Napraattopic 131

26-06-2020 20:32 3625 berichten
Alle reacties Link kopieren
Let op! De komende 2 weken is er een ander napraattopic overig/napraat-2-0/list_messages/465266 en is dit een kletstopic. Dus in dit topic alles over eten, drinken, slapen, films, tv etc.

Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 .
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2020 17:08
20.00% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
yasmijn schreef:
09-07-2020 13:55
Nee, ik was aan het stigmatiseren.
Das hetzelfde.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
De een is wat sneller in het staffen of naar een mod toe rennen.
Daarom is het ook goed dat je nu kunt zien wanneer er een melding wordt gemaakt.

We zullen dan wel zien wat de moderators er van vinden. Zou best kunnen dat hij weer een ban krijgt of waarschuwing en het bericht wordt verwijdert.
-Shifty- schreef:
09-07-2020 13:55
Als hij erg vaak over de rand gaat, waarom moet het dit keer dan met hand en tand verdedigd worden? Omdat het volgens jou net onder het randje was en je hier zeer principieel in bent? Of omdat ik het zeg?
Het heeft met jou helegaar niks te maken, het had ook Clara65 uit Kutbrabbeveen kunnen zijn. Dan had ik hetzelfde gereageerd.
Geen bijzonderheden
lilalinda schreef:
09-07-2020 13:52
voor mij viel zijn opmerking wel degelijk onder racisme hoor
Welke, iemand een linkje?
Solomio schreef:
09-07-2020 13:56
Das hetzelfde.
Samen Sterk zonder Stigma
Op de site van Samen Sterk zonder Stigma wordt uitgebreider stilgestaan bij de betekenis van stigma. Een stigma, of stigmatisering, is een proces waarin mensen worden gelabeld, veroordeeld en uitgesloten. Er is sprake van vooroordelen en misvattingen. Deze zijn gebaseerd op kenmerken en gedragingen die angst of afkeer oproepen bij anderen. Stigmatisering gebeurt niet alleen bij personen met een psychische aandoening of kwetsbaarheid, maar ook bij personen met bijvoorbeeld obesitas. Stigma’s zijn bijna overal en bijna iedereen maakt zich hier (onbewust) schuldig aan. Wanneer iemand ertegen aanloopt dat hij of zij wordt gestigmatiseerd, krijgt die persoon een groot negatief stempel, of brandmerk. Dit brandmerk beïnvloedt hoe iemand naar zichzelf kijkt en functioneert. Een stigma kan het leven van een persoon negatief beïnvloeden.

Vormen van stigma
Er zijn verschillende vormen van stigma. De meest voorkomende vormen zijn:

Zelf stigma
Bij zelf stigma ga je als persoon geloven in het negatieve stigma dat door anderen aan jou wordt verbonden. Je gaat geloven in de vooroordelen en misvattingen waarop een stigma is gebaseerd.
Publiek stigma
Bij een publiek stigma, is een stigma afkomstig vanuit de maatschappij. De mensen in de samenleving hebben een bepaalde opvatting. De media spelen hier ook een grote rol in. De wijze waarop zij onderwerpen die gerelateerd zijn aan het stigma uitlichten is van invloed op in welke mate een stigma in stand blijft of in stand gehouden wordt.

Structuur stigma
Een structuur stigma komt voort vanuit bepaalde wetten, regels en procedures waar iemand in specifieke gevallen tegenaan loopt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sollicitatieprocedures of het afsluiten van verzekeringen. Als je vanwege een psychische aandoening langere tijd uit de roulatie bent geweest ontstaat er een gat in je cv. Hoe vul je dit gat op? Wat vertel je wel en wat vertel je niet?

Associatief stigma
Deze vorm van stigma geldt voor de naasten van de personen die worden gestigmatiseerd. Als partner, vriend, zoon of dochter wordt er ook op een bepaalde manier naar jou gekeken. Je wordt niet begrepen of je wordt verantwoordelijk gehouden voor wat er is gebeurd.
Stigmatiseren zit meer in je dan je zelf denkt
Gedurende de kennismakingsdag kwam ik tot de ontdekking dat we allemaal stigmatiseren, maar dit lang niet allemaal zo ervaren. Wanneer iemand in het openbaar vervoer opstaat voor iemand die in verwachting is, wordt er op een positieve manier gestigmatiseerd. We (ver)oordelen namelijk dat iemand in verwachting is en behoefte zal hebben om te gaan zitten. Omdat dit als positief, meelevend en/of empathisch wordt gezien, wordt het gewaardeerd. De grappen en moppen over domme blondjes zijn ook stigmatiserend. Iedereen met blond haar wordt over een kam geschoren. Men weet dat het grapjes zijn en 8 van de 10 keer zal het ook op deze manier worden opgepakt, maar dat neemt niet weg dat dit een vorm van stigmatiseren is.

Durf jij bij jezelf na te gaan of jij ook aan stigmatisering doet?
Ik zou jou - als lezer - willen vragen eens bij jezelf na te gaan of en in welke mate jij aan stigmatisering doet. Gaat het onbewust of bewust. Invullen voor een ander is ook een vorm van stigmatiseren. Hij/zij zal wel dat doen/voelen/willen, want … Op zo’n moment (ver)oordeel je (over) iemand zijn persoonlijkheid. Als je voor jezelf voor ogen hebt of en in welke mate je stigmatiseert wil ik je vragen of je hier open naar wil kijken en hier een stukje bewustzijn voor wil creëren. Stigmatiseren en (ver)oordelen is iets dat al zo oud is als de mensheid en zich grotendeels in ons reptielenbrein bevindt. Echter heeft de mens zich inmiddels zo door ontwikkeld dat hij in staat is om te kiezen wat hij doet als hij zichzelf betrapt op een stigma, hoe klein dit ook kan zijn. Veroordeel jezelf dus niet, maar ga op onderzoek uit waarom je soms zo denkt en wat jij eraan kan doen om dat te veranderen!
Geen bijzonderheden
Luci_Morgenster schreef:
09-07-2020 14:01

viewtopic.php?f=9&t=465193&p=31620181&s ... #p31620181
Luci_Morgenster schreef:
ik weet niet of we het ondertussen nog allemaal over hetzelfde hebben :)
Maar ik ageer tegen zijn eerste opmerking in het Jort Kelder topic
Luci_Morgenster schreef:
actueel/jort-kelder-het-racismedebat/li ... #p31620181
lilalinda schreef:
09-07-2020 13:52
voor mij viel zijn opmerking wel degelijk onder racisme hoor
Voor mij ook. Als het nou geschreven was door iemand die ik nog nooit op racisme had kunnen betrappen had ik wellicht de mogelijkheid nog opengehouden dat de formulering gewoon een beetje onhandig was, maar ik dit geval twijfel ik niet.
Het was niet racistisch, hij vindt iets gezeur, dat mag hij vinden. Het zou pas racisme zijn als hij iets gezegd zou hebben als: die gekleurde mensen pikken al onze huizen in o.i.d. Dat is een wezenlijk verschil.
yasmijn schreef:
09-07-2020 13:59
Het heeft met jou helegaar niks te maken, het had ook Clara65 uit Kutbrabbeveen kunnen zijn. Dan had ik hetzelfde gereageerd.

Oke, dan moeten we het er maar op houden dat je ontzettend principieel hierin bent aangezien je vindt dat hij erg vaak over de rand gaat maar er dit keer net onder bleef. Dat ik me ietwat aangevallen voelde had niks met mij te maken maar met het principe wat verdedigd moest worden. Helder. Goed om te weten dat ik het niet op mezelf moet betrekken. Dat houdt de discussie lekker zuiver en open.
Ik vond het een domme en discriminerende opmerking, maar geen racisme. De opmerking had niks met 'ras' en 'rassenverschillen' te maken.
snug schreef:
09-07-2020 14:03
Het was niet racistisch, hij vindt iets gezeur, dat mag hij vinden. Het zou pas racisme zijn als hij iets gezegd zou hebben als: die gekleurde mensen pikken al onze huizen in o.i.d. Dat is een wezenlijk verschil.
Natuurlijk niet.

Hij scheert een hele groep over één kam, gebaseerd op hun huidskleur.
En niet over een sympathieke kam.

Hoe racistisch wil je het hebben?
solomio wijzigde dit bericht op 09-07-2020 14:07
0.79% gewijzigd

David Dunning
Phineas schreef:
09-07-2020 14:05
Ik vond het een domme en discriminerende opmerking, maar geen racisme. De opmerking had niks met 'ras' en 'rassenverschillen' te maken.

Discrimineren mag ook niet toch.
snug schreef:
09-07-2020 14:03

Ik vind het wel racistisch als je stelt dat het succes van gekleurde mensen voortkomt uit het feit dat ze profiteurs zijn van de witte samenleving.
Maar goed, ik heb me laten verleiden op Actueel te kijken, en ik begin al kleine brokjes overgeefsel te produceren. Dus ik ga er weer weg
Ik ga me weer gewoon druk maken over andermans relatie, opvoedproblemen of dikke reet
yasmijn schreef:
09-07-2020 13:40
Hoe komt het dat jij zoveel tijd hier kunt doorbrengen, Shifty? Ben je huisman? Werkloos?
Omdat een forummer nu een paar dagen veel aanwezig is? Meestal zie ik Shifty niet zo veel hoor.

Doe even normaal.
Peixe schreef:
09-07-2020 14:06
Discrimineren mag ook niet toch.
Discrimineren in de zin van iemand anders behandelen niet nee. Maar een discriminerende opmerking valt volgens mij onder vrijheid van meningsuiting.
Phineas schreef:
09-07-2020 14:12
Discrimineren in de zin van iemand anders behandelen niet nee. Maar een discriminerende opmerking valt volgens mij onder vrijheid van meningsuiting.

Dat zou impliceren dat je hier alles mag zeggen omdat je er verder geen handeling aan koppelt?
Cookielover schreef:
09-07-2020 14:10
Omdat een forummer nu een paar dagen veel aanwezig is? Meestal zie ik Shifty niet zo veel hoor.

Doe even normaal.
Maar al zou hij hier 24/7 zitten..........

David Dunning
Tuurlijk was dat racistisch, dat weet hij zelf ook wel. Maar het kan idd 'gewoon' als discriminerend gelezen worden.
Life is short. Eat dessert first.
-Shifty- schreef:
09-07-2020 14:13
Dat zou impliceren dat je hier alles mag zeggen omdat je er verder geen handeling aan koppelt?
In Nederland mag je behoorlijk veel zeggen. De forumregels kunnen natuurlijk strenger zijn, en mogen dat van mij ook zijn.
En ik heb een cougar genomen. Kan ik iedereen aanraden :biggrin:
Solomio schreef:
09-07-2020 14:13
Maar al zou hij hier 24/7 zitten..........
Ja, precies. Ik zit hier ook veel, maar daar hoor ik niemand over.
Cookielover schreef:
09-07-2020 14:15
Ja, precies. Ik zit hier ook veel, maar daar hoor ik niemand over.
Jij bent geen man. Mannen horen keihard te werken en niet op vrouwenfora rond te hangen.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven