Napraattopic 76

28-01-2017 12:10 3339 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 februari 2017 @ 13:49:

Er gaan nu ongetwtijfeld, als zo'n topic over gedachtes mag, mensen meeschrijven die al veel verder zijn dan " ik denk er weleens aan " . Wie is er verantwoordelijk, is er iemand verantwoordelijk als er na verloop van tijd blijkt dat zo iemand er uit gestapt is? Wie trekt zich dat aan? Wie krijgt de schuld ? Wat doet dat met de mensen die die gedachtes hebben?Maar is het erg als we dat erg vinden? Zo iemand zou er zonder viva ook uitgestapt zijn. Waarom zou de verantwoordelijkheid hier dan liggen? Het zou idd goed mogelijk zijn dat er ook mensen gaan meeschrijven die daadwerkelijk zelfmoord willen plegen. Maar moeten we die dan maar gewoon negeren? Doen alsof het niet bestaat?
Life is short. Eat dessert first.

Er gaan nu ongetwtijfeld, als zo'n topic over gedachtes mag, mensen meeschrijven die al veel verder zijn dan " ik denk er weleens aan " . Wie is er verantwoordelijk, is er iemand verantwoordelijk als er na verloop van tijd blijkt dat zo iemand er uit gestapt is? Wie trekt zich dat aan? Wie krijgt de schuld ? Wat doet dat met de mensen die die gedachtes hebben?

Ik voel me niet verantwoordelijk voor wat een ander doet.

En niemand is verantwoordelijk voor de keuzes van een ander.

Er bestaan genoeg fora over hoe het beste zelfmoord te plegen en waar overlegd wordt welke trein je het beste op kan zoeken, dus als iemand wil, komt hij/zij daar echt wel terecht.

Er gaan nu ongetwtijfeld, als zo'n topic over gedachtes mag, mensen meeschrijven die al veel verder zijn dan " ik denk er weleens aan " . Wie is er verantwoordelijk, is er iemand verantwoordelijk als er na verloop van tijd blijkt dat zo iemand er uit gestapt is? Wie trekt zich dat aan? Wie krijgt de schuld ? Wat doet dat met de mensen die die gedachtes hebben?

Wie er verantwoordelijk is?

Degene die zelfmoord pleegt maar goed dat is mijn mening.
quote:simbalabimba schreef op 07 februari 2017 @ 13:45:

@conny, wat erg.

Over wat als? Als er ruimte was geweest om erover te praten. Je weet het idd niet, nooit. Misschien is er bewust geen ruimte genomen, (ongeacht of het nu een taboe is of niet) omdat erover praten als gevolg heeft, dat het dan uit het hoofd gepraat gaat worden, iemand wordt 'bewerkt' om het niet te doen, om hulp te zoeken enz. En dat heeft degene misschien willen voorkomen en er daarom niet over gepraat.Dat wat als, het niet weten, is een hel van een verwerkingsproces.
Ik snap dat het moeilijk is hoor, echt, maar ik vind dat erover gepraat moet kunnen worden.
quote:doornroosje9 schreef op 07 februari 2017 @ 13:58:

Ik snap dat het moeilijk is hoor, echt, maar ik vind dat erover gepraat moet kunnen worden.In hoeverre gaan dat dan oprechte gesprekken worden als men elkaar, bij wijze van spreken, de tent uitvecht over wie wel en niet mee mag posten? Als de term 'gekkies' gebezigd wordt, terwijl we zo graag een luisterend oor willen bieden aan mensen met psychische problemen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:doornroosje9 schreef op 07 februari 2017 @ 13:56:

[...]

Maar is het erg als we dat erg vinden? Zo iemand zou er zonder viva ook uitgestapt zijn. Waarom zou de verantwoordelijkheid hier dan liggen? Het zou idd goed mogelijk zijn dat er ook mensen gaan meeschrijven die daadwerkelijk zelfmoord willen plegen. Maar moeten we die dan maar gewoon negeren? Doen alsof het niet bestaat?Er is nog zo'n groot vlak tussen doen alsof het er niet is en een levendig topic er over, toch?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Phaedra__ schreef op 07 februari 2017 @ 13:57:

[...]

Er bestaan genoeg fora over hoe het beste zelfmoord te plegen en waar overlegd wordt welke trein je het beste op kan zoeken, dus als iemand wil, komt hij/zij daar echt wel terecht.

En dat viva geen podium biedt aan mensen die treintje willen vergelijken vind ik een goede zaak, net als het belachelijk zou zijn wanneer topics als 'welke kleerhanger kan ik het beste gebruiken voor een thuisabortus' toegestaan zouden worden.

Maar niet mogen zeggen: weet je, de laatste tijd zou ik liever dood zijn dan zo verder gaan, vind ik echt heel erg verdrietig. Het zou toch wat zijn als je ook je twijfels over abortus of het wel of niet behandelen bij een ernstige ziekte niet meer zou mogen bespreken.
quote:doornroosje9 schreef op 07 februari 2017 @ 13:58:

Ik snap dat het moeilijk is hoor, echt, maar ik vind dat erover gepraat moet kunnen worden.Erover of door ?
Con, als je je post misschien nog wilt wissen, zou ik daar niet te lang mee wachten. We zitten over de 3000 posts en als er een slotje komt kan je niets meer wijzigen aan je post.

Verder natuurlijk: sterkte.

En tot slot, fwiw: eens met Ama, Phae, Doornroosje en co.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Amaqanda schreef op 07 februari 2017 @ 14:04:

[...]

En dat viva geen podium biedt aan mensen die treintje willen vergelijken vind ik een goede zaak, net als het belachelijk zou zijn wanneer topics als 'welke kleerhanger kan ik het beste gebruiken voor een thuisabortus' toegestaan zouden worden.

Maar niet mogen zeggen: weet je, de laatste tijd zou ik liever dood zijn dan zo verder gaan, vind ik echt heel erg verdrietig. Het zou toch wat zijn als je ook je twijfels over abortus of het wel of niet behandelen bij een ernstige ziekte niet meer zou mogen bespreken.Helemaal eens hoor.
quote:simbalabimba schreef op 07 februari 2017 @ 14:03:

[...]

In hoeverre gaan dat dan oprechte gesprekken worden als men elkaar, bij wijze van spreken, de tent uitvecht over wie wel en niet mee mag posten? Als de term 'gekkies' gebezigd wordt, terwijl we zo graag een luisterend oor willen bieden aan mensen met psychische problemen?Dan kan er gestaft en gemodereerd worden. In dat topic van gisteren is er iig geen sprake van gekkies, dus ik denk echt dat dat wel gaat meevallen. In het depressietopic is het ook goed gegaan, na een discussie in het begin of dit wel wenselijk was. De mensen die de mening hadden dat er niet over gesproken hoefde te worden, zijn toen ook weggebleven.
quote:Phaedra__ schreef op 07 februari 2017 @ 13:57:

[...]

Er bestaan genoeg fora over hoe het beste zelfmoord te plegen en waar overlegd wordt welke trein je het beste op kan zoeken, dus als iemand wil, komt hij/zij daar echt wel terecht.Ik denk dat er mensen zijn die zich dan heel schuldig voelen dat ze bepaalde signalen toch gemist hebben, dat ze toch beter niet dit of dat hadden kunnen posten etc. Als je dan al in een zwart gat zit......
Dank je Dana, voor het aangeven
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 februari 2017 @ 14:04:

[...]

Er is nog zo'n groot vlak tussen doen alsof het er niet is en een levendig topic er over, toch?Wat zou jou dan gelukkig maken? Wel de gevoelens beschrijven maar niet hardop zeggen?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 februari 2017 @ 14:04:

[...]

Er is nog zo'n groot vlak tussen doen alsof het er niet is en een levendig topic er over, toch?Maar wat dan? Hulpverleners roepen al jaren dat het goed is om erover te praten en niet alleen in therapie. Waar moet je er dan over kunnen praten? Een forum is hier toch ideaal voor?
Eigenlijk een dubbel gevoel.

Het gaat over taboe, en ik wis toch mijn post omdat het toch ergens rot voelt als het hier staat.
quote:DorothyParker schreef op 07 februari 2017 @ 14:09:

[...]

Wat zou jou dan gelukkig maken? Wel de gevoelens beschrijven maar niet hardop zeggen?Wat mij gelukkig zou maken ? Hahahaha , iets met zon en palmbomen en spierballen en rieten rokjes.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 februari 2017 @ 14:05:

[...]

Erover of door ?Sorry, ik snap niet wat je vraagt?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 februari 2017 @ 14:07:

[...]

Ik denk dat er mensen zijn die zich dan heel schuldig voelen dat ze bepaalde signalen toch gemist hebben, dat ze toch beter niet dit of dat hadden kunnen posten etc. Als je dan al in een zwart gat zit......

Heel bot hoor, maar is dat het probleem van een ander als diegene alles op zichzelf betrekt?

Als je van jezelf weet dat je daar ontzettende moeite mee hebt is het mss verstandig om niet in dergelijke topics te schrijven.
quote:doornroosje9 schreef op 07 februari 2017 @ 14:09:

[...]

Maar wat dan? Hulpverleners roepen al jaren dat het goed is om erover te praten en niet alleen in therapie. Waar moet je er dan over kunnen praten? Een forum is hier toch ideaal voor?

Thuis

Bij je dokter

Op school bij je decaan

Bij de crisislijn

Bij integere mensen met verantwoordelijkheidsgevoel en empathie. ( en dat weet je hier maar nooit )
quote:Phaedra__ schreef op 07 februari 2017 @ 14:11:

[...]

Heel bot hoor, maar is dat het probleem van een ander als diegene alles op zichzelf betrekt?

Als je van jezelf weet dat je daar ontzettende moeite mee hebt is het mss verstandig om niet in dergelijke topics te schrijven.Doe ik ook effe bot : alle ik wil misschien wel een beetje zelfmoordplegen soms maar meestal toch ook weer niet, die gaan in zo'n topic mee schrijven. Overzien misschien niet wat er allemaal kan gebeuren.
quote:DorothyParker schreef op 07 februari 2017 @ 12:54:

[...]

Ik moet toch ook even reageren:

Waarom is zelfmoord een taboe? Ik denk dat ik de cijfers van mensen met die gedachten niet wil lezen. Niet iedereen met die gedachte gaat ook effectief zelfmoord plegen.

Als ik nu een topic open over het verdriet dat ik hem omdat mijn beste vriendin zelfmoord gepleegd heeft (ik haat dat woord trouwens, "gepleegd", alsof het een misdaad is), is dat dan ook taboe? Mag ik daar dan niet over praten? Of is het dan wel toegestaan?

Aankondigingen vind ik niet kunnen. Maar een eerlijk gesprek over die gedachten, waar zoveel mensen blijkbaar mee rondlopen, zouden wel een plaats moeten krijgen.

En blijkbaar vindt Viva dat ook, anders hadden ze het topic niet teruggeplaatst.Ik heb niet het gevoel dat zelfmoord of praten over zelfmoord een taboe is. Sterker nog, de afgelopen tijd word je met het onderwerp doodgegooid. Het is HIER OP HET FORUM taboe, dat is wat anders. En dat vind ik persoonlijk dus ook terecht. Er zijn veel betere plekken waar je dat op internet naar hartelust kunt bespreken, dat hoeft niet op een vrouwenkletsforum.
Am Yisrael Chai!
quote:doornroosje9 schreef op 07 februari 2017 @ 14:10:

[...]

Sorry, ik snap niet wat je vraagt?Erover spreken is nog anders dan praten met en door lotgenoten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 februari 2017 @ 14:07:

[...]

Ik denk dat er mensen zijn die zich dan heel schuldig voelen dat ze bepaalde signalen toch gemist hebben, dat ze toch beter niet dit of dat hadden kunnen posten etc. Als je dan al in een zwart gat zit......

Uit ervaring: dat voel je sowieso. De ziekte was duidelijk. Wat we ook deden, het hielp niet.

Schuldig voel je je altijd, de eerste maanden. Maar ik kan me niet inbeelden dat een forummer zich schuldiger voelt dan een familielid.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven