Ik ZEGDE, correct Nederlands?

25-09-2009 20:56 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kleine discussie alhier. In de nieuwe Viva staat: 'Ik ZEGDE mijn huur op,' Ik vind het er zo raar staan en volgens mij moet het zijn ik ZEI. Maar volgens vriendin klopt het wel. Wie weet het?

Wat klopt?

Totaal aantal stemmen: 50

Zegde (62%)
Zei (38%)
Lekker belangrijk Geen stemmen
ik zeg altijd gestofzogen...
*zucht*

t gaat dus over de huur opzeggen.....
Daarom heb ik altijd de huur opgezegd in plaats van dat ik die zegde op.

En ik ben blij eindelijk te weten dat ik gisteren heb stofgezuigd omdat ik het lastiger vind te zeggen dat ik gisteren met de stofzuiger in de weer was geweest. Met een beetje eromheen lullen kom je ook een eind.
Wat een vage zin hierboven
Dat heb ik nou altijd met het woord 'idee'.

Af en toe zegt een bobo Ik had de idee dat....

Terwijl het volgens mij echt het idee moet zijn.

De idee zeg je toch alleen wanneer je het over een filosofische gedachte hebt ofzoiets dergelijks?

Word ik ook zo gek van.
Poelepoelepoelepoes!
Het is toch gewoon ;

De ID

Het idee

Of heb ik nou iets gewoon helemaal niet meegekregen in al die jaren?
quote:Madhe schreef op 25 september 2009 @ 23:04:

Daarom heb ik altijd de huur opgezegd in plaats van dat ik die zegde op.

En ik ben blij eindelijk te weten dat ik gisteren heb stofgezuigd omdat ik het lastiger vind te zeggen dat ik gisteren met de stofzuiger in de weer was geweest. Met een beetje eromheen lullen kom je ook een eind.

Inderdaad, sommige dingen moet je gewoon nooit doen.

De huur opzeggen, stofzuigen, ...
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:Madhe schreef op 25 september 2009 @ 23:30:

Het is toch gewoon ;

De ID

Het idee

Of heb ik nou iets gewoon helemaal niet meegekregen in al die jaren?

Gewoon alle zelfstandig naamwoorden verkleinen, dan is het altijd 'het' en zit je altijd goed.

Bovendien zijn verkleinwoorden typisch (vrouwelijk) Nederlands, dus al voor die arme mensen die ineens allemaal moeten inburgeren en Nederlands moeten leren hartstikke handig. Die slagen geheid voor hun inburgeringsexamen. (sorry, ik heb de afgelopen dagen in het Parool iets teveel gelezen over perfect meedraaiende mensen die ineens na jaren verplicht een inburgeringscursus moeten volgen.)
quote:Avamist schreef op 25 september 2009 @ 22:17:

Zo heb je wel wat meer rare woorden. De voltooide tijd van stofzuigen is bijvoorbeeld stofgezuigd. Klinkt ook zo krom..Klinkt krom, omdat het ook krom is.... Het moet namelijk zijn gestofzuigd... Voor de duidelijkheid maar even het woordenboek erbij...
De idee en het idee mag allebei. Maar 'de idee' hoorde ik eigenlijk pas voor het eerst op de universiteit. Geen woordenboek bij de hand maar ik associeer dat meer met filosofische concepten enzo.

Even gegoogled, online Van Dale:

1 het, de; o en v het beeld dat de geest zich van iets heeft gevormd: de marxistische ~ 2 het; o in de geest gevormde voorstelling; denkbeeld: hij houdt er rare ~ën op na; geen ~! ik weet het niet 3 het; o mening 4 het; o inval, plan
mahna mahna tuduuuudududu
quote:tonkje schreef op 25 september 2009 @ 23:44:

[...]

Gewoon alle zelfstandig naamwoorden verkleinen, dan is het altijd 'het' en zit je altijd goed."Jongens, ik had een ideetje! Als we nou eens even met het autootje naar de stad gaan, daar heb je zo'n leuk zaakje, daar kan ik dan een jurkje kopen voor volgende week, als ik een biosje ga pakken met mijn vriendinnetjes...!" Brrrr....
quote:Fiorah schreef op 28 september 2009 @ 19:57:

[...]

"Jongens, ik had een ideetje! Als we nou eens even met het autootje naar de stad gaan, daar heb je zo'n leuk zaakje, daar kan ik dan een jurkje kopen voor volgende week, als ik een biosje ga pakken met mijn vriendinnetjes...!" Brrrr....

Vreselijk Brrr!

Maar je zit altijd goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven