Moppertopic Kerst

23-12-2025 23:24 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zie je ook op tegen de feestdagen? Je bent verdrietig, depressief of hebt het gewoon moeilijk. Of gewoon opzien tegen de kersthysterie in de supermarkt, maar er ook verbaasd om zijn. Of op ziet tegen alle verplichtingen? Hoe je de Kerst financieel en/ of emotioneel doorstaat. Als je je deze Kerst kwetsbaarder voelt dan anders.

Laten we er een topic van maken waarbij we mogen mopperen over de gewone, irritante, Kerstdingen, maar we elkaar ook door de Kerst heen slepen.

Mopper, klaag, schrijf wat je opvalt, schrijf van je af etc.
Kuzu jij heel veel sterkte!!!
Ik zie niet op tegen de kerstdagen normaal gezien (ik ben een echt kerstmens!) ... ik was zo blij ... ons hele huis is dit jaar gerenoveerd, en niemand heeft het al gezien, dus ik ging 'revealen' op kerst

en, je raadt het al: ik ben ziek! de hele nacht wakker gelegen met koorts, blaasontsteking en waarschijnlijk ook een virale infectie

dus nu heb ik echt wel zin om te mopperen en te klagen
Leergierig schreef:
24-12-2025 09:09
@noa, beterschap!! Hopelijk wordt 2026 een beter jaar!
Dank je. Superlief!
Als ik het zo lees mag ik niet klagen.

Kuzu en Froezel en Freya, sterkte en beterschap!
Cum non tum age
Opgegeven om te werken maar familie gooide het kerstsamenzijn opeens op een andere dag waardoor ik mijn broer niet zie. Daar ben ik wel verdrietig over.

Hij wil zelf niet met me afspreken om onbekende redenen. dus ik zie hem alleen maar met kerst als we er beiden zijn. Nu alweer jaren geleden.

Verder kan de kerst me weinig interesseren, de ergste jeugdtrauma's zijn wel verwerkt, kerngezin bestaat niet meer en ben zelf alleen dus vier het verder niet. Heb de boodschappen al weken in huis zodat ik winkels kan vermijden. Morgen en overmorgen gewoon lekker werken, in huis klussen, uitslapen en van de zon genieten. Daarna een weekje vakantie. Oud en nieuw vier ik ook niet.

Sterkte voor wie het nodig heeft deze dagen!
Sterkte en beterschap voor wie het kan gebruiken :hug:

Sinds empty nest en overleden ouder is kerst voor mij anders. Voorheen keek ik er echt wel naar uit. Andere ouder heeft hekel aan kerst, maar wil het ook niet zomaar voorbij laten gaan. Morgen zitten we met 9 man (incl 2 jonge kinderen) te brunchen in mijn kleine huisje. Aan de ene kant best gezellig, maar ook 'gedoe'.

2e kerstdag geen plannen. Ik ga maar frisse neus halen dan, iets lekkers en makkelijks voor avondeten halen, tussendoor Top2000 en lezen. Helemaal prima.

Oudejaarsavond vind ik misschien wel wat lastiger. Geen plannen. Dan voelt het wel wat 'allenig' terwijl ik ook geen zin heb om elders een avond leuk en gezellig te moeten doen :$
Troostlied voor wie met Kerst alleen zijn
Wees niet zo bang voor Kerst. Het zijn twee dagen,
dat is niet meer dan achtenveertig uur,
En uren, het ene vlug, het andere trager,
uren vervliegen op den duur.

Raak niet verloren in herinneringen,
wees toch een beetje wijzer deze keer.
Zing maar van "Stille Nacht" als je kunt zingen,
want stil zal het zijn, die nachten. Zeer.

Zing in jezelf: 'De witte vlokken zweven'
terwijl de regen langs de pannen ruist.
Het kind is niet in Bethlehem gebleven:
het is naar Golgotha verhuisd.

Gedenk de dieren op de schalen en de borden,
die zitten meer dan jij in de puree.
Eten is beter dan gegeten worden,
ook in de glans van Lucas 2..

Zeg 'nee' als mensen je te eten vragen,
want in een anders gelukkige gezin
daar is de kerstboom enkel te verdragen
met een uitslaande brand erin.

Wees niet zo bang voor Kerst. Het zijn twee dagen.

Willem Wilmink
Nou.. van mijn 5 dagen bijkomen van de stress is er besloten dat ik ook nog even moet gaan klussen bij mijn ouders in huis. Behang afsteken en verven. Word niet gevraagd ofzo. Het word verwacht en benoemd zo terloops tijdens de lunch en dat ik ‘zo laat’ aanwezig moet zijn en voor ik kom nog een lijstje voor de bouwmarkt om spullen te halen… En als ik even mijn best doe is het met een dagje wel gedaan (doe niet zo moeilijk)
Zucht.
Ik ben al zo moe.

Ik heb 1 dag voor “mijzelf” … mijn bejaarde ouders zijn mijn tijd aan het gijzelen en dat doen ze steeds meer en meer…

Dat was mijn klaagzang voor nu.
Yasmijn schreef:
24-12-2025 13:03
Troostlied voor wie met Kerst alleen zijn
Wees niet zo bang voor Kerst. Het zijn twee dagen,
dat is niet meer dan achtenveertig uur,
En uren, het ene vlug, het andere trager,
uren vervliegen op den duur.

Raak niet verloren in herinneringen,
wees toch een beetje wijzer deze keer.
Zing maar van "Stille Nacht" als je kunt zingen,
want stil zal het zijn, die nachten. Zeer.

Zing in jezelf: 'De witte vlokken zweven'
terwijl de regen langs de pannen ruist.
Het kind is niet in Bethlehem gebleven:
het is naar Golgotha verhuisd.

Gedenk de dieren op de schalen en de borden,
die zitten meer dan jij in de puree.
Eten is beter dan gegeten worden,
ook in de glans van Lucas 2..

Zeg 'nee' als mensen je te eten vragen,
want in een anders gelukkige gezin
daar is de kerstboom enkel te verdragen
met een uitslaande brand erin.

Wees niet zo bang voor Kerst. Het zijn twee dagen.

Willem Wilmink
[….]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-12-2025 19:48
Reden: Ongepast
2.58% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
24-12-2025 17:53
Flikker es op met je Wilmink.
Offtopic opk nog.
Och is ieder jaar toch?
Afkoelen heeft gewerkt
Willem Wilmink is nooit off topic
Kuzu schreef:
24-12-2025 06:42

Ik vind het echt een kutKerst.
Heb gister een rondje door de stad gelopen en kon wel janken toen ik alle traditionele kerstmuziek hoorde.
Ik wil gewoon naar huis en me daar volvreten met kerstchocola en huilen in bed.

Had het eerder gezegd, dan had ik een t-shirt voor je besteld.

Afbeelding

Ik geloof dat ik nog geen plakrechten heb.
verbena wijzigde dit bericht op 24-12-2025 19:21
4.86% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Ik zit nu met kids bij mijn hysterische narcistische moeder… en ik word nu al knettergek van die vrouw :P oja en het is er steenkoud netalsdegastvrouw
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
24-12-2025 19:00
Ik zit nu met kids bij mijn hysterische narcistische moeder… en ik word nu al knettergek van die vrouw :P oja en het is er steenkoud netalsdegastvrouw

Vertel!

Ik was vanmiddag even bij mijn ouders en daar was het bloedheet. Volgens mijn moeder had ik last van kerststress. De thermostaat gaf 23,5 aan. Ik droeg een t-shirt en een dun vestje want was de hele tijd thuis in de keuken bezig geweest.
Verbena schreef:
24-12-2025 19:09
Vertel!

Ik was vanmiddag even bij mijn ouders en daar was het bloedheet. Volgens mijn moeder had ik last van kerststress. De thermostaat gaf 23,5 aan. Ik droeg een t-shirt en een dun vestje want was de hele tijd thuis in de keuken bezig geweest.
Mijn moeder is verschrikkelijk aanwezig, bemoeizuchtig, en altijd negatief. En ze hangt altijd de zielige vrouw uit. En de temperatuur is niet warmer dan 13 graden hier :P
GroenTuintje schreef:
24-12-2025 19:13
Mijn moeder is verschrikkelijk aanwezig, bemoeizuchtig, en altijd negatief. En ze hangt altijd de zielige vrouw uit. En de temperatuur is niet warmer dan 13 graden hier :P

Oh wat vreselijk. Mijn moeder is mopperig geworden nadat haar gezondheid harder achteruitgaat dan dat ze wil en kan accepteren. Van een kant best logisch, maar zonder al dat gemopper zou ze het nog best gezellig kunnen hebben.
Verbena schreef:
24-12-2025 19:19
Oh wat vreselijk. Mijn moeder is mopperig geworden nadat haar gezondheid harder achteruitgaat dan dat ze wil en kan accepteren. Van een kant best logisch, maar zonder al dat gemopper zou ze het nog best gezellig kunnen hebben.
Het lijkt steeds erger te worden met haar, ze wordt met het jaar grimmiger en negatiever. Al zal het mij nu pas zijn opgevallen, omdat ik weet dat ze aan een narcistische persoonlijkheidsstoornis lijdt..
GroenTuintje schreef:
24-12-2025 19:13
Mam ik heb het echt te koud. Ik ga. Of tenzij ze het echt niet kan betalen betaal je voor 20 graden of zoiets. Of je moeder bij jou en dan even. Ik snap niks van dat krampachtig gedoe.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
24-12-2025 19:22
Mam ik heb het echt te koud. Ik ga. Of tenzij ze het echt niet kan betalen betaal je voor 20 graden of zoiets. Of je moeder bij jou en dan even. Ik snap niks van dat krampachtig gedoe.
Ik ben ook niet van plan heel lang te blijven… we gaan zo gourmetten, dan zal het wel ietsje warmer moeten worden, maar tot nu toe hou ik mijn sjaal en jas nog aan :P
Redhead70 schreef:
24-12-2025 19:22

Nou, fijn dat jij het niet snapt en precies zou weten hoe het op te lossen. Jij zit daar niet.
Redhead70 schreef:
24-12-2025 18:46
Och is ieder jaar toch?
Ja, en elk jaar wordt mijn haat groter.

David Dunning
jorchugh_jor schreef:
24-12-2025 18:47
Willem Wilmink is nooit off topic
Haha, juist wel.

David Dunning
2e kerst zonder mijn moeder. En ja, ouders gaan op een gegeven moment dood, maar als je midden 30 bent met jonge kinderen, dan had dat nog wel een jaar of 20 later mogen zijn.
Ik mis haar gewoon en doet het ook pijn mijn vader te zien lijden. Zeker met dit soort dagen.
En mijn schoonmoeder en schoonzus kunnen soms zó tactloos zijn. Ik weet dat ze het echt niet zo bedoelen, maar ik zie nu al op tegen de 'gezellige' kerstdag met hen.

Oh en de pizzarette van vandaag was met verkeerd deeg, waardoor het veel te lang duurde voor we eten kregen.
(Even een luchtige ergernis)
De ergste kerstviering is morgen. Een soort balanceeract vind ik het. Proberen positief te blijven met alleen maar tegengestelde karakters (mijn luid en duidelijke feministische dochter en haar neefje dat Andrew Tate-fan is, PVV-stemmers en linkse rabarber en Chinees van de stomme afhaalchinees) en oud zeer in een veel te kleine kamer. En te koud om voor de lol een rondje te gaan lopen.
Si abra la puerta hay lobos.
Verbena schreef:
24-12-2025 19:28
Nou, fijn dat jij het niet snapt en precies zou weten hoe het op te lossen. Jij zit daar niet.
Fijne kerstavond.
Afkoelen heeft gewerkt
Rabarbara schreef:
24-12-2025 19:57
De ergste kerstviering is morgen. Een soort balanceeract vind ik het. Proberen positief te blijven met alleen maar tegengestelde karakters (mijn luid en duidelijke feministische dochter en haar neefje dat Andrew Tate-fan is, PVV-stemmers en linkse rabarber en Chinees van de stomme afhaalchinees) en oud zeer in een veel te kleine kamer. En te koud om voor de lol een rondje te gaan lopen.
Dan kan ik weer zo 'blij' zijn dat ik slechts 2 familieleden heb.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven