na je rij examen

25-02-2010 06:37 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoe jullie het hebben gedaan na je rijexamen wat betreft alleen rijden in een auto, auto kopen enzovoort.

Wie had er al een eigen auto en wie reed er in de auto van zijn/haar ouders? en mocht je ook gelijk alleen rijden zonder iemand ernaast???

Hoe vaak reden jullie erna? bijna dagelijks of juist heel weinig?
Nou, eh.....ik ben 41 en was ook 41 toen ik mijn rijbewijs haalde. Ik had dus al een auto gekocht en reed vanaf mijn examen elke dag, of in ieder geval bijna elke dag, om mijn kind naar school te brengen en op te halen.

En jij?
Ik was 18 toen ik mijn rijbewijs haalde en omdat mijn vader dat jaar 'n auto van de zaak kreeg had ie z'n eigen auto voor mij bewaard. Ik kon dus gewoon gelijk gaan rijden. Eerste ritje nog wel met m'n vader ernaast om te leren tanken (dat deden we met rijles niet), daarna gelijk alleen. Na 'n maand in m'n eigen omgeving rondrijden mocht ik ermee naar school in Antwerpen door de spits, dus da's wel gelijk 'n goeie leerschool.
Ik ben zaterdag geslaagd, en heb gisteren mijn rijbewijs opgehaald, ben ook samen met mijn moeder naar huis gereden, alleen van haar vriend mag ik dus absoluut niet in mijn eentje rijden, al is het een kwartiertje naar de winkels.... het mag alleen met 1 van hun ernaast, terwijl mijn moeder zoiets heeft van: van mij mag het wel...

Hij heeft de auto gekocht, maar het is de auto van mijn moeder, en ze moet er binnenkort mee naar haar werk en hij zegt telkens dat als er iets gebeurd dat ze niet naar haar werk kan. Terwijl ik dan zoiets heb van: Jij bent diegene die 3 x tegen een paar is gereden in 1,5 jaar tijd (waarvan 1 x met zijn werkbus, waardoor de hele achterkant vervangen moest worden ) en ookal rij ik met iemand naast me, of alleen, het kan altijd gebeuren....

Baal er best wel van, aangezien ik eigenlijk iets weg moet brengen van 1,60 bij 40 cm, wat ik dus nu met iemand anders moet gaan regelen.... (diegene rijd dan, alleen van hun zou ik wel in hun auto rijden mogen rijden als ik dat wil)
Ik was 26 en had, net als Eleonora, al een auto gekocht. En ik ben meteen alleen gaan rijden; ik heb de auto namelijk nodig voor werk, studie en familie die op flinke afstand woont.
Elninjoo, wel goed dat je meteen ging rijden :-) ik heb ook al gereden met mijn moeder ernaast, en dat ging prima, ookal ben ik diesel gewend, en is dit een benzine auto. Tanken is voor mij geen probleem, heb een scooter gehad namelijk.

Helaas heb ik nog geen geld om zelf een auto te kunnen kopen, en als ik op mezelf woon moet ik eerst kijken of ik het allemaal kan betalen, dus ik moet er nog wel mee wachten om er zelf een te kopen...
İk was 18 toen ik mijn rijbewijs haalde. Op zaterdag dus dat was balen want ik kon pas op maandaag mijn rijbewıjs ophalen. İk had nog geen eıgen auto. Maar toen ık thuıs kwam belde mıjn vader van zıjn werk en zeı; stap ın de auto en rıj naartoe waar je wıl. Zo kun je lekker ervarıng opdoen. Dıt kwam ook doordat mıjn moeder echt bıjna nooıt rıjdt en daardoor zelfs een beetje angstıg ıs om auto te rıjden.En vanaf toen heb ık mıjn ouders` auto ook altıjd gebruıkt totdat ık een eıgen auto had.
Ik heb eerst een tijdje samen met mijn vader gereden. We hadden een busje & daar kon ik helemaal niets mee qua inparkere e.d. Dus een paar keer per week ging ik met mijn vader op pad, om vervolgens in ieder straatje file te parkeren en achteruit in te parkeren e.d. Na 2 weken had ik een tentamen in Tilburg. Was verkeerd gereden en kwam bij een parkeergarage uit, vanuit waar ik de weg te voet wist. Ik die parkeergarage in & reed het busje héél makkelijk achteruit in een vak tussen 2 betonnen pilaren. Ik was fier

Nu rijd ik eigenlijk zelden, terwijl ik een eigen auto heb. Mijn werk is om de hoek & vrienden e.d. wonen allemaal in hetzelfde dorp. Naar de stad pak ik liever de bus, gezien dat (bijna) niets meer kost en me bijna voor de deur thuis afzet. Wel sonde eigenlijk, want ik merk wel dat mijn rijvaardigheid ook afneemt nu ik al een jaar nauwelijks auto rijd.
Ik moest eerst een proefrondje met mijn pa rijden en daarna mocht ik de auto wel eens lenen, als ik echt-echt-echt geen druppel alcohol tot me nam.

Heb ook nog opnieuw mijn rijbewijs moeten halen vanwege emigratie... Is toch wel weer heel spannend hoor. Ik deed het niet zo best, maar ik zag iets op tijd, waardoor ik waarschijnlijk weer pluspunten opbouwde...
Ik was 19 geloof ik. (Ben nu bijna 25). Ik mocht meteen alleen rijden van mijn ouders. Ik danste toen ook nog veel wedstrijden door heel Nederland met een team. Mijn ouders stimuleerden me juist extra om die lange afstanden meteen zelf te gaan rijden. Zo leerde ik het tenminste echt was hun instelling. Ze waren toch verzekerd, mocht er wat gebeuren. (In tegenstelling tot een goede vriendin van mij die juist absoluut niets mocht, omdat haar ouders bang waren dat ze het nog niet goed genoeg kon).

Ik heb pas een paar jaar later een autootje gekocht, moest tenslotte toch sparen.
Ik ben echt jaloers....

Iedereen die ik ken mocht gewoon zelf rijden...

Ze weten hier dat ik geen alcohol drink, dus dat is geen probleem (ik hou er absoluut niet van) en mijn moeder heeft gezien dat het rijden prima gaat.... snap ook niet waarom hij zo extreem moeilijk doet (doet hij trouwens over alles hoor... niet alleen dit) Mag niet eens alleen naar de winkels rijden :-S
Ik zag een oldtimer, werd er verliefd op, kocht hem. En besloot toen dat het echt tijd was mn rijbewijs te halen

(ik doe zo vaak dingen andersom dan logisch zou zijn dat je het weer bijna van me zou gaan verwachten)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Haha zo kan het ook ja,

Mag ik vragen wat voor soort auto het is??
Ik ging helaas net op vakantie vlak nadat ik mijn rijbewijs had gehaald...pasje lag klaar toen ik terugkwam. Heb toen 1 x in de auto van mn ex gereden. (4 weken niet gereden ivm vakantie ) En 2 weken later weer, was de proefrit in mn huidige auto!

Was wel even wennen...maar nu ben ik zo blij dat ik rij! (heb mn auto sinds november 09)
Ik was 35, getrouwd met een man die al jaren in zijn geliefde Ford reed. We zijn samen mijn rijbewijs gaan halen, en ik mocht meteen terug rijden, dwars door de stad en alles. Motor is wel tien keer afgeslagen (bij een diesel kun je bij optrekken bij een stoplicht de koppeling laten opkomen zonder gas te geven, bij een benzineauto niet), maar dat mocht de pret niet drukken!! Het was hartstikke mooie weer, dus manlief draaide gewoon z'n raampje open en riep blij in het rond dat ik nét m'n rijbewijs had opgehaald, dus dat het logisch was dat ik er niks van bakte
Om een kort verhaal lang te maken...
Ik vind het niet zo gek dat de vriend van je moeder liever niet heeft dat je alleen rijdt in de auto die hij betaald heeft, maar dan zal ik wel weer gemeen zijn dat ik dat zeg.

Als je nét je rijbewijs hebt heb je gewoon nog maar heel weinig rijervaring.

Ik heb overigens zelf een auto gekocht terwijl ik aan het lessen was, ben op de dag dat ik mijn rijbewijs ophaalde in de auto gestapt en ben naar mijn vaders werk (40km verderop ofzo) gereden. En heb vanaf dat moment gewoon overal naartoe gereden.
668, the neighbour of the Beast
Ergens snap ik het ook wel... alleen toen ik niet wilde dat hij op mijn scooter (zelf betaald....) ging rijden, aangezien de banden vervangen moesten worden... was het drama toen ik dat weigerde hoor.... (auto en scooter kan je niet vergelijken, maar het gaat om het idee) hij moest en zou erop rijden.. :-s
Hij had wel rij-ervaring en jij niet, da's een heel verschil.

Hoewel jij ook het recht hebt om hem te weigeren, dat ben ik dan ook wel met je eens.

Maar goed, mijn reactie was er vooral op gericht dat een leuk topic (of althans, een positief topic toch zeker) zo negatief gedraaid wordt doordat jij er in verschillende posts over door "zeurt" (let op de aanhalingstekens) dat de vriend van je moeder zo gemeen is dat je niet eens alleen mag rijden. Terwijl ik dat dus goed begrijp en ik het jammer vind dat een gewoon leuk topic zo in het negatieve moet worden getrokken.
668, the neighbour of the Beast
Is het financieel mogelijk voor je zelf een auto te kopen?

Denk dat het namelijk goed is na het behalen van rijbewijs, om meteen de weg op te gaan en wat langere afstanden te gaan rijden.

Zelf ben ik nu na een paar maanden een stuk zekerder over mn eigen rijden....hihi was vooral ook heel handig om deze winter voor het eerst de weg op te gaan, enorme wind/ sneeuw/ ijzel/ mist/ .... inmiddels allemaal meegemaakt
Ik was 19 toen ik mijn rijbewijs haalde. Mocht toen gewoon in mijn vaders auto rijden als ik m nodig had (woonde op mezelf). Rijden deed ik maar weinig, simpelweg omdat de gelegenheid zich weinig voordeed. Ik denk dat ik al zeker drie jaar niet meer gereden had toen ik op mijn 26e een auto kocht omdat ik een baan op een uur rijden had geaccepteerd. De proefrit op de snelweg was wat typisch, ook was het een automaat en dat was ik niet gewend, maar daarna was ik weer helemaal t mannetje in de auto en was er geen probleem. Volgens mij is het net als met fietsen: dat verleer je niet.

Ben nu aan mijn tweede auto bezig (nu wel met versnellingen) en ik rij zeker iedere week.

@Angelique: jammer dat de vriend van je moeder zo weinig vertrouwen in je heeft... kun je met hem iets afspreken over wat je moet doen zodat je kunt bewijzen dat je wel goed genoeg rijdt?
Op een scooter had hij geen rij ervaring.... en dan nog met rijden is een scooter en een auto niet te vergelijken... maar ik bleef weigeren, alleen hij wilde perse, en had nix te zeggen, ookal was hij van mij... ik vond het zo raar.

En ik zeur niet, ergens snap ik het wel, maar ergens vind ik het raar, aangezien mijn moeder heeft gezien dat het prima gaat en als hij gaat werken, mij de auto ook mee zou geven *alleen*.. en ik heb ook al in de auto van iemand anders gereden, wat ook prima gaat.

en waarom ik het vervelend vind, is omdat hij nooit naar mij luistert, een extreme perfectionist is (o wee als ik een vork bij een mes zet in de vaatwasser ) ik dus ook helemaal niets mag (terwijl ik 22 ben!) en hij net 4 jaar kom kijken bij mij en mn moeder, maar de baas over mij speelt....

Iedereen kan tegen een paaltje ofzo aan rijden, dat heeft hij de afgelopen 1,5 jaar 3 x zelf gedaan (waarvan 1 keer nogal hard) maar als ik dan zeg dat het bij iedereen kan gebeuren, en of je nou alleen rijd, of met zn 2en, dat het ook kan gebeuren, dan word hij meteen enorm boos...

Maargoed, daar gaat het verder ook niet over, wat ik verder vervelend vind, is dat er meteen gezegd word hier dat ik zeur, terwijl het mijn mening is.. en een mening geven staat vrij ik zeur niet meteen omdat mijn mening anders is dan die van andere mensen...
Ik heb net een paar weken mijn rijbewijs en ben meteen elke dag gaan rijden. In de auto van mijn man (grote stationwagen, dat is wel even wennen met parkeren enzo) en sinds een paar dagen heb ik mijn eigen auto, een Fiat Punto. Ik probeer eigenlijk elke dag wel te rijden. Nu ik mijn eigen auto heb voel ik me wel een beetje een stuntel, want dat is een benzine en ik heb alleen maar in diesel gereden. Dus nu valt best vaak de motor weer uit en optrekken gaat heel stotterig. Ik hoop dat het snel went.
Grief is just love with nowhere to go
ik was 21, en mocht vaak rijden in een van de auto's van mijn ouders. Ik heb nu geen eigen auto, gewoon omdat ik hem niet nodig heb. Ik rij wel af en toe in de auto van mijn vriend.
Ik was 20 toen ik mijn rijbewijs haalde en mocht gelijk in de auto van mijn vader rijden, net als mijn broer en zus na het halen van hun rijbewijs. Hij wilde erg graag dat we zoveel mogelijk reden, autorijden leer je pas na het halen van je rijbewijs, zei hij altijd.

In de praktijk reed ik vooral in de auto van mijn man (toen vriend).
Volgens mij gaat het niet zo zeer om dat je niet in de auto mag rijden, maar meer om het gedrag tav jou van je stiefvader.

Maar zoals je zegt, je bent al 22 en ik zou dus lekker op mijzelf gaan wonen en een eigen auto kopen en daar lekker dagelijks in rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven