Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

04-02-2018 11:23 1059 berichten
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.

Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
Alle reacties Link kopieren
Ttass schreef:
05-02-2018 14:29
Wat is de volgende stap? Het normaliseren om dikke mensen belachelijk te maken? Of mensen met een ziekte? Want tja, dat is de vinger op de zere plek leggen hè. Ik snap niet dat dit recht geluld wordt het is gewoon krom.
Typisch. Je mond vol over dat we een beetje rekening moeten houden met elkaar en beledigen is schandalig enzo, maar dat de Speld Van der Gijp uitmaakt voor een lul is dan wel weer hilarisch. Vind je nou zelf ook niet dat je een béétje meet met twee maten? Gijp zal er niet wakker van liggen hoor.
Maar ik ben toch altijd weer verbaasd hoe hartstochtelijk hypocriet mensen zijn.
nessemeisje schreef:
05-02-2018 14:40
Typisch. Je mond vol over dat we een beetje rekening moeten houden met elkaar en beledigen is schandalig enzo, maar dat de Speld Van der Gijp uitmaakt voor een lul is dan wel weer hilarisch. Vind je nou zelf ook niet dat je een béétje meet met twee maten? Gijp zal er niet wakker van liggen hoor.
Maar ik ben toch altijd weer verbaasd hoe hartstochtelijk hypocriet mensen zijn.
De speld is satirische omkering, ze houden een spiegel voor.
Van der Gijp en zijn matties lachen gewoon botweg iemand uit.
Ik ben toch altijd weer verbaasd hoe ongelofelijk moeilijk het voor veel mensen is om dat onderscheid te snappen.
popita schreef:
05-02-2018 13:36
Ik heb het betreffende programma nog nooit gezien dus daar kan ik geen oordeel over geven (ook niet over eerdere grappen) en verbieden ben ik zeker ook op tegen. Maar een discussie op gang brengen is toch niets mis mee? De grens tussen satire (zoals bijvoorbeeld in de luizenmoeder) en een platvloerse, kwetsende grap kan flinterdun zijn, en bovendien ligt voor iedereen die grens anders. Maar als heel veel mensen vinden dat iets echt over de grens is, dan kun je daar wel conclusies uit trekken. Niet dat het niet gezegd mag worden, maar wel dat het mogelijk op een andere manier gebracht kan worden. En bovendien bewustzijn kweken, hoe het voelt voor mensen om te kakken te worden gezet alleen voor de platte lol.

Zeker niets mis met discussie.
Maar waarom zou de politiek willen gaan (PVDA, Groen Links) over een programma op tv? Eng en fout.
ik vind niet dat de politiek zich hiermee moet bemoeien, iedereen mag zeggen wat hij of zij wil. Ik op mijn beurt mag daar dan ook iets van vinden en van degene die die uitspraken doet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hetvrijewoord schreef:
05-02-2018 14:47
Zeker niets mis met discussie.
Maar waarom zou de politiek willen gaan (PVDA, Groen Links) over een programma op tv? Eng en fout.
Als de politiek het programma domweg zou willen verbieden had je wat mij betreft helemaal gelijk. Maar de politiek is evengoed een afspiegeling van de samenleving. De politieke partijen dat zijn "wij", in de vorm van door ons gekozen vertegenwoordigers. Die zitten als het goed is niet in een ivoren toren maar reageren op wat er in de samenleving gebeurt. Prima als zij vraagtekens zeten, dat gebeurt constant over allerlei verschillende zaken. Afhankelijk van je politieke kleur en het onderwerp zal je het al dan niet eens zijn met de gestelde vragen. In dit geval kunnen de politieke partijen de sponsoren vragen eens kritisch te kijken met wie ze in zee zijn, maar echte macht hebben ze natuurlijk niet. De sponsoren beslissen uiteindelijk zelf.
Wel mee eens dat ook in dit geval grenzen bewaakt en besproken moeten worden.
Ttass schreef:
05-02-2018 12:20
Als Sylvana Simmons of Ali B die ‘grap’ hadden gemaakt dan was de wereld te klein geweest. En nu is het “ niet zeiken “ “ we mogen tegenwoordig niets meer zeggen “. Ik vind het ronduit schandalig en gemeen. Iemand zo kleineren en de draak mee steken, dat is gewoon pesten. Mooi voorbeeld voor de jongeren. En vele transgender mensen.
Niets van gemerkt.

https://youtu.be/EBijzQt7Rog
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
nessemeisje schreef:
05-02-2018 13:15
Ik sluit me aan bij de column van Hugo Borst:
Stop alsjeblieft met de hysterie over Gijp

Column | AD-columnist Hugo Borst vindt het gek dat bij De Luizenmoeder wel politiek incorrecte grappen gemaakt mogen worden, maar bij Voetbal Inside niet.

Ik schiet graag in de lach, maar de meeste professionele grappenmakers vind ik totaal niet leuk. Mannen die het er een beetje bij doen, zoals Geer & Goor, alsmede Johan Derksen en René van der Gijp werken wel op mijn lachspieren. Maar dat ik van hun opwellingen, running gags, platheid, voorspelbare en seksistische grapjes geniet maakt me, begrijp ik, een immoreel mens.

Gijpie gaat voortaan door het leven als Renate. Vrijdagavond zat hij in een jurk en een blonde pruik in Voetbal Inside. Ik ben veel beter van hem gewend, het was een van zijn flauwste grappen ever. Maar dat organisaties als het COC en Transgender Netwerk Nederland zo op tilt slaan vind ik overdreven en ook nog eens doodeng. Want zij vinden dat de geldschieters van Voetbal Inside zich moeten terugtrekken, opdat de stekker uit de bijzondere voetbalpraatshow gaat. Ook politieke partijen (PvdA en GroenLinks) pleiten daarvoor.

Onlangs riep documentairemaker Sunny Bergman iets dergelijks over Voetbal Inside, met Sylvana Simons in haar spoor. Omdat de dames opmerkingen van Van der Gijp en Derksen als homofoob, seksistisch en racistisch beschouwen, zouden de sponsors van het programma zich moeten terugtrekken.

We leven in verwarrende tijden. De Luizenmoeder scoort astronomische kijkcijfers. De acteurs van de comedy op NPO 3 mogen wel politiek incorrecte grappen maken, de plaaggeest Gijp en de provocateur Derksen niet, die verdienen een beroepsverbod.

Willen we in Nederland serieus die kant op? Tv-programma’s als Voetbal Inside verbieden zoals in allerlei buitenlanden grappen worden verboden? Zou Nederland daar minder homofoob van worden? Zullen we stoppen met de hysterie? In een vrij land verbied je moord, diefstal en seksueel misbruik, maar foute grappen toch niet?

Ik heb vrienden en collega’s die zijn afgehaakt bij het RTL 7-programma dat in 2011 de Televizier Ring won. Ze vinden Van der Gijp en Derksen kwetsende en platvloerse mannen. Dat lijkt me de beste oplossing. Vind je het afschuwelijk, dan zap je weg. Dan kijk je gewoon niet. Ik doe het wel, ik ben dol op de plaaggeest en de provocateur. Meestal zijn ze namelijk heel grappig. Maar ik geef toe: smaken verschillen.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/st ... ~af274842/

Eens.
popita schreef:
05-02-2018 15:31
Als de politiek het programma domweg zou willen verbieden had je wat mij betreft helemaal gelijk. Maar de politiek is evengoed een afspiegeling van de samenleving. De politieke partijen dat zijn "wij", in de vorm van door ons gekozen vertegenwoordigers. Die zitten als het goed is niet in een ivoren toren maar reageren op wat er in de samenleving gebeurt. Prima als zij vraagtekens zeten, dat gebeurt constant over allerlei verschillende zaken. Afhankelijk van je politieke kleur en het onderwerp zal je het al dan niet eens zijn met de gestelde vragen. In dit geval kunnen de politieke partijen de sponsoren vragen eens kritisch te kijken met wie ze in zee zijn, maar echte macht hebben ze natuurlijk niet. De sponsoren beslissen uiteindelijk zelf.
Wel mee eens dat ook in dit geval grenzen bewaakt en besproken moeten worden.

Het gaat er niet om of de politiek iets mag vinden of niet maar of ze zich actief moeten bemoeien -zoals nu gebeurt- met de inhoud of het bestaansrecht van notabene een voetbal programma van een commerciële omroep.
nessemeisje schreef:
05-02-2018 12:23
Waarom maak jij er een rassenkwestie van? Sylvana en Ali B. hebben niks, nada, noppes met elkaar gemeen behalve dat ze niet blank zijn.
Sylvana kan seau oui seau bij veel mensen niets goeds meer doen, dus in die zin denk ik dat die opmerking terecht is.Ali B behoort bij diezlfde groep mensen tot de zogenaamde " da's de uitzondering , die hangen we apart " categorie.
Maar ik word er echt wel een beetje flauw van dit in bijna elk actueel topic Sylvana er bij gesleept wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
05-02-2018 18:40
Sylvana kan seau oui seau bij veel mensen niets goeds meer doen, dus in die zin denk ik dat die opmerking terecht is.Ali B behoort bij diezlfde groep mensen tot de zogenaamde " da's de uitzondering , die hangen we apart " categorie.
Maar ik word er echt wel een beetje flauw van dit in bijna elk actueel topic Sylvana er bij gesleept wordt.

Dat bedoelde ik ook inderdaad.
Star² schreef:
05-02-2018 18:44
Dat bedoelde ik ook inderdaad.

Daar gaat het in het openingsbericht toch over.
blijfgewoonbianca schreef:
05-02-2018 18:40
Dank u.
Hetvrijewoord schreef:
05-02-2018 18:18
Het gaat er niet om of de politiek iets mag vinden of niet maar of ze zich actief moeten bemoeien -zoals nu gebeurt- met de inhoud of het bestaansrecht van notabene een voetbal programma van een commerciële omroep.
Het kan het onderwerp ook luchtig maken. Of grappig of helemaal niet grappig. De manier waarop Dieuwertje Blok vanavond in DWDD haar geklaag doet over de heren vind ik ook niet zoals het hoort.

Transgender Monica over Gijp-grap: Een transitie is toch ook een beetje gek? Dat vonden mijn ouders ook

De Telegraaf
Jolien van de Griendt
5 uur geleden

Monica Overdijkink is transgender en werkte voor haar transitie als tv-presentator voor RTV Rijnmond. Zij vindt de ophef over de grap van René van der Gijp behoorlijk overdreven. Haar transitie zorgde destijds wel voor veel reacties.

Velen keken mee hoe de Belgische verslaggever Boudewijn van Spilbeeck na een gendertransitie voor het eerst als Bo op tv verscheen. Zo deed René van der Gijp in VI alsof hij als Renate verder wilde. Maar verslaggever Monica Overdijkink, zelf transgender en er met eentje getrouwd, haalt daarover haar schouders op. "Er zijn eigenlijk slechts een paar dingen die je beter niet kunt vragen of zeggen."

Voor Monica is het verhaal van Bo zeer herkenbaar. Ze werkte voor haar transitie als tv-presentator voor RTV Rijnmond. "Jarenlang ging ik in mijn vrije tijd al als vrouw de deur uit, maar op mijn werk durfde ik het niet. Er waren maar twee collega’s die het wisten. Met één van de twee had ik afgesproken dat áls ik uit de kast zou komen, zij er een reportage over mocht maken."

Reorganisatie

Om het, net als Bo, aan de hele wereld bekend te maken is spannend, maar ergens ook handig. "Ik zat er altijd wel mee hoe ik het moest uitleggen aan mensen. Hoe langer je zoiets geheim houdt, hoe moeilijker het wordt om het te vertellen. Het voelt alsof je al twintig jaar tegen je collega’s en vrienden hebt gelogen over wie je echt bent en wie je wil zijn."

Alhoewel Monica dus later in de openbaarheid is getreden, durfde ze nog niet aan haar transitie te beginnen toen ze nog bij RTV Rijnmond in dienst was. "Ik ben daar uiteindelijk weggegaan door een reorganisatie. Pas toen ik eenmaal thuis zat dacht ik: 'Dan is dit een goed moment om aan het proces te beginnen.'"

Van der Gijp

"Achteraf was dat eigenlijk oneerlijk van me naar mijn toenmalige collega’s en hoofdredactie, dat ik er niet op vertrouwde dat zij het zouden accepteren terwijl ik er nog werkte. Ik was toen te laf om ervoor te gaan, terwijl het achteraf gezien wel had gekund."

De ophef over de grap van René van der Gijp vindt Monica behoorlijk overdreven. "Ach, het is een voetbalprogramma met voetbalhumor. Als je het niet leuk vindt, zap je toch weg? Volgens mij is René trouwens de enige aan tafel die überhaupt ooit een transgender ontmoet heeft. Ik was bij een boekpresentatie van een andere transgender en toen werd het eerste exemplaar aan René uitgereikt."

Nu populair: ...

Ouders

Johan Derksen reageerde op de transitie van Bo met 'We moeten niet doen of dit normaal is.' "Daar heeft hij eigenlijk ook gelijk in. Er zijn er ook niet veel: ik ga er altijd vanuit dat ik de eerste transgender ben die mensen ontmoeten.

Het is toch ook een beetje gek? Dat vonden mijn ouders ook." Volgens haar is het een illusie dat er een moment komt dat iedereen transgenders gaat accepteren. "Mensen mogen er best wat van vinden, daar hoef je niet zo hysterisch over te doen."

Lees ook: Transgender Lisa liet haar geslacht officieel wijzigen: Ik moest onwijs huilen

Hij

Dat Derksen later nog riep: 'Hij kleedt zich als vrouw en gaat de hond uitlaten, hoezo is dat dapper?', daarvoor heeft Monica minder begrip. "Het gaat om veel meer dan de hond uitlaten. Je bent op tv en dat roept niet alleen reacties op van familie, vrienden en collega’s, maar ook van het halve land én je halve buurland.

Dan moet je heel sterk in je schoenen staan. Natuurlijk is dat dan dapper; je kan ook alles kwijtraken. Als je daarover gaat lopen schamperen, en ook nog 'hij' blijft zeggen getuigt dat van weinig inlevingsvermogen."

Uitgelicht: Lisa: Onder transgenders is veel eenzaamheid

Werkloos

Monica heeft liever dat mensen zich druk maken om de echte problemen, in plaats van genderneutrale wc’s, begroetingen bij de NS en dit soort 'grappen'. "40% van de transgenders is werkloos. Mijn vrouw werkte voor haar transitie als zzp’er en raakte daarna allerlei opdrachtgevers kwijt, vanwege 'de uitstraling naar klanten'."

Na haar transitie hield Monica zich aan de afspraak die ze eerder met die ene collega had gemaakt. De reportage werd uitgezonden op RTV Rijnmond. Zelf ging ze enkele maanden later als verslaggever aan de slag gegaan bij Omroep West.

Bekijk ook: Transgender Lisa: 'Ik ben aan het lonken naar sexualiteit'

Leidingwerk

"Van de meesten kreeg ik fijne reacties. Sommigen hadden het echt niet zien aankomen, anderen zeiden: 'Ah, dan snap ik nu eindelijk wat er met je was!'" Haar broers en zussen reageerden ook heel begripvol. "Na mijn transitie zei mijn zus: 'Je bent gewoon de mooiste van ons drieën!' Een heel mooi compliment!"

Dat er zoveel ophef is over de grap in VI, bewijst dat veel mensen het nog lastig vinden om in te schatten wat wel en niet kan. Wat betreft Monica zijn er eigenlijk slechts een paar dingen die je beter niet kunt vragen of zeggen. "Dat is een soort code in de 'transwereld'. Je vraagt niet naar hoe iemand vroeger heette, of om foto’s uit die tijd. En je vraagt ook niet hoe het zit met 'het leidingwerk.'"

Meer van (auteur): Jolien van de Griendt

Kijken

Maar dat mensen soms vragen stellen of wat langer kijken, dat maakt Monica niet veel uit. "Je weet ook niet waarom mensen kijken. Misschien omdat ze zien dat ik transgender ben, maar misschien ook wel omdat ze denken: 'Wat een leuke blonde vrouw!'

Ik denk vaak dat mensen het doorhebben vanwege mijn stem, maar soms realiseren collega’s zich pas na een paar maanden, als het een keer ter sprake komt, dat ik trans ben."
nessemeisje schreef:
05-02-2018 14:40
Dit
Ttass schreef:
05-02-2018 12:24
Ik snap ook niet dat mensen aanstoot nemen aan transgenders en homo’s. Leef en laat leven. Iedereen bepaalt gelukkig zelf hoe die wil leven. Het is 2018 het is NORMAAL om transgender of homo of lesbie te zijn niks raars aan.
Hup naar Indonesië met je boodschap. Saoudi-Arabië mag ook, ofzo...
2Italy2 schreef:
05-02-2018 19:53
Hup naar Indonesië met je boodschap. Saoudi-Arabië mag ook, ofzo...

Hier staan ze gewoon op de lijst van D'66, hoef je het land niet voor uit.
Daarom, er valt nog een hele wereld te veroveren. Daar beginnen waar de pijn het ergste is.
https://nos.nl/artikel/2215007-indonesi ... .html#menu
En D'66? Wat een treurnis.
denk dat er in Nederland al genoeg te doen is om de tolerantie te verbeteren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
2Italy2 schreef:
05-02-2018 20:02
Daarom, er valt nog een hele wereld te veroveren. Daar beginnen waar de pijn het ergste is.
https://nos.nl/artikel/2215007-indonesi ... .html#menu
Dus omdat het in andere landen erger is moeten we ons niet bezighouden met wat er in Nederland gebeurt?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik denk dat er in eerder genoemde landen meer werk aan de winkel is. Oh, in China, de rest van het Midden-Oosten, Rusland, Turkije en heel wat Afrikaanse landen kunnen de handen uit de mouwtjes.
Maar nee, laten we vooral ons focussen op drie bierlievende mannen die een al dan niet misplaatste grap maken. Pfffffggg.
clemance schreef:
04-02-2018 12:33
Dit dus.

Ik heb het item over / met Bo van Spilbeeck gezien bij DWDD, een heel eerlijk en kwetsbaar verhaal over zoiets intiems en persoonlijks in iemand leven. Meer dan walgelijk dat zoiets dan op die manier te kakken wordt gezet door zo'n marginaal figuur als van der Gijp. Dat zo'n randfiguur zendtijd krijgt is echt te gek voor woorden.
Ik vind het respectloos en vind dat je je op tv gewoon niet moet verlagen tot dat niveau. Heb op Facebook reacties gelezen van een transgender vrouw die elke keer als er zoiets 'lolligs' op tv is geweest met meer negatieve en soms zelfs agressieve reacties op straat te maken heeft omdat de gemiddelde voetbalhooligan bevestigd wordt in zijn idee dat het allemaal maar raar gedoe is.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
2Italy2 schreef:
05-02-2018 20:14
Ik denk dat er in eerder genoemde landen meer werk aan de winkel is. Oh, in China, de rest van het Midden-Oosten, Rusland, Turkije en heel wat Afrikaanse landen kunnen de handen uit de mouwtjes.
Maar nee, laten we vooral ons focussen op drie bierlievende mannen die een al dan niet misplaatste grap maken. Pfffffggg.
Of we doen het allebei.
Vind ik altijd zo raar: dingen bagatelliseren omdat het altijd wel ergens erger is.

David Dunning
Dubbel

David Dunning
Dat is niet raar. Dat is bijzonder. :cheer:

Bagatelliseren is het zeker niet. Wel de juiste proporties aangeven. Dat is belangrijk. Mug....olifant. Zoiets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven