Napraattopic 14

16-12-2014 20:56 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

http://forum.viva.nl/foru ... c-op/list_messages/249598

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
o lekker detox
Dat zou inhouden dat ik bijvoorbeeld persé naar arts A zou moeten, terwijl ik liever naar arts B zou gaan.

En zoals ik het begreep wordt een (spoed)behandeling door een niet gecontracteerde arts maar deels vergoed.
Ik heb een vrije dag *negeert alles wat over zorgverzekeringen en troela Schippers gaat*
quote:ThunderassMan schreef op 18 december 2014 @ 19:53:

[...]

Kortom, je bent in slaap gekukeld en schrikt nu verward wakker.

Ik was verdiept in mijn spannende boek
quote:misspoez schreef op 18 december 2014 @ 19:51:

Ik snap het ook niet helemaal. De wetsverandering die tegengehouden werd in de Eerste Kamer gaat over het nog strikter vasthouden aan het wel of niet gecontracteerd zijn van ziekenhuizen en behandelaars door verzekeraars; als je kiest voor een polis die alleen gecontracteerde zorg vergoedt is dat goedkoper dan als je een vrije artsenkeuze hebt. Maar dat is nu toch ook al? Er stond recent nog een verhaal over een zaak van een mevrouw die zo'n goedkopere polis had en waarbij de verzekeraar eerst niet en later toch betaalde, omdat het spoed-zorg was en dat niet een kwestie van kiezen is.

Kan iemand het me uitleggen?Gaat het er niet om dat nu de vrije-artsenkeuze leidend is en na de wet dat de gecontracteerde zorg leidend wordt? Zoiets?
quote:Istar_ schreef op 18 december 2014 @ 19:53:

Dat zou inhouden dat ik bijvoorbeeld persé naar arts A zou moeten, terwijl ik liever naar arts B zou gaan.

En zoals ik het begreep wordt een (spoed)behandeling door een niet gecontracteerde arts maar deels vergoed.

Nou oké één ding dan

Spoed = spoed en wordt nu bij de budgetpolissen (van Achmea tenminste) ALTIJD 100% vergoed. Welk ziekenhuis dan ook.

De beperking voor de ziekenhuizen geldt nu alleen voor planbare zorg en dan nog heb je de keuze uit 44 ziekenhuizen, er zijn in NL geloof ik 90 ziekenhuizen totaal dus das bijna de helft en die polis kost wel 12 euro minder in de maand.

Keuze die iedereen bewust kan maken m.i.
quote:ThunderassMan schreef op 18 december 2014 @ 19:55:

[...]

Gaat het er niet om dat nu de vrije-artsenkeuze leidend is en na de wet dat de gecontracteerde zorg leidend wordt? Zoiets?

Volgens mij dat als je in de toekomst per ongeluk naar een "verkeerd" ziekenhuis gaat je helemaal 0,0 meer vergoed krijgt.

Momenteel is dat nog 70%
Alleen kan het zo zijn dat in een ziekenhuis de ene arts wel gecontracteerd is en de andere niet. Dus dan kan ik wel naar ziekenhuis Q gaan en arts B willen, maar als alleen A gecontracteerd is heb ik dus mooi niets te kiezen.

Hoe gaat dat ook met de wachtlijsten? Bij arts A zijn er 100 verzekeringen aangesloten, bij arts B 30.

Dan zou je dus bij arts B een veel kortere wachtlijst krijgen.
Ik las ook iets over 'een tweedeling in de maatschappij' maar als je een zorgpolis kiest die duurder is dan je eigenlijk kan missen, dan krijg je dat toch terug van de belasting? Ik weet het niet hoor, want ik heb nooit zorgtoeslag gehad dus ik weet niet hoe dat werkt; gaat dat op inkomen of wordt ook de hoogte van je zorgpolisbedrag meegenomen?
quote:Istar_ schreef op 18 december 2014 @ 20:00:

Alleen kan het zo zijn dat in een ziekenhuis de ene arts wel gecontracteerd is en de andere niet. Dus dan kan ik wel naar ziekenhuis Q gaan en arts B willen, maar als alleen A gecontracteerd is heb ik dus mooi niets te kiezen.

.Er wordt op aandoening gecontracteerd, niet op arts.
quote:Bieb2.0 schreef op 18 december 2014 @ 20:02:

[...]

Er wordt op aandoening gecontracteerd, niet op arts.Hoe bedoel je dat?
quote:misspoez schreef op 18 december 2014 @ 20:01:

..niet hoe dat werkt; gaat dat op inkomen of wordt ook de hoogte van je zorgpolisbedrag meegenomen?

Zorgtoeslag gaat puur op inkomen.

Of je dan een polis van ¤74 of ¤130 hebt maakt niet uit.
Zorgtoeslag gaat naar inkomen en is een tegemoetkoming voor de basisverzekering. Als je een aanvullende verzekering neemt krijg je dus niet meer zorgtoeslag.
quote:Bieb2.0 schreef op 18 december 2014 @ 19:57:

[...]

Nou oké één ding dan

Spoed = spoed en wordt nu bij de budgetpolissen (van Achmea tenminste) ALTIJD 100% vergoed. Welk ziekenhuis dan ook.

De beperking voor de ziekenhuizen geldt nu alleen voor planbare zorg en dan nog heb je de keuze uit 44 ziekenhuizen, er zijn in NL geloof ik 90 ziekenhuizen totaal dus das bijna de helft en die polis kost wel 12 euro minder in de maand.

Keuze die iedereen bewust kan maken m.i.Wat is het probleem dan? Dit lijkt me toch niet slecht? Of denk ik nu te simpel?
Life is short. Eat dessert first.
Aha, okay, dank dames.

Weet je wat het is, ik heb altijd in het onderwijs gewerkt en dus nooit een ziekenfondsverzekering gehad; dat mochten wij niet, want ambtenaar. Voor mij is er dus niet veel veranderd met die omzetting naar basisverzekeringen enzo, ik heb me er dan ook nooit in verdiept. Shame on me.
Fluim, hoe is het met je kies(pijn)?
Amaqanda: "Zien wij er uit als een zwangerschapstest?"
quote:Istar_ schreef op 18 december 2014 @ 20:02:

[...]

Hoe bedoel je dat?

Er worden contracten gesloten met ziekenhuizen en afdelingen, niet met losse artsen.

Maar bepaalde planbare zorg (knie operatie bv) wordt apart ingekocht bij ziekenhuizen die dit goed kunnen tegen een scherpe prijs.

Beter voor de verzekerde, die krijgt een chirurg die het truucje vaak, beter voor het ziekenhuis want die hebben routine en kunnen daarom voordeliger leveren en dat is weer beter voor ons Nederlanders omdat dat de zorgkosten drukt)
Ik vind het iig niet fijn voelen.
quote:Bieb2.0 schreef op 18 december 2014 @ 19:17:

[...]

Wat bedoel je? (met als er verder niets is)Qua bijdrage aan het forum.
quote:doornroosje9 schreef op 18 december 2014 @ 20:05:

[...]

Wat is het probleem dan? Dit lijkt me toch niet slecht? Of denk ik nu te simpel?

Lijkt mij ook prima.

Zolang iedereen weet waar hij/zij voor kiest is er niks aan de hand. Ik heb zelf al jaren die budgetvariant. Ik weet gewoon dat ik niet klakkeloos overal naar toe kan.

Mijn vriend is onder behandeling bij een ziekenhuis die niet in die lijst staat, voor hem dus niet de budgetpolis.

Zo moeilijk is het niet lijkt mij.

Alleen gaat het voorstel van Schippers nog iets verder volgens mij, ik heb me er niet echt in verdiept maar dat was rigoreuzer.
quote:Steinbeck schreef op 18 december 2014 @ 17:24:

Ik denk dat we kunnen wachten op forummers die dit zien als een reden om "het kletskliekje" te komen wegjagen. "De Mods hebben gezegd dat kletsers maar naar andere topics moeten verhuizen", zoiets.

Nou, dat gaat me een feest worden.

*ook maar verhuisdoos pakt en begint met inpakken*
You know how I know? Because I reeaally think so!
vette onsteking in da . hoop dat het nog vergoed wordt ;)
quote:Istar_ schreef op 18 december 2014 @ 20:11:

Ik vind het iig niet fijn voelen.Maar dan is het toch simpel. Dan kies je niet de budgetpolis.
quote:Bieb2.0 schreef op 18 december 2014 @ 20:14:

[...]

Maar dan is het toch simpel. Dan kies je niet de budgetpolis.

Heb ik ook niet

Maar dit gaat dan alleen voor de budgetverzekering gelden? Ik dacht voor allemaal.
Nou volgens mij is dat precies het probleem. Dat er mensen zijn die 'moeten' kiezen tussen roken of de budgetpolis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven