Mee-eten bij ouders
vrijdag 18 augustus 2017 om 06:31
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:00
Ik begrijp je frustratie ten aanzien van diverse reacties hier. En wederom vind ik dat je het netjes verwoord. Ik vermoed zomaar dat jij helemaal niet die vervelende schoondochter bent die velen in je zien. En het feit dat je navraag doet geeft aan dat je niet over 1 nacht ijs gaat omdat je niemand wil kwetsen. Maar goed, dit idee had ik al na het lezen van je OP.Tiktiktikwiebenik schreef: ↑19-08-2017 09:16Maakt het wat uit? Dan gaat het alleen maar weer daarover.
Het is toch genoeg om te weten dat ik niet in Nederland geboren ben en daarom misschien de " ongeschreven regels" niet ken, die iedereen hier automatisch in zijn jeugd heeft meegekregen en een soort onderdeel van de cultuur zijn.
Ik snap ook wel dat het in verschillende families uit een land verschillend aan toe kan gaan, maar één koekje bij de koffie, hapjes die naar een ronde terug de koelkast ingaan zijn toch wel een beetje Nederlands en kom je gemiddeld vaker tegen dan in een ander land.
Wij waren met haar nog in de stad ( en zelfs bij een supermarkt voor wat kleine boodschapjes ), dus wij zitten daar niet de hele tijd op ons reet en laten ons van voor tot achter bedienen, zoals mensen hier aannemen. Natuurlijk had ik op dat moment kunnen vragen, of ze vlees bij de maaltijd heeft of wat wij gingen eten en dan kunnen zeggen dat wij wel vlees/ groente gaan kopen. Maar ik vind dit eigenlijk ook weer onbeleefd, want ze heeft al iets in gedachte wat wij gaan eten die avond en dat had ze kennelijk al in huis. Ik ga ook niet bij binnenkomst naar de koelkast lopen en kijken. Misschien moet mijn man dan de volgende keer vooraf precies vragen, wat wij gaan eten.
Ik heb echt helemaal geen probleem ermee om wat mee te nemen ( maar ze eet ook niet alles, vooral geen "nieuwerwets" eten) of de afwas te doen (meestal doen wij dat samen) of ergens mee te helpen.
Maar ik persoonlijk vind dat ik er toch een beetje te gast ben (wij lopen bij elkaar de deur niet plat, dat zeker niet, maar zien ons vaker dan 6 keer per jaar, weet niet waar mensen het opeens vandaan halen ? ik schreef wij komen ongeveer 6 keer bij haar, niet dat wij ons maar 6 keer zien) en ik vind dat ik ook niet zomaar het huishouden bij een vitale vrouw kan overnemen of kan zegen: "Wat heb je in huis, zou ik gaan koken? Of anders ( als haar keuze mij niet zint) naar de supermarkt gaan wat anders halen (of bestellen/ uit eten)".
Daarmee laat ik haar dan toch ook niet in haar waarde? Maar zeg ik vrij direct: "jouw keuze is niet goed". (Deze oplossing raden toch veel mensen hier aan. Is dat dan de directheid van de Nederlander? Bij mijn eigen moeder zou ik het misschien nog doen, maar zij is ook meer van het overleggen en vragen vooraf. Ik zou het zeker ook eerder bij schoonmoeder doen, wanneer wij ons dagelijks leven zouden delen ( bijvoorbeeld in een oppassituatie, waar je al door de kinderen vaker bij elkaar over de vloer komt), maar nu is het toch een beetje haar huis en haar regels en ben ik daar gast.
Ik klaag er gewoon maar achteraf op een forum, omdat het eigenlijk steeds weer een issue is en ik er toch graag (subtiel) verandering in wil brengen.
Als wij met kerst bij haar uitgenodigd worden, vragen wij ook altijd welk onderdeel van het menu wij kunnen verzorgen, maar voor de rest heeft ze 2 of 3 dingetjes, die ze met zekerheid gaat maken, terwijl de rest van de familie het niet of niet in die hoeveelheden eet ( dat weet ze), maar dat is dan traditie en hoort erbij blijkbaar en blijft achteraf staan, maar de dingen die iedereen graag eet, zijn dan soms aan de krappe kant.
Vroeger, toen schoonvader nog leefde, kookte ze voor hem elke dag soep, aardappel, vlees, groenten en een toetje/ vla/ yoghurt, gewoon normale hoeveelheden Nederlandse kost. En ook wel eens gehaktballen (het lievelingsgerecht van mijn man), want die smaken bij haar bijzonder goed volgens hem. Ook werd er gewoon geluncht.
Mijn man was als kind en jongvolwassene een moeilijke eter wat groenten betreft ( dat weet ze zeker) en ze ziet ook elke keer weer dat hij geen sla of salade pakt, en weet dat hij graag een stukje vlees lust. Mijn zoon is een beetje hetzelfde, ook al doe ik mijn best om dat bij hem nog te veranderen.
Ik begrijp gewoon niet zo goed haar keuze om daar bij het avondeten weinig rekening mee te houden. Ik kook zelfs ook alleen maar dingen die ikzelf lust als ik gasten heb, maar als ik weet dat iemand voorkeuren of afkeuren heeft, hou ik daar zo veel mogelijk rekening. Zo zou ik nooit meer rijst koken als schoonmoeder komt eten bij ons, want dat lust ze niet.
Wij hebben verder ook een normale relatie met haar, dus geen ruzie of zo. Nu ja, behalve nu een ondankbare, klagende, moddervette schoondochter van buitenlands komaf, die zich over alle Nederlanders verheffen voelt, de hele tijd op haar reet zit, haar man en kind weerhoudt om bij moeder / oma op bezoek te gaan en verwacht dat zij (de verwende Princess) en haar familie de hele dag in de watten worden gelegd door een arm, oud mensje dat nauwelijks in staat is om nog iets te doen.
Dor iets met de zaken waarmee je vooruit kunt en negeer de rest. Dat is mijn advies.
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:05
Wat een onzin weer zeg. Ik heb altijd eten voor een weeshuis (groot deel vriezer) en zeker als ik mensen verwachtTiktiktikwiebenik schreef: ↑18-08-2017 07:15Ze maakt nog een fitte, vitale indruk en doet veel vrijwilligerswerk, rijdt auto en heeft haar dingen graag zelfs in de hand, maar wij zien haar natuurlijk niet dagelijks. Ik weet bijvoorbeeld ook niet of ze elke dag voor zich zelfs kookt. Ik denk sowieso niet uitgebreid.
Eten meebrengen kan natuurlijk een oplossing zijn, maar had niet verwacht dat dat hier in Nederland gewoonte is ( kan ook een belediging zijn voor haar) ook altijd uit eten gaan op "gewoon familiebezoek" doet men volgens mij niet standaard.
Houd rekening met dat "men" rekent met zijn eigen eetlust en ietsje meer. En met 70 is dat gewoon niet veel.
Behalve iets meenemen zou je ook aan kunnen geven dat je wel meer lust, maar ik vind dat niet zo leuk voor de gastvrouw.
Wij hadden hetzelfde met oma op die leeftijd. Hartstikke haar best gedaan met asperges en visrolletjes maar gewoon te weinig omdat ze zelf maar 3 asperges at, voor de mannen 4 dus
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:05
Ik bedenk me net........een volgende keer brood, broodjes, broodbeleg diverse soorten meenemen en tegen schoonma zeggen.........wij regelen de lunch. We gaan met zijn allen lekker tafelen en jij hoeft hiervoor geen moeite te doen. Zo creeeren jullie een goed gevulde buik en kan zij toch naar eigen goeddunken het diner verzorgen. Lijkt me een oplossing waarbij je de minst scheve blikken kunt krijgen.
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:15
En die mening is zooo racistisch en zooo niet waar. En als je hier een jaartje woont ala maar je bent hier al lang blijkbaar en dan weet je heus wel hoe het ergens aan toe gaat. Dat je begint over "zo gaat het bij nederlanders" vind ik een reden om een stafje te doen. Als er had gestaan "zo gaat het bij moslims" nou dan had het al verwijderd geweest.Tiktiktikwiebenik schreef: ↑19-08-2017 09:16Maakt het wat uit? Dan gaat het alleen maar weer daarover.
Het is toch genoeg om te weten dat ik niet in Nederland geboren ben en daarom misschien de " ongeschreven regels" niet ken, die iedereen hier automatisch in zijn jeugd heeft meegekregen en een soort onderdeel van de cultuur zijn.
Ik snap ook wel dat het in verschillende families uit een land verschillend aan toe kan gaan, maar één koekje bij de koffie, hapjes die naar een ronde terug de koelkast ingaan zijn toch wel een beetje Nederlands en kom je gemiddeld vaker tegen dan in een ander land.
Nee zo gaat het niet bij de meeste Nederlanders. Wel trouwens bij de Portugese schoonouders van een vriendin
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:20
Ik begrijp dat velen mij onbeschoft vinden, maar ik snap niet waarom je niet gewoon open en eerlijk mag zeggen wat je dwars zit.
Al dat achterbakse gedoe uit zogenaamd respect, daar heb ik juist een hekel aan.
Ik zou het zelf ook echt veel erger vinden als achter mijn rug om, mijn gasten uit respect, hongerig weg zouden moeten gaan of zoiets.
Liever hoorde ik dan van ze dat het niet genoeg was en/of dat ze gewoon nog even bij de pizzeria op de hoek iets gingen halen.
Tenzij de mensen echt heel erg ver van je afstaan natuurlijk, of echt te oud zijn, of gehandicapt, maar anders...waarom niet gewoon eerlijk mogen zijn?
Sommige mensen zijn zo egocentrisch (op zichzelf gericht) dat zij niet in de gaten hebben dat andere mensen grotere porties nodig hebben dan zij zelf.
Al dat achterbakse gedoe uit zogenaamd respect, daar heb ik juist een hekel aan.
Ik zou het zelf ook echt veel erger vinden als achter mijn rug om, mijn gasten uit respect, hongerig weg zouden moeten gaan of zoiets.
Liever hoorde ik dan van ze dat het niet genoeg was en/of dat ze gewoon nog even bij de pizzeria op de hoek iets gingen halen.
Tenzij de mensen echt heel erg ver van je afstaan natuurlijk, of echt te oud zijn, of gehandicapt, maar anders...waarom niet gewoon eerlijk mogen zijn?
Sommige mensen zijn zo egocentrisch (op zichzelf gericht) dat zij niet in de gaten hebben dat andere mensen grotere porties nodig hebben dan zij zelf.
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:24
Ook al weer zo'n onzin. Wat ik een flinke portie vind vind mijn vriend een holle kies vulling. Dus ja ik houd altijd rekening met zijn eetlust en heb dan met 10 man ook voor een hele week/maandshisha schreef: ↑19-08-2017 13:20Ik begrijp dat velen mij onbeschoft vinden, maar ik snap niet waarom je niet gewoon open en eerlijk mag zeggen wat je dwars zit.
Als je alleen komt te staan en je eet door je leeftijd al een stuk minder kun je rekening houden met het dubbele maar voor een flinke eter is dat nog te weinig.
Heeft niets met egocentrisch te maken. Maar ik heb zo'n vermoeden waarom je dat woord zo goed kent.
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:25
Wat een lachwekkende reactie.nina1966 schreef: ↑19-08-2017 13:15En die mening is zooo racistisch en zooo niet waar. En als je hier een jaartje woont ala maar je bent hier al lang blijkbaar en dan weet je heus wel hoe het ergens aan toe gaat. Dat je begint over "zo gaat het bij nederlanders" vind ik een reden om een stafje te doen. Als er had gestaan "zo gaat het bij moslims" nou dan had het al verwijderd geweest.
Nee zo gaat het niet bij de meeste Nederlanders. Wel trouwens bij de Portugese schoonouders van een vriendinOok bij het engelse volk loopt er wat rond die vinden dat één visstick genoeg is. Dus ga je mond spoelen met je racistische mening.
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:33
ik snap niet wat je bedoelt.nina1966 schreef: ↑19-08-2017 13:24Ook al weer zo'n onzin. Wat ik een flinke portie vind vind mijn vriend een holle kies vulling. Dus ja ik houd altijd rekening met zijn eetlust en heb dan met 10 man ook voor een hele week/maandeten over.
Als je alleen komt te staan en je eet door je leeftijd al een stuk minder kun je rekening houden met het dubbele maar voor een flinke eter is dat nog te weinig.
Heeft niets met egocentrisch te maken. Maar ik heb zo'n vermoeden waarom je dat woord zo goed kent.
Ik had het overigens niet over jou.
Geen idee waarom je je zo aangesproken lijkt te voelen.
Maar ik heb wel eens gegeten bij een vriendin die nogal egocentrisch was in het algemeen en zij gaf anderen meestal zoveel te eten als ze zelf op kon en zette het eten na 1 keer opscheppen direct in de koelkast zodat ze morgen nog wat had.
En zodat je er dus eigenlijk niet om durfde te vragen of je nog een portie mocht, zelfs als je nog flink trek had.
Als ik toch zei dat ik meer lustte zei ze bijvoorbeeld; jeetje wat eet jij veel zeg, dat moet ik echt niet doen want dan pas ik zo niet meer in mijn spijkerbroeken.
Ik deed in die tijd vrij zwaar lichamelijk werk waardoor ik meer eten nodig had. Misschien lag het daaraan en dat zij zich daar niets bij kon voorstellen.
Maar het hielp wel een beetje.
Anders was het niet leuk meer geweest om nog bij haar te eten en zij was dan weer wel zo iemand die juist graag had dat mensen bij haar kwamen eten.
Daar genoot ze van
Zij had het gewoon echt soms niet door, moeite om zich te verplaatsen in een ander.
Soms heeft het nut om gewoon eerlijk te zijn.
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:43
Shisha, ik geef je eigenlijk wel gelijk voor wat betreft de eerlijkheid en directheid.
Natuurlijk maakt de toon de muziek. Echter correct verpakt ben ik ook van de eerlijkheid. Achter iemands rug om klagen schiet niets op en is pas echt onvriendelijk. Dan beter direct en confronterend, echter wel op correcte wijze.
Natuurlijk maakt de toon de muziek. Echter correct verpakt ben ik ook van de eerlijkheid. Achter iemands rug om klagen schiet niets op en is pas echt onvriendelijk. Dan beter direct en confronterend, echter wel op correcte wijze.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 16:36
2.23% gewijzigd
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:48
Het spreekwoord `een gegeven paard niet in de bek kijken`
men mag een gegeven paard niet in de bek kijken. (=men mag niet klagen over de kwaliteit van iets dat men gratis krijgt.)
En dat noemt men hier fatsoen
Dus als je nog honger hebt neem je gewoon de volgende keer zelf wat lekkers mee om uit te delen. Hou je van bakken neem dan een paar fantastische taarten mee en/of heerlijke hapjes.
En hou je zelf niet van koken neem dan de frituurpan mee met diverse zakken snacks of bestel bij de plaatselijke chinees
Wat doet men toch moeilijk over eten zeg.
men mag een gegeven paard niet in de bek kijken. (=men mag niet klagen over de kwaliteit van iets dat men gratis krijgt.)
En dat noemt men hier fatsoen
Dus als je nog honger hebt neem je gewoon de volgende keer zelf wat lekkers mee om uit te delen. Hou je van bakken neem dan een paar fantastische taarten mee en/of heerlijke hapjes.
En hou je zelf niet van koken neem dan de frituurpan mee met diverse zakken snacks of bestel bij de plaatselijke chinees
Wat doet men toch moeilijk over eten zeg.
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:51
"Als ik ergens zou komen waar ik te weinig te eten zou krijgen zou ik sowieso de hele pan leegeten tot en met de laatste kruimel en als ik daarna nog trek had dan zou ik zeggen: dit eten was erg lekker, dank je wel, maar toch was het helaas echt iets te weinig...
Dus ik ga even naar de friettent/chinees om nog even wat extra te eten te halen, wie wil er ook nog wat?"
Dit meen je toch niet serieus hè?
Dus ik ga even naar de friettent/chinees om nog even wat extra te eten te halen, wie wil er ook nog wat?"
Dit meen je toch niet serieus hè?
zaterdag 19 augustus 2017 om 13:55
Natuurlijk pas ik het aan aan de situatie en aan de persoon bij wie ik eventueel eet.
En ik ben juist iemand die zelf iets meeneemt en ook gaat staan koken bij die ander.
Ik schat dat heus wel in.
Ook wel eens met honger naar huis gegaan omdat ik te beleefd was om er wat van te zeggen natuurlijk.
Maar bij familie en goede vrienden ga ik een beetje uit van een ons kent ons situatie en daarom dus dat je dan best open en eerlijk kan en mag zijn.
Als ik het was in die situatie dan zou ik het niet precies weten vanaf hier, want zo'n situatie bestaat voor een groot deel ook uit non verbale communicatie en dat kan ik hier niet lezen.
Ik ben gewoon uitgegaan van familie en misschien zou ik het haar van tevoren in dit geval al vast vragen: wat ga je klaarmaken vanavond en kunnen wij misschien helpen met het eten, want we hebben stevige trek vandaag dus zo'n flinkje maaltijd willen we je niet in je eentje laten bereiden...
...Mocht ze dan een beetje schamper reageren, in de trant van: er is toch altijd meer dan genoeg te eten...dan kun je antwoorden dat dat niet zo is/was.
En ik ben juist iemand die zelf iets meeneemt en ook gaat staan koken bij die ander.
Ik schat dat heus wel in.
Ook wel eens met honger naar huis gegaan omdat ik te beleefd was om er wat van te zeggen natuurlijk.
Maar bij familie en goede vrienden ga ik een beetje uit van een ons kent ons situatie en daarom dus dat je dan best open en eerlijk kan en mag zijn.
Als ik het was in die situatie dan zou ik het niet precies weten vanaf hier, want zo'n situatie bestaat voor een groot deel ook uit non verbale communicatie en dat kan ik hier niet lezen.
Ik ben gewoon uitgegaan van familie en misschien zou ik het haar van tevoren in dit geval al vast vragen: wat ga je klaarmaken vanavond en kunnen wij misschien helpen met het eten, want we hebben stevige trek vandaag dus zo'n flinkje maaltijd willen we je niet in je eentje laten bereiden...
...Mocht ze dan een beetje schamper reageren, in de trant van: er is toch altijd meer dan genoeg te eten...dan kun je antwoorden dat dat niet zo is/was.
zaterdag 19 augustus 2017 om 14:10
.....ik heb niet alle reacties gelezen, maar bij mijn moeder krijg ik ook nooit iets. Ze vindt het moeilijk, ze kan niet koken, ze vindt het daarom ook niet leuk! Ik neem wel eens eten mee, maar meestal eet ik gewoon nog wat xtra als ik thuis kom, of ik heb eten in de auto voor diegene die echt niet kunnen wachten.
Als ik dit wel eens vertel aan mensen snapt niemand het eigenlijk. Dus ik denk niet dat het gebruikelijk is.
Eerlijk gezegd eet ik er dus nooit. Het is er a) niet lekker en b) te weinig, als er al fatsoenlijk eten is. Dus als we er gaan eten met kerst of zo, dan bied ik aan om iets mee te nemen, en dat slaat ze eigenlijk nooit af.
Mijn moeder is niet heel erg gastvrij hiermee, ze doet ook zo naar haar vriendinnen, ik denk dat ze niet in de gaten heeft hoe ongastvrij ze overkomt, ik heb besloten me er maar niet druk over te maken. Soms lukt dat goed soms wat minder. het is denk ik een karakter dingetje, bovenop dat ze koken niet leuk vindt.
Edit:
TO als tip voor jou. Accepteer het maar, ze is waarschijnlijk zo en dat is niet meer te veranderen. Met een goed gevulde buik heen, boterhammen voor de terugreis in de auto en niet aan ergeren. Wees blij dat je zelf anders bent.
Als ik dit wel eens vertel aan mensen snapt niemand het eigenlijk. Dus ik denk niet dat het gebruikelijk is.
Eerlijk gezegd eet ik er dus nooit. Het is er a) niet lekker en b) te weinig, als er al fatsoenlijk eten is. Dus als we er gaan eten met kerst of zo, dan bied ik aan om iets mee te nemen, en dat slaat ze eigenlijk nooit af.
Mijn moeder is niet heel erg gastvrij hiermee, ze doet ook zo naar haar vriendinnen, ik denk dat ze niet in de gaten heeft hoe ongastvrij ze overkomt, ik heb besloten me er maar niet druk over te maken. Soms lukt dat goed soms wat minder. het is denk ik een karakter dingetje, bovenop dat ze koken niet leuk vindt.
Edit:
TO als tip voor jou. Accepteer het maar, ze is waarschijnlijk zo en dat is niet meer te veranderen. Met een goed gevulde buik heen, boterhammen voor de terugreis in de auto en niet aan ergeren. Wees blij dat je zelf anders bent.
zaterdag 19 augustus 2017 om 15:14
Mijn moeder kan ook niet echt koken, heeft ze nooit hoeven doen, maar is wel heel gastvrij. Maar als ze enthousiast roept dat ze xxx heeft dan roep ik alvast heel enthousiast dat ik niet veel honger hebTessa44- schreef: ↑19-08-2017 14:10.....ik heb niet alle reacties gelezen, maar bij mijn moeder krijg ik ook nooit iets. Ze vindt het moeilijk, ze kan niet koken, ze vindt het daarom ook niet leuk! Ik neem wel eens eten mee, maar meestal eet ik gewoon nog wat xtra als ik thuis kom, of ik heb eten in de auto voor diegene die echt niet kunnen wachten.
Edit:
Dus niet koken hoeft gastvrijheid niet in de weg te staan.
zaterdag 19 augustus 2017 om 15:33
Bij mijn moeder word ik altijd overladen met eten, eerder te veel dan te weinig. Ze houdt echter niet altijd goed rekening mee dat ik vegetariër ben, dus vaak gaat 3/4 van de hapjes aan mij voorbij. "Oh maar mag een plakje worst dan ook niet?" Nee mam dat is ook vlees...
Ach ik kan er wel een beetje om lachen eigenlijk. Ze snapt het gewoon niet echt.
Mijn vader kan voor geen meter koken. 1 keer zaten we er allemaal met honger waarop ik nog even naar de supermarkt ben gelopen voor wat meer. Ik zei het toen eerlijk: sorry papa maar dit is niet genoeg, ik haal nog wat dingetjes. Zijn antwoord: ach jeetje ik had het niet in de gaten. Sindsdien kook ik altijd als we daar zijn, meestal meerdere gerechten zodat hij voor de komende tijd wat maaltijden heeft. Met verjaardagen gaan wij of mijn broers er eerder heen om hem te helpen met boodschappen enzo. Ik kan er niet mee zitten.
Ach ik kan er wel een beetje om lachen eigenlijk. Ze snapt het gewoon niet echt.
Mijn vader kan voor geen meter koken. 1 keer zaten we er allemaal met honger waarop ik nog even naar de supermarkt ben gelopen voor wat meer. Ik zei het toen eerlijk: sorry papa maar dit is niet genoeg, ik haal nog wat dingetjes. Zijn antwoord: ach jeetje ik had het niet in de gaten. Sindsdien kook ik altijd als we daar zijn, meestal meerdere gerechten zodat hij voor de komende tijd wat maaltijden heeft. Met verjaardagen gaan wij of mijn broers er eerder heen om hem te helpen met boodschappen enzo. Ik kan er niet mee zitten.
zaterdag 19 augustus 2017 om 15:46
Ach.. Als zij niet gelijk begonnen was over rare Nederlandse gewoontes en dergelijk, waren reacties al een stuk anders geweest. Die van mij in elk geval. Want ik kan er slecht tegen als men het over Nederlandse gewoontes heeft (die dan ook nog negatief zijn) alsof er maar 1 Nederlandse gewoonte is. En zelfs als diverse mensen vertellen dat hun ervaring is dat hun blanke oudHollandse families (welke Nederlandse gewoontes kennelijk bedoeld worden, niet de Surinaams-Nederlandse of Duits-Nederlandse, zoveel is duidelijk) meestal eten in overvloed hebben, komt ze toch weer terug, op negatieve manier, over de karige Nederlandse gewoontes. Dat komt gewoon niet aardig binnen, zeg maar.Troeteltje schreef: ↑19-08-2017 13:00Ik begrijp je frustratie ten aanzien van diverse reacties hier. En wederom vind ik dat je het netjes verwoord. Ik vermoed zomaar dat jij helemaal niet die vervelende schoondochter bent die velen in je zien. En het feit dat je navraag doet geeft aan dat je niet over 1 nacht ijs gaat omdat je niemand wil kwetsen. Maar goed, dit idee had ik al na het lezen van je OP.
Dor iets met de zaken waarmee je vooruit kunt en negeer de rest. Dat is mijn advies.
Jouw volgende idee over zelf lunch of diner meenemen, andere hapjes of gebak, is natuurlijk allang geopperd. Maar dan is TO bang dat die arme Nederlandse schoonmoeder beledigt zal zijn. Al met al heeft ze óf niet zo'n hoge dunk van schoonmoeder (die toen schoonvader nog leefde overigens altijd eten genoeg had, dus tot zover de 'Nederlandse gewoontes') of zit ze hier gewoon een knuppel in het hoenderhok te gooien voor de lol, en dat is dan gelukt
Later is nu
zaterdag 19 augustus 2017 om 15:48
De manier waarop je het formuleerde kwam nogal onbeschoft over. Eerlijk hoeft niet direct onbeschoft te zijn, maar zoals ik jou las zou je gelijk tegen de gastvrouw uitvaren en dat is jammer.shisha schreef: ↑19-08-2017 13:20Ik begrijp dat velen mij onbeschoft vinden, maar ik snap niet waarom je niet gewoon open en eerlijk mag zeggen wat je dwars zit.
TO zou ook kunnen zeggen "Mam, ik vind het hartstikke lekker, maar het is wat weinig.. " (misschien volgende keer die overheerlijke gehaktballen erbij maken, waar je zoon altijd zo over opgeeft?)
Later is nu
zaterdag 19 augustus 2017 om 15:52
zaterdag 19 augustus 2017 om 16:01
Ik zie moeders opeens 7 gehaktballen voor haar zoon maken (gelijk voor de hele week) omdat hij ze zoooo lekker vindt en schoondochter ze niet zo lekker kan maken.
Nu maakt ze niets anders meer als ze komen dan die gehaktballen...
zaterdag 19 augustus 2017 om 17:04
Och ze komen maar 6 keer per jaar dus eens in de twee maanden een gehaktbal lijkt me te overzien. Maar goed oplossingen zat dus.Habbekratz schreef: ↑19-08-2017 16:01Ik zie moeders opeens 7 gehaktballen voor haar zoon maken (gelijk voor de hele week) omdat hij ze zoooo lekker vindt en schoondochter ze niet zo lekker kan maken.![]()
Nu maakt ze niets anders meer als ze komen dan die gehaktballen...
Ik heb aangetrouwde familie waar de pizza's aan een kant nog bevroren en aan de andere kant verbrand uit de oven komen. Dus sinds jaar en dag halen we patat/pizza/chinees als we daar zijn. Zie mijn onderschrift, dat zegt het wel zo een beetje.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zaterdag 19 augustus 2017 om 17:18
Ik vind je erg ondankbaar overkomen. Je hóeft niet mee te eten hè. Zorg de volgende keer dat je een uurtje later komt en lunch thuis normaal. Als je dan nog niet genoeg hebt aan een koekje, chips en komkommer, dan ligt dat aan jou. En als je na het eten nog honger hebt, dan eet je onderweg of thuis nog wat. Eens in de twee maanden wat minder avondeten hebben, het is maar waar je moeilijk over doet.
zondag 20 augustus 2017 om 09:01
Even een beetje offtopic maar ik vind het zelf altijd best moeilijk om een grotere hoeveelheid eten op tafel te toveren als mensen onverwacht mee-eten.
Ik vind het heel leuk als onze kinderen blijven hangen en vraag ook zelf of ze mee-eten (gezellig!), maar een echte keukenprinses ben ik niet en "even vlug eten uit mijn hoge hoed toveren" vind ik best moeilijk. Afhalen wil ik dan niet want ik wil niet de indruk geven me er met een Jantje van Leiden vanaf te maken.
Voorbeeldje: gehakt wat ik in huis kan hebben is bevroren dus duurt een poos voor ik ballen zou kunnen draaien, kipfilet idem.
Vlees wat niet bevroren is heb ik niet paraat voor onverwachte gasten. Aardappels, uitjes, bonen in blik e.d. heb ik wel altijd.
Kaas, melk yoghurt en eieren ook.
Wat hebben jullie voor snelle maaltijden paraat?
Ik vind het heel leuk als onze kinderen blijven hangen en vraag ook zelf of ze mee-eten (gezellig!), maar een echte keukenprinses ben ik niet en "even vlug eten uit mijn hoge hoed toveren" vind ik best moeilijk. Afhalen wil ik dan niet want ik wil niet de indruk geven me er met een Jantje van Leiden vanaf te maken.
Voorbeeldje: gehakt wat ik in huis kan hebben is bevroren dus duurt een poos voor ik ballen zou kunnen draaien, kipfilet idem.
Vlees wat niet bevroren is heb ik niet paraat voor onverwachte gasten. Aardappels, uitjes, bonen in blik e.d. heb ik wel altijd.
Kaas, melk yoghurt en eieren ook.
Wat hebben jullie voor snelle maaltijden paraat?