Kat met chronische diarree

26-02-2020 20:17 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Onze kat Senna hebben wij paar jaar geleden geadopteerd uit het asiel. Haar leeftijd is toen geschat op zo’n 10 jaar. Dit zou betekenen dat ze inmiddels ongeveer 16 jaar is.

Senna kreeg paar jaar geleden last van diarree. Ze heeft toen verschillende onderzoeken gehad bij de dierenarts. Helaas was daar niks uitgekomen. Ook heeft ze verschillende soorten voer en medicijnen gehad, maar niks leek te helpen. Totdat wij overgestapt waren naar Royal Canin hair and skincare. Dit voer had ze namelijk ook in het asiel, dus we vonden het de moeite waard om dit eens te proberen. Binnen 2 dagen was de diarree voorbij.

Inmiddels heeft ze sinds een half jaar weer klachten. Ze heeft continu diarree. Haar ontlasting is ontzettend dun, met soms was vaste stukjes. Ook nu hebben we meerdere soorten voer geprobeerd, maar helaas geen resultaat. Wellicht is er iets in de samenstelling van hair and skin veranderd.

Ik weet echt niet wat ik nog kan proberen... Ik kan wel weer alle onderzoeken herhalen, maar dit wil ik haar niet aan doen. Ze is ontzettend bang bij de dierenarts en laat zich niet onderzoeken/behandelen. Op internet kwam ik probiotica tegen. Heeft iemand hier ervaring mee? Mocht iemand tips hebben, hoor ik het graag.

Vrijdag ga ik nog even met de dierenarts overleggen, maar ik ben alvast benieuwd naar jullie ervaringen.
Is het geen Giardia? Toch terug naar de dierenarts denk ik. Op z'n minst bellen om te overleggen. Besluiten dat je níet gaat kan altijd nog. Lijdt ze onder de diarree? Valt ze af? Hoe levendig is ze?
Alle reacties Link kopieren
Kan je Royal Canin niet mailen met de vraag of de samenstelling is veranderd?
Misschien is dit een optie? Er zit ook aanvullende kruiden en olie in.

https://www.ecostyle.nl/dier/kat/specia ... iarree-kat
Ook interessant;
https://www.nmlhealth.com/spijsverterin ... ond-en-kat
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
26-02-2020 20:22
Kan je Royal Canin niet mailen met de vraag of de samenstelling is veranderd?
Ja slim, ga ik nu doen.
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens rauw vlees. Onze kat had ook chronische diarree. Na het eten van een rauw tartaartje was het over. Kennelijk had hij een tekort aan een bepaald stofje in zijn darmflora. Baat het niet, het schaadt ook niet. Sterkte met Senna. Ik weet hoeveel zorgen je je kan maken over je huisdier.
Kattenkop schreef:
26-02-2020 20:22
Kan je Royal Canin niet mailen met de vraag of de samenstelling is veranderd?
Dit zou ik ook even doen
Alle reacties Link kopieren
MissPientje schreef:
26-02-2020 20:24
Probeer eens rauw vlees. Onze kat had ook chronische diarree. Na het eten van een rauw tartaartje was het over. Kennelijk had hij een tekort aan een bepaald stofje in zijn darmflora. Baat het niet, het schaadt ook niet. Sterkte met Senna. Ik weet hoeveel zorgen je je kan maken over je huisdier.
Ja vervelend he. Ik heb 5 katten. Helaas paar zorgenkindjes. Rauw vlees is goed idee. Toevallig hadden ze allemaal paardenvlees gegeven ivm een allergie van 2 andere katten van ons. Vond ze in het begin heerlijk, maar nu wil ze het niet meer eten. Wellicht kan ik een andere variant proberen.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
26-02-2020 20:21
Is het geen Giardia? Toch terug naar de dierenarts denk ik. Op z'n minst bellen om te overleggen. Besluiten dat je níet gaat kan altijd nog. Lijdt ze onder de diarree? Valt ze af? Hoe levendig is ze?
+1
Hier een pup met giardia..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ontlasting verzamelen en uitgebreid lab onderzoek aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Jull22 schreef:
26-02-2020 20:26
Ja vervelend he. Ik heb 5 katten. Helaas paar zorgenkindjes. Rauw vlees is goed idee. Toevallig hadden ze allemaal paardenvlees gegeven ivm een allergie van 2 andere katten van ons. Vond ze in het begin heerlijk, maar nu wil ze het niet meer eten. Wellicht kan ik een andere variant proberen.
Hier net in 1,5 maand 2 katermannetjes moeten laten inslapen (eentje vanwege ouderdom en de andere vanwege kanker). Ben er nog steeds erg verdrietig om. Onze fokster raadde toentertijd echt tartaar aan. Misschien die eerst eens geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die guardia zeker checken.

Verder kreeg mijn kat vroeger TROVET dat hielp goed.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
26-02-2020 21:01
Ik zou die guardia zeker checken.

Verder kreeg mijn kat vroeger TROVET dat hielp goed.
Wat kregen ze precies van trovet?
Alle reacties Link kopieren
MissPientje schreef:
26-02-2020 20:38
Hier net in 1,5 maand 2 katermannetjes moeten laten inslapen (eentje vanwege ouderdom en de andere vanwege kanker). Ben er nog steeds erg verdrietig om. Onze fokster raadde toentertijd echt tartaar aan. Misschien die eerst eens geven?

Oh wat vreselijk 😢
Heel veel sterkte ermee!

Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Bij diarree geef ik een vezelpreparaat dat de ontlasting bindt, het doet verder niets behalve goede darmflora een betere kans te geven (zoals bijvoorbeeld icm probiotica). Wat het wel doet: zorgen dat de ontlasting minder dun is.
Alle reacties Link kopieren
Jull22 schreef:
26-02-2020 21:07
Wat kregen ze precies van trovet?
Brokjes
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
26-02-2020 21:17
Bij diarree geef ik een vezelpreparaat dat de ontlasting bindt, het doet verder niets behalve goede darmflora een betere kans te geven (zoals bijvoorbeeld icm probiotica). Wat het wel doet: zorgen dat de ontlasting minder dun is.
Bestel je dit online?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn oudje van 16, die veel last van diaree had,
Nutrivet Inne Cat Adult, sindsdien geen last meer.
Maar ik zou sowieso overleggen met de DA als ik jou was.
...
Alle reacties Link kopieren
Jull22 schreef:
26-02-2020 21:32
Bestel je dit online?
Dat kun je kopen bij de plaatselijke drogist: psyllium (&inuline) vezels, Kruidvat eigen merk of van het merk Colon Clean. Ik los het op in water met wat geprakt blikvoer erdoor. De vezels hebben van zichzelf geen smaak.

Je kunt probiotica kopen via de dierenarts of Medpets maar de vezels helpen hier goed. Kat had langdurig diarree door een coronavirus en dit hielp uiteindelijk. Of nou ja, zijn eigen afweersysteem heeft ‘m er vanaf geholpen maar ondertussen zaten wij dan niet met spetterpoep. Meer pindakaaspasta consistentie, vond ik beter te doen.
Mijn kat had op zijn derde dag diarree en toen twee jaar lang. Yakult (advies dierenarts) had toen twee weken geholpen. Helaas toen gestopt en kwam het weer terug. Daarna hielp het niet meer. Je hebt ontlasting verdikkers voor mensen die gaf ik ook een tijd (vriendin heeft dierenstudies gedaan en gaf dit als tip). Ik heb het hier liggen. Ik kan evt de naam opzoeken. Oudste kat is nu verstopt en krijgt vezels. Ligt ook beneden en weet even de naam niet. Dat schijnt ook voor katten met diarree te werken. Het lijkt op haver en dit kan je mengen door natvoer.

Maar sindsdien mijn kat zit aan proplan is de diarree gestopt. Ik heb mijn kat op alles laten nakijken en echt niks hielp. Ook een tijd ecostyle op advies van die vriendin gebruikt, maar hielp niet goed genoeg.

Proplan Purina delicate optirenal chicken. Nu al 2 jaar vrij van diarree en echt goede ontlasting. Dankzij de goede recensies ben ik dit gaan proberen.

Ik heb hem gevonden:
https://www.avogel.nl/webwinkel/product ... letten.php

Ik mocht ze voor langere tijd gebruiken, omdat het een natuurlijk middel is. Maar ik zou altijd even overleggen met dierenarts natuurlijk.

En deze gebruik ik nu voor oudste kat. Het werkt heel goed (als ze het eet, ze is kieskeurig en meestal laat ze het liggen). Maar het schijnt dus ook te helpen tegen diarree.

https://www.medpets.nl/puur+psyllium+hk ... M4QAvD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Je hebt al veel verschillend voer geprobeerd, dus deze misschien ook wel: Royal Canin Sensible 33. Ik had geen kat met chronische diarree, maar wel een chronisch kotsende kat. Elke nacht kotste ze. Ja, altijd ‘s nachts, heel fijn. DA heeft niets kunnen ontdekken. Na verschillende soorten te hebben geprobeerd (vooral graanvrij voer waar ze niks van wilde weten), dit voer gekocht en binnen een dag of drie geen gekots meer.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
26-02-2020 21:46
Mijn kat had op zijn derde dag diarree en toen twee jaar lang. Yakult (advies dierenarts) had toen twee weken geholpen. Helaas toen gestopt en kwam het weer terug. Daarna hielp het niet meer. Je hebt ontlasting verdikkers voor mensen die gaf ik ook een tijd (vriendin heeft dierenstudies gedaan en gaf dit als tip). Ik heb het hier liggen. Ik kan evt de naam opzoeken. Oudste kat is nu verstopt en krijgt vezels. Ligt ook beneden en weet even de naam niet. Dat schijnt ook voor katten met diarree te werken. Het lijkt op haver en dit kan je mengen door natvoer.

Maar sindsdien mijn kat zit aan proplan is de diarree gestopt. Ik heb mijn kat op alles laten nakijken en echt niks hielp. Ook een tijd ecostyle op advies van die vriendin gebruikt, maar hielp niet goed genoeg.

Proplan Purina delicate optirenal chicken. Nu al 2 jaar vrij van diarree en echt goede ontlasting. Dankzij de goede recensies ben ik dit gaan proberen.

Ik heb hem gevonden:
https://www.avogel.nl/webwinkel/product ... letten.php

Ik mocht ze voor langere tijd gebruiken, omdat het een natuurlijk middel is. Maar ik zou altijd even overleggen met dierenarts natuurlijk.

En deze gebruik ik nu voor oudste kat. Het werkt heel goed (als ze het eet, ze is kieskeurig en meestal laat ze het liggen). Maar het schijnt dus ook te helpen tegen diarree.

https://www.medpets.nl/puur+psyllium+hk ... M4QAvD_BwE

Top dankjewel! De psyllium is ook voor diarree toch? Lees vooral in de reviews dat het helpt bij verstopping
Ik heb alleen ervaring met verstopping met dit middel, maar ik lees wel dat het ook met diarree helpt. Alleen geen ervaring mee. Bij mij werkte het voer heel goed. Durf er ook niet meer mee te stoppen;)
Alle reacties Link kopieren
Dit is de goedkoopste versie psylliumvezels: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... gIlO_D_BwE
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
26-02-2020 22:21
Ik heb alleen ervaring met verstopping met dit middel, maar ik lees wel dat het ook met diarree helpt. Alleen geen ervaring mee. Bij mij werkte het voer heel goed. Durf er ook niet meer mee te stoppen;)

Ik heb deze besteld. Is dat dezelfde?
https://www.medpets.nl/purina-pro-plan- ... zwQAvD_BwE

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven