op de (veranderende) wereld?
Rabarbara schreef:
Maar als ik hoor dat mensen geen zin hebben om zelf iets te bedenken, dan doet me dat zeer, omdat ik denk dat je kwijtraakt wat je mens maakt door altijd voor een makkelijke geautomatiseerde oplossing te kiezen.
Ai is zo goed als degene die achter de knoppen zit. Troep in is troep uit. Dus die mensen hebben waarschijnlijk wel kennis van het onderwerp waar ze lesmateriaal van laten maken of structuren.
Paradise schreef:
10-11-2025 14:35
Er is voor jou dus echt maar een enkele denkwijze.

AI is goed voor iedereen. Ongeacht je beroep.
Ik denk niet dat AI goed is voor iedereen.
Ik denk wel dat het goed kan zijn voor meer mensen om te weten wat AI is en kan.
Wat eten we vanavond?
Flashy schreef:
10-11-2025 14:39
Ai is zo goed als degene die achter de knoppen zit. Troep in is troep uit. Dus die mensen hebben waarschijnlijk wel kennis van het onderwerp waar ze lesmateriaal van laten maken of structuren.
Mwah.
mijn man zit in het bestuur van een hockeyclub, allemaal oude witte mannen. Er moest een mail naar de leden verstuurd worden, maar pffff ze kwamen niet verder dan een "mannelijke" mail, wat je er ook onder mag verstaan. zagen ze zelf ook wel, maar hoe maak je je toon wat zachter, vriendelijker, desnoods noem je het vrouwelijker? Zij zaten vast in hun eigen toon. Chatgpt maakte op basis van hun eigen informatie een mail met een veel vriendelijkere en toegankelijkere toon. En dat binnen een paar seconden.

Zoiets gaat de wereld niet redden, maar wat waren ze blij met deze toepassing van chatgpt
grenada wijzigde dit bericht op 10-11-2025 14:43
12.01% gewijzigd
bijtie schreef:
10-11-2025 14:38
Dat wil jij. Maar moeten kinderen niet voorbereid worden op de (veranderende) wereld?
Kan. Maar dan niet door mij, want ik ben daar niet geschikt voor. Dan ga ik wel weer in de supermarkt werken, ook prima.
Paradise schreef:
10-11-2025 14:27

Die monteur moet nu gaan zoeken in handboeken. Met AI en AR kan hij aanwijzingen krijgen tijdens het diagnosticeren en repareren.

Producten worden steeds complexer en veranderen ook steeds vaker. Vroeger kreeg een auto na 3 of 4 jaar een facelift. Nu worden auto's vaak al binnen een jaar aangepast. Als je dan op de huidige manier blijft werken prijs je je vanzelf uit de markt.
makreel schreef:
10-11-2025 14:37
Als reactie op: ik ben bang dat we dom worden van AI.

Ik denk wel eens: misschien is in de toekomst zoiets als een brief schrijven wel net zo ouderwets als nu bijvoorbeeld sokken breien is, of tomaten kweken. Iedereen koopt z'n sokken gewoon bij H&M en tomaten bij Albert Heijn en de meeste mensen zouden niet weten hoe dat anders zou moeten.

Dus dat is kennis die verloren gaat, ja. En dat is echt jammer.
Natuurlijk. Dat is het nu al, ik schrijf echt geen sollicitatiebrief meer zelf.

Of dat jammer is, is natuurlijk subjectief, ik ben blij dat ik niet mijn eigen voedsel hoef te verbouwen, of 2 uur een brief hoef te dichten om vervolgens te worden afgewezen.
Appletje schreef:
10-11-2025 14:40
Die monteur moet nu gaan zoeken in handboeken. Met AI en AR kan hij aanwijzingen krijgen tijdens het diagnosticeren en repareren.

Producten worden steeds complexer en veranderen ook steeds vaker. Vroeger kreeg een auto na 3 of 4 jaar een facelift. Nu worden auto's vaak al binnen een jaar aangepast. Als je dan op de huidige manier blijft werken prijs je je vanzelf uit de markt.
Dit lijkt me een aanname. Monteurs die zichzelf uit de markt prijzen? Er is een groot tekort aan monteurs. Dan moet de klant maar wat langer wachten.

En een hoop doet de boordcomputer nu al.
paradise wijzigde dit bericht op 10-11-2025 14:43
10.46% gewijzigd
Rabarbara schreef:
10-11-2025 14:40
Kan. Maar dan niet door mij, want ik ben daar niet geschikt voor. Dan ga ik wel weer in de supermarkt werken, ook prima.
Voor zover die nog met mensen werken en laat staan van jouw leeftijd, dat verdwijnt nu al steeds meer.
Mijn zorg is dat de technologische ontwikkelingen er voor zorgen dat de kloof tussen arm en rijk steeds extremer wordt. Dat is al lang gaande. AI versnelt dat nog weer eens een keer.

Met de mogelijkheid dat arm het op een gegeven moment écht niet meer pikt en er enorme opstanden komen.

Of niet, en het proces dendert meedogenloos door. Alle macht naar Silicon Valley en de democratie heeft het nakijken.

Of we worden totaal ingehaald door de ecologische crisis die we maar een beetje laten versloffen in de waan van de dag.

Linksom of rechtsom, de kans dat het niet goed voor ons uitpakt is levensgroot.
Wombat schreef:
10-11-2025 14:58
Mijn zorg is dat de technologische ontwikkelingen er voor zorgen dat de kloof tussen arm en rijk steeds extremer wordt. Dat is al lang gaande. AI versnelt dat nog weer eens een keer.

Met de mogelijkheid dat arm het op een gegeven moment écht niet meer pikt en er enorme opstanden komen.

Of niet, en het proces dendert meedogenloos door. Alle macht naar Silicon Valley en de democratie heeft het nakijken.

Of we worden totaal ingehaald door de ecologische crisis die we maar een beetje laten versloffen in de waan van de dag.

Linksom of rechtsom, de kans dat het niet goed voor ons uitpakt is levensgroot.
Misschien heb je gelijk.
Ik vind het interessant dat vergelijkbare argumenten werden gehanteerd toen de stoomtrein opkwam, en de radio. En misschien ook wel de boekdrukkunst, maar dat weet ik niet. En die sceptici hadden misschien net zo goed gelijk als jij.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
10-11-2025 15:07
Misschien heb je gelijk.
Ik vind het interessant dat vergelijkbare argumenten werden gehanteerd toen de stoomtrein opkwam, en de radio. En misschien ook wel de boekdrukkunst, maar dat weet ik niet. En die sceptici hadden misschien net zo goed gelijk als jij.
Ja dat is tricky. Tegen elke nieuwe ontwikkeling is weerstand. Plato had al bezwaren tegen de ontwikkeling van het schrift.
Maar dat dat zo is, wil dus ook niet zeggen dat het omgekeerde waar is, dat elke technologische ontwikkeling dús goed is. We zijn al ruim 2000 jaar (eigenlijk wel zo'n beetje sinds de ontwikkeling van het schrift) bezig om onze leefomgeving langzaam en nu steeds sneller en sneller af te breken. Het is nog niet volledig kapot maar dat wil niet zeggen dat het dus wel goed blijft gaan omdat dat altijd zo is. Want dat is helemaal niet zo. We zijn murw van alle onheilsberichten maar ze zijn er continu.
Rabarbara schreef:
Maar als ik hoor dat mensen geen zin hebben om zelf iets te bedenken, dan doet me dat zeer, omdat ik denk dat je kwijtraakt wat je mens maakt door altijd voor een makkelijke geautomatiseerde oplossing te kiezen.
Ik denk dat je hier 100% gelijk in hebt, het zou eigenlijk een beetje moeten zijn als met rekenen - eerst leren hoe je zelf kunt rekenen en dan leren hoe je een rekenmachine kunt gebruiken - mensen hebben er niets aan als ze alleen klakkeloos cijfertjes leren intikken.
Ik zie AI als een tool om overhead-taken over te nemen waardoor je je kan focussen op datgene waar je daadwerkelijk voor betaald wordt.

Ik heb een kunstenaar in de familie die dyslectisch is, sinds ze AI gebruikt voor haar teksten lukt het haar beter om haar kunstwerken op exposities te krijgen en de boodschap over te brengen. Ja, daar kan ze tekstschrijvers voor inhuren maar realistisch gezien kan ze zelf al amper leven van haar kunst, dus daar is geen budget voor.
Ik zie het zelf ook op mijn werk. Wij laten bepaalde meetings nu door AI transcriberen en samenvatten. Ja, daar kunnen we een notulist voor inhuren maar realistisch gezien krijgen we dat gewoon niet van onze werkgever dus moeten we dat zelf doen. En niemand heeft daar zin in (of kan het uberhaupt goed).

Ik snap dat het vervelend is voor degenen wiens werk het is maar juist de plekken waar diegenen toch niet werden ingehuurd maar het 'zelf moest worden gedaan' geeft AI een uitkomst. Voor de grote projecten denk ik dat er voorlopig nog wel gewoon vraag gaat blijven naar tekstschrijvers en notulisten.
En bovendien, elke revolutie zorgt voor het verdwijnen van banen maar er ontstaan ook weer nieuwe.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven