Napraattopic Deel 103

28-08-2018 20:45 3013 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
shifty schreef:
01-09-2018 11:30
Of is dat zonder 'h' ?
:rofl:
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Een paar jaar geleden had ik een 'vriendin' (gelukkig besloot ze dat ze zich te goed voor mij voelde en verbrak met een hoop bombarie alle contact), die bij vrijwel iedereen die ze kende wel een psychiatrische diagnose had. Ze dook gewoon zelf de DSM in en vond voor iedereen wel iets. 100% de waarheid hoor, want psychiaters gebruiken datzelfde boek en komen dus tot dezelfde conclusies. Etiketjes plakken als dit moet stoppen, mensen moeten wijzer zijn.

Maar aan een deskundige die een echte diagnose stelt, moet niet getwijfeld worden. Die heeft niet voor niets jarenlang in de boeken gezeten en daarna nog eens een aantal jaar onder begeleiding van een ervaren collega gewerkt. Ik lees hier dat er mensen zijn die deze diagnoses menen te kunnen ontkennen. Zonder de uitgebreide studie en zonder de persoon in kwestie te kennen. Dan heb je toch wel heel bijzondere gaven.

Ik heb heel bewust de termen etiketjes en diagnoses gebruikt. Daar zit nogal verschil in...
irma3110 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 11:34
5.04% gewijzigd
Coconuts12 schreef:
01-09-2018 11:26
Doe ff normaal, zeg.
waarom heb je dat van ***verwijderd? Die zit ook niet erkend volgens het DSM model.. :whistle:
was je bang dat je mijn punt zou bewijzen dat het veel lariekoek is ?
anoniem_372239 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 11:46
Reden: verwijder ivm cray
1.32% gewijzigd
Loullah schreef:
01-09-2018 11:05

Blijkbaar mag er op dit forum niet gesproken worden over al die etiketjes want als een arts gezegd heeft dat het zo is dan is het zo en basta.

Je mag best zeggen dat jij de diagnose van onbekende mensen beter kunt inschatten dan hun eigen arts die daar jaren voor gestudeerd heeft hoor maar dan is het gevolg alleen dat geen mens je meer vol aan ziet op dit forum.
Wat jij wilt.
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 11:33
0.33% gewijzigd
Coconuts12 schreef:
01-09-2018 11:15
Dit. Maar narigheden herbeleven weet ik hoe dat voelt, helaas. Ik heb een ander label en nu ook nog een extra diagnose erbij. Heel gezellig allemaal en ik zal me vast aanstellen....
Na de vroeggeboorte van onze zoon werd ik door triggers ook tijdelijk teruggeworpen in de tijd zogezegd. Het voelde alsof mijn tolerantie grens aan wat ik in al die jaren had meegemaakt en zelf had kunnen verwerken, zijn grens had bereikt. Doodeng was dat. Je herkent jezelf gewoon niet. Gelukkig was het tijdelijk en ik weet eerlijk gezegd niet hoe of waarom.
Ik voel intens met jou en iedereen mee bij wie het wel blijvend is gebleven. :hug:
Dit gun je je ergste vijand niet.
Loullah schreef:
01-09-2018 11:23
Helemaal niet. dit bedoel ik dus met subjectief. tot een bepaalde tijd had jij dus een bepaald etiketje en nu vinden weer anderen dat het toch anders zit.
dat hele DSM is bijna compleet getransformeerd sinds zijn introductie in de jaren 50. het zou mij niet verbazen als dat hele autisme gebeuren poef 'verdwijnt' over een jaar of 10.
Ja, we zijn het eens. Alleen bekijk ik het vanaf de andere kant.
In onze maatschappij heb ik last van mijn eigenschappen en kan ik niet meedoen. Dat pakketje eigenschappen heet autisme.
In een anders ingerichte maatschappij zou ik dezelfde eigenschappen hebben, maar mss wel mee kunnen doen en dus nooit een diagnose hebben gehaald.
Had ik dan geen autisme gehad?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Alixane schreef:
01-09-2018 11:29
Wat ben je toch een fijn mens :sick:
Omdat nu opeens alle gediagnotiseerden even langs komen om te vertellen dat ze wel degelijk ziek zijn en hoe vreselijk het wel niet is.
Ik heb werkelijk geen idee hoe het met hen persoonlijk is gegaan en het boeit me eerlijk gezegd niet. Mijn punt ging helemaal niet over hun en hun eigen labels dus betrek het je aub niet persoonlijk. het gaat mij om de algemene discussie wat blijkbaar niet mag ivm lange tenen.
Loullah schreef:
01-09-2018 11:31
waarom heb je dat van *** verwijderd? Die zit ook niet erkend volgens het DSM model.. :whistle:

Ik denk dat je ruimschoots bewezen hebt dat er heel veel lariekoek is.
anoniem_216133 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 13:07
0.96% gewijzigd
Ik heb het woordje oen al jaren niet meer gehoord, wat een retro woord is dat.
TanteBedelia schreef:
01-09-2018 11:35
Nee joh, ik gebruik het nog.
Loullah schreef:
waarom heb je dat van *** verwijderd? Die zit ook niet erkend volgens het DSM model.. :whistle:
Waarom vind jij het nodig om iets dat de schrijver blijkbaar achteraf te persoonlijk vond, hier nogmaals te vermelden? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat valt onder mijn ideeën van 'respectloos'.
Loullah schreef:
Lariekoek nog wel. Tjonge, jij hebt er kijk op hoor.
solomio wijzigde dit bericht op 01-09-2018 11:54
1.02% gewijzigd

David Dunning
Loullah schreef:
Omdat nu opeens alle gediagnotiseerden even langs komen om te vertellen dat ze wel degelijk ziek zijn en hoe vreselijk het wel niet is.
Ik heb werkelijk geen idee hoe het met hen persoonlijk is gegaan en het boeit me eerlijk gezegd niet. Mijn punt ging helemaal niet over hun en hun eigen labels dus betrek het je aub niet persoonlijk. het gaat mij om de algemene discussie wat blijkbaar niet mag ivm lange tenen.

Als mensen vinden dat je uit nek kletst dan bedoelen ze niet dat je het niet mag zeggen. Dan vinden ze gewoon dat je uit je nek kletst.
Loullah schreef:
Als dat verdorie verwijderd is, ga dan niet quoten! Naar naar mens ben je!
Life is short. Eat dessert first.
Irma3110 schreef:
Een paar jaar geleden had ik een 'vriendin' (gelukkig besloot ze dat ze zich te goed voor mij voelde en verbrak met een hoop bombarie alle contact), die bij vrijwel iedereen die ze kende wel een psychiatrische diagnose had. Ze dook gewoon zelf de DSM in en vond voor iedereen wel iets. 100% de waarheid hoor, want psychiaters gebruiken datzelfde boek en komen dus tot dezelfde conclusies. Etiketjes plakken als dit moet stoppen, mensen moeten wijzer zijn.

Maar aan een deskundige die een echte diagnose stelt, moet niet getwijfeld worden. Die heeft niet voor niets jarenlang in de boeken gezeten en daarna nog eens een aantal jaar onder begeleiding van een ervaren collega gewerkt. Ik lees hier dat er mensen zijn die deze diagnoses menen te kunnen ontkennen. Zonder de uitgebreide studie en zonder de persoon in kwestie te kennen. Dan heb je toch wel heel bijzondere gaven.

Ik heb heel bewust de termen etiketjes en diagnoses gebruikt. Daar zit nogal verschil in...
als al die geweldige deskundigen het een keer met elkaar eens zouden zijn en niet zoveel zouden draaikonten dan hadden we deze discussie niet gehad. dat verhaal over je vriendin is irrelevant. hou die lekker voor jezelf.
Loullah schreef:
01-09-2018 11:25
het gaat helemaal niet over jou en wat voor label je wel of niet zou hebben. doe niet zo interessant. het kan me werkelijk aan me achterste roesten.
Je haalt nu uit naar iemand, omdat niemand het eens is met jouw visie. Totaal onnodig en in een discussie niet meer serieus te nemen.
nina1966 schreef:
01-09-2018 01:03
En jij gelooft dus alles wat men hier neerplempt? Al die mannen met narcisme zijn dus ook echt narcisten? Al die hoogbegaafde kinderen zijn dat ook? Er word zo veel in twijfel getrokken en er worden heel vaak eigen diagnoses neergezet. En nee ptss is geen simpele diagnose en die krijg je echt niet bij een vervelende scheiding.

Zou je misschien eens uit de doeken willen doen wat jouw werkelijke motivatie is om maar door te blijven gaan over PTSS en de vage verwijten over, en erger nog, aan mensen die hierover schrijven ?
Ik vind het zo langzamerhand vooral curieus dat je daar over blijft doordrammen.
Als je vindt dat jouw problemen niet erkend worden terwijl die veel erger zijn dan mensen met PTSS die daar over schrijven op dit forum zou ik zelf maar eens hulp gaan zoeken, Nina.
Je kunt niet oordelen over de ellende en de diagnoses van andere forummers omdat je daar niets over weet. Geloof me, er is niets interessants aan PTSS, maar ik ga ook niet stil in een hoekje zitten omdat ik me erover schaam.
Het erge aan wat jij doet is dat er waarschijnlijk mensen zijn die dat wél doen, zich schamen en ellendig voelen omdat ze niet in staat zijn om te gaan met de bergen rottigheid die het leven naar hen toe heeft gegooid. Dat heb ik zelf ook lang genoeg gedaan.

Er zal vast wel ergens iemand zijn geweest die strooide met het begrip PTSS om zichzelf neer te zetten als lijdend mens.
Jouw gehint en gehunt om die ene eruit te halen krijgt zeer akelige trekken. Houd er alsjeblieft mee op, want je raakt níet die eventuele ene ermee, en wél degenen die zichzelf verwijten niet wat flinker te zijn.

Als je iets wilt weten over PTSS verdiep je dan eens in de serieuze informatie en vakliteratuur die erover te vinden is.
Ja, het is natuurlijk alleen maar een voorlopige definitie om een aandoening te omschrijven. Over 30 jaar zal er ongetwijfeld een effectievere omschrijving en therapie voor zijn.
Ik kan me voorstellen dat je het maar een vaag begrip vindt als je er weinig over weet, maar dat is het niet.
Het is alleen niet een concreet voorwerp zoals een tafel, helaas. Die kun je afstoffen, een sopje geven, in de boenwas zetten of naar het grof vuil brengen als hij in de weg staat of kapot is.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 01-09-2018 11:48
4.10% gewijzigd
nounou
Loullah schreef:
01-09-2018 11:39
als al die geweldige deskundigen het een keer met elkaar eens zouden zijn en niet zoveel zouden draaikonten dan hadden we deze discussie niet gehad. dat verhaal over je vriendin is irrelevant. hou die lekker voor jezelf.

Al jouw meningen zijn irrelevant, hou die lekker voor jezelf.
shifty schreef:
01-09-2018 11:38
Als mensen vinden dat je uit nek kletst dan bedoelen ze niet dat je het niet mag zeggen. Dan vinden ze gewoon dat je uit je nek kletst.
Dit.

Valt me heel vaak op dat sommige mensen het verschil niet weten.

David Dunning
Nemaìn’ schreef:
01-09-2018 11:37
Nee joh, ik gebruik het nog.
Oenemeloen. Bijna dagelijks.
Net dacht ik het nog.
anoniem_374390 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 11:42
7.59% gewijzigd
Loullah schreef:
Want in de fysieke gezondheidszorg zijn diagnoses altijd juist?

David Dunning
Pipistrello schreef:
01-09-2018 11:32
Je mag best zeggen dat jij de diagnose van onbekende mensen beter kunt inschatten dan hun eigen arts die daar jaren voor gestudeerd heeft hoor maar dan is het gevolg alleen dat geen mens je meer vol aan ziet op dit forum.
Wat jij wilt.
ik heb nergens gesproken over de diagnose van niemand in het bijzonder, laat staan over mensen op viva die menen dat ze 100 labeltjes hebben. zou kunnen, I DON'T CARE. dit bedoel ik met het je persoonlijk aantrekken.
als jij onzeker bent over je eigen diagnose moet je dat niet op mij afschuiven. ik kaart iets aan wat al veel langer ter sprake is binnen de psychiatrie.
Ana_Isabel** schreef:
01-09-2018 11:41
Oenemeloen. Bijna dagelijks.
:jump:
TanteBedelia schreef:

Mijn tante noemt alle mensen met een laag iq oentjes.
Loullah schreef:
Vervelend hè, al die persoonlijke verhalen die jouw stelling onderuit schoffelen. Je discussieert niet, Je provoceert en kwetst bewust. En lult uit je nek.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven