Ik zit erover te denken om mijn auto weg te doen....

10-07-2008 12:42 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vrij oude auto en de eerste 2 jaar had ik nauwelijks reparaties. Maar nu lijkt ineens alles tegelijk te komen: wiellagers, waterpomp, ruitenwissers, richtingaanwijzer... het 1 na het ander gaat kapot. Ik baal omdat de reparaties niet echt goedkoop zijn. Ik ben er dit jaar al ongeveer 500 euro aan kwijt. Ik heb net mijn auto weggebracht voor een kapotte ruitenwisser, dat wordt ook zo weer een reparatie van 200 euro.



Ik baal ervan en denk erover om dat ding gewoon de deur uit te doen. Zo vaak gebruik ik hem niet. Aan de andere kant is het wel heerlijk om hem voor de deur te hebben staan. Ik zit te denken aan Greenwheels, maar dat is toch wel wat meer gedoe en de greenwheelsparkeerplek ligt op ong. 500 meter afstand...



Iemand de stap genomen? Ik baal echt van de kosten, het loopt nu echt de spuitgaten uit :-(
Alle reacties Link kopieren
jaimie schreef op 10 juli 2008 @ 14:32:

[...]





-Je doet doordeweeks ('s avonds) de grote boodschappen en gaat zaterdag op de fiets je brood halen

- Je brengt en haalt je vriend naar zijn werk

- Je gaat met het ov of fiets naar de afspraak



Het leven kan zo simpel zijn ;-)




Het leven is ook simpel, ware het niet dat mijn vriend ook in de avonduren werkt (vier avonden per week) en ik overdag, hij werkt van 9 tot 12 en van 16 tot 22 uur en ik van 8 tot 17.30, lekker handig.

Aangezien het gros van mijn vrindenclub in buitengebieden wonen evenals mijn ouders is het een hel om daar met het OV te komen. Maar, we verzinnen wel iets, als greenweels of zo voor de verre afstanden.
Alle reacties Link kopieren
Hm, valt me op dat jullie de reparaties niet zo duur vinden. Maarja, als je eerst nooit problemen hebt en dan in 1 jaar ineens allemaal dure reparaties, dan is dat nogal schrikken. Plus dat ik in december opgelicht ben door een beun, dus dat maakt het baalgevoel helemaal compleet.



Overigens kreeg ik net redelijk goed nieuws, want een nieuw ruitenwissermechaniek kost maar 115 euro. Dat valt me dan weer reuze mee, want ze hadden me gewaarschuwd dat dat wel eens een hele dure reparatie zou kunnen worden.



Voorlopig hou ik hem dus maar even, maar greenwheels is ook wel aanlokkelijk. Nou zijn mijn maandlasten niet zo heel erg hoog: ik geloof dat ik 50 euro pm betaal aan verzekering en wegenbelasting.



Overigens gebruik ik hem nooit voor mijn werk, meestal privedingen. Ik neem vaak de trein, maar sommige plekken zijn met het ov gewoon moeilijk bereikbaar.
Ik heb nergens gezegd dat ik reparaties niet duur vind. Integendeel, ik had die 2000 pieken met liefde aan iets anders besteed. Maar hey, had ik maar op tijd onderhoud moeten laten plegen, had ik ook die kosten niet gehad.
Alle reacties Link kopieren
misschicken schreef op 10 juli 2008 @ 14:44:

Ik heb nergens gezegd dat ik reparaties niet duur vind. Integendeel, ik had die 2000 pieken met liefde aan iets anders besteed. Maar hey, had ik maar op tijd onderhoud moeten laten plegen, had ik ook die kosten niet gehad.


Dat was ik MissC, die dat zei. En voor mij valt het ook mee. Ik ben gemiddeld aan beurten en reparaties per jaar toch wel 700 euro kwijt en als je dan een uitschieter van 1200 euro hebt, dan vindt ik 500 euro voor een aantal reparaties/vervangingen reuze meevallen.



Het meestzonde van autorijden en reparaties is, dat je na de reparatie nog steeds in dezelfde auto rijd en er niets extra's voor hebt teruggekregen voor je gevoel. :'-(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een auto gehad, want als ik er een zou hebben, zou 'ie meer voor de deur staan dan wat anders, dus dat vind ik zonde van het geld en het milieu. Wat ik niet te voet, met de fiets of het ov kan doen (vooral vrienden bezoeken en af en toe eens grote boodschappen of naar Ikea), doe ik met Greenwheels (1 km afstand, prima te doen, ik fiets ernaartoe en laat de fiets daar staan). Het vergt enige planning, maar meestal weet je toch wel een paar dagen van tevoren of je ergens naartoe gaat. Voor langere bezoeken (b.v. een weekend) huur ik een auto bij een regulier verhuurbedrijf (dat is goedkoper). Ik heb hoef me niet druk te maken over onderhoud, verzekering, keuring enz. en ben per maand veel minder kwijt, alleen maar voordelen dus (voorwaarde natuurlijk wel dat je in een stad met Greenwheels woont).
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een auto, miskoop van de eeuw, konden de reparatie niet betalen (dat geld hadden we namelijk ook besteeds aan de auto) en zo doende zaten we anderhalf jaar zonder auto.



nou ben ik lui, ik geef t toe :) en boodschappen en zo doe ik nog steeds niet met onze (nieuwe) auto, maar als ik ergens een hekel aan heb is het wel t OV! ik kon er niet aan wennen autoloos zijn en was ook erg blij toen we eindelijk weer genoeg hadden voor een auto.



Greenwheel vond ik trouwens ook zo goedkoop niet.
Alle reacties Link kopieren
t is maar net wat je gewend bent... vriend en ik hebben beiden geen rijbewijs en dus vanzelfsprekend ook geen auto. We werken allebei in een andere stad dan we wonen en zijn elke dag beiden minimaal 1,5 uur reistijd kwijt met de trein. Zien het beiden als geen enkel probleem. De tijd die ik in de trein zit is echt helemaal van mij , lees ik een boek of speel ik een spelletje. Vind het zelfs ontspannend na een dag werken. T is dus maar net waar je je op in stelt. Als ik grote boodschappen moet halen doen we dat samen en nemen het karretje even mee of vragen mensen met auto of ze ons even willen rijden.

Zie het nogsteeds niet als een gemis dat we geen auto hebben.
Ik doe sinds een week de autoloze test. We zijn verhuisd naar een stadje waar het OV heel goed geregeld is, en ik kon mijn auto sowieso niet meenemen vanuit het buitenland. Dus nu test ik het autoloze leven. (na 13 jaar een auto te hebben gehad, waarvan 9 jaar exclusief voor mezelf) Lief houdt zijn leasebak, maar Lief is veel weg, dus daar heb ik doordeweeks niet zoveel aan.

Geen auto is een mileutechnische keuze (ik vind het eigenlijk van de zotte dat ik hier een auto nòdig zou hebben) , maar ook een financiele: ook al is de wegenbelasting en de verzekering niet heel duur, benzine is dat wel en je zit zo op 200 euro per maand en dat is een boel geld.



En tot nu toe vind ik het niet zo geweldig. Het weer werkt niet mee, en met twee kleine kindjes vind ik het niet gemakkelijk om het stadje eens te gaan verkennen met bus en fiets. Tot nu toe ga ik dus te voet.



Ook dingen als boodschappen doen moet je heel veel meer plannen: hoeveel kan je meenemen, we zijn net verhuisd dus er moeten wel nog wat grote dingen komen, die kan ik dus ook niet irl kopen. Online lukt het een en ander wel, maar lang niet alles.



Maar goed: een ov-abonnement, een greenwheels abonnement en we zullen wel zien. Lukt het niet, dan is er zo weer een auto.
Alle reacties Link kopieren
bijtje29 schreef op 10 juli 2008 @ 16:23:

T is dus maar net waar je je op in stelt. Als ik grote boodschappen moet halen doen we dat samen en nemen het karretje even mee of vragen mensen met auto of ze ons even willen rijden.

Zie het nogsteeds niet als een gemis dat we geen auto hebben.




Hier gaan m`n haren dan echt recht van overeind staan.... als je zelf een auto te duur vind ( in aanschaf/onderhoud of wat dan ook) dan moet je ook niet aan iemand anders vragen om te rijden. Voor die eigenaren is t ook duur, en ookal hebben zij er wel voor gekozen om die auto te blijven rijden je kan toch niet altijd maar van mensen verwachten dat ze rijden? Ik snap dat er altijd nog een mogelijkheid is om nee te zeggen, maar ik heb ook al vaker dan eens ervaren dat wanneer je een paar keer nee zegt mensen zeer gepikeerd en vol onbegrip reageren.

bel maar lekker een taxi.. kijken of dat zo lekker goedkoop is!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen auto. Nooit gehad ook. Wij doen alles op de fiets of met OV. Treinstation is 5 min fietsen (bewuste keuze) en binnen de stad is alles lopend of op de fiets te doen. Boodschappen gaan ook op de fiets, in twee grote fietstassen kan je best veel kwijt. En als we echt een keer veel boodschappen nodig hebben (feestje ofzo) is Albert een uitkomst.



Het zal vast anders zijn als je kinderen hebt, maar zo met zijn tweeen gaat het prima. Ik kan alleen niet inschatten hoe het is als je een auto gehad hebt, ik weet nu namelijk niet wat ik mis.



Overigens lenen wij nooit een auto van iemand anders en heel af en toe huren wij een auto. We worden wel eens door mensen opgehaald bij het station, maar dat wordt dan ook aangeboden. En dat geldt ook alleen voor de mensen waar je nauwelijks met het OV kan komen (daar wonen is immers weer hun keuze).
Wij hebben hier thuis 1 auto en zaten erover te denken om voor mij een 2e aan te schaffen. Mijn vriend heeft een lease-auto. Maar we hebben het niet gedaan en daarvoor in de plaats rij ik nu scooter :D Heb mijn rijbewijs wel, dus dat mag gewoon. Het is echt heel handig, want je kan er overal mee naartoe. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je de snelweg niet op ag voor lange afstanden. Ik woon zelf in Vianen en ga elke dag naar mijn werk in het centrum van Utrecht, geen parkeerproblemen, verzekering kost bijna niets ivm leeftijd en aan benzine ben je ook niet veel kwijt. Als je vrienden hebt die niet al te ver weg wonen kan je daar ook makkelijk heen. Een km. of 30 is makkelijk te doen hoor :) Misschien een idee voor de mensen die twijfelen? En als je dan toch echt eens een auto nodig hebt heb je altijd die greenwheels nog.
Alle reacties Link kopieren
[quote]borodini schreef op 10 juli 2008 @ 13:31:

[...]





:r[i]ofl: 500 meter ? Dat is nog niet eens 10 minuten lopen, ik schat eerder een minuut of 5, zo ver is dat dan toch niet ? Als dat goedkoper is in totaal zou ik het zeker doen. Beter voor het millieu ook ![/quote]

[/i]




Maakt toch voor "het milieu" niks uit of je met je eigen auto rijdt of met die van iemand anders, de "Greenwheels" organisatie in dit geval.

Ow ja, het OV is ook niet bepaald milieuvriendelijk hoor, bussen zuipen diesel en trein/tram/metro rijden in NL voornamelijk op energie die met zwaar vervuilende kolen-en gascentrales is opgewekt. Lekker "groen"...............
quattro35 schreef op 10 juli 2008 @ 19:34:

[quote]borodini schreef op 10 juli 2008 @ 13:31:

[...]





:r[i]ofl: 500 meter ? Dat is nog niet eens 10 minuten lopen, ik schat eerder een minuut of 5, zo ver is dat dan toch niet ? Als dat goedkoper is in totaal zou ik het zeker doen. Beter voor het millieu ook ![/quote]

[/i]




Maakt toch voor "het milieu" niks uit of je met je eigen auto rijdt of met die van iemand anders, de "Greenwheels" organisatie in dit geval.

Ow ja, het OV is ook niet bepaald milieuvriendelijk hoor, bussen zuipen diesel en trein/tram/metro rijden in NL voornamelijk op energie die met zwaar vervuilende kolen-en gascentrales is opgewekt. Lekker "groen"...............




Tja. Als je een auto niet koopt, hoeft ie ook niet gemaakt te worden, hoeven er dus geen onvervangbare grondstoffen uit de planneet gepulkt te worden, en als ie dan stuk is, hoeft ie ook niet afgedankt/gerecycled/verbrand te worden. Dat scheelt dus wel degelijk voor het milieu.



OV is nog altijd milieuvriendelijker dan je eigen auuto rijden. Echt waar.
Alle reacties Link kopieren
Ja, daarom kun je ook beter een 2dehands auto kopen.

En greenwheels is wel milieuvriendelijker, want ik zou in ieder geval veel minder vaak de auto pakken. Nu doe ik er stiekem nog weleens boodschappen mee (ssttt).
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef op 10 juli 2008 @ 19:34:

[quote]borodini schreef op 10 juli 2008 @ 13:31:

[...]





:r[i]ofl: 500 meter ? Dat is nog niet eens 10 minuten lopen, ik schat eerder een minuut of 5, zo ver is dat dan toch niet ? Als dat goedkoper is in totaal zou ik het zeker doen. Beter voor het millieu ook ![/quote]

[/i]




Maakt toch voor "het milieu" niks uit of je met je eigen auto rijdt of met die van iemand anders, de "Greenwheels" organisatie in dit geval.

Ow ja, het OV is ook niet bepaald milieuvriendelijk hoor, bussen zuipen diesel en trein/tram/metro rijden in NL voornamelijk op energie die met zwaar vervuilende kolen-en gascentrales is opgewekt. Lekker "groen"...............




Natuurlijk maakt dat wel uit. Als je met Greenwheels gaat, pak je niet voor elk dingetje een auto, als je je eigen auto hebt dan pak je hem toch veel sneller.



En oh ja, ik doe bijna alles lopend of op de fiets hoor..
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
[quote]tilalia2 schreef op 10 juli 2008 @ 19:45:

[...]





Tja. Als je een auto niet koopt, hoeft ie ook niet gemaakt te worden, hoeven er dus geen onvervangbare grondstoffen uit de planneet gepulkt te worden, en als ie dan stuk is, hoeft ie ook niet afgedankt/gerecycled/verbrand te worden. Dat scheelt dus wel degelijk voor het milieu.



OV is nog altijd milieuvriendelijker dan je eigen auuto rijden. Echt waar.[/quote]




Ik denk dat verreweg de meeste forummers een 2de hands auto rijden (ik ook, nog nooit een nieuwe gekocht zelf, veel te duur). Sowieso zijn de meeste auto's in NL die privébezit zijn waarschijnlijk als occasion gekocht.

(In Duitsland is de gemiddelde leeftijd van een auto inmiddels ruim 8 jaar volgens AutoBild).



Maar Greenwheels koopt nieuwe auto's net als gewone autoverhuurbedrijven zoals Hertz of Budget etc.

Greenwheels kan natuurlijk geen ouwe krotten gaan verhuren.



Dus als veel mensen een abonnement bij Greenwheels nemen dan moet die firma veel nieuwe auto's aanschaffen.

Als je met je eigen tweede hands auto dan evenveel kilometer rijdt als je zou doen met dat Greenwheels ding, dan is die eigen auto toch milieuvriendelijker?
quattro35 schreef op 11 juli 2008 @ 14:45:

[quote]tilalia2 schreef op 10 juli 2008 @ 19:45:

[...]





Tja. Als je een auto niet koopt, hoeft ie ook niet gemaakt te worden, hoeven er dus geen onvervangbare grondstoffen uit de planneet gepulkt te worden, en als ie dan stuk is, hoeft ie ook niet afgedankt/gerecycled/verbrand te worden. Dat scheelt dus wel degelijk voor het milieu.



OV is nog altijd milieuvriendelijker dan je eigen auuto rijden. Echt waar.[/quote]




Ik denk dat verreweg de meeste forummers een 2de hands auto rijden (ik ook, nog nooit een nieuwe gekocht zelf, veel te duur). Sowieso zijn de meeste auto's in NL die privébezit zijn waarschijnlijk als occasion gekocht.

(In Duitsland is de gemiddelde leeftijd van een auto inmiddels ruim 8 jaar volgens AutoBild).



Maar Greenwheels koopt nieuwe auto's net als gewone autoverhuurbedrijven zoals Hertz of Budget etc.

Greenwheels kan natuurlijk geen ouwe krotten gaan verhuren.



Dus als veel mensen een abonnement bij Greenwheels nemen dan moet die firma veel nieuwe auto's aanschaffen.

Als je met je eigen tweede hands auto dan evenveel kilometer rijdt als je zou doen met dat Greenwheels ding, dan is die eigen auto toch milieuvriendelijker?




Nieuwe auto's zijn over het algemeen zuiniger dan oudere auto's. En in de tijd dat jij je auto niet gebruikt, gebruikt iemand anders em.

En misschien nog wel iemand anders, en daar spaar je dus een of meerdere auto's mee uit.
Alle reacties Link kopieren
Dat het OV milieuvriendelijker is niet per definitie zo. Een gemiddelde dubbeldekker trein verbruikt elektriciteit (en veel ook) wat wordt opgewekt in kolen centrales die op hun beurt weer veel CO2 uitbulken. Zodanig veel dat de trein, wat uitstoot betreft, pas milieuvriendelijker wordt als ie helemaal vol zit. In daluren zou het mileuvriendelijker zijn om de auto te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Booyahh schreef op 11 juli 2008 @ 15:16:

Dat het OV milieuvriendelijker is niet per definitie zo. Een gemiddelde dubbeldekker trein verbruikt elektriciteit (en veel ook) wat wordt opgewekt in kolen centrales die op hun beurt weer veel CO2 uitbulken. Zodanig veel dat de trein, wat uitstoot betreft, pas milieuvriendelijker wordt als ie helemaal vol zit. In daluren zou het mileuvriendelijker zijn om de auto te pakken.
Maar die trein en bus rijden toch. Die uitstoot staat al vast. Als je dan besluit met het ov te reizen verbruik je geen extra brandstof, als je de auto pakt wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven