Napraattopic 131
vrijdag 26 juni 2020 om 20:32
Let op! De komende 2 weken is er een ander napraattopic overig/napraat-2-0/list_messages/465266 en is dit een kletstopic. Dus in dit topic alles over eten, drinken, slapen, films, tv etc.
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 .
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 .
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2020 17:08
20.00% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 9 juli 2020 om 14:58
Nee, ik vind echt dat je nu selectief leest. Dit staat er letterlijk in dat citaat:Lady*Voldemort schreef: ↑09-07-2020 14:45Nee, dat schreef ie niet. Hij schreef letterlijk dat de (gekleurde) mensen die de grootste mond over racisme hebben, zelf volop hebben geprofiteerd van de voordelen van de "blanke" samenleving. Daarmee impliceert ie dat gekleurde mensen profiteurs zijn, en dat de welvaart die we hier genieten louter te danken is aan de 'blanken'. Noem dat maar es niet racistisch.
"Het valt mij altijd op, dat de (gekleurde) mensen die de grootste mond over racisme hebben, zelf volop hebben geprofiteerd van de voordelen van de "blanke" samenleving en veelal er warmpjes bij zitten, een leuk penthouse aan de Amsterdamse grachten hebben en een alleszins comfortabel leven leiden. Als onze samenleving écht zo door en door racistisch zou zijn, hoe komen zij dan aan dat geweldige inkomen en die bevoorrechte positie?"
Wat hij zegt, komt erop neer dat hij het racismedebat kort door de bocht samenvat als 'er zijn mensen die zeggen dat we in een door witten gedomineerde samenleving zitten, waarin gekleurde mensen geen kansen krijgen om rijk te worden' en vervolgens zegt 'als dat zo is, waarom zie ik dan zo vaak juist de gekleurde mensen die wél rijk zijn die door witten gedomineerde samenleving aanvallen, zij hebben dan toch wél kansen gehad om rijk te worden?'
Daar kun je van alles van vinden, maar in principe is dat toch gewoon een observatie van hem die je op inhoudelijke gronden zou kunnen bediscussiëren (ware het niet dat dat hier op actueel per definitie onmogelijk is, over wat voor onderwerp dan ook)?
Waarom zou het erg zijn, als juist een paar succesvolle mediagenieke types het woord voeren voor een grotere groep waarin niet iedereen het zo goed heeft getroffen, zou bijvoorbeeld (in een normale, niet vf-actueel-situatie) een antwoord zijn dat ik persoonlijk waarschijnlijk zou geven. Of: er is een verschil tussen 'geen kansen' en 'veel meer drempels', bijvoorbeeld. Zou ik ook misschien zeggen. Misschien zou ik zelfs wel iets over intersectionaliteit zeggen.
Maar ik vind het in de grond genomen geen racistische uitspraak. Misschien omdat ik 'profiteren' in dit citaat ook veel meer lees als 'kansen grijpen' dan als 'uitvreten'.
dana wijzigde dit bericht op 09-07-2020 15:05
3.97% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
donderdag 9 juli 2020 om 15:01
Je kan niet zeggen dat deze post overduidelijk verre van racistisch was. Je kan ook niet stellen dat PJK verre van racistisch is. En je kan ook niet stellen dat het benoemen van gekleurde en blanke huidskleur inclusief waardeoordeel, in een topic over racisme, niet als racisme bedoeld is.
Het is volgens mij niet een discussie of de post van PJK wel of niet racistisch was, maar hoe sterk en hoe duidelijk het racisme in deze post was. En daarover verschillen volgens mij de meningen: was het wel of niet over het randje (en wie bepaald het randje)? Daarom heb ik het ook in dat topic gepost. Wat daar volgens mij voor bedoeld is.
Het is volgens mij niet een discussie of de post van PJK wel of niet racistisch was, maar hoe sterk en hoe duidelijk het racisme in deze post was. En daarover verschillen volgens mij de meningen: was het wel of niet over het randje (en wie bepaald het randje)? Daarom heb ik het ook in dat topic gepost. Wat daar volgens mij voor bedoeld is.
donderdag 9 juli 2020 om 15:05
Dat doe ik ook, dat heb ik al meerdere malen aangegeven zowel hier als in het meld-topic.
Als jij dit had geschreven had ik me ook wel even achter de oren gekrabd, maar dan had ik nog best uit willen gaan van een beetje onhandig formuleren van een op zich geen malle gedachte. Maar dit is geschreven door iemand die al vele malen blijk heeft gegeven van onfrisse sentimenten omtrent de multiculturele samenleving, en ik zie geen enkele reden te veronderstellen dat hij het nu ineens allemaal heel anders bedoelt.
En bovendien: als het voor hem geen kleurending is hoeft ie die kleuren er ook niet bij te halen.
donderdag 9 juli 2020 om 15:07
Ik vind het nog onduidelijk hoe het werkt in dat meld topic.-Shifty- schreef: ↑09-07-2020 15:01Je kan niet zeggen dat deze post overduidelijk verre van racistisch was. Je kan ook niet stellen dat PJK verre van racistisch is. En je kan ook niet stellen dat het benoemen van gekleurde en blanke huidskleur inclusief waardeoordeel, in een topic over racisme, niet als racisme bedoeld is.
riep je het als discussiepunt. of als het officieel "melden van". Dus een stafje.
donderdag 9 juli 2020 om 15:11
Is dat volgens jou racisme? Ik las het net op een nieuwssite en ik zou hier dus nooit iets verkeerds in hebben gezien.
donderdag 9 juli 2020 om 15:11
Ik lees het meldtopic niet, ik reageer alleen op wat hier in dit topic werd geschreven. En ik geloof best dat PJK een enorme zelfingenomen rare snuiter met racistische denkbeelden is, maar ik reageerde alleen op zijn opmerking onder dat ene linkje wat hier geplaatst en bediscussieerd werd. Maar goed, ik ga mezelf verder niet nog 10 keer herhalen of zo.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
donderdag 9 juli 2020 om 15:12
Tja. Vijftien jaar geleden zag ik ook niks verkeerds in zwarte piet.Jagersvrouw schreef: ↑09-07-2020 15:11Is dat volgens jou racisme? Ik las het net op een nieuwssite en ik zou hier dus nooit iets verkeerds in hebben gezien.
donderdag 9 juli 2020 om 15:16
Oke maar Holle Bolle Gijs dan ook weg omdat het 'dikke' mensen kan kwetsen?Lady*Voldemort schreef: ↑09-07-2020 15:12Tja. Vijftien jaar geleden zag ik ook niks verkeerds in zwarte piet.
Ik vind zeker dat dingen aangepast moeten worden als mensen er aanstoot aan nemen, maar ik ben benieuwd waar de grens ligt.
donderdag 9 juli 2020 om 15:16
En ik weet niet wie jij bent en onder welke steen je vandaan komt kruipen om hier de vermoorde onschuld te komen spelen, maar zelfs de Efteling heeft het bericht dat vandaag de media haalde al teruggetrokken en achterhaald genoemd.Jagersvrouw schreef: ↑09-07-2020 15:11Is dat volgens jou racisme? Ik las het net op een nieuwssite en ik zou hier dus nooit iets verkeerds in hebben gezien.
Maar als je er nooit iets verkeerds in gezien zou hebben, is dit misschien een mooi moment om je eens te verplaatsen in de achtergrond van zo'n beeld van de zwarte man als kannibaal en waarom het racistisch is om dat nu nog op deze manier te gebruiken.
Verbreed je horizon, het is nooit te laat.
donderdag 9 juli 2020 om 15:17
Ik bedoelde het als discussiepunt. Ik staf juist nooit omdat ik het een beetje een stom principe vind om iemand anders achter de schermen in te schakelen. Tenzij het bijvoorbeeld ontwrichtend voor het topic (of de TO), dan vind ik dat je als beheerder daar iets mee zou moeten doen.
In dit geval vond ik de post zelf vrij ver gaan, maar vind ik het tevens geen op zichzelfstaand feit. En vind ik dat die gecombineerde factoren juist in z'on modttopic aangekaart kunnen worden.
En ook bedoeld om eens te kijken hoe dat nou gaat; zo'n 'open' discussie over wat 'we' er van vinden als iemand iets meld in plaats van staft.
donderdag 9 juli 2020 om 15:18
Mens, praat eens normaal. Zo ga ik geen gesprek met je voeren.Dana schreef: ↑09-07-2020 15:16En ik weet niet wie jij bent en onder welke steen je vandaan komt kruipen om hier de vermoorde onschuld te komen spelen, maar zelfs de Efteling heeft het bericht dat vandaag de media haalde al teruggetrokken en achterhaald genoemd.
Maar als je er nooit iets verkeerds in gezien zou hebben, is dit misschien een mooi moment om je eens te verplaatsen in de achtergrond van zo'n beeld van de zwarte man als kannibaal en waarom het racistisch is om dat nu nog op deze manier te gebruiken.
Verbreed je horizon, het is nooit te laat.
donderdag 9 juli 2020 om 15:20
Jagersvrouw schreef: ↑09-07-2020 15:18Mens, praat eens normaal. Zo ga ik geen gesprek met je voeren.
donderdag 9 juli 2020 om 15:23
Ja zo denk ik er ook over.Lady*Voldemort schreef: ↑09-07-2020 15:05Dat doe ik ook, dat heb ik al meerdere malen aangegeven zowel hier als in het meld-topic.
Als jij dit had geschreven had ik me ook wel even achter de oren gekrabd, maar dan had ik nog best uit willen gaan van een beetje onhandig formuleren van een op zich geen malle gedachte. Maar dit is geschreven door iemand die al vele malen blijk heeft gegeven van onfrisse sentimenten omtrent de multiculturele samenleving, en ik zie geen enkele reden te veronderstellen dat hij het nu ineens allemaal heel anders bedoelt.
En bovendien: als het voor hem geen kleurending is hoeft ie die kleuren er ook niet bij te halen.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
donderdag 9 juli 2020 om 15:26
Je ziet het verschil niet tussen een karikatuur van een boze stiefmoeder en een 'karikatuur' van.... ja, van wat eigenlijk? Apart.Jagersvrouw schreef: ↑09-07-2020 15:11Is dat volgens jou racisme? Ik las het net op een nieuwssite en ik zou hier dus nooit iets verkeerds in hebben gezien.
donderdag 9 juli 2020 om 15:32
Ik eet straks een pofaardappel, rauwe wortels en gestoofde kabeljauw.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
donderdag 9 juli 2020 om 15:33
Yasmijn kan prima zelf uitleggen wat Yasmijn bedoelt hoor.
donderdag 9 juli 2020 om 15:36
Lekker.
donderdag 9 juli 2020 om 15:37
donderdag 9 juli 2020 om 15:38
Veel plezier.