Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

04-02-2018 11:23 1059 berichten
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.

Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
Ik snap ook niet dat mensen aanstoot nemen aan transgenders en homo’s. Leef en laat leven. Iedereen bepaalt gelukkig zelf hoe die wil leven. Het is 2018 het is NORMAAL om transgender of homo of lesbie te zijn niks raars aan.
Tampaxropeje schreef:
05-02-2018 12:18
Hoe serieus? Hij heeft een enorm podium. Zit op landelijke tv voor een groot publiek. Ook veel jongeren kijken er naar. Bekende sponsoren maken het programma mogelijk. De ‘grappen’ worden de dag er na op het schoolplein, op de werkvloer, bij de sportvereniging en op internet herhaald.

Dan vinden we het raar dat er zo weinig misbruikverhalen uit de sportwereld naar buiten komen. Dat er zo weinig (jonge) voetballers uit de kast durven te komen. Met van die mallooten op tv die ‘homo’ als scheldwoord gebruiken, van mening zijn dat voetballen geen sport is die homo’s aantrekt en die regelmatig grappen maken richting misbruik. :facepalm: :cry:
Gezien de kijkcijfers en de prijzen die VI gewonnen heeft schijnen veel mensen dit programma enorm te waarderen. Komt denk ik juist door het humoristische deel ervan.
Ttass schreef:
05-02-2018 12:20
Als Sylvana Simmons of Ali B die ‘grap’ hadden gemaakt dan was de wereld te klein geweest. En nu is het “ niet zeiken “ “ we mogen tegenwoordig niets meer zeggen “. Ik vind het ronduit schandalig en gemeen. Iemand zo kleineren en de draak mee steken, dat is gewoon pesten. Mooi voorbeeld voor de jongeren. En vele transgender mensen.

Dit slaat echt helemaal nergens op.
Theamuts schreef:
05-02-2018 12:20
Ja, maar hoe serieus nemen de mensen die ernaar kijken hem?
Hoe serieus neem jij al die mensen die zich laten lenen voor real life programma's, maar verder niets presteren op de buis/ in hun dagelijks leven?
Hoe serieus neem je jouw rol als onderdeel van de maatschappij als je alles afdoet als grap? We leven niet in Disneyland.

Het is een andere discussie maar er komt nog iets bij kijken wat ik persoonlijk denk dat onderschat wordt. Wij zeggen alles op tv. Dat is iets typisch Nederlands. In de meeste culturen kent men dat niet. Wat op tv gezegd wordt geld in andere landen als de maatstaf, de norm waar je met elkaar binnen blijft.

Als een Marrokaanse jongen iemand voor homo uitscheldt zit daar vanuit zijn geloof mogelijk echt een negatief gevoel bij. Als een Brabander het woord homo gebruikt heeft het 9 van de 10 keer die lading niet. Beiden is kwetsend en beiden versterkt het gevoel van onveiligheid voor mensen die idd homo zijn. Ik denk dat solidariteit belangrijk is. Duidelijk zijn in hoe we wel en niet met elkaar om gaan is nu nog meer van belang.
Ttass schreef:
05-02-2018 12:24
Ik snap ook niet dat mensen aanstoot nemen aan transgenders en homo’s. Leef en laat leven. Iedereen bepaalt gelukkig zelf hoe die wil leven. Het is 2018 het is NORMAAL om transgender of homo of lesbie te zijn niks raars aan.
Voor mensen met bijvoorbeeld een religieuze levensovertuiging kan dit aanstootgevend zijn. Dit staat nu eenmaal haaks op hun levensvisie. En ook zij bepalen gelukkig ook zelf hoe ze willen leven. Voor jou is het dus normaal, voor anderen niet. De wereld is groter dan Nederland. Er zijn heel wat verschillende overtuigingen en visies met betrekking tot dit onderwerp. En gezien de culturele mix in de samenleving, zijn ook heel wat verschillende meningen hier vertegenwoordigd.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij de column van Hugo Borst:
Stop alsjeblieft met de hysterie over Gijp

Column | AD-columnist Hugo Borst vindt het gek dat bij De Luizenmoeder wel politiek incorrecte grappen gemaakt mogen worden, maar bij Voetbal Inside niet.

Ik schiet graag in de lach, maar de meeste professionele grappenmakers vind ik totaal niet leuk. Mannen die het er een beetje bij doen, zoals Geer & Goor, alsmede Johan Derksen en René van der Gijp werken wel op mijn lachspieren. Maar dat ik van hun opwellingen, running gags, platheid, voorspelbare en seksistische grapjes geniet maakt me, begrijp ik, een immoreel mens.

Gijpie gaat voortaan door het leven als Renate. Vrijdagavond zat hij in een jurk en een blonde pruik in Voetbal Inside. Ik ben veel beter van hem gewend, het was een van zijn flauwste grappen ever. Maar dat organisaties als het COC en Transgender Netwerk Nederland zo op tilt slaan vind ik overdreven en ook nog eens doodeng. Want zij vinden dat de geldschieters van Voetbal Inside zich moeten terugtrekken, opdat de stekker uit de bijzondere voetbalpraatshow gaat. Ook politieke partijen (PvdA en GroenLinks) pleiten daarvoor.

Onlangs riep documentairemaker Sunny Bergman iets dergelijks over Voetbal Inside, met Sylvana Simons in haar spoor. Omdat de dames opmerkingen van Van der Gijp en Derksen als homofoob, seksistisch en racistisch beschouwen, zouden de sponsors van het programma zich moeten terugtrekken.

We leven in verwarrende tijden. De Luizenmoeder scoort astronomische kijkcijfers. De acteurs van de comedy op NPO 3 mogen wel politiek incorrecte grappen maken, de plaaggeest Gijp en de provocateur Derksen niet, die verdienen een beroepsverbod.

Willen we in Nederland serieus die kant op? Tv-programma’s als Voetbal Inside verbieden zoals in allerlei buitenlanden grappen worden verboden? Zou Nederland daar minder homofoob van worden? Zullen we stoppen met de hysterie? In een vrij land verbied je moord, diefstal en seksueel misbruik, maar foute grappen toch niet?

Ik heb vrienden en collega’s die zijn afgehaakt bij het RTL 7-programma dat in 2011 de Televizier Ring won. Ze vinden Van der Gijp en Derksen kwetsende en platvloerse mannen. Dat lijkt me de beste oplossing. Vind je het afschuwelijk, dan zap je weg. Dan kijk je gewoon niet. Ik doe het wel, ik ben dol op de plaaggeest en de provocateur. Meestal zijn ze namelijk heel grappig. Maar ik geef toe: smaken verschillen.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/st ... ~af274842/
vrouwjagersma schreef:
05-02-2018 12:24
Nee. Maar het is wel opvallend dat Gijp zijn podium blijft gebruiken om kortzichtige homodiscriminatie in de wereld te slingeren. let wel, hij is absoluut niet verplicht SJW'er te worden, maar in 2018 nog beweren dat homo's beter kapper kunnen worden dan voetballer, dat is toch al te mal. En hij mag het van mij allemaal zeggen, maar ik mag ook vinden dat hij met zijn opmerkingen bijdraagt aan het klimaat waarbinnen jonge homo's zielsongelukkig zijn.
En tegelijkertijd levert dit de discussie op en staan er mensen juist nu op om het klimaat waarin deze jonge homo's zich bevinden te verbeteren.
Star² schreef:
05-02-2018 13:06
Ik ben bang dat dit helaas wel klopt. Met Ali wellicht wat minder want hij is geliefd.

Zie onderstaande filmpjes, werden in 1 aflevering van RTL Boulevard getoond.

Van het eerste filmpje werd men terecht niet blij.

Stigmatiserend

https://m.youtube.com/watch?v=P1E5Od1IpbY

Bij het tweede filmpje dat in dezelfde aflevering werd getoond als hier boven vindt de rtl crew het leuk en grappig terwijl het eigenlijk beiden stigmatiserend is.

https://m.youtube.com/watch?v=7ChPoBm6gJ4
anoniem_362855 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 13:45
3.78% gewijzigd
Tampaxropeje schreef:
05-02-2018 13:07
Hoe serieus neem je jouw rol als onderdeel van de maatschappij als je alles afdoet als grap? We leven niet in Disneyland.

Het is een andere discussie maar er komt nog iets bij kijken wat ik persoonlijk denk dat onderschat wordt. Wij zeggen alles op tv. Dat is iets typisch Nederlands. In de meeste culturen kent men dat niet. Wat op tv gezegd wordt geld in andere landen als de maatstaf, de norm waar je met elkaar binnen blijft.

Als een Marrokaanse jongen iemand voor homo uitscheldt zit daar vanuit zijn geloof mogelijk echt een negatief gevoel bij. Als een Brabander het woord homo gebruikt heeft het 9 van de 10 keer die lading niet. Beiden is kwetsend en beiden versterkt het gevoel van onveiligheid voor mensen die idd homo zijn. Ik denk dat solidariteit belangrijk is. Duidelijk zijn in hoe we wel en niet met elkaar om gaan is nu nog meer van belang.
En hoe wil je solidair zijn als je verschillende meningen hebt over de inhoud? Wie zijn dan solidair en met wat? En tegen wie en wat? En wie gaat dan bepalen wat de norm is?
nessemeisje schreef:
05-02-2018 13:15
Ik sluit me aan bij de column van Hugo Borst:
Stop alsjeblieft met de hysterie over Gijp

Column | AD-columnist Hugo Borst vindt het gek dat bij De Luizenmoeder wel politiek incorrecte grappen gemaakt mogen worden, maar bij Voetbal Inside niet.

Ik schiet graag in de lach, maar de meeste professionele grappenmakers vind ik totaal niet leuk. Mannen die het er een beetje bij doen, zoals Geer & Goor, alsmede Johan Derksen en René van der Gijp werken wel op mijn lachspieren. Maar dat ik van hun opwellingen, running gags, platheid, voorspelbare en seksistische grapjes geniet maakt me, begrijp ik, een immoreel mens.

Gijpie gaat voortaan door het leven als Renate. Vrijdagavond zat hij in een jurk en een blonde pruik in Voetbal Inside. Ik ben veel beter van hem gewend, het was een van zijn flauwste grappen ever. Maar dat organisaties als het COC en Transgender Netwerk Nederland zo op tilt slaan vind ik overdreven en ook nog eens doodeng. Want zij vinden dat de geldschieters van Voetbal Inside zich moeten terugtrekken, opdat de stekker uit de bijzondere voetbalpraatshow gaat. Ook politieke partijen (PvdA en GroenLinks) pleiten daarvoor.

Onlangs riep documentairemaker Sunny Bergman iets dergelijks over Voetbal Inside, met Sylvana Simons in haar spoor. Omdat de dames opmerkingen van Van der Gijp en Derksen als homofoob, seksistisch en racistisch beschouwen, zouden de sponsors van het programma zich moeten terugtrekken.

We leven in verwarrende tijden. De Luizenmoeder scoort astronomische kijkcijfers. De acteurs van de comedy op NPO 3 mogen wel politiek incorrecte grappen maken, de plaaggeest Gijp en de provocateur Derksen niet, die verdienen een beroepsverbod.

Willen we in Nederland serieus die kant op? Tv-programma’s als Voetbal Inside verbieden zoals in allerlei buitenlanden grappen worden verboden? Zou Nederland daar minder homofoob van worden? Zullen we stoppen met de hysterie? In een vrij land verbied je moord, diefstal en seksueel misbruik, maar foute grappen toch niet?

Ik heb vrienden en collega’s die zijn afgehaakt bij het RTL 7-programma dat in 2011 de Televizier Ring won. Ze vinden Van der Gijp en Derksen kwetsende en platvloerse mannen. Dat lijkt me de beste oplossing. Vind je het afschuwelijk, dan zap je weg. Dan kijk je gewoon niet. Ik doe het wel, ik ben dol op de plaaggeest en de provocateur. Meestal zijn ze namelijk heel grappig. Maar ik geef toe: smaken verschillen.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/st ... ~af274842/

Hij heeft gelijk dat het verbieden van vele malen enger is dan die flauwe grappen die kennelijk van tv moeten.
Hetvrijewoord schreef:
05-02-2018 13:22
Hij heeft gelijk dat het verbieden van vele malen enger is dan die flauwe grappen die kennelijk van tv moeten.
Ik heb het betreffende programma nog nooit gezien dus daar kan ik geen oordeel over geven (ook niet over eerdere grappen) en verbieden ben ik zeker ook op tegen. Maar een discussie op gang brengen is toch niets mis mee? De grens tussen satire (zoals bijvoorbeeld in de luizenmoeder) en een platvloerse, kwetsende grap kan flinterdun zijn, en bovendien ligt voor iedereen die grens anders. Maar als heel veel mensen vinden dat iets echt over de grens is, dan kun je daar wel conclusies uit trekken. Niet dat het niet gezegd mag worden, maar wel dat het mogelijk op een andere manier gebracht kan worden. En bovendien bewustzijn kweken, hoe het voelt voor mensen om te kakken te worden gezet alleen voor de platte lol.
GenieInABottle schreef:
05-02-2018 13:20
En hoe wil je solidair zijn als je verschillende meningen hebt over de inhoud? Wie zijn dan solidair en met wat? En tegen wie en wat? En wie gaat dan bepalen wat de norm is?
Solidair met waar wij als maatschappij voor staan. Als Gijp zegt dat hij geen homofoob is, dan kan hij zijn ego wellicht aan de kant zetten en zijn hersenen laten kraken op echt grappige ’onschuldige’ grappen.

Zo grof en plat als het er tegenwoordig aan toe gaat draagt nergens goeds aan bij.

Ik denk dat we ontzettend onderschatten hoe snel onze samenleving verandert. Als we dit zo blijven doortrekken wil ik niet weten hoe respectloos we er over 5 a 10 jaar met elkaar bij zitten. Het moet steeds weer gekker, kwetsender en banaler.
Solomio schreef:
05-02-2018 11:05
Het gaat denk ik ook om de gedachte erachter: een goede persiflage kan heel respectvol zijn.
Wat bij VI gebeurde was respectloos.

Daarbij gaat het hier om een onderwerp wat voor betrokkenen vaak al heel lastig is, juist omdat er zo negatief over gedacht wordt. Dat benadrukt vd Gijp nog even en vervolgens wordt het nogmaals benadrukt door te zeggen 'dat het toch ook niet normaal is'.
Jij legt het duidelijk uit, thanks :)
En eens.
Tampaxropeje schreef:
05-02-2018 13:37
Solidair met waar wij als maatschappij voor staan. Als Gijp zegt dat hij geen homofoob is, dan kan hij zijn ego wellicht aan de kant zetten en zijn hersenen laten kraken op echt grappige ’onschuldige’ grappen.

Zo grof en plat als het er tegenwoordig aan toe gaat draagt nergens goeds aan bij.

Ik denk dat we ontzettend onderschatten hoe snel onze samenleving verandert. Als we dit zo blijven doortrekken wil ik niet weten hoe respectloos we er over 5 a 10 jaar met elkaar bij zitten. Het moet steeds weer gekker, kwetsender en banaler.

Precies! Hoe gaan we dan met elkaar om idd. Ik vind dit echt te ver gaan en ik ben blij dat er zo’n ophef over is. We moeten namelijk niet net doen of het normaal is.
Star² schreef:
05-02-2018 13:06
Jawel!
Tampaxropeje schreef:
05-02-2018 13:20
Ik ben bang dat dit helaas wel klopt. Met Ali wellicht wat minder want hij is geliefd.

Zie onderstaande filmpjes, werden in 1 aflevering van RTL Boulevard getoond.

Van het eerste filmpje werd men terecht niet blij.

Stigmatiserend

https://m.youtube.com/watch?v=P1E5Od1IpbY

Bij het tweede filmpje dat in dezelfde aflevering werd getoond als hier boven vindt de rtl crew het leuk en grappig terwijl het eigenlijk beiden stigmatiserend is.

https://m.youtube.com/watch?v=7ChPoBm6gJ4
Waarom is hij lief? Omdat hij zichzelf te kakken zet en grappen over marokkanen maakt wat net niet over het randje is.
Tampaxropeje schreef:
05-02-2018 13:07

Tja, dat moet je niet aan mij vragen. Ik zou zeggen: stuur een brief naar René v/d Gijp!
Waar om homoseksualiteit en transgenderism nu altijd samen worden genoemd begrijp ik eerlijk gezegd niet. Als je trans bent is dat geen seksuele voorkeur/identiteit.

En het is een afwijking (van wat gangbaar is) en niet normaal (niet het meest voorkomend). Dat zegt niets over dat het moreel onjuist zou zijn of zo. Maar laten we idd niet doen als of het de norm is, want heel veel mensen die trans zijn leiden geen leuk leven. Natuurlijk draagt acceptatie bij aan hun positie en dat is helemaal goed. Maar als nog zitten veel transgenders met zich zelf in de knoop en dat is ook niet zo vreemd als je je bedenkt dat de transitie echt geen kattenpis is, en je nooit écht een man of vrouw wordt (met alle functies). Het is ook onomkeerbaar.
Waarom wordt er eigenlijk zoveel aandacht besteedt aan deze domme, lompe actie? Iedereen weet toch dat deze gast dit soort "geintjes" uithaalt? Hoe meer er over gesproken wordt, hoe mooier hij het vindt. Doel bereikt dus.
Deze is ook mooi:

Derksen en Gijp zeggen wat veel mensen denken

Zou de score van 3,5 miljoen kijkers voor De Luizenmoeder zondagavond iets te maken hebben met de nieuwste rel rond de mannen van VI? Zou het een teken zijn dat we genoeg hebben van de verregaande vertrutting en opgelegde correctheid door een elitair smaldeel van ons land? Ik voorspel dat als Juf Ank en Johan Derksen samen een politieke partij oprichten, die de pannen van het dak zou scoren.

Natuurlijk is het te simpel om het eclatante succes van De Luizenmoeder toe te schrijven aan Gijp en Derksen die weer eens in het beklaagdenbankje zitten. Daarmee doe je het fantastische script en acteerwerk te kort. Maar ten diepste doen beide programma’s precies hetzelfde. Ze leggen de vinger op de doorgeslagen politieke correctheid die steeds dwingender wordt opgelegd door een zich verheven voelend deel van de politiek en media, waardoor steeds meer mensen zich daar niet meer in herkennen.

Om een voorbeeld te geven: wie een blik op Instagram, de kranten en RTL Boulevard werpt, gelooft werkelijk dat we ’s avonds allemaal aan de tofoeburger met bietensap zitten. Terwijl het gros van het land gewoon bij de Lidl de ingrediënten voor stamppot andijvie shopt en zegeltjes plakt voor Annie Aardbei. Die hebben geen tijd om op een yogamatje in contact te komen met hun verwaarloosde baarmoeder want ze moeten werken, de kinderen naar voetbal brengen en ondertussen medicijnen halen voor hun kwakkelende vader.

En die staan niet op tafel te dansen omdat een Belgische tv-verslaggever voortaan als vrouw door het leven gaat. O ja, ze gunnen hem alle geluk, vanzelfsprekend, maar ze moeten toch een keer of 25 met hun ogen knipperen als er bij De Wereld Draait Door wordt gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Terwijl zij er net als de vrouw van Derksen toch echt niet aan moet denken dat pa ineens in de panty van moe de hond gaat uitlaten.
:kneel:
Voor al die mensen is het zo fijn dat Derksen en Gijp dat gevoel gewoon benoemen. Zodat ze voelen dat ze niet de enigen zijn die de huidige wereld met z’n genderneutrale wc’s niet meer zo goed begrijpen. Dat ze om dat ongemak kunnen lachen en weer doorgaan.

Zouden ze het zelf inzien, de BN’ers die hun afschuw uitspraken over VI, dat hun zwaaiende vingertje verdacht veel lijkt op ‘de glansmethode’ van directeur Anton uit De Luizenmoeder? Je doet wel alsof je ouders alle ruimte geeft, maar eigenlijk is het prietpraat voor de bühne. Ik geloof er heilig in dat we met z’n allen meer hebben aan een Juf Ank, die zegt waar het op staat, ook al willen we het soms helemaal niet horen.

https://www.ad.nl/show/derksen-en-gijp- ... ~a7ef176e/
nessemeisje wijzigde dit bericht op 05-02-2018 14:19
Reden: Link erbij
1.66% gewijzigd
https://speld.nl/2018/02/05/van-der-gij ... n-een-lul/
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
De speld.. :proud:
anoniem_356686 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 14:25
2.75% gewijzigd
Goeie!
Wat is de volgende stap? Het normaliseren om dikke mensen belachelijk te maken? Of mensen met een ziekte? Want tja, dat is de vinger op de zere plek leggen hè. Ik snap niet dat dit recht geluld wordt het is gewoon krom.
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 14:30
7.09% gewijzigd
Hahaha, een tikje vilein, maar de Speld :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven