Napraattopic deel 107

16-12-2018 19:01 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
yette schreef:
06-01-2019 12:32
Definitie van racisme:
Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens.
Ergo: Surinaamse kinderen dansen beter dan Nederlandse kinderen, Indische oma's koken lekker en Brabanders zijn gezellig.
Ik moet de eerste persoon zonder racistische vooroordelen nog tegenkomen.

Zie je wel, ik heb altijd al gedacht dat Brabanders een apart ras zijn!
Yasna schreef:
06-01-2019 12:36
Ligt er aan wat je zegt denk ik.

Was je van plan iets te zeggen dan wat het daglicht niet kan verdragen? :P
Als je er nog steeds geband kan worden, neem ik de proef liever niet op de som ;-D
yette schreef:
06-01-2019 12:32
Definitie van racisme:
Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens.
Ergo: Surinaamse kinderen dansen beter dan Nederlandse kinderen, Indische oma's koken lekker en Brabanders zijn gezellig.
Ik moet de eerste persoon zonder racistische vooroordelen nog tegenkomen.
Daarom heeft het weinig met racisme te maken als je bijvoorbeeld de grenzen wilt sluiten (agendapunt PVV) omdat je ze voor iedereen sluit.
Het wordt anders als je zegt de grenzen moeten dicht voor Duitsers of Chinezen en de rest mag komen.

Maar door allerlei uitspraken van rechtbanken is het begrip racisme wel opgerekt kijk bijvoorbeeld naar de processen van Wilders
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Head* schreef:
06-01-2019 12:38
Zie je wel, ik heb altijd al gedacht dat Brabanders een apart ras zijn!

:proud:
Such fun!1
hollebollegijs schreef:
06-01-2019 12:42
Daarom heeft het weinig met racisme te maken als je bijvoorbeeld de grenzen wilt sluiten (agendapunt PVV) omdat je ze voor iedereen sluit.
Het wordt anders als je zegt de grenzen moeten dicht voor Duitsers of Chinezen en de rest mag komen.

Maar door allerlei uitspraken van rechtbanken is het begrip racisme wel opgerekt kijk bijvoorbeeld naar de processen van Wilders
Racisme op zich is niet strafbaar. Wel het aanzetten tot haat etc. Tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Joost Niemöller is dan ook nimmer vervolgd voor zijn stukken waarin hij beweert dat sommige rassen minder intelligent en agessiever zijn vanwege erfelijke eigenschappen howel de stelling inherent racistisch is. Wilders wordt niet vervolgd wegens racisme maar wegens het aanzetten tot haat jegens de Marrokkaanse bevolkingsgroep.
De grenzen willen sluiten is niet racistisch inderdaad.

Verder kun je onderscheid maken tussen het beoordelen op een eigenschap die een keuze is (zoals religie, politieke overtuiging, kledingkeuze) en een eigenschap die aangeboren is (huidskleur, afkomst, sexuele geaardheid). Het laatste is strafbaarder dan het eerste. Had Wilders “Willen jullie minder Islam” geroepen in plaats van “Willen jullie minder Marrokkanen” dan was hij wellicht vrijgesproken.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
..
anoniem_65e770bd59231 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 12:58
99.41% gewijzigd
..
Ah, een nieuwert! Welkom Pari_Daryayi!
hollebollegijs schreef:
06-01-2019 12:42

Nah, ik vind het best racistisch als je de grenzen sluit omdat je iedereen van buiten de grenzen wantrouwt.
yette schreef:
06-01-2019 13:01
Nah, ik vind het best racistisch als je de grenzen sluit omdat je iedereen van buiten de grenzen wantrouwt.
Dit.
Sowieso dat je die grenzen zo serieus neemt vind ik al gek. Dat zijn namelijk ook maar lijntjes die ooit gezet zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
06-01-2019 13:05
Dit.
Sowieso dat je die grenzen zo serieus neemt vind ik al gek. Dat zijn namelijk ook maar lijntjes die ooit gezet zijn.
Het gaat niet over de grenslijn, maar over wat er over de groep mensen die binnen die lijntjes woont is afgesproken. We hebben hier in ons land een goed sociaal vangnet opgebouwt. Als je iedereen die van buiten die grens komt daar toegang toe geeft, brokkelt het zienderwijze af. De grens hoeft op zich niet dicht, wél de mogelijkheid om de Nederlandse nationaliteit te krijgen.
redbulletje schreef:
06-01-2019 13:12
Het gaat niet over de grenslijn, maar over wat er over de groep mensen die binnen die lijntjes woont is afgesproken. We hebben hier in ons land een goed sociaal vangnet opgebouwt. Als je iedereen die van buiten die grens komt daar toegang toe geeft, brokkelt het zienderwijze af. De grens hoeft op zich niet dicht, wél de mogelijkheid om de Nederlandse nationaliteit te krijgen.
En dat zal ik dus nooit begrijpen.
Wil ik ook niet begrijpen.
Natuurlijk willen mensen daar wonen waar het goed is, dat kun je die mensen niet kwalijk nemen.
Eigenlijk is wat jij schrijft gewoon kleutergedrag: isse-van-mij, maar dan in het groot.

David Dunning
Marana-- schreef:
05-01-2019 17:28
Sinds wanneer is het verboden dat een topic zich ontwikkelt in een richting die anders is dan de TO bedoelde? Waarom doet TO dan zelf geen pogingen om het weer op het door haar gewenste onderwerp te krijgen?

Het mod-team kan niet ingrijpen, want er worden geen regels overtreden. Je mag de vraag stellen, natuurlijk, maar ik voorspel je dat je teleurgesteld wordt.
Het is offtopic! En dat is niet aan TO om te doen (in te grijpen), dat is aan de moderators.
Ben benieuwd wat voor reactie ik krijg.
Solomio schreef:
06-01-2019 13:17
Natuurlijk willen mensen daar wonen waar het goed is, dat kun je die mensen niet kwalijk nemen.
Eigenlijk is wat jij schrijft gewoon kleutergedrag: isse-van-mij, maar dan in het groot.
Het is gewoon je eigen territorium afbakenen. Net zoals je dat met je woning doet. Ik zie niemand zelf zo'n vluchtelingenkamp in z'n villa uitnodigen bijv. Het is normaal dierlijk (en dus ook menselijk) gedrag om wat je hebt veilig te stellen voor jouzelf en je gezin.
Solomio schreef:
06-01-2019 13:05
Dit.
Grenzen zijn ontstaan door historische toevalligheden zoals hoe een bepaalde veldslag verliep of met wie de plaatselijke hertog of graaf trouwde. Aan beiden kanten van de grens wonen in de regel mensen met identieke eigenschappen en afstamming. Door staatsvorming en natievorming zijn mensen aan weerszijden van de grens vaak andere talen gaan spreken.
Puritanism:
(HL Mencken)
redbulletje schreef:
06-01-2019 13:20
Het is gewoon je eigen territorium afbakenen. Net zoals je dat met je woning doet. Ik zie niemand zelf zo'n vluchtelingenkamp in z'n villa uitnodigen bijv. Het is normaal dierlijk (en dus ook menselijk) gedrag om wat je hebt veilig te stellen voor jouzelf en je gezin.
Ah, dus omdat dieren het ook doen is het goed?
Waren mensen niet juist zo veel beter omdat ze hun dierlijke instincten niet zomaar botvieren?
Gedrag goedpraten omdat het 'de natuur' is is wel het laatste wat je als argument zou moeten aanvoeren.

David Dunning
Solomio schreef:
06-01-2019 13:29
Ah, dus omdat dieren het ook doen is het goed?
Waren mensen niet juist zo veel beter omdat ze hun dierlijke instincten niet zomaar botvieren?
Gedrag goedpraten omdat het 'de natuur' is is wel het laatste wat je als argument zou moeten aanvoeren.
Het is gewoon hoe de mens in elkaar zit. Net zoals die eeuwige voortplantingsdrang.
Je kunt nu eenmaal niet met 'n heel klein groepje de hele wereld onderhouden. Ieder groepje voor zich uiteindelijk.
Vind de systemen in bijv Australie een stuk beter. Daar mag je alleen gaan wonen als je iets kunt toevoegen qua beroep, geen ziektes hebt of andere gezondheidsrisico's, je de taal spreekt en schrijft. En dan sta je er 10 jaar alleen voor, want pas na 10 jaar meedraaien in de maatschappij krijg je recht op de sociale zekerheden. Voor die tijd moet je het zelf betalen en lukt dat niet dan is daar het gat van de deur.
Solomio schreef:
06-01-2019 13:17
In een libertarische wereld zouden er geen staatsgrenzen zijn. Of iemand ergens kan wonen hangt dan af of deze bereid en in staat is om iets te huren of te kopen. In dichtbevolkte gebieden zou wonen erg duur, vaak te duur zijn voor nieuwkomers. In dunbevolkte gebieden is het weer betaalbaarder.

Vrije immigratie is prima, mits de staat immigratie (en geboortes) niet subsidieert zodat er een marktverstoring optreedt. Daar waar er binnen een bepaald gebied een verzorgingsstaat bestaat is vrije immigratie niet mogelijk. Degenen die deelnemen aan de verzorgingsstaat mogen beslissen wie er mee mag doen. Anders wordt de verzorgingsstaat onbetaalbaar.
Vrije immigratie kan alleen daar waar er geen verzorgingsstaat bestaat, zoals bijvoorbeeld in het Europa van voor de Eerste Wereldoorlog. Toen had men geeneens een paspoort nodig om te reizen en kon men zich overal vestigen.
Puritanism:
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
06-01-2019 13:35
In een libertarische wereld zouden er geen staatsgrenzen zijn. Of iemand ergens kan wonen hangt dan af of deze bereid en in staat is om iets te huren of te kopen. In dichtbevolkte gebieden zou wonen erg duur, vaak te duur zijn voor nieuwkomers. In dunbevolkte gebieden is het weer betaalbaarder.

Vrije immigratie is prima, mits de staat immigratie (en geboortes) niet subsidieert zodat er een marktverstoring optreedt. Daar waar er binnen een bepaald gebied een verzorgingsstaat bestaat is vrije immigratie niet mogelijk. Degenen die deelnemen aan de verzorgingsstaat mogen beslissen wie er mee mag doen. Anders wordt de verzorgingsstaat onbetaalbaar.
Vrije immigratie kan alleen daar waar er geen verzorgingsstaat bestaat, zoals bijvoorbeeld in het Europa van voor de Eerste Wereldoorlog. Toen had men geeneens een paspoort nodig om te reizen en kon men zich overal vestigen.
Precies dit!
redbulletje schreef:
06-01-2019 13:33
Het is gewoon hoe de mens in elkaar zit. Net zoals die eeuwige voortplantingsdrang.
Je kunt nu eenmaal niet met 'n heel klein groepje de hele wereld onderhouden. Ieder groepje voor zich uiteindelijk.
Vind de systemen in bijv Australie een stuk beter. Daar mag je alleen gaan wonen als je iets kunt toevoegen qua beroep, geen ziektes hebt of andere gezondheidsrisico's, je de taal spreekt en schrijft. En dan sta je er 10 jaar alleen voor, want pas na 10 jaar meedraaien in de maatschappij krijg je recht op de sociale zekerheden. Voor die tijd moet je het zelf betalen en lukt dat niet dan is daar het gat van de deur.
Wat een onzin.

En ja, ik weet dat jij het Australische systeem een warm hart toedraagt, ik niet.

David Dunning
oudebaas schreef:
06-01-2019 13:35

Dat is gebaseerd op hoe het nu in de wereld is.
En ik ben net slim genoeg om te begrijpen dat in de huidige situatie van alles niet mogelijk is vanwege de grote verschillen tussen landen.
Maar wat mij betreft blijft het wel van belang om te blijven streven naar een gelijkwaardiger systeem, wereldwijd.
Je neerleggen bij de huidige situatie, vanuit je huidige luxe-positie, vind ik echt beschamend.

David Dunning
Ik ben zo vreselijk nieuwsgierig naar het afval-geheim van Lavacakelover.
Maar helaas wil ze dat alleen delen per pb en ik gok dat ze het mij niet gaat vertellen.
En jullie kunnen het allemaal niet voor mij vragen, want napraatdinnetjes.
Wat heb ik toch een zwaar leven (pun intended).

David Dunning
Solomio schreef:
06-01-2019 13:51
Ik ben zo vreselijk nieuwsgierig naar het afval-geheim van Lavacakelover.
Maar helaas wil ze dat alleen delen per pb en ik gok dat ze het mij niet gaat vertellen.
En jullie kunnen het allemaal niet voor mij vragen, want napraatdinnetjes.
Wat heb ik toch een zwaar leven (pun intended).
Herbalife of iets anders engs.
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
06-01-2019 13:52
Herbalife of iets anders engs.
Ja, uiteraard, maar wel beweren dat het allemaal zo simpel en succesvol is.
Grrrrrrr, ik haat het.

David Dunning
Nog even terugkomen op deepspace: heeft die nou echt een ban vanwege dat lijstje?

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven