Mensen beledigen, dat moet kunnen anno 2018

04-02-2018 11:23 1059 berichten
Ik ben een beetje klaar mee, dat overal grapjes van gemaakt moet worden. En dan ook nog verontwaardigd zijn als ‘sommige’ mensen die grapjes niet leuk vinden. Dan zijn ze zeurpieten en hebben ze lange tenen en hebben ze geen gevoel voor humor. Wat is er mis met rekening houden met elkaar? Ik vind het tegenwoordig echt te ver gaan en dan vooral het stukje stel je niet aan “het is een grapje”. Nee, niet alles is grappig. Het lijkt vooral stoer te zijn om tegen gevoelige onderwerpen aan te trappen, alsof het een stel kleuters zijn die steeds over grenzen gaan.
Zó mijn ei is kwijt.

Zwarte Piet discussie
Sylvana Simmons
H&M rel
Renate van der gijp
Meetoo
MarkSD schreef:
10-02-2018 02:29
.
Akkoord. Maar dat neemt niet weg dat deze zaak aantoont dat er wel degelijk mensen bestaan die zo'n dictatuur nastreven en ook in dit geval hebben geprobeerd die een stapje dichterbij te brengen (de 1A groep). En dat is eng. Doodeng.
Wat is de 1A groep? Bedoel je de politieke partij 1A (die inmiddels een andere naam heeft)? Of heb ik misschien iets gemist? (google geeft zo in de gauwigheid verder geen resultaten, behalve een hele trits basisschoolklasjes)
We leven in een democratie, waarin mensen (in het algemeen gesproken) nu eenmaal gerechtigd zijn om politieke partijen met enge ideeën op te richten. Zolang ze binnen de wet blijven is daar weinig aan te doen. Meestal blijven het (gelukkig) splinterpartijen die niets in de melk te brokkelen hebben. Door de jaren heen zie je ze komen en gaan. En mocht er per ongeluk eens eentje meer invloed krijgen, dan nog kunnen ze geen wetten doorvoeren die in strijd zijn met de grondwet. Natuurlijk is het goed om de vinger aan de pols te houden, maar echt "doodeng" vind ik het nu ook weer niet. Ik vind het jammer dat zulke extreme standpunten de discussie over algemene grenzen van goed fatsoen vertroebelen, zoals op dit forum, waar zulke standpunten helemaal niet aan de orde zijn.
Alle reacties Link kopieren
ANP Producties
2 uur geleden

Youp cancelt Kwis na pisnichtkritiek De Leeuw

© ANP Youp cancelt Kwis na pisnichtkritiek De Leeuw

HILVERSUM - Youp van ‘t Hek heeft van deelname aan het programma De Kwis afgezien omdat presentator Paul de Leeuw hem had aangesproken op de claim dat het woord ‘pisnicht’ normaal zou zijn. Dat schrijft Van ‘t Hek zaterdag in zijn column in NRC Handelsblad. Een woordvoerder van BNNVARA heeft het nieuws zaterdag bevestigd. "De redactie is op zoek naar een nieuwe gast", zei hij.

De Leeuw vond het raar dat zijn VARA-collega Van ‘t Hek schreef dat hij het normaal vond dat hij Gijs van Dam, de man die door Jelle Brandt Corstius wordt beticht van seksueel ongepast gedrag, een “pisnicht” noemde. “Ik had de pisnicht ook poot of flikker kunnen noemen”, schreef de komiek. “Dat is geen scheldwoord, maar gewoon Amsterdams. Ik ben door een in hartje Mokum geboren en getogen vader grootgebracht en hij heeft mij die woorden geleerd. Woorden die ik absoluut niet af wil leren."

De uitlatingen van Van ‘t Hek kregen veel kritiek op sociale media. Critici stelden dat het bezigen van dit soort termen homofobie in de hand werkt en stereotyperingen over LHBT bevordert. Ook De Leeuw nam contact op met zijn collega omdat hij zijn verantwoording van het gebruik van het woord vreemd vond.

Teer zieltje

“Ik had toevallig net ja gezegd tegen zijn programma De Kwis”, schrijft Van ‘t Hek. “En dat heb ik deze week toch maar even afgezegd. Ik wil niet naast een presentator zitten met een teer zieltje zodat ik op mijn woorden moet gaan letten.”

Ook haalt de komiek uit naar RTL. De zender sprak de ‘analisten’ van het programma Voetbal Inside aan op een veelbekritiseerde ‘sketch’ waarin René van der Gijp en Johan Derksen de Belgische transgender Bo Van Spilbeeck belachelijk maakten. Dit leidde tot een stortvloed van kritiek van belangenorganisaties, politieke partijen en sponsors. Van der Gijp en Derksen bonden in en beklemtoonden maandagavond onder druk van RTL niets tegen homoseksuelen of transgenders te hebben.

“Zelfs Erdogan Galjaard, de baas van RTL, nam in een laf statement afstand van het baldadige trio”, schrijft Van ‘t Hek. “Opvallend. Dan weet ik namelijk nog wel een stuk of tien onsmakelijke programma’s waar hij zich schaamrood van kan distantiëren.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Afbeelding

Ik laat dit even hier achter.
Cateautje schreef:
09-02-2018 14:20
Het is inderdaad niet verkeerd, maar als je er diep genoeg naar kijkt is het wel raar natuurlijk.
Dus omdat iets niet veel voorkomt, is het raar of abnormaal?
We weten dat transseksualiteit (net als bijv. homoseksualiteit) aangeboren is, maar 'we moeten niet net doen of het normaal is'?
doemijdiemaardan schreef:
10-02-2018 13:15
We weten dat transseksualiteit (net als bijv. homoseksualiteit) aangeboren is, maar 'we moeten niet net doen of het normaal is'?
Het is maar net hoe goed je ingelicht bent over deze onderwerpen. Sommige mensen kunnen daar door onwetendheid of wat voor reden dan ook niet mee omgaan.
Dank je voor het plaatsen van je laatste bericht, Ttass. Ik kende het al, ik heb het anderhalf jaar geleden zelfs al eens op mijn Facebook gedeeld. Maar wat mooi om dit nog eens te lezen, het raakt me echt.
Ttass schreef:
10-02-2018 13:03
Afbeelding

:heart:
Ttass schreef:
Afbeelding

Ana_Isabel2 schreef:
10-02-2018 13:25
Het is maar net hoe goed je ingelicht bent over deze onderwerpen. Sommige mensen kunnen daar door onwetendheid of wat voor reden dan ook niet mee omgaan.
Snap je punt. En daar heb je ook gelijk in. En daar is vast nog een lange weg te bewandelen.
Maar juist om die redenen, onbegrip/onwetendheid of gewoon dommige ontkenning, denk ik dat uitspraken zoals die van Derksen gevaarlijk zijn.
10-02-2018 13:32
Snap je punt. En daar heb je ook gelijk in. En daar is vast nog een lange weg te bewandelen.
Maar juist om die redenen, onbegrip/onwetendheid of gewoon dommige ontkenning, denk ik dat uitspraken zoals die van Derksen gevaarlijk zijn.
Nah.. Ik denk niet dat hij zoveel " macht" heeft. Mensen die het " raar" vinden, denken dat toch al. Het is niet zo dat hij opriep tot een persoonlijke aanval jegens Bo.
Hij gaf zijn mening. Hij vind het " raar" Tja, ik vind zijn kapsel en snor dan weer raar.
Ciska57 schreef:
10-02-2018 13:25
Dank je voor het plaatsen van je laatste bericht, Ttass. Ik kende het al, ik heb het anderhalf jaar geleden zelfs al eens op mijn Facebook gedeeld. Maar wat mooi om dit nog eens te lezen, het raakt me echt.
Mij raakte het ook. Stof tot nadenken.
Stof tot nadenken? Als je nu pas gaat nadenken is dat niks te vroeg, eerder aan de late kant.

Het is een mooi verhaal, maar het is toch ook heel normaal.

Het woord 'kankerh**r' of andere versies met dat woord in de hoofdrol hoort nooit gebruikt te worden als scheldwoord. Ik ken het woord voornamelijk uit kranten of berichten over of van bijvoorbeeld de treitervlogger en rapperBoef.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
10-02-2018 13:15
Je kan nu wel de professor snottebel uit gaan hangen en interessant gaan lopen doen, maar je kan niet verder dan nu de plank misslaan.
Ik heb gister mijn neef weggebracht, hij is geboren met dwerggroei en nee, het was aangeboren, maar mijn neef was niet normaal, als in, hij voldeed niet aan de norm en zo geldt het ook voor een trans, die zijn niet normaal en voldoen niet aan de norm. Hoe je het ook wendt of keert, als jouw partner ineens in vrouwenkleren wenst te lopen, dan ervaar jij dat als raar. Alleen bij een ander is het de normaalste zaak van de wereld.
[quote=Cateautje post_id=28135240 time=1518274925 user_id=104457]
Je kan nu wel de professor snottebel uit gaan hangen en interessant gaan lopen doen, maar je kan niet verder dan nu de plank misslaan.
Ik heb gister mijn neef weggebracht, hij is geboren met dwerggroei en nee, het was aangeboren, maar mijn neef was niet normaal, als in, hij voldeed niet aan de norm en zo geldt het ook voor een trans, die zijn niet normaal en voldoen niet aan de norm. Hoe je het ook wendt of keert, als jouw partner ineens in vrouwenkleren wenst te lopen, dan ervaar jij dat als raar. Alleen bij een ander is het de normaalste zaak van de wereld.
[/quote

Hoe respectvol en uiterst volwassen, Cateautje! Goed bezig :nope:

Je weet niets van me en dat is maar goed ook. Verder blijf ik bij mijn standpunt. Dan zijn we het oneens, prima, maar ik verlaag me niet naar jouw niveau. Ok?
10-02-2018 16:14
Ik denk dat je over jezelf heen leest, ik heb me verlaagt tot jouw niveau.
Cateautje schreef:
10-02-2018 16:16
Ik denk dat je over jezelf heen leest, ik heb me verlaagt tot jouw niveau.
Verklaar je nader. Graag. Wat is het dat ik schrijf dat je zo triggert?
Fleurtje_5 schreef:
10-02-2018 14:06
Stof tot nadenken? Als je nu pas gaat nadenken is dat niks te vroeg, eerder aan de late kant.

Het is een mooi verhaal, maar het is toch ook heel normaal.

Het woord 'kankerh**r' of andere versies met dat woord in de hoofdrol hoort nooit gebruikt te worden als scheldwoord. Ik ken het woord voornamelijk uit kranten of berichten over of van bijvoorbeeld de treitervlogger en rapperBoef.
Je zegt het verkeerd. Het zou normaal moeten zijn. Maar dat is het helaas niet.
Chique wel.
Je kan de woorden 'niet normaal' op verschillende manieren gebruiken.

Als ik iemand op tv zie die 2.15 meter groot is, dan zeg ik vast wel: "Zo, die is groot, da's niet normaal zeg! En dan bedoel ik met 'niet normaal' inderdaad 'afwijkend van de norm'. Zonder dat daarin ook maar enig waarde-oordeel zit.

"Niet normaal" kan ook heel waarderend bedoeld zijn, vooral als je 't hebt over een bijzondere prestatie die iemand levert. "Zo, dat die keeper die bal nog uit de goal wist te houden. Da's niet normaal zeg!"

En 't kan ook heel afkeurend zijn, dat hoor je vaak als het over gedrag gaat. "Dat hij zomaar jonge katjes in het water heeft gegooid, da's niet normaal zeg!

Drie keer dezelfde woorden, drie keer een totaal andere intentie. De enige die kan uitleggen (in het kader van deze discussie) daadwerkelijk kan uitleggen wat de intentie van de 'niet normaal'-uitspraak is, is Johan Derksen. Wij Viva-forummers kunnen alleen maar naar zijn intentie raden.
Ciska57 schreef:
10-02-2018 16:34
Je kan de woorden 'niet normaal' op verschillende manieren gebruiken.

Als ik iemand op tv zie die 2.15 meter groot is, dan zeg ik vast wel: "Zo, die is groot, da's niet normaal zeg! En dan bedoel ik met 'niet normaal' inderdaad 'afwijkend van de norm'. Zonder dat daarin ook maar enig waarde-oordeel zit.

"Niet normaal" kan ook heel waarderend bedoeld zijn, vooral als je 't hebt over een bijzondere prestatie die iemand levert. "Zo, dat die keeper die bal nog uit de goal wist te houden. Da's niet normaal zeg!"

En 't kan ook heel afkeurend zijn, dat hoor je vaak als het over gedrag gaat. "Dat hij zomaar jonge katjes in het water heeft gegooid, da's niet normaal zeg!

Drie keer dezelfde woorden, drie keer een totaal andere intentie. De enige die kan uitleggen (in het kader van deze discussie) daadwerkelijk kan uitleggen wat de intentie van de 'niet normaal'-uitspraak is, is Johan Derksen. Wij Viva-forummers kunnen alleen maar naar zijn intentie raden.
Dit meen je echt? De bedoeling van zijn " niet normaal " was duidelijk hoor. Hij sprak zijn afkeur uit mbt de plotselinge coming out. Dát vond hij niet normaal. En dat mag. Verder zei hij niks negatiefs over Bo als persoon.
Ana_Isabel2 schreef:
10-02-2018 16:40
Dit meen je echt? De bedoeling van zijn " niet normaal " was duidelijk hoor. Hij sprak zijn afkeur uit mbt de plotselinge coming out. Dát vond hij niet normaal. En dat mag. Verder zei hij niks negatiefs over Bo als persoon.
Dat is jouw interpretatie. In mijn ogen impliceerde hij dat transgenders niet normaal zijn. De enige manier om er achter te komen wie gelijk heeft, is Derksen vragen wat hij bedoelt.
vrouwjagersma schreef:
10-02-2018 16:46
Dat is jouw interpretatie. In mijn ogen impliceerde hij dat transgenders niet normaal zijn. De enige manier om er achter te komen wie gelijk heeft, is Derksen vragen wat hij bedoelt.
Als hij letterlijk zou zeggen " transgenders zijn niet normaal" dan vind hij dat ook werkelijk. Hij heeft dat niet gezegd. Wel voegde hij eraan toe dat het " niet normaal" was , nadat het over de coming out ging. Dan baseer ik mijn mening daarop en ga het verder niet invullen.
Ana_Isabel2 schreef:
10-02-2018 16:51
Als hij letterlijk zou zeggen " transgenders zijn niet normaal" dan vind hij dat ook werkelijk. Hij heeft dat niet gezegd. Wel voegde hij eraan toe dat het " niet normaal" was , nadat het over de coming out ging. Dan baseer ik mijn mening daarop en ga het verder niet invullen.
Nogmaals, zolang Derksen niet zegt wat hij vindt, is alles invulling. Ik denk echter niet dat hij zich nog over dit onderwerp uit zal laten.

Voor de rest denk ik dat de meeste mensen op dit topic ongeveer hetzelfde vinden.
Ttass schreef:
Afbeelding

Mooi Ttas :heart:

Vandaag in NRC "punching up": https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/09/pu ... p-a1591694

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven