Marktplaats belevenissen

20-12-2009 12:45 643 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verkoop en koop regelmatig op Marktplaats.

Over het algemeen gaat dat prima maar soms... krijg je mailtjes waarvan je orenogen gaan klapperen.

Leek me leuk een algemeen topic te openen waar je je marktplaats ervaringen kunt dumpen.

Oke... laat ik van start gaan.

Ik bied op kleding. Alles gaat goed totdat het onderwerp op verzenden komt. Verkoper wil pas verzenden als de sneeuw weg is. Waarop ik mail dat ik graag wil dat ze het verzend als het geld binnen is, sneeuw of geen sneeuw. Een kort "waar slaat dat nou weer op en succes met het vinden van andere truitjes" kwam terug. Ze zou wel eens een ongeluk kunnen krijgen als ze de pakketjes weg brengt met haar auto.

Tja, ik breng verkochte objecten ook gewoon weg door de sneeuw, en op mijn fietsje zelfs!

Zucht.
Ook een paar gemerkt hoor, dat mail niet bij mij aankwam. Gaat dan kennelijk iets mis tussen MP en Yahoo/hotmail etc.
Ik heb ook een leuke ervaring met Marktplaats. Dit wordt wel een lang verhaal, ik zal het proberen zo helder mogelijk uit te leggen.

Het was december 2005. Na een verplichte kerstborrel met het gebruikelijke gedicht van de manager keerde ik huiswaarts met een bontgekleurde doos onder mijn arm, met daarop de dikgedrukte letters: KUNST.

Het kerstpakket. Spannend, dit jaar mochten we voor het eerst kiezen uit thema's. Niet dat ik dat had gedaan hoor, want de antwoordkaart had in een vakblaadje gezeten, dat altijd op de deurmat ploft in de zomervakantiemaanden. Misschien niet bijster professioneel, maar ik heb dan echt geen zin me te verdiepen in alle ver- en ontwikkelingen in de zorg. (Ik werk met verstandelijk gehandicapten). Ik reed naar huis en zag meer mensen onhandig fietsen met op hun bagagedragers grote dozen met vermoedelijke flessen chateau migraine en de onvermijdelijke kaasknabbels. Ik vind het altijd heel vermakelijk om te zien hoe in de tijd voor Kerst iedereen met zo'n doos loopt te zeulen. Ik vind het zowel kneuterig als verbroederend ofzo.

Eenmaal binnen kon ik niet langer wachten en ritste ik de doos open. Even dacht ik dat er een grap was uitgehaald met me en ik keek op de doos of er misschien toch niet het thema 'Humor' op stond. Maar nee. Ik keek naar een soort vaas dat zelf nog verschrikter keek dan ik over zijn eigen bestaan:

Wat móest ik hier mee? Ik las in het begeleidende briefje dat het een unieke replica was in beperkte oplage. Bij wijze van grap plaatste ik een advertentie op marktplaats, iets in de trant dat het niet helemaal in mijn interieur paste.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik in april een bod op de vaas. Er werd ¤7,00 geboden door iemand aan de andere kant van het land. Ik wist niet wat ik zag en dacht aan een 1 april grap. Maar het bleek een bloedserieuze bieding te zijn. De aspirant-koper bleek de vrouw te hebben van deze bebrilde grap en was aan het verzamelen geslagen. Nou, dan help ik hem graag. Opsturen vond hij te kwetsbaar en dus spraken we af dat hij hem in de zomermaanden zou komen halen, tijdens een weekje weg in deze streek van het land. Of ik hem zolang wilde bewaren.

Ik vond het een reuze grap en dacht echt dat ik in de maling werd genomen. Maar niets bleek minder waar. De vaas werd opgehaald door zijn vrouw, een aantal maanden later. Dezelfde week vond ik in mijn mailbox een mailtje met daarin een bedankje en een foto.

Wat bleek? De koper had wat last van overgewicht en een ontzettend bezorgde vrouw, die hem flink aan banden had gelegd de laatste maanden. In de vaas bleek precies een bus pringels te passen: de perfecte verstopplek voor allerlei snaai! Hij stuurde me zo nu en dan een foto van eerst pringels, toen pepernoten en later paaseitjes. Ik vond deze vaas vanwege dit verhaal het beste kerstpakket dat ik ooit heb gehad!
Wat een leuk verhaal, Eendje!
Hahaha wat grappig! Ik vind hem ook oerlelijk en ik had hem waarschijnlijk zo weggegooid.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 20 december 2009 @ 12:45:

Ik bied op kleding. Alles gaat goed totdat het onderwerp op verzenden komt. Verkoper wil pas verzenden als de sneeuw weg is. Waarop ik mail dat ik graag wil dat ze het verzend als het geld binnen is, sneeuw of geen sneeuw. Een kort "waar slaat dat nou weer op en succes met het vinden van andere truitjes" kwam terug. Ze zou wel eens een ongeluk kunnen krijgen als ze de pakketjes weg brengt met haar auto.

Tja, ik breng verkochte objecten ook gewoon weg door de sneeuw, en op mijn fietsje zelfs!

Zucht.En? Jij bent haar toch niet?! Doe niet zo moeilijk joh.
Eendje
quote:elninjoo schreef op 25 september 2010 @ 14:28:

Vorige week weer 'ns een aantal dvd series op MP gezet, maar het loopt daar echt niet meer. Als ik vroeger wel 'ns adverteerde op MP was ik binnen 'n week alles wel kwijt, nu heb ik alle advertenties weer opnieuw er op gezet en nog maar 1 van de 20 dingen verkocht.

Ik denk dat je en een uitstervend ras ben elninjoo, ik koop allang geen dvd's meer, ik download ze.

(ook aso volgens vele, soit...)
Gisteren een kast gespot, eikenhout 500 euro... Dat was écht geen eikenhout (we hebben hem zelf ook) Hopelijk trapt niemand erin...
Ik ga iets op Marktplaats zetten (een ding met een stekker), verwachte opbrengst is zo'n ¤500 a ¤600 euro.

Ik heb weinig ervaring met Marktplaats, wie heeft er tips voor mij? Waar ik op moet letten? Ik lees hier regelmatig verhalen over mensen die iets op marktplaats zetten en dan zielige mailtjes krijgen of ze het gratis weg willen doen. Daarvoor ben ik gewaarschuwd. Maar voor de rest? Ik kan me voorstellen dat mensen het ding eerst even willen zien, en het is niet op te sturen, moet echt worden opgehaald.

Wie geeft me tips?
Duidelijk zijn in je advertentie!

(al krijg je waarschijnlijk daarna nog wel vragen, de meeste mensen lezen niet zo goed op MP )

Verder kan je al een hoop ellende voorkomen door je gezonde verstand te gebruiken...
Laat mensen bieden vanaf een bepaald bedrag, om te voorkomen dat je biedingen van 10 euro krijgt (krijg je ws toch wel, maar dan kunnen ze verwachten dat je er niet op ingaat).

Of gewoon helemaal niet bieden. Gewoon vast bedrag en laten bellen of mailen.

Duidelijke foto's erbij zetten.

Leuk wervend verhaaltje maken.

Duidelijk de specificaties van je product opschrijven

Vermelden of er nog garantie iod opzit

Vermelden dat de gebruiksaanwijzing er ook nog bij zit.

Kijk of anderen het rpoduct ook aanbieden en wat zij ervoor vragen/welke biedingen ze krijgen en welke informatie ze geven.

Bedenk wat jij zou willen weten als je het product wilt kopen. Als ik bv een koelkast zou kopen, klik ik ads als : te koop keolkast (ja met spelfout) meteen weg. Snap je?
Wow, hier heb ik nog eens wat aan. Wat goed, bedankt.

Ik vind het zelf altijd prettig om te lezen waarom mensen het weg doen, weet ook niet waarom.

Ik ben in ieder geval geen rare weirdo-aanbieder en ik ga niet over lijken voor een tientje meer of minder.

Thanks ladies!

(het is overigens van mijn lief, en hij wilde het naar de kringloop brengen. Afgesproken dat ik alles zou regelen m.b.t. marktplaats en alle opbrengsten zijn voor mij... )
Oh en op het moment dat het tot een koop komt, wat dan te doen met de geldafhandeling? Het geld in eens (vooraf) laten storten, of een deel storten en een deel contant, of helemaal contant?
als het opgehaald wordt, zou ik gewoon contant laten betalen. de koper wil misschien eerst kijken voor hij beslist tot aankoop.

Aan de andere kant, het gaat om een hoop geld en de koper wil daarmee misschien niet over straat, dus je zou vooraf ook met elkaar overeen kunnen komen dat het wel gestort wordt. Je zou zelfs kunnen afspreken dat de koper komt kijken en het geld dan ter plekke met internetbankieren overmaakt.
SG: engelstalige reacties direct deleten.
quote:Starshine schreef op 05 november 2010 @ 11:01:

Als ik bv een koelkast zou kopen, klik ik ads als : te koop keolkast (ja met spelfout) meteen weg. Snap je?Wel DE tip als je bv merkleding wilt kopen: zoek bv op Oililie (bij wijze van) en zeker weten dat je er zo leuke dealtjes uitsleept. Die foutief gespelde adv's krijgen zo weinig hits...
hahaha, goeie Fleurtje. Maar wel waar. Ads zonder foto, slecht gespeld, met weinig info. Die krijgen nooit veel reacties.
Nou hij staat erop hoor! En al meteen 2 biedingen, fijn.

Heb ook nog een andere advertentie erop gezet, mooie foto's erbij gemaakt.

Ik ben benieuwd! Leuke hobby dit!
quote:Jippertje schreef op 05 oktober 2010 @ 15:03:

[...]

Ik denk dat je en een uitstervend ras ben elninjoo, ik koop allang geen dvd's meer, ik download ze.

(ook aso volgens vele, soit...)Ik koop nog wel tv series hoor! dus elninjoo is niet de enige
Inderdaad! Of verkeerd geplaatst in een rubriek. Letjes Childwood ledikant stond ergens onder tuinmeubelen, met een onlogische beschrijving. Ik was de enige bieder en heb hem voor een schijntje gekregen. De mevrouw van wie ik hem kocht merkte nog op dat ze het zo raar vond dat er zo weinig animo voor was. Ik heb maar niks gezegd
quote:fleurtje schreef op 05 november 2010 @ 12:40:

SG: engelstalige reacties direct deleten.You are so mean you biatch
Ik heb nu een pakket duplo op marktplaats staan. Het is een flink pakket met ik schat een nieuwwaarde van rond de 250 euro. Eerst heb ik mensen er op laten bieden maar kreeg er niet meer dan 50 euro voor. Daarom advertentie er opnieuw opgeplaatst en om te voorkomen dat er weer 10 euro geboden werd, een minimum bedrag aangeklikt van 100 euro. Ik krijg geen biedingen maar wel tich mailtjes dat ze het voor 20 euro vanavond wel willen komen halen. En maar blijven pushen. grrr.
quote:Awnye schreef op 05 november 2010 @ 13:28:

[...]

You are so mean you biatchWel sneu dat je al zo lang in zo'n land woont en nieteens het woord bitch fatsoenlijk kunt spellen
quote:kikkie1 schreef op 05 november 2010 @ 13:30:

Ik heb nu een pakket duplo op marktplaats staan. Het is een flink pakket met ik schat een nieuwwaarde van rond de 250 euro. Eerst heb ik mensen er op laten bieden maar kreeg er niet meer dan 50 euro voor. Daarom advertentie er opnieuw opgeplaatst en om te voorkomen dat er weer 10 euro geboden werd, een minimum bedrag aangeklikt van 100 euro. Ik krijg geen biedingen maar wel tich mailtjes dat ze het voor 20 euro vanavond wel willen komen halen. En maar blijven pushen. grrr.Je kunt zo'n pakket beter splitsen in twee of meer losse pakketten, met een prijsindicatie, in plaats van een minimum-biedbedrag. Ik denk dat niemand 100 euro ineens aan tweedehandsspeelgoed zal uitgeven - twee keer 50 of 4 keer 25 is misschien wat waarschijnlijker
quote:kikkie1 schreef op 05 november 2010 @ 13:30:

Ik heb nu een pakket duplo op marktplaats staan. Het is een flink pakket met ik schat een nieuwwaarde van rond de 250 euro. Eerst heb ik mensen er op laten bieden maar kreeg er niet meer dan 50 euro voor. Daarom advertentie er opnieuw opgeplaatst en om te voorkomen dat er weer 10 euro geboden werd, een minimum bedrag aangeklikt van 100 euro. Ik krijg geen biedingen maar wel tich mailtjes dat ze het voor 20 euro vanavond wel willen komen halen. En maar blijven pushen. grrr.

Oh, op dat soort advertenties zou ik ook nooit bieden.

Alleen heel soms, als de adv er al heel lang staat, tig keer bekeken is en 0 biedingen heeft. Dan bied ik dat bedrag en bij een reactie van verkoper mail ik dat het toch maar niet doe, te duur. Over het algemeen komen ze dan terug met de vraag wat ik er dan voor zou willen betalen. Vaak gaan ze dan akkoord met het bedrag wat ik in mijn hoofd had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven