Napraattopic deel 108

13-01-2019 22:55 3090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ana_Isabel** schreef:
25-02-2019 19:31
Je zegt het zelf al, jaren. In 2 maanden tijd kun je mijn inziens niet zo standvastig zijn mbt dit soort levensveranderende situaties.
Niet als het leven betreft. Ik vind het in ieder geval vreemd. Maargoed, je hebt overal mensen voor.
Ze moet wel standvastig zijn bij zoiets extreems als 'n kind. Als ik 't over 'n paar maanden weer op m'n heupen krijg kan ik switchen in prioriteit, maar eenmaal te lang zwanger zal ze de hele rit uit moeten zitten.
redbulletje schreef:
25-02-2019 19:32
Ze moet wel standvastig zijn bij zoiets extreems als 'n kind. Als ik 't over 'n paar maanden weer op m'n heupen krijg kan ik switchen in prioriteit, maar eenmaal te lang zwanger zal ze de hele rit uit moeten zitten.
:HA: zoiets extreems als een kind.
Moest even lachen.. :P

En ja, ze moet nu kiezen en er voor de volle 100 achter staan.
Fragolisa schreef:
25-02-2019 18:41
Ik mag toch best een tegengeluid geven tegen mensen die pleiten voor verplicht steriliseren, lijkt me.
En weet je, ik was ook heel goedgelovig en naïef totdat ik zag dat niet alleen bij het viva forum incapabele mensen werken, maar ook bij de jeugdgezondheidszorg. En daar zijn de consequenties nog wel wat groter. En het trekt weldegelijk een bepaald soort mensen aan, want de gevoelsmensen kunnen er niet tegen om langdurig geconfronteerd te worden met zo veel leed (want bij de meeste gezinnen waar jgz betrokken is is het echt niet leuk, dat snap ik ook wel).
Wie pleit daarvoor dan?
:hug: voor degenen die geraakt zijn. Dat vind ik k*t om te lezen, bij alle berichten van vandaag.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik werd even ergens anders door geraakt.

Ik vertel dat ik bij de jeugd-ggz gecomplimenteerd werd omdat ik het zo goed deed met mijn wonderlijke kind(eren).
Waarop er doodleuk iemand meldt dat ze dat natuurlijk altijd in het begin zeggen, waarna ze gaan bijsturen.

Echt, ik zou allang moeten weten dat mensen zo denken, maar het raakt me toch.

kinderen/baby-achterlaten/list_messages/437988/22

18.57 uur.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ach Solo laat gaan zegt meer over haar dan over jou hoor !
Solomio schreef:
25-02-2019 20:26
Ik werd even ergens anders door geraakt.

Ik vertel dat ik bij de jeugd-ggz gecomplimenteerd werd omdat ik het zo goed deed met mijn wonderlijke kind(eren).
Waarop er doodleuk iemand meldt dat ze dat natuurlijk altijd in het begin zeggen, waarna ze gaan bijsturen.

Echt, ik zou allang moeten weten dat mensen zo denken, maar het raakt me toch.

kinderen/baby-achterlaten/list_messages/437988/22

18.57 uur.
Tsja, als ik gevoel had gehad had ik met je kunnen meeleven.
Nu is mijn advies: spuug op d’r of d’r op. Wat je wil.
Ik denk dat je het echt moet lezen met in je achterhoofd wie het schrijft. En dat het daarom volstrekt niet relevant is.
Volgens een van de forummers daar ben ik een slechte moeder, terwijl ik een ernstig psychisch probleem had als gevolg van de bevalling. Ik word daar nog steeds boos van, maar niet meer verdrietig. Vandaag in elk geval niet.
Yildizlar schreef:
25-02-2019 20:31
Ach Solo laat gaan zegt meer over haar dan over jou hoor !
Ja, ik weet het.
Maar dat gevoel hè....

Leek ik maar wat meer op Moire. :roll:

David Dunning
Solomio schreef:
25-02-2019 20:33
Ja, ik weet het.
Maar dat gevoel hè....

Leek ik maar wat meer op Moire. :roll:
Ik kan het je leren hoor. Maar ik zou op d’r spugen.
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 21:23
7.11% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
25-02-2019 20:32
Ik denk dat je het echt moet lezen met in je achterhoofd wie het schrijft. En dat het daarom volstrekt niet relevant is.
Volgens een van de forummers daar ben ik een slechte moeder, terwijl ik een ernstig psychisch probleem had als gevolg van de bevalling. Ik word daar nog steeds boos van, maar niet meer verdrietig. Vandaag in elk geval niet.
Het scheelt zeker dat ik weet wie het schrijft, maar op het moment dat ik het las had ik daar nog niet op gelet.

Slechte moeders, volgens mij zijn dat er maar heel weinig hoor.

David Dunning
:hug:
Voor jou Solo
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Solomio schreef:
25-02-2019 20:35
Het scheelt zeker dat ik weet wie het schrijft, maar op het moment dat ik het las had ik daar nog niet op gelet.

Slechte moeders, volgens mij zijn dat er maar heel weinig hoor.
Ze zijn er wel, maar moeders met een PPD of kraampsychose zijn geen slechte moeders, maar zieke moeders. Maar als bij jou alles goed gaat, is het blijkbaar heel fijn om dat als eigen verdienste te zien en niet als geluk en omgekeerd aan te nemen dat de andere mensen dus niet zo goed zijn als jij.
Betty_Slocombe schreef:
25-02-2019 20:48
Ze zijn er wel, maar moeders met een PPD of kraampsychose zijn geen slechte moeders, maar zieke moeders. Maar als bij jou alles goed gaat, is het blijkbaar heel fijn om dat als eigen verdienste te zien en niet als geluk en omgekeerd aan te nemen dat de andere mensen dus niet zo goed zijn als jij.
Het is dat ik weet wat voor een hel een PPP is anders zou je iemand bijna een half uurtje ervaring gunnen.
Betty_Slocombe schreef:
25-02-2019 20:48
Ik vrees dat je mij bedoelt hiermee.. Als je een PPD of kraampsychose hebt gehad dan is dat een heeeel ander verhaal dan als je een eigen pleziertje vóór het belang van je kind zet. Zie nu pas dat mijn woorden idd zo opgevat kunnen worden, maar ik kwam echt uit een hele andere hoek. Excuus (oprecht!) dat ik het niet duidelijker heb verwoord, want wat jij hier beschrijft is dus absoluut niet wat ik vind of bedoelde in mijn post over moederinstinct en keuzes die sommige moeders maken. Ik heb dit later nog geprobeerd te verhelderen, maar denk dat jij toen al afgehaakt was.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Malagueña schreef:
25-02-2019 21:21
Ik vrees dat je mij bedoelt hiermee.. Als je een PPD of kraampsychose hebt gehad dan is dat een heeeel ander verhaal dan als je een eigen pleziertje vóór het belang van je kind zet. Zie nu pas dat mijn woorden idd zo opgevat kunnen worden, maar ik kwam echt uit een hele andere hoek. Excuus (oprecht!) dat ik het niet duidelijker heb verwoord, want wat jij hier beschrijft is dus absoluut niet wat ik vind of bedoelde in mijn post over moederinstinct en keuzes die sommige moeders maken. Ik heb dit later nog geprobeerd te verhelderen, maar denk dat jij toen al afgehaakt was.
Maar ook als je je eigen plezier voor laat gaan ben je geen slechte moeder, tenzij je het kind er enorm mee beschadigt.
Ik vind echt dat we wat meer af moeten van het idee dat het belang van het kind altijd bovenaan moet staan.

David Dunning
Solomio schreef:
25-02-2019 22:08
Maar ook als je je eigen plezier voor laat gaan ben je geen slechte moeder, tenzij je het kind er enorm mee beschadigt.
Ik vind echt dat we wat meer af moeten van het idee dat het belang van het kind altijd bovenaan moet staan.
Ik heb überhaupt nooit ‘slechte moeder’ gezegd. Dat is al een paar keer herhaald, maar komt niet van mij. Maar ik blijf er wel zeker wat van vinden als een ouder zijn of haar plezier belangrijker vindt dan rust (in de zin van ‘het voorkomen van stress’) bij een baby. Een moeder en vader mogen zeker nog mens zijn en genieten van hun eigen dingen, maar enkel ‘geen lange termijn beschadiging’ vind ik een nogal licht criterium voor de afweging. Ik ben dus wel zo’n moeder die altijd het belang van het kind voorop zet en in de ruimte die overblijft haar eigen dingen plant. Naarmate ze ouder worden, wordt die ruimte groter. Ik vind dat iets is waar je voor kiest, als je een kind krijgt. (En ja, van vader verwacht ik hetzelfde.)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Malagueña schreef:
25-02-2019 22:26
Ik heb überhaupt nooit ‘slechte moeder’ gezegd. Dat is al een paar keer herhaald, maar komt niet van mij. Maar ik blijf er wel zeker wat van vinden als een ouder zijn of haar plezier belangrijker vindt dan rust (in de zin van ‘het voorkomen van stress’) bij een baby. Een moeder en vader mogen zeker nog mens zijn en genieten van hun eigen dingen, maar enkel ‘geen lange termijn beschadiging’ vind ik een nogal licht criterium voor de afweging. Ik ben dus wel zo’n moeder die altijd het belang van het kind voorop zet en in de ruimte die overblijft haar eigen dingen plant. Naarmate ze ouder worden, wordt die ruimte groter. Ik vind dat iets is waar je voor kiest, als je een kind krijgt. (En ja, van vader verwacht ik hetzelfde.)
Het irritante blijft dat je zegt 'er wel zeker iets van te vinden', dat dat duidelijk niet positief is, maar als iemand daar dan over valt zeg je dat je dat niet gezegd hebt. Dan ben je wat mij betreft gewoon aan het zaniken. Je laat duidelijk merken dat je bepaalde zaken negatief vindt, maar als dan vervolgens iemand de link legt met 'slechte moeder' dan heb je dat niet gezegd.
Zo blijven we leuk bezig.
Want je keurt het wel af, zoveel is duidelijk.
En dan heb ik meer waardering voor iemand die zegt: ja, in dat geval vind ik je een slechte moeder, i.p.v. wat joj doet: ja, daar vind ik wel iets van.
Zeg gewoon wat je vindt.

Mss wel het lastigste vond ik de balans, tussen mijn eigen belang en het belang van mijn kind.
En ik vind dus zeker niet dat het belang van het kind altijd voor gaat.
En ja, ik vind idd ook iets van ouders die dat wel vinden.
En mijn mening daarover is niet positief over het algemeen.

Maar dan krijg je ook weer de discussie over de mate waarin je je eigen belang evt voor dat van het kind laat gaan.
Het krijgen van een kind maakt dat je niet meer alleen je eigen belang hoeft te bekijken, maar dat je ook het belang van een ander moet meewegen.

David Dunning
We gaan het hier denk ik nooit over eens worden, ook al liggen we in de (basis van de opvoed)praktijk wellicht dichter bij elkaar dan nu lijkt.

Ik hoop in ieder geval dat nu wel duidelijker is wat ik bedoelde, want dat een moeder die haar best doet maar pech heeft gehad het idee had dat ze een slechte moeder werd genoemd door mijn niet-genuanceerde schrijven, vind ik oprecht k*t.

Dat was een lange zin.. het is laat.. ik kap ermee voor vandaag.

Toevoeging:
Je kan dat wel ‘irritant’ vinden, maar dan lijk je iets niet te begrijpen. Ik kan nl niet exact zeggen wát ik ervan vind als dat per situatie verschilt. Als je bijv. rookt tijdens de zwangerschap, dan vind ik je een slechte moeder ja. Als je je kleine baby uren laat huilen, omdat je vindt dat de maar moet leren om zelf in slaap te vallen, dan vind ik je een slechte moeder ja. Dus situaties waarin je je kind schaadt omdat je je eigen gemak eerst zet. Maar over de meeste dingen vind ik iemand dus écht niet meteen een slechte moeder. Misschien is de moeder uit dit topic wel een hele lieve moeder verder. Dan vind ik er niet meer van dan dat dit een behoorlijk egoistische keuze is.
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 22:51
Reden: Ik zag later pas het eerste deel
43.93% gewijzigd
Solomio schreef:
25-02-2019 22:32
Het irritante blijft dat je zegt 'er wel zeker iets van te vinden', dat dat duidelijk niet positief is, maar als iemand daar dan over valt zeg je dat je dat niet gezegd hebt. Dan ben je wat mij betreft gewoon aan het zaniken. Je laat duidelijk merken dat je bepaalde zaken negatief vindt, maar als dan vervolgens iemand de link legt met 'slechte moeder' dan heb je dat niet gezegd.
Zo blijven we leuk bezig.
Want je keurt het wel af, zoveel is duidelijk.
En dan heb ik meer waardering voor iemand die zegt: ja, in dat geval vind ik je een slechte moeder, i.p.v. wat joj doet: ja, daar vind ik wel iets van.
Zeg gewoon wat je vindt.

Mss wel het lastigste vond ik de balans, tussen mijn eigen belang en het belang van mijn kind.
En ik vind dus zeker niet dat het belang van het kind altijd voor gaat.
En ja, ik vind idd ook iets van ouders die dat wel vinden.
En mijn mening daarover is niet positief over het algemeen.

Maar dan krijg je ook weer de discussie over de mate waarin je je eigen belang evt voor dat van het kind laat gaan.
Het krijgen van een kind maakt dat je niet meer alleen je eigen belang hoeft te bekijken, maar dat je ook het belang van een ander moet meewegen.
Plus dat je eigen belang soms ook het belang van het kind is. Van een afstand kan je daar eigenlijk heel weinig over zeggen. Een gestresste of depressieve (of erger) ouder is echt niet goed voor een kind. Als je dat kan voorkomen door tijdig een time-out te nemen (bijvoorbeeld) dan lijkt me dat alleen maar goed.
Ik heb echt wel geleerd om me wat dat betreft af te sluiten van de mening van anderen, èn om mijn eigen oordeel minder snel klaar te hebben.
Malagueña schreef:
25-02-2019 22:40
We gaan het hier denk ik nooit over eens worden, ook al liggen we in de (basis van de opvoed)praktijk wellicht dichter bij elkaar dan nu lijkt.

Ik hoop in ieder geval dat nu wel duidelijker is wat ik bedoelde, want dat een moeder die haar best doet maar pech heeft gehad het idee had dat ze een slechte moeder werd genoemd door mijn niet-genuanceerde schrijven, vind ik oprecht k*t.

Dat was een lange zin.. het is laat.. ik kap ermee voor vandaag.
Dat je überhaupt een oordeel hebt over moeders die in jouw ogen mss niet genoeg hun best doen, daar gaat het mis.

Ik ben ervan overtuigd dat vrijwel iedere moeder haar best doet.
En dat er heel veel prima opvoedmanieren zijn.
Mijn manier is voor mij de beste manier, omdat het past bij mijn aard en hopelijk ook bij die van mijn kinderen.
Andere ouders, andere kinderen, andere manieren.
Bijna allemaal prima.

David Dunning
SallySpectra* schreef:
25-02-2019 22:43
Plus dat je eigen belang soms ook het belang van het kind is. Van een afstand kan je daar eigenlijk heel weinig over zeggen. Een gestresste of depressieve (of erger) ouder is echt niet goed voor een kind. Als je dat kan voorkomen door tijdig een time-out te nemen (bijvoorbeeld) dan lijkt me dat alleen maar goed.
Ik heb echt wel geleerd om me wat dat betreft af te sluiten van de mening van anderen, èn om mijn eigen oordeel minder snel klaar te hebben.
En dit ook natuurlijk.

Maar bij tegengestelde belangen gaat wat mij betreft het kind niet per se voor. Ook dan ligt de afweging bij de volwassene(n). Dat is een hele verantwoordelijkheid waar de meesten zorgvuldig mee omgaan.
Maar niet iedereen maakt dezelfde afwegingen.

David Dunning
Solomio schreef:
25-02-2019 22:47
En dit ook natuurlijk.

Maar bij tegengestelde belangen gaat wat mij betreft het kind niet per se voor. Ook dan ligt de afweging bij de volwassene(n). Dat is een hele verantwoordelijkheid waar de meesten zorgvuldig mee omgaan.
Maar niet iedereen maakt dezelfde afwegingen.
er wordt altijd gedacht dat als moeder een keer een verzetje heeft dit automatisch het belang van het kind schaadt. onzin natuurlijk.
Solomio schreef:
25-02-2019 22:45
Dat je überhaupt een oordeel hebt over moeders die in jouw ogen mss niet genoeg hun best doen, daar gaat het mis.

Ik ben ervan overtuigd dat vrijwel iedere moeder haar best doet.
En dat er heel veel prima opvoedmanieren zijn.
Mijn manier is voor mij de beste manier, omdat het past bij mijn aard en hopelijk ook bij die van mijn kinderen.
Andere ouders, andere kinderen, andere manieren.
Bijna allemaal prima.
Ik heb in mjn werk meerdere moeders gezien die helemaal niet hun best deden. Die helemaal geen boodschap hadden aan wat kind nodig had, maar vooral bezig waren hun eigen behoeften te vervullen.

En verder zie mijn toevoeging. Iedereen oordeelt. Jij oordeelt bijv. ook (en flink) over moeders die ‘trutten’ met hun kinderen. Wel eerlijk blijven.
S-Meds schreef:
25-02-2019 22:50
er wordt altijd gedacht dat als moeder een keer een verzetje heeft dit automatisch het belang van het kind schaadt. onzin natuurlijk.
Ook dat.

Maar ik dram nog even door: ook al doe je soms dingen in je eigen belang die het belang van het kind schaden (wie bepaalt dat eigenlijk?), dan nog hoeft dat geen enkel probleem te zijn.
Kinderen zijn niet van suikergoed.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven