Keurslager kan dit?

04-03-2017 14:58 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik heb nu al meerdere keren bij onze keurslager gezien dat het vlees niet altijd vers is. Zo komt het vaker voor dat er bijv op dinsdag nog het vlees wordt verkocht wat ze op zaterdag niet hebben kunnen verkopen. Zondag en maandag is gesloten. Zo was ik een keer daar en ik wilde gepaneerde schnitzels maar ik zag dat ze niet vers gemaakt waren. Je ziet dat het paneermeel dan ingeweekt is. Dus ik zeg tegen de goede man ik zie dat ze niet van vandaag zijn? Nee zegt hij van gisteren. Ik zeg nou ik had ze graag vers. Met dat vlees was niks mis want hij kon niet alles weggooien wat hij niet verkocht. Ik zeg maar ik verwacht van een keurslager dat het wel dagvers is. Ik zeg dan kan ik net zo goed het vlees bij de supermarkt kopen. Nou dat was hij niet met me eens. Ik zeg als ik naar de bakker ga krijg ik ook niet het brood van gisteren. Zo was ik er woensdag weer en ze waren dicht van zondag/dinsdag ivm carnaval. En weer lag er vlees, biefstuk etc wat niet vers was maar nog van zaterdag over was. Ik vind dat voor een keurslager echt niet kunnen. Je betaald toch voor een bepaalde kwaliteit. Nu is hij hier in de omgeving het dichtste bij anders moet ik toch best een stukje rijden. Niet altijd handig als je even iets moet halen. Vinden jullie dat wel kunnen? Ze moeten toch een zekere kwaliteit waarborgen?
Niet verse biefstukken? Je weet dat je geen verse biefstukken kan eten? Het vlees moet afsterven, vaak wordt het nog geïmporteerd en bij dry aged vlees laten ze het maanden in een klimaatkast hangen.

Pas als de slager bedorven vlees verkoopt of vleeswaren die zuur ruiken is het mis, maar ik geef de slager gelijk hij weet exact op welke temperatuur en hoe lang het vlees goed blijft.
Wat een slechte vergelijking. Een bakker kan het eerder maken en afbakken wanneer nodig. Dus daar wordt niets aan verspild. Jij wilt dus dieren onnodig laten afmaken terwijl het vlees nog goed was?

Overigens is dagvers onzin. Je weet dat dat beest niet dezelfde dag geslacht is als het bij de slager ligt toch?
Dat dus.

Scheelt weer typen

TO, wat versta jij onder dagvers vlees dan?
Als je dagvers wilt dan moet je zelf slachten.
Keurslager bij ons werkt ook zo.

Ikheb echter meer moeite met de supermarkt er naast. Die verkoopt bevroren vlees als zijnde vers vlees. Omdat hij via speciale procedure is ingevroren mag dat blijkbaar. En als niets wetende klant koop je vlees en vries je het daarna nog eens in.
Ik vind dat je zeurt. Vlees bederft niet in een dag, dus is het zonde om het weg te gooien als het nog gewoon goed is. Wees blij dat je slager zuinig om gaat met het vlees, er zijn namelijk wel dieren voor doodgemaakt.

Wat versta je trouwens onder vers? Weet je wel dat vlees (zeker biefstuk) een tijd moet 'rijpen' voordat het echt goed mals is, dus het is echt niet zo dat je 'dagverse' biefstukje afkomstig is van een koe die die ochtend nog geslacht is.
Hoe zie je dagvers precies voor je? Dat de slager elke ochtend een paar dieren afslacht?
Zo'n gepaneerde schnitzel gaat er niet echt op vooruit als die een paar dagen in de koeling ligt.
Ja dat kan, wat jij wil kan niet en is totaal onnodig.

Dagvers biefstuk.
quote:Jejoue schreef op 04 maart 2017 @ 15:10:

Zo'n gepaneerde schnitzel gaat er niet echt op vooruit als die een paar dagen in de koeling ligt.

Dus? Weggooien maar?

Snap dit soort opmerkingen niet. Het is toch niet ineens vies?
Als die schnitzel je niet aanstaat dan koop je m toch niet? Een ander heeft er misschien minder moeite mee dan jij. Slager doet niets fout en mag t gewoon verkopen als t nog goed is. Vaak beland dat stukje vlees ook nog even in jouw koeling voor een dag, weg dagvers!
Ik had voorheen een fijne slager.

Achter hem hing geregeld een half beest aan een haak. Die beende hij uit in een paar stukken en die gingen dan in de koeling.

Vroeg ik om 3 karbonaadjes, haalde hij een stuk eruit, hakte 3 karbonaadjes af et voilà.

Vroeg ik om een pond gehakt, sneed hij een stuk af, in de molen, enz.

Top!
quote:Jejoue schreef op 04 maart 2017 @ 15:17:

Achter hem hing geregeld een half beest aan een haak. Die beende hij uit in een paar stukken en die gingen dan in de koeling.

Vroeg ik om 3 karbonaadjes, haalde hij een stuk eruit, hakte 3 karbonaadjes af et voilà.

Top!En dat is dan verser omdat?

Top!Nou, dan ga je op zoek naar weer zo'n slager.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Fee-de-Goede schreef op 04 maart 2017 @ 15:19:

[...]

En dat is dan verser omdat?Niks ingedroogd of verkleurd.
quote:himalaya schreef op 04 maart 2017 @ 15:22:

[...]

Nou, dan ga je op zoek naar weer zo'n slager.

Ik zou niet weten waar.

Ja, in Frankrijk.
quote:Jejoue schreef op 04 maart 2017 @ 15:23:

[...]

Niks ingedroogd of verkleurd.Maar net zo oud.
quote:Jejoue schreef op 04 maart 2017 @ 15:23:

[...]

Niks ingedroogd of verkleurd.Maar het kadaver is ook niet dagvers.
Heb je enig idee hoe lang het duurt voordat het stukje vlees van de wei op je bord ligt? Natuurlijk wordt dit niet dagelijks gemaakt. Het is eerder op maandag de biefstukken snijden, op dinsdag de snitcheltjes, boomstammetjes, slavinken, etc. Woensdag de stamppotten en kant en klaar maaltijden, etc etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
De vergelijking met een bakker gaat totaal niet op, brood wordt elke ochtend gebakken en de bakker weet hoeveel hij ongeveer moet bakken. Een slager beent niet elke dag een koe of varken uit. Vlees is geen dagproduct.

Wat het verschil met de supermarkt maakt is de bereiding van het vlees. Lees is op de verpakking van supermarktsnitzels wat daar allemaal in zit! Een hoop wat niks met vlees te maken heeft.

Bij een slager heb je een veel puurder en vaak kwalitatief beter product. Dat van de slager is daardoor wellicht anderhalve week houdbaar en dat van de supermarkt 3/4 weken.

Top!Dat doet mijn Marokkaanse slager ook nog.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Verkleuring of indroging komt puur door het ontbreken van conserveermiddelen, kleurstoffen etc. Je wilt niet weten hoe snel ham verkleurt zonder kleurstoffen, bijna niemand wil dat dan kopen omdat het er niet aantrekkelijk uitziet. Maar het is exact hetzelfde product maar dan zonder al die toevoegingen. Verkleuring zegt helemaal niks over houdbaarheid!! Is gewoon de reactie die optreedt met zuurstof. En laat in de supermarkt nu ook nog eens alles gevacuumeerd zijn. En als het dus waar je bij staat uitgebeend wordt, is het dus nog niet verkleurd, maar 2 uur later wel.
Het lijkt mij sowieso goor om gepaneerd vlees te kopen.

Dat doe je toch liever zelf, vlak voor je het het vlees gaat bakken?
En dat halve beest is dan die ochtend geslacht ofzo? Wat is er verser aan een half beest dan aan een stukje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven