Mee-eten bij ouders

18-08-2017 06:31 483 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.

Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.

'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).

Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.

Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.

Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.

En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
Troeteltje schreef:
20-08-2017 13:14
Lieverd, het is echt merkbaar dat jij niet anders dan je ouders, dus 2, gewend bent.

Dit is niet bedoeld als aanval hoor. Het is iets wat me opvalt in vele reacties van jou. ;-))
Ik spreek bij voorkeur 1 op 1 af met vrienden en soms met 'n koppel. Een huis vol visite is sowieso nooit aan mij besteed geweest.
Troeteltje schreef:
20-08-2017 13:12
Dat klopt. En eigenlijk ontzeg je je zelf dan iets leuks.

En eerlijk zijn dat je niet zo'n keukenheld bent en dan in geval van eters bij jou toch de friteuse of Airfryer uit de kast halen of iets afhalen?
Nee dat is dan toch mijn eer te na hahaha. Ik moet me gewoon eens wat meer bekwamen in het maken van dingen die ik met goed fatsoen voor visite neer kan zetten.
Ik heb altijd prima kunnen koken voor het gezin maar dat vind ik dan te "gewone pot". Ik denk dat het een kwestie van meer doen is.
Jij kan dat vast ook want je gezin leeft ook nog :thumbsup:
herfstappeltaart schreef:
20-08-2017 13:21
Nee dat is dan toch mijn eer te na hahaha. Ik moet me gewoon eens wat meer bekwamen in het maken van dingen die ik met goed fatsoen voor visite neer kan zetten.
Ik heb altijd prima kunnen koken voor het gezin maar dat vind ik dan te "gewone pot". Ik denk dat het een kwestie van meer doen is.
Ik vind 't juist wel lekker als ik bij 'n vriendin 'n lekkere stamppot met spek voor m'n neus krijg hoor! Gewone pot kan juist ook lekker zijn!
redbulletje schreef:
20-08-2017 13:25
Ik vind 't juist wel lekker als ik bij 'n vriendin 'n lekkere stamppot met spek voor m'n neus krijg hoor! Gewone pot kan juist ook lekker zijn!
Kijk voor mensen als jij is het leuk koken! :yes: Dan zou ik niet het gevoel hebben dat ik tekort schiet,
20-08-2017 13:27
Kijk voor mensen als jij is het leuk koken! :yes: Dan zou ik niet het gevoel hebben dat ik tekort schiet,
Juist als je vaker bij elkaar over de vloer komt vind ik het overbodig om telkens alles uit de kast te trekken om 'n restaurantwaardige maaltijd op tafel te zetten. Een gewone huiselijke prak vind ik ook gewoon gezellig. Wijntje erbij en de avond is geslaagd!
Ik moet eerlijk zeggen als ik kook voor bezoek dat krijgen ze failsafe eten. Dus lasagna, salade, pasta ed. Dus hetgeen dat ik zelf ook doordeweeks eet. Of ik maak van te voren allemaal kleine hapjes, maar het sleutelwoord is simpel.
Andersom kun je mij heel blij maken met een gewone stampot of iets dat net iets bijzonderder is dan gewoon. Maar ik ben geen connaisseur, dus liflafjes waar je van te voren heel veel werk aan hebt, zijn vaak niets voor mij. Ik herken het vakmanschap niet, dus zo iemand krijgt niet meer erkenning dan; lekker hoor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
redbulletje schreef:
20-08-2017 13:18
Ik spreek bij voorkeur 1 op 1 af met vrienden en soms met 'n koppel. Een huis vol visite is sowieso nooit aan mij besteed geweest.
Ik herken het wel hoor. Ben ook niet van de (drukke/vele/ongeplande) visite.
20-08-2017 13:21
Ternauwernood. Kind begint te snikken als ik ga koken. :O
Troeteltje schreef:
20-08-2017 15:02
Ternauwernood. Kind begint te snikken als ik ga koken. :O
:rofl: ik geloof er niks van.
Ik ben pas op bladzijde drie met lezen, zometeen de rest.
Maar ik kan je wel alvast antwoord geven op je vraag hoe het in andere families gaat.

Wij eten met het hele gezin (vader, broer, schoonzus, kinderen, mijn man, kinderen en ik. Negen personen dus) iedere zaterdag met elkaar bij mijn vader thuis, soms lunchen we op zondagmiddag. Meestal maakt mijn vader soep met broodjes, soms nasi of macaroni of iets in die trant. Hij maakt altijd veel te veel, zodat hij de volgende dag nog wat heeft.
Ook kook ik wel eens, meestal iets van pasta of in de winter stamppot ofzo.
Niet te chic allemaal, daar houden mijn vader en broer niet zo van. ;-D
We zien elkaar gedurende de week ook regelmatig, we zijn een hecht gezin met z'n allen en we vinden het samen eten gezellig en leuk en het maakt niemand een zak uit wat er op tafel komt.
Dus ik vind het vrij ondankbaar als jullie elkaar maar zes keer per jaar zien te gaan zitten zeiken over het eten, het is niet alsof je verhongert ofzo. Heel vreemd vind ik het.
redbulletje schreef:
20-08-2017 13:18
Herkenbaar. Ik vind het trouwens andersom ook niet fijn als ik ergens heen ga en ik beland in een huis vol visite. Verjaardagen zijn dus ook niet zo aan mij besteed, ik vier die van mezelf al jaren niet meer en naar die van anderen ga ik alleen uit beleefdheid (of ik ga niet).
Je hebt nogal wat noten op je zang voor iemand die 1x per 2 maanden langskomt.
Tiktiktikwiebenik schreef:
18-08-2017 06:31
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.

Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.

'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).

Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.

Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.

Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.

En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
Gewoon thuis nog een boterham eten? Wat een gezeur. 1 pot aardappel anders en sla erbij vind ik niet weinig hoor. Misschien eet je zelf teveel?
Zowel bij moeder als schoonouders worden man en ik uitstekend 'verzorgd'.
Mijn moeder vindt het heerlijk om te koken en lekkere hapjes te maken en wil ook nooit hulp. Ik vind het een wonder dat ik het voor elkaar heb gekregen een keer de kerstmaaltijd te mogen verzorgen, maar eerlijk is eerlijk. Als zij kookt, is het altijd lekkerder. Zij is al behoorlijk in de 70. Las het al eerder en ook ik vind dat de ene 70 de andere niet is. Mijn moeder heeft wat lichamelijke ongemakken, maar staat nog volop in het leven en zorgt nog graag voor haar (schoon)kinderen. Uiteraard verwennen wij haar ook!

Ook bij schoonmoeder (kan wel ouders zeggen, maar schoonvader komt de keuken niet in) vertrekken wij met volle magen. Beteuterd kijkt schoonmoeder als we een keer niet voor een tweede keer opscheppen. In de loop der jaren is schoonmoeder steeds lekkerder gaan koken.
Ik ben, net als TO, van huis uit verwend met een keukenprinses als moeder en moest echt wel wennen toen er onze eerste kerst samen bij schoonouders chicken tonight op tafel werd gezet. Maar het was gezellig en daar gaat het om. Schoonmoeder kletst liever met ons bij dan de hele tijd in de keuken te staan en mijn moeder vindt het juist prettig om lekker in de keuken te staan.

TO heeft al aardig wat tips gekregen.
Ik zou bijvoorbeeld lekker toastjes met zalm en andere smeersels meebrengen om voor het avondeten te eten. Dan ga je waarschijnlijk wel voldaan naar huis.
Het zal al wel genoemd zijn hoor, maar oh god dat 'Nederlanders zijn misschien niet zo gastvrij'.

Eh sorry?????? Jouw schoonmoeder spoort niet. In Nederland niet, nergens niet!
pipootje schreef:
20-08-2017 16:55
Gewoon thuis nog een boterham eten? Wat een gezeur. 1 pot aardappel anders en sla erbij vind ik niet weinig hoor. Misschien eet je zelf teveel?
Voor 4 a 5 personen is dat erg weinig en het is niet voldoende voedingsstoffen. ..het zou wel kunnen als bijgerecht bij het vlees en samen met groenten.

Maar alleen aardappels?
Niet volwaardig kwa avondmaaltijd.
Ik bedenk me ineens dat het bvb supermakkelijk zou zijn om er een pak vissticks bij te bakken en dan samen met die aardappel anders en een goede salade (dus niet alleen sla) zou het wel oké zijn.
shisha schreef:
20-08-2017 17:28
Ik bedenk me ineens dat het bvb supermakkelijk zou zijn om er een pak vissticks bij te bakken en dan samen met die aardappel anders en een goede salade (dus niet alleen sla) zou het wel oké zijn.
Moet je gezelschap wel van vis houden en sla eten.

Ik ken er genoeg die geen vis eten en sla niet lekker vinden.
shisha schreef:
20-08-2017 17:23
Voor 4 a 5 personen is dat erg weinig en het is niet voldoende voedingsstoffen. ..het zou wel kunnen als bijgerecht bij het vlees en samen met groenten.

Maar alleen aardappels?
Is het dan zo'n ramp om zes keer per jaar (!) niet voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen?
QueenArachnia schreef:
20-08-2017 17:34
Is het dan zo'n ramp om zes keer per jaar (!) niet voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen?
Je wil als gastvrouw toch niet die naam hebben?
Dat mensen met honger van tafel gaan.

Dan zou ik dus nog liever niet aan die tafel gaan zitten.
Het gezellig hebben 's middags en tegen etenstijd naar huis.
Geen frustratie bij oma.
Geen frustratie bij de kinderen.
shisha schreef:
20-08-2017 17:23

Maar alleen aardappels?
3 volwassenen en 1 kind
Sla met aardappels is prima.
pipootje schreef:
20-08-2017 18:39
3 volwassenen en 1 kind
Sla met aardappels is prima.
Het kan en als mensen onverwacht zouden langskomen zou het best een aardige oplossing zijn.

Maar voor een gepland gezamenlijk avondeten vind ik het echt niet voldoen.

Buiten dat is het blijkbaar te weinig.

Maar sowieso vraagt de gastvrouw of iedereen genoeg te eten heeft gehad.
Dat vind ik niet meer dan normaal.
QueenArachnia schreef:
20-08-2017 17:34
Nee, dat niet, maar feestelijk is anders.

Voldoening van het eten heb je dan niet, ik vind lekker eten ook belangrijk.
Hongerig naar huis gaan is nog erger.

Ik zou hier ook zeker niet blij of tevreden mee kunnen zijn.
En achteraf er over praten/klagen en zelfs grapjes over maken.

Maar voor die tijd zou ik het liever eerlijk zeggen.

Normaal vind ik het, als de gastvrouw ook open en eerlijk is en als het haar te veel moeite is dat zij dat dan ook eerlijk zegt zodat we met zijn allen een beter plan kunnen bedenken.
Normaal zou het zijn als de gastvrouw vraagt of iedereen genoeg heeft gehad.

Zo niet, dan kan er die keer en de volgende keer iets bedacht worden zodat iedereen wel genoeg heeft.
Ik vind dat als de gastvrouw dat niet uit haarzelf vraagt, dat je dan het uit jezelf toch gewoon mag/moet zeggen als het niet genoeg is geweest.
20-08-2017 09:01
Even een beetje offtopic maar ik vind het zelf altijd best moeilijk om een grotere hoeveelheid eten op tafel te toveren als mensen onverwacht mee-eten.

Wat hebben jullie voor snelle maaltijden paraat?
Ik vond koken altijd heel ontspannend, maar sinds ik een baby heb, heb ik niet zoveel fut meer om uitgebreid te koken. En wel vaker familie over de vloer die dan spontaan mee eten. De truc voor mij is van bepaalde gerechten grote hoeveelheden te koken. Pastasauzen, hachee, gehaktballen in jus/spaanse saus, babi pangang, pastei, lasagne dat soort dingen maak ik meteen voor een man of 10, eigenlijk alles wat zich er voor leent. Waait er dan toevallig iemand aan, dan kunnen diegenen gewoon mee-eten. Wat overblijft gaat in 1 of 2 persoons porties in de vriezer, ik gebruik daarvoor van die gripzakjes en aluminium schaaltjes van de action voor bv lasagne, en dat is voor wanneer ik gewoon redelijk afgepast kook en er komt iemand aanwaaien. Ik heb ook altijd wel een paar soorten diepvriesgroenten, aardappels, pasta of rijst in huis, dus er valt altijd wel wat van te maken.
CHL schreef:
20-08-2017 19:40
Ik vond koken altijd heel ontspannend, maar sinds ik een baby heb, heb ik niet zoveel fut meer om uitgebreid te koken. En wel vaker familie over de vloer die dan spontaan mee eten. De truc voor mij is van bepaalde gerechten grote hoeveelheden te koken. Pastasauzen, hachee, gehaktballen in jus/spaanse saus, babi pangang, pastei, lasagne dat soort dingen maak ik meteen voor een man of 10, eigenlijk alles wat zich er voor leent. Waait er dan toevallig iemand aan, dan kunnen diegenen gewoon mee-eten. Wat overblijft gaat in 1 of 2 persoons porties in de vriezer, ik gebruik daarvoor van die gripzakjes en aluminium schaaltjes van de action voor bv lasagne, en dat is voor wanneer ik gewoon redelijk afgepast kook en er komt iemand aanwaaien. Ik heb ook altijd wel een paar soorten diepvriesgroenten, aardappels, pasta of rijst in huis, dus er valt altijd wel wat van te maken.
Goed bekeken! Dat ga ik ook eens overwegen, dankje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven