Napraattopic 64

29-07-2016 17:13 3040 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:AllieBrosh schreef op 16 augustus 2016 @ 13:57:

[...]

Goed punt, Bugs. 'Iedereen is de moeite waard' is heel vaak slechts een loze kreet. We vinden van wel, maar handelen er niet naar. Op het dieptepunt van mijn depressie moest ik echt kotsen van dat soort uitspraken, en ik gok zo dat ik daar niet de enige in ben.

Maar er zijn ook mensen die dat soort woorden wel kunnen waarderen en er wat aan hebben.

Personen met bijvoorbeeld een zware depressie kunnen denken dat ze niets meer voor anderen betekenen of alleen nog maar tot last zijn.

Dan is het toch mooi om diegene in te laten zien dat hij nog wel wat waard is.
quote:zjeentje schreef op 16 augustus 2016 @ 13:05:

[...]

Je mag het best zeggen, maar dat is in hun ogen niet zo.

En wanneer je diegene niet kent, hoe kun je dan zeggen dat hij van betekenis is?

Misschien kent diegene wel helemaal niemand meer.

Kun jij mij dan vertellen, wat voor betekenis, en voor wie?

Als dat wat concreter wordt, zou het misschien eerder gewaardeerd worden.

Net even de tekst nogmaals gelezen.

Ik vind hem niet zo vreselijk hoor.

En dat voor iemand "die komt binnenwandelen'

Is dit een besloten groep, nee toch?

[...]

Goed punt, Bugs. 'Iedereen is de moeite waard' is heel vaak slechts een loze kreet. We vinden van wel, maar handelen er niet naar. Op het dieptepunt van mijn depressie moest ik echt kotsen van dat soort uitspraken, en ik gok zo dat ik daar niet de enige in ben.

Nah Star!!!!

een ervaringsdeskundige!
Nee hoor, maar ik denk alleen maar 'koop een taart en ga het vieren'.
quote:zjeentje schreef op 16 augustus 2016 @ 14:06:

[...]

Nah Star!!!!

een ervaringsdeskundige!Daar schrijven er hier wel meer van
quote:Star schreef op 16 augustus 2016 @ 14:07:

[...]

Daar schrijven er hier wel meer van

Precies, dus wat ik zeg :

iedereen is anders.

Niet alleen jouw waarheid is waar, maar die van anderen ook.
Ja Allie was de eerste die erover viel. Maar niet ierdeen ervaart het zoals jij, Allie.

[...]

Maar misschien moest je overal van kotsen? Als iemand zou zeggen 'je hebt gelijk, je bent een blok aan het been van iedereen, je kunt je maar beter van kant maken' word je toch ook niet vrolijk?

En hoe moet je handelen? Iemand kan van alles bedenken, maar iemand die perse in bed wil blijven liggen ipv mee te gaan wandelen, heb je niet 1,2,3, het bed uit.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:duende12 schreef op 16 augustus 2016 @ 13:12:

[...]

Ik vind dat wanneer je een verklaring hebt, die ten alle tijden moet gelden en uitgevoerd dient te worden. Voorbeeld van een persoon: Als je voordat je dement wordt een euthanasieverklaring hebt getekend dat je euthanasie wilt op het moment dat je aangeeft het te willen en die verklaring ook in je bezit hebt, dat het uitgevoerd moet worden wanneer de persoon dat wil (staat uitvoeriger beschreven dan ik nu doe). Maar een demente is niet meer wilsbekwaam en wordt het niet toegepast. Die regels moeten anders.

Die regels zijn ook niet zo zwart wit. Wanneer er sprake is van wilsonbekwaamheid dan kun je iemand ahw 'machtigen'. En dan mag diegene beslissen 'nu is het genoeg'. Daar gaat n enorm traject aan vooraf.

En die beslissing? Ik bid god op m'n blote knietjes dat ik m nooit hoef te maken. Im ga het doen hoor, heb ervoor getekend. Maar ik krijg het ijskoud als ik eraan denk.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 16 augustus 2016 @ 14:20:

[...]

Die regels zijn ook niet zo zwart wit. Wanneer er sprake is van wilsonbekwaamheid dan kun je iemand ahw 'machtigen'. En dan mag diegene beslissen 'nu is het genoeg'. Daar gaat n enorm traject aan vooraf.

En die beslissing? Ik bid god op m'n blote knietjes dat ik m nooit hoef te maken. Im ga het doen hoor, heb ervoor getekend. Maar ik krijg het ijskoud als ik eraan denk.Ik vind dat een dementerenden die dat zelf heeft laten opstellen het ook zelf mag bepalen, ook al is die dement. Als je iemand anders die "machtiging" geeft, dan moet dat van te voren besproken worden neem ik aan?
quote:Bruise schreef op 16 augustus 2016 @ 14:08:

Ja Allie was de eerste die erover viel. Maar niet ierdeen ervaart het zoals jij, Allie.Nee, dat snap ik, iedereen is anders. Dat maakt het ook zo moeilijk om daadwerkelijk te helpen.
Slik die kikker!
quote:duende12 schreef op 16 augustus 2016 @ 15:06:

[...]

Ik vind dat een dementerenden die dat zelf heeft laten opstellen het ook zelf mag bepalen, ook al is die dement. Als je iemand anders die "machtiging" geeft, dan moet dat van te voren besproken worden neem ik aan?

Ja. En hoe je het ook went of keert, ienand die handelingsonbekwaam is kan gewoon geen beslissing nemen ook al heeft ie eerder 1000 keer gezegd wat ie wil. Je bevindt je op n glijdende schaal.

En om even heel lullig te doen: is dementie erger dan kanker? Of n depressie? Om maar wat te noemen.
quote:simbalabimba schreef op 16 augustus 2016 @ 14:17:

[...]

Maar misschien moest je overal van kotsen? Als iemand zou zeggen 'je hebt gelijk, je bent een blok aan het been van iedereen, je kunt je maar beter van kant maken' word je toch ook niet vrolijk?

En hoe moet je handelen? Iemand kan van alles bedenken, maar iemand die perse in bed wil blijven liggen ipv mee te gaan wandelen, heb je niet 1,2,3, het bed uit.

Mezelf kennende was dat misschien juist wat ik had moeten horen. Ik zou uit pure dwarsheid alle plannen laten varen. Maar dat is spelen met vuur, en meestal een erg slecht idee.

Ik heb echt geen idee hoe te handelen. Wat ik destijds wel fijn vond, was als mensen er gewoon waren. Dus geen bemoedigende clichéwoorden, geen gemaakte positiviteit, niet kostte wat kost willen helpen, maar ook geen oordelen en niks invullen voor de ander. Gewoon er zijn, luisteren, beetje kletsen, verder niks.
Slik die kikker!
quote:AllieBrosh schreef op 16 augustus 2016 @ 16:06:

[...]

Mezelf kennende was dat misschien juist wat ik had moeten horen. Ik zou uit pure dwarsheid alle plannen laten varen. Maar dat is spelen met vuur, en meestal een erg slecht idee.

Ik heb echt geen idee hoe te handelen. Wat ik destijds wel fijn vond, was als mensen er gewoon waren. Dus geen bemoedigende clichéwoorden, geen gemaakte positiviteit, niet kostte wat kost willen helpen, maar ook geen oordelen en niks invullen voor de ander. Gewoon er zijn, luisteren, beetje kletsen, verder niks.Herkenbaar
quote:hatsetats schreef op 16 augustus 2016 @ 15:57:

[...]

Ja. En hoe je het ook went of keert, ienand die handelingsonbekwaam is kan gewoon geen beslissing nemen ook al heeft ie eerder 1000 keer gezegd wat ie wil. Je bevindt je op n glijdende schaal.

En om even heel lullig te doen: is dementie erger dan kanker? Of n depressie? Om maar wat te noemen.Bij kanker kun je euthanasie krijgen. En ik vind beide even erg. Bij sommige gevallen van dementie is er sprake van lijden, onnodig in mijn ogen. En ja, ik ben er voor om in die gevallen euthanasie te versoepelen.
quote:duende12 schreef op 16 augustus 2016 @ 17:24:

[...]

Bij kanker kun je euthanasie krijgen. En ik vind beide even erg. Bij sommige gevallen van dementie is er sprake van lijden, onnodig in mijn ogen. En ja, ik ben er voor om in die gevallen euthanasie te versoepelen.Ja natuurlijk kun je bij kanker euthanasie 'krijgen'. Maar dat gaat echt niet zomaar. En ook bij kanker kun je handelingsonbekwaam raken. En ook dan moet er iemand voor jou beslissen.
quote:hatsetats schreef op 16 augustus 2016 @ 17:37:

[...]

Ja natuurlijk kun je bij kanker euthanasie 'krijgen'. Maar dat gaat echt niet zomaar. En ook bij kanker kun je handelingsonbekwaam raken. En ook dan moet er iemand voor jou beslissen.

En zelfs dan mag een arts nog weigeren om het verzoek in te willigen weet ik uit ervaring.

Wat overigens ook het goed recht is van een arts.
quote:hatsetats schreef op 16 augustus 2016 @ 17:37:

[...]

Ja natuurlijk kun je bij kanker euthanasie 'krijgen'. Maar dat gaat echt niet zomaar. En ook bij kanker kun je handelingsonbekwaam raken. En ook dan moet er iemand voor jou beslissen.Ik zeg ook niet dat het zomaar moet kunnen. Ik vind alleen dat de regels iets versoepelder mogen wat mij betreft. Iemand die echt niet meer wil leven en lijdt vind ik dat daar ook echt iets mee gedaan moet worden. Maar hoe weet ik eigenlijk ook niet.
quote:zjeentje schreef op 16 augustus 2016 @ 13:27:

[...]

Was dat met oa die mevrouw met afasie?

"Huppetee en weg!" ?

Dat vond ik dan wel een grrot grensgeval, of eigenlijk niet.

Ik zou haar geen euthanasie willen geven, ze had dagen dat ze genoot! En dat ze zelf auto reed naar leuke dingen.

En dementie, inderdaad een vreselijk naar grensgeval.

Ik had meer de indruk dat haar man er flauw van was als dat de vrouw er zelf uit wilde stappen.

Enge club die kliniek.....
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

[...]

De werkelijkheid is dat vrijwel iedereen vrijwel niemand "de moeite" waard vindt. Vrijwel iedereen doet geen enkele moeite voor vrijwel iedereen.

Ik heb daar geen enkel bezwaar tegen overigens, ik bewaak ook, net als vrijwel iedereen, mijn grenzen. Helemaal prima wmb.

Maar dat gratuite "jij bent echt de moeite waard", "jij verdient beter" en meer van dat soort clichés kan ik echt niet anders zien dan als medelijden-masturbatie. Als je iemand de moeite waard vindt, dan doe je die moeite.

En nogmaals, Nederland zit vol met, letterlijk, opslagplaatsen met al die "waardevolle" mensen waar NOOIT iemand op bezoek komt, of op andere wijze moeite voor doet behalve tegen betaling. Ik ken dat stoort mensen-stallen en ik walg er van. En, geen illusies, van mezelf als ik moet toegeven: ook ik vind die mensen kennelijk helemaal niet de moeite waard
quote:Bugs_Bunny schreef op 16 augustus 2016 @ 17:55:

[...]

De werkelijkheid is dat vrijwel iedereen vrijwel niemand "de moeite" waard vindt. Vrijwel iedereen doet geen enkele moeite voor vrijwel iedereen.

Ik heb daar geen enkel bezwaar tegen overigens, ik bewaak ook, net als vrijwel iedereen, mijn grenzen. Helemaal prima wmb.

Maar dat gratuite "jij bent echt de moeite waard", "jij verdient beter" en meer van dat soort clichés kan ik echt niet anders zien dan als medelijden-masturbatie. Als je iemand de moeite waard vindt, dan doe je die moeite.

En nogmaals, Nederland zit vol met, letterlijk, opslagplaatsen met al die "waardevolle" mensen waar NOOIT iemand op bezoek komt, of op andere wijze moeite voor doet behalve tegen betaling. Ik ken dat stoort mensen-stallen en ik walg er van. En, geen illusies, van mezelf als ik moet toegeven: ook ik vind die mensen kennelijk helemaal niet de moeite waardSociaal wenselijke praatjes idd wat ik al eerder zei in dezelfde categorie als 'hoe gaat het met je?' Ja goed hoor..
quote:Eindeloos schreef op 16 augustus 2016 @ 17:51:

[...]

En dementie, inderdaad een vreselijk naar grensgeval.

Ik had meer de indruk dat haar man er flauw van was als dat de vrouw er zelf uit wilde stappen.

Enge club die kliniek.....Ik kreeg er bij die betreffende vrouw ook idd een rare nasmaak van..
En dan pleuren we iemand die altijd wel een woordje waagde aan iemand die het zwaar had, van het forum af....
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:simbalabimba schreef op 16 augustus 2016 @ 18:02:

En dan pleuren we iemand die altijd wel een woordje waagde aan iemand die het zwaar had, van het forum af....Sapsorrow bedoel je?
quote:YellowDiamond schreef op 16 augustus 2016 @ 18:04:

[...]

Sapsorrow bedoel je?Je gaat door voor de koelkast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven