Napraattopic deel 106

19-11-2018 19:14 3270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Nemaìn’ schreef:
19-11-2018 23:22
Ik ga toch echt eerst letten op spel- en stijlfouten.

Uiteraard. Dat zeg ik. We zien het als een weerspiegeling en daarom letten we er op. Want we gaan er van uit dat iedereen dat snapt. En dat een belangrijke brief in slecht Nederlands een incompetentie weerspiegeld van deze norm. En dus meerdere vergelijkbare normen.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk volslagen irrelevant in de uitoefening van de meeste beroepen. Het zal jou aan je reet roesten of je chirurg dyslectisch is of niet bijvoorbeeld.
*Labalade* schreef:
19-11-2018 23:25
Het gaat niet eens over correct Nederlands kunnen schrijven. Maar dat je een datum boven je brief zet. Bijvoorbeeld.

Dat is al helemaal irrelevant. Alsof jij als lezer niet weet wat voor dag het is en alsof jij er iets mee op schiet als je weet op welke datum de brief geschreven is. Het is een stijlvorm waar je een bepaalde waarde aan koppelt die inhoudelijk helemaal niet relevant is. Je toetst daarmee (vooral voor jezelf) of dat de verzender dezelfde stijlvormen belangrijk vindt en dus gelijkwaardige aandacht geeft. Maar wie zegt dat het niet juist heel verfrissend is om iemand aan te nemen met een hele andere kijk daarop?
shifty schreef:
19-11-2018 23:26
Uiteraard. Dat zeg ik. We zien het als een weerspiegeling en daarom letten we er op. Want we gaan er van uit dat iedereen dat snapt. En dat een belangrijke brief in slecht Nederlands een incompetentie weerspiegeld van deze norm. En dus meerdere vergelijkbare normen.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk volslagen irrelevant in de uitoefening van de meeste beroepen. Het zal jou aan je reet roesten of je chirurg dyslectisch is of niet bijvoorbeeld.
Als hij daardoor het verkeerd medicijn voorschrijft is dat zeker wel relevant.
Net als dat ik het relevant vind dat mijn collega’s kunneN SPELLEN.
Nemaìn’ schreef:
19-11-2018 23:34
Als hij daardoor het verkeerd medicijn voorschrijft is dat zeker wel relevant.
Net als dat ik het relevant vind dat mijn collega’s kunneN SPELLEN.

Je kan vast wel een situatie vinden waarbij nou juist dat ene aspect een cruciale rol speelt. Maar uiteindelijk is bepalend of hij een goed chirurg is. En er zijn dus veel meer andere eigenschappen die veel bepalender zijn.
shifty schreef:
19-11-2018 23:38
Je kan vast wel een situatie vinden waarbij nou juist dat ene aspect een cruciale rol speelt. Maar uiteindelijk is bepalend of hij een goed chirurg is. En er zijn dus veel meer andere eigenschappen die veel bepalender zijn.
Ik vind dat wel uitmaken. Net als dat je niet met een shirt vol vlekken, grasknieën en etensresten in je baard op gesprek gaat en dus ook niet een onverzorgde brief stuurt.

Tenzij je op kennismakingsgesprek op de sociale werkplaats komt, dan is dat idd niet zo relevant.
TVP
Nemaìn’ schreef:
19-11-2018 23:42
Ik vind dat wel uitmaken. Net als dat je niet met een shirt vol vlekken, grasknieën en etensresten in je baard op gesprek gaat en dus ook niet een onverzorgde brief stuurt.

Tenzij je op kennismakingsgesprek op de sociale werkplaats komt, dan is dat idd niet zo relevant.

Ik vind het ook uitmaken. Maar ik zie het wel voor wat het is; een mogelijke weerspiegeling van iemands vaardigheden en persoonlijkheid. En dan nog met name een weerspiegeling van hoe goed iemand is in het voor je neus leggen wat je graag wil zien. De stevige handdruk is ook zo iets. Presentatie is ook niet onbelangrijk. Maar of het nou allesbepalend is, is een tweede. Je mag er ook best alert op zijn dat sommige functies daar niet om draaien. Bovendien is het zinvol om mensen aan te nemen die bepaalde eigenschappen invullen die je zelf juist niet hebt.

Slordige desinteresse en slechte communicatieve vaardigheden misschien niet. Maar een datum niet boven je brief zetten kan ook betekenen dat je goed kan filteren wat nou belangrijk is en wat niet. Ik neem aan dat je geen brief meer over de post stuurt en dat je mail ook de datum weergeeft.
anoniem_216133 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 00:00
0.12% gewijzigd
:jump:
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
shifty schreef:
19-11-2018 23:59
Ik vind het ook uitmaken. Maar ik zie het wel voor wat het is; een mogelijke weerspiegeling van iemands vaardigheden en persoonlijkheid. En dan nog met name een weerspiegeling van hoe goed iemand is in het voor je neus leggen wat je graag wil zien. De stevige handdruk is ook zo iets. Presentatie is ook niet onbelangrijk. Maar of het nou allesbepalend is, is een tweede. Je mag er ook best alert op zijn dat sommige functies daar niet om draaien. Bovendien is het zinvol om mensen aan te nemen die bepaalde eigenschappen invullen die je zelf juist niet hebt.

Slordige desinteresse en slechte communicatieve vaardigheden misschien niet. Maar een datum niet boven je brief zetten kan ook betekenen dat je goed kan filteren wat nou belangrijk is en wat niet. Ik neem aan dat je geen brief meer over de post stuurt en dat je mail ook de datum weergeeft.
Een ontbrekende datum zou ik mee kunnen leven. Spel- en stijlfouten, waardeloze opmaak en nit weten hoe het heurt vind ik echt een no. Zeker binnen mijn vakgebied.
Ik vind het echt beschamend als ik externe mails van collega’s zie die overlopen van fouten in de werkwoordspelling bijvoorbeeld.
Er is een topic op de lijf- en lijnpijler:

Vaginaversmalling.

Ik durf het niet aan te klikken.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
20-11-2018 06:16

Vaginaversmalling.

Die is vast uitgerekt en wil weer lekker strak zijn voor haar mannetje. Was getekend "Kiki"
yasmijn schreef:
20-11-2018 06:16

Vaginaversmalling.

Nou, dan klik je het niet aan.

Problem solved.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
20-11-2018 06:57
Nou, dan klik je het niet aan.

Problem solved.
:proud:
Geen bijzonderheden
Head* schreef:
20-11-2018 06:55
Die is vast uitgerekt en wil weer lekker strak zijn voor haar mannetje. Was getekend "Kiki"
O_O
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
shifty schreef:
19-11-2018 23:28
Dat is al helemaal irrelevant. Alsof jij als lezer niet weet wat voor dag het is en alsof jij er iets mee op schiet als je weet op welke datum de brief geschreven is. Het is een stijlvorm waar je een bepaalde waarde aan koppelt die inhoudelijk helemaal niet relevant is. Je toetst daarmee (vooral voor jezelf) of dat de verzender dezelfde stijlvormen belangrijk vindt en dus gelijkwaardige aandacht geeft. Maar wie zegt dat het niet juist heel verfrissend is om iemand aan te nemen met een hele andere kijk daarop?
Jij hebt nog nooit aan dossiervorming hoeven doen vermoedelijk :proud:

De datum is nu net één van de belangrijkste elementen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
shifty schreef:
19-11-2018 23:28
Dat vind de sollicitant blijkbaar ook. Op onze (juridische) afdeling is het echter van groot belang om correct documenten op te kunnen stellen. Geen datum op een brief kan betekenen dat er tonnen misgelopen worden. Geen regentonnen.

Dus als je je straks bij ons meldt Shifty, geef dan toch maar even beleefd een hand. En zeg heel vriendelijk dat je het heel fijn vindt, dat je op zo’n korte termijn bent uitgenodigd voor een gesprek. En laat je zeeschildpadden thuis :proud:
Hmmm, ik vind het wel raar. Ben zelf al tijden aan het solliciteren en vind maar geen baan. Misschien moet ik mijn brieven die zo goed aan alle regels voldoen maar eens gaan herschrijven. Adressen eruit, datum eruit, lekker informeel en met flink wat taalfouten. Wellicht dat ik dan een betere kans maak! :lightbulb:
Head* schreef:
20-11-2018 07:53
Hmmm, ik vind het wel raar. Ben zelf al tijden aan het solliciteren en vind maar geen baan. Misschien moet ik mijn brieven die zo goed aan alle regels voldoen maar eens gaan herschrijven. Adressen eruit, datum eruit, lekker informeel en met flink wat taalfouten. Wellicht dat ik dan een betere kans maak! :lightbulb:
Of in navolging van Emile Ratelband je geboortedatum een jaartje of 20 veranderen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
20-11-2018 08:07
Of in navolging van Emile Ratelband je geboortedatum een jaartje of 20 veranderen.

Ja, ik vermoed echt dat mijn leeftijd inmiddels een belangrijke hinderpaal is. Te oud, te duur, te weet ik wat.

Zou wel een leuk experiment zijn. Op een vacature 2 sollicitaties sturen. Een echte en eentje van een zgn veel jonger iemand, maar wel met zoveel mogelijk dezelfde ervaring, opleiding etc (minder jaar ervaring dat wel natuurlijk)
Als je boven de 40 bent heb je een uitdaging
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Nemaìn’ schreef:
20-11-2018 00:02
Een ontbrekende datum zou ik mee kunnen leven. Spel- en stijlfouten, waardeloze opmaak en nit weten hoe het heurt vind ik echt een no. Zeker binnen mijn vakgebied.
Ik vind het echt beschamend als ik externe mails van collega’s zie die overlopen van fouten in de werkwoordspelling bijvoorbeeld.
Dat zie ik bij mij op het werk vooral bij de wiskunde- en natuurkundedocenten, hoewel de geschiedenisdocenten er ook wat van kunnen. Het gebeurt niet alleen in mails, maar soms maken ze ook spelfouten op het bord. Lekker signaal naar de leerlingen toe.
Wat betreft sollicitatiebrieven, veel mensen maken expres fouten. Ze moeten verplicht solliciteren, maar willen eigenlijk niet aangenomen worden. Zulke brieven gaan bij mij meteen de prullenbak in. Kun je wel leuk proberen te 'filteren' door bijvoorbeeld een datum weg te laten, maar een brief moet gewoon op alle punten in orde zijn. Je laat zien dat je weet hoe het hoort en dat je er moeite voor hebt gedaan.
...
JollyRider schreef:
20-11-2018 08:24
Als je boven de 40 bent heb je een uitdaging

Yep, daar ben ik wel achter gekomen.
Ik vind een slechte sollicitatiebrief vooral een afspiegeling van een stukje inzet en ook zelfkennis. Dat je er niet zo goed in bent, is tot daar aan toe, maar dan lijkt het me dat je er even iemand naar laat kijken zodat het wel goed is.

Het feit dat je dat blijkbaar niet belangrijk genoeg vindt, zegt voor mij wel iets. Want hoe bereid ben je dan om tijdens je werk, je werkt te toetsen bij collega's op de vlakken waar je minder goed in bent? Hoe bereid ben je vaardigheden te ontwikkelen en je te verdiepen in, als je al niet eens de moeite neemt om je in te zetten voor een goede brief.
Amaqanda schreef:
20-11-2018 09:59
Ik vind een slechte sollicitatiebrief vooral een afspiegeling van een stukje inzet en ook zelfkennis. Dat je er niet zo goed in bent, is tot daar aan toe, maar dan lijkt het me dat je er even iemand naar laat kijken zodat het wel goed is.

Het feit dat je dat blijkbaar niet belangrijk genoeg vindt, zegt voor mij wel iets. Want hoe bereid ben je dan om tijdens je werk, je werkt te toetsen bij collega's op de vlakken waar je minder goed in bent? Hoe bereid ben je vaardigheden te ontwikkelen en je te verdiepen in, als je al niet eens de moeite neemt om je in te zetten voor een goede brief.

Helemaal mee eens. Dat is precies wat het is.
JollyRider schreef:
20-11-2018 07:41
Jij hebt nog nooit aan dossiervorming hoeven doen vermoedelijk :proud:

De datum is nu net één van de belangrijkste elementen.

Jazeker is dat belangrijk. Maar als je iets mailt hangt er een datum aan. Aan alles wat digitaal gaat hang een datum. Er is tegenwoordig niet zo veel meer waar niet automatisch een datum aan hangt. Boven een zeer belangrijke mail zet je zelf ook geen datum en geen adres. Eigenlijk is een datum alleen van van belang bij heel formeel papierwerk waar ook een natte handtekening op hoort. En die zijn van een uitstervende soort.

Bij dossiervorming leg je ook gebeurtenissen vast zonder dat je die communiceert; dan is het wel interessant om die te kunnen koppelen aan de juiste datum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven