Napraattopic Deel 91

08-09-2017 19:05 3034 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
vrouwjagersma schreef:
26-09-2017 10:36
Alhoewel ik moet zeggen dat ik getwijfeld heb of ik hier nog zou posten, moet me toch het een en ander van het hart.
Ik post altijd met open vizier en ik ben een vrij voorspelbare persoonlijkheid. In de jaren dat ik hier post, heb ik altijd min of meer dezelfde standpunten. Bekende stokpaarden zijn dan homorechten, emancipatie, de herwaardering van de volkse cultuur en vrij duidelijk antiracisme.
Het zal ongetwijfeld dom en kinderachtig van me zijn, maar wanneer ik dan, in alle oprechtheid, post dat mijn vader zijn eigen haar (als witte man) als kroes omschreef en dat ik me bij het gebruik van dat woord derhalve in alle eerlijkheid van geen kwaad bewust was, hier neergesabeld wordt alsof ik persoonlijk verantwoordelijk ben voor het al het racisme in Nederland, dan vind ik dat vervelend.

Ten eerste vind ik het heel erg vervelend dat er sprake is van racisme in Nederland. Ik probeer dagelijks vorm te geven aan een vriendelijker Nederland, waar iedereen mag zijn zoals hij/zij is. Ik neem dat heel serieus en mensen die posten op dit forum en mijn posts lezen, moet dat toch opgevallen zijn.
Maar ten tweede vind ik het heel vervelend dat er een reflex bestaat waarbij elke (achteraf gezien, maar niet bewust) onhandige opmerking mijnerzijds aanleiding moet zijn mij te plaatsen in het hokje met de mensen waar ik me nu juist elke dag bewust en actief van onder- en afscheid.
Mijn gekwetstheid valt in het niet bij het moeten ervaren van dagelijks racisme, dat begrijp ik best. Maar, en nogmaals, in alle eerlijkheid en bewustheid dat mensen me nu een doos vinden, maar dan moet dat maar, ik vind het stikirritant en het ontneemt me alle zin tot deelname aan discussies op dit forum.

Woord voor woord mee eens.
Wat VJ zegt dus.
Waar word je neergesabeld dan VJ?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ttass schreef:
26-09-2017 10:00
En daarbij vind ik het vervelend dat het standvastig vast gehouden wordt. Terwijl men ook kan zeggen van o dat wist ik niet. Ik wist niet dat de term kroeskop een raciale term is. Waar ik me aan irriteer is het feit dat ik iets probeerde uit te leggen en men gewoon grapjes ging maken en standvastig vast hield dat het gewoon een normale term is.

Het doet gewoon pijn omdat je niet serieus genomen wordt. En dat is nou net het probleem in deze maatschappij weglachen en het niet erkennen van de raciale termen ondanks dat je zo best doet het uit te leggen.

En dan ook nog in ur feelings hangen, terwijl niemand hier uitgemaakt is voor racist wijken we gewoon weer af waar de discussie over begon.

Kijktip: docu wit is ook een kleur. https://youtu.be/UFoDVN-MfEM
Het hele geharrewar ontstond na 'kroeshaar=nappy hair=scheldwoord'. Kroeshaar of kroeskop, dat is nogal een verschil. In mijn beleving dan.
vrouwjagersma schreef:
Alhoewel ik moet zeggen dat ik getwijfeld heb of ik hier nog zou posten, moet me toch het een en ander van het hart.
Ik post altijd met open vizier en ik ben een vrij voorspelbare persoonlijkheid. In de jaren dat ik hier post, heb ik altijd min of meer dezelfde standpunten. Bekende stokpaarden zijn dan homorechten, emancipatie, de herwaardering van de volkse cultuur en vrij duidelijk antiracisme.
Het zal ongetwijfeld dom en kinderachtig van me zijn, maar wanneer ik dan, in alle oprechtheid, post dat mijn vader zijn eigen haar (als witte man) als kroes omschreef en dat ik me bij het gebruik van dat woord derhalve in alle eerlijkheid van geen kwaad bewust was, hier neergesabeld wordt alsof ik persoonlijk verantwoordelijk ben voor het al het racisme in Nederland, dan vind ik dat vervelend.

Ten eerste vind ik het heel erg vervelend dat er sprake is van racisme in Nederland. Ik probeer dagelijks vorm te geven aan een vriendelijker Nederland, waar iedereen mag zijn zoals hij/zij is. Ik neem dat heel serieus en mensen die posten op dit forum en mijn posts lezen, moet dat toch opgevallen zijn.
Maar ten tweede vind ik het heel vervelend dat er een reflex bestaat waarbij elke (achteraf gezien, maar niet bewust) onhandige opmerking mijnerzijds aanleiding moet zijn mij te plaatsen in het hokje met de mensen waar ik me nu juist elke dag bewust en actief van onder- en afscheid.
Mijn gekwetstheid valt in het niet bij het moeten ervaren van dagelijks racisme, dat begrijp ik best. Maar, en nogmaals, in alle eerlijkheid en bewustheid dat mensen me nu een doos vinden, maar dan moet dat maar, ik vind het stikirritant en het ontneemt me alle zin tot deelname aan discussies op dit forum.

Opmerking verwijder, had het verkeerd gelezen.
anoniem_213056 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 11:00
Reden: _
3.46% gewijzigd
Maar heb misschien een paar post niet gelezen. Ik zie nu de reactie van lemoos.
vrouwjagersma schreef:

:worship:

Mijn vader had steiler-dan-steil haar, maar verder kan ik dit helemaal onderschrijven.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
redbulletje schreef:
26-09-2017 10:34
Ik heb hier 'n Surinaamse buuf in mijn straat wonen waarmee ik wel 'ns een bakkie doe en die draagt altijd gave fel gekleurde mutsjes die heel goed staan bij haar bruine huid. Toen ik haar daar 'n keer 'n compliment over maakte zei ze dat het vooral praktisch was om haar kroeskop te temmen. Háár woorden! Dus niet iedereen van Surinaamse komaf heeft lange tenen.
Ze draagt een muts dus het is geen opmerking uit trots.
Je ziet zelden iemand met out of bed kroeshaar van donkere afkomst op straat.
Maar jij denkt dat het nu ok is om dat woord te gebruiken?
Mijn collega met dun haar noemde haar haar een comb over.
Mijn dunne vriendin zei over zichzelf dat ze net een vogelverschrikker lijkt.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om op basis daarvan mensen met dun haar grappend aan te spreken over hun comb over, of magere mensen gezellig vogelverschrikker te noemen.

Ik zeg dan meestal na zo'n opmerking : Nou! Praat eens normaal over jezelf!

Ik grijp het niet aan als vrijbrief om dan tegen anderen te zeggen: Nou, mijn toffe vriendin, met wel humor, vind het wel enorm grappig om zo genoemd te worden. Dus whahaha! Comboverrr!!!
Ik vind het niet leuk om te horen en ben dan eerder benieuwd waarom je jezelf zo zou omschrijven.
vrouwjagersma schreef:

niet om te downplayen verder, ik vond de discussie op een gegeven moment amper te volgen dus heb selectief gereageerd, maar waar heb je dat idee door?
Hoe komen jullie er nou toch bij dat er mensen worden neergesabeld, weggezet als racisten en weet ik wat al niet meer?

Ik ben een feministe, daar durf ik rond voor uit te komen.
Toch maak ik ook weleens een vrouwonvriendelijke opmerking.

Denk je werkelijk dat als iemand me daarop wijst, ik ervan overtuigd ben dat diegene mij daarmee indirect een vrouwenhater noemt?

Ander voorbeeld. Ik heb een collega die in een rolstoel zit. Ik ga het niet testen, maar ik geloof niet dat hij het op prijs zou stellen als we iemand op de gang horen zeggen: 'daarvoor moet je bij die lamme wezen.'

Mag hij daar dan niks van zeggen? Want dan gaat degene die het heeft gezegd meteen roepen 'oh maar je hebt jezelf ook weleens lamme genoemd en trouwens mijn moeder zei ook altijd heel vertederd 'die lamme' als ze over haar broer sprak en ik heb even gegoogeld hoe vaak rolstoelers zichzelf lamme noemen dus ik begrijp niet waarom je er iets van zegt. En verder ben ik nu woedend want jij impliceert dat ik júllie discrimineer, haat, onheus bejegen en weet ik wat al niet meer.'

Of zou er ook nog een mogelijkheid zijn dat je denkt: oh ja, misschien is het wel een beladen term, die ik niet te pas en te onpas moet gebruiken. En misschien is het soms zelfs helemaal niet nodig om Piet aan te duiden met zijn handicap. Ik zou ook kunnen zeggen 'daarvoor moet je bij Piet zijn' of 'daarvoor moet je op kamer 9 zijn', of iets in die trant?

Het gaat er niet om dat je nooit meer iets mag zeggen. Het gaat erom dat het helemaal niet verkeerd is om je bewust te raken van de gevoeligheden en connotaties rond een bepaalde term. Dat 'lamme' niet hetzelfde is als 'gehandicapte', ook al noemt Piet zichzelf ook weleens zo. En dat gehandicapte misschien een neutrale term is, maar dat het dan nog steeds niet altijd gepast is om iemand daarmee aan te duiden.

Zo simpel is het toch?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Het-groepje schreef:
26-09-2017 11:00
Ze draagt een muts dus het is geen opmerking uit trots.
Je ziet zelden iemand met out of bed kroeshaar van donkere afkomst op straat.
Maar jij denkt dat het nu ok is om dat woord te gebruiken?
Mijn collega met dun haar noemde haar haar een comb over.
Mijn dunne vriendin zei over zichzelf dat ze net een vogelverschrikker lijkt.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om op basis daarvan mensen met dun haar grappend aan te spreken over hun comb over, of magere mensen gezellig vogelverschrikker te noemen.

Ik zeg dan meestal na zo'n opmerking : Nou! Praat eens normaal over jezelf!

Ik grijp het niet aan als vrijbrief om dan tegen anderen te zeggen: Nou, mijn toffe vriendin, met wel humor, vind het wel enorm grappig om zo genoemd te worden. Dus whahaha! Comboverrr!!!
Ik vind het niet leuk om te horen en ben dan eerder benieuwd waarom je jezelf zo zou omschrijven.
Ah, dat dus. Precies dat.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana schreef:
26-09-2017 11:05
Hoe komen jullie er nou toch bij dat er mensen worden neergesabeld, weggezet als racisten en weet ik wat al niet meer?

Ik ben een feministe, daar durf ik rond voor uit te komen.
Toch maak ik ook weleens een vrouwonvriendelijke opmerking.

Denk je werkelijk dat als iemand me daarop wijst, ik ervan overtuigd ben dat diegene mij daarmee indirect een vrouwenhater noemt?

Ander voorbeeld. Ik heb een collega die in een rolstoel zit. Ik ga het niet testen, maar ik geloof niet dat hij het op prijs zou stellen als we iemand op de gang horen zeggen: 'daarvoor moet je bij die lamme wezen.'

Mag hij daar dan niks van zeggen? Want dan gaat degene die het heeft gezegd meteen roepen 'oh maar je hebt jezelf ook weleens lamme genoemd en trouwens mijn moeder zei ook altijd heel vertederd 'die lamme' als ze over haar broer sprak en ik heb even gegoogeld hoe vaak rolstoelers zichzelf lamme noemen dus ik begrijp niet waarom je er iets van zegt. En verder ben ik nu woedend want jij impliceert dat ik júllie discrimineer, haat, onheus bejegen en weet ik wat al niet meer.'

Of zou er ook nog een mogelijkheid zijn dat je denkt: oh ja, misschien is het wel een beladen term, die ik niet te pas en te onpas moet gebruiken. En misschien is het soms zelfs helemaal niet nodig om Piet aan te duiden met zijn handicap. Ik zou ook kunnen zeggen 'daarvoor moet je bij Piet zijn' of 'daarvoor moet je op kamer 9 zijn', of iets in die trant?

Het gaat er niet om dat je nooit meer iets mag zeggen. Het gaat erom dat het helemaal niet verkeerd is om je bewust te raken van de gevoeligheden en connotaties rond een bepaalde term. Dat 'lamme' niet hetzelfde is als 'gehandicapte', ook al noemt Piet zichzelf ook weleens zo. En dat gehandicapte misschien een neutrale term is, maar dat het dan nog steeds niet altijd gepast is om iemand daarmee aan te duiden.

Zo simpel is het toch?

Zo voelt het, door gebruik van woorden als jullie, wegkijken en goedpraten. Dat vind ik persoonlijk nou niet uitnodigen tot een nader tot elkaar komend elkaar iets lerend gesprek.

Overigens heb ik het idee dat er hier behoorlijk langs elkaar heen wordt gepraat. Kroeskop gaat niet over de persoon, maar over het haar. Tenminste, zo lees ik het van de meesten, volgens mij bedoelde alleen RB het anders.
Het-groepje schreef:
26-09-2017 10:33
Ik blijf dat als zwart/getint/bruin-in-de-winter-beige ook ingewikkeld vinden.
Ik vind het in bepaalde context heel naar klinken ' een pikzwarte neger liep in het donker, en ik zag hem niet eens. En hij schold ne heel asociaal uit'.
Ik vind dat een beledigende omschrijving gevoelsmatig, terwijl de anekdote inderdaad juist om de huidskleur is.

Lijkt me ook heel persoonlijk of en in welke mate iemand zich daar beledigd over voelt.
Ik vind het serieus lastig.
Star² schreef:
26-09-2017 11:08
Zo voelt het, door gebruik van woorden als jullie, wegkijken en goedpraten. Dat vind ik persoonlijk nou niet uitnodigen tot een nader tot elkaar komend elkaar iets lerend gesprek.

Overigens heb ik het idee dat er hier behoorlijk langs elkaar heen wordt gepraat. Kroeskop gaat niet over de persoon, maar over het haar. Tenminste, zo lees ik het van de meesten.
Nog 1 keer dan, het begon met opmerkingen dat als je een zwarte vrouw op tv hebt gezien, het volstrekt normaal zou zijn om te zeggen 'die kroeskop'. Als mensen dat niet fijn zeggen te vinden, komt de hele riedel dat je toch ook zegt 'die rooie', etc.
Maar dat heeft niet dezelfde lading.

Zoals 'die lamme' ook niet dezelfde lading heeft als 'die rooie' en ook niet dezelfde lading als 'die kroeskop', maar niet altijd een gepaste aanduiding is. Als mensen proberen anderen bewust te maken van de specifieke gevoeligheden rond een bepaalde term, dan is dat niet hetzelfde als roepen 'jij bent een racist'.

Als je blijft volhouden dat kroeskop hetzelfde is als rooie, en niet wilt luisteren naar de argumenten van de ander, dan is dat wegkijken - maar dat benoemen is niet hetzelfde als roepen 'jij bent een racist'.

Toch? Ik snap werkelijk niet wat daar zo ingewikkeld aan lijkt te zijn.

Even een voorbeeld voor Vrouwe J: jij wijst toch ook weleens anderen erop dat ze een opmerking maken die nogal denigrerend overkomt als het gaat over mensen uit een... tja.... hoe moet ik het noemen.... sociaal lagere klasse? arm milieu? ongestudeerde familie? boerendorp?
Kijk: zo moeilijk is het nou om een geschikte term te vinden voor álle omstandigheden. Misschien kan ik soms best tokkie zeggen, maar niet altijd. Ook al zeg jij het zelf nog zo vaak en maak je er weleens grapjes over en noem maar op.
Maakt het ontbreken van 1 geschikte term die in alle contexten gepast is het dus onmogelijk om mensen erop te proberen te wijzen als ze iets zeggen wat nogal elitair denigrerend overkomt? Nee toch zeker?
En ik zeg 'nog 1 keer' niet uit ongeduld met Star of een ander, maar uit ongeduld met mezelf omdat ik nodig iets ander moet gaan doen. :proud: Ik leg het maar even uit, in het kader van de goudschaaltjes en zo.
Dana schreef:
26-09-2017 11:21
Nog 1 keer dan, het begon met opmerkingen dat als je een zwarte vrouw op tv hebt gezien, het volstrekt normaal zou zijn om te zeggen 'die kroeskop'. Als mensen dat niet fijn zeggen te vinden, komt de hele riedel dat je toch ook zegt 'die rooie', etc.
Maar dat heeft niet dezelfde lading.

Zoals 'die lamme' ook niet dezelfde lading heeft als 'die rooie' en ook niet dezelfde lading als 'die kroeskop', maar niet altijd een gepaste aanduiding is. Als mensen proberen anderen bewust te maken van de specifieke gevoeligheden rond een bepaalde term, dan is dat niet hetzelfde als roepen 'jij bent een racist'.

Als je blijft volhouden dat kroeskop hetzelfde is als rooie, en niet wilt luisteren naar de argumenten van de ander, dan is dat wegkijken - maar dat benoemen is niet hetzelfde als roepen 'jij bent een racist'.

Toch? Ik snap werkelijk niet wat daar zo ingewikkeld aan lijkt te zijn.

Even een voorbeeld voor Vrouwe J: jij wijst toch ook weleens anderen erop dat ze een opmerking maken die nogal denigrerend overkomt als het gaat over mensen uit een... tja.... hoe moet ik het noemen.... sociaal lagere klasse? arm milieu? ongestudeerde familie? boerendorp?
Kijk: zo moeilijk is het nou om een geschikte term te vinden voor álle omstandigheden. Misschien kan ik soms best tokkie zeggen, maar niet altijd. Ook al zeg jij het zelf nog zo vaak en maak je er weleens grapjes over en noem maar op.
Maakt het ontbreken van 1 geschikte term die in alle contexten gepast is het dus onmogelijk om mensen erop te proberen te wijzen als ze iets zeggen wat nogal elitair denigrerend overkomt? Nee toch zeker?

Ik ga even teruglezen, want het begon volgens mij juist over die rooie in dit geval. Toen kwam Tass met de opmerking dat het ongelooflijk was en dat die dikke neger dus gewoon mocht?

Gevonden:

gedanst maandag 25 september 2017 18:33

redbulletje schreef: ↑25-09-2017 09:34
Ik vind dat er juist veel te weinig gezegd mag worden. Dat ik zelfs over mijn woordkeuze na moet denken in 't modellen topic. Want als ik 'die rooie' schrijf heeft dat geen consequenties, maar heb ik 't in exact dezelfde stijl over 'die kroeskop' dan weet ik zeker dat er mensen gaan lopen staffen.

Waarom moet je zo over mensen praten? Je kunt toch ook zeggen 'die jongen met dat rode haar', of 'dat meisje met kroeshaar'?

Is toch veel vriendelijker? Nou eet ik wel dat het jou allemaal koud laat, maar denk er eens over na zou ik zeggen. Word je een vel leuker persoon van.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 11:28
15.46% gewijzigd
Grobbekuiken schreef:
26-09-2017 11:17
Lijkt me ook heel persoonlijk of en in welke mate iemand zich daar beledigd over voelt.
Ik vind het serieus lastig.
Het ís ook lastig. Des te meer reden om er bij stil te staan en niet zomaar klakkeloos alles eruit te gooien wat er in je opkomt, als het over andere mensen gaat.
Tarlin en Bruise allebei een 48-uurs ban.

overig/bantopic/list_messages/235701?r= ... #p27592861
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
26-09-2017 11:28

Treurig.
Solomio schreef:
26-09-2017 11:28

Wat een onzin. Bruise blijkbaar omdat ze tegen mij zei 'ja boeien, Dana'??? Want die post is nu gewist. Ik heb dat echt niet gestaft en ik vind het ook te belachelijk voor woorden dat iemand het heeft gestaft en dat er een ban voor is uitgedeeld.

En Tarlin is gewoon stomvervelend (ja hoor, staf mij hier gerust voor, ik ga het niet terugnemen) maar dat is volgens mij normaal gesproken ook geen reden voor een ban.
Dana schreef:
26-09-2017 11:05

Als ik, heel omstandig voor mijn doen, uitleg dat ik kroeskop als aanduiding voor een kapsel best vind kunnen maar als aanduiding voor een persoon niet en er vervolgens iemand komt met een zeikopmerking over meten met twee maten word ik behoorlijk chagrijnig ja. Overigens was jij het niet die die opmerking maakte, voordat we dat weer krijgen :proud:
Het-groepje schreef:
26-09-2017 11:03
niet om te downplayen verder, ik vond de discussie op een gegeven moment amper te volgen dus heb selectief gereageerd, maar waar heb je dat idee door?
Nou, toen ik die reuzespannende anekdote over mijn vader vertelde, reageerde TTas met "serieus" waarop jij dan weer een situatie aanhaalde van echt heel fout racistisch geinspireerd handelen, wat ik van mijn levensdagen niet zou doen. Daarop reageerde TTas dan weer zo:
Ttass schreef:
25-09-2017 21:42
Kroeskop betekent in het Amerikaans nappy hair en dat is een scheldwoord. Ik val erover omdat het hier goed gepraat wordt terwijl het een negatieve connotatie heeft.
En, tadaa, daar was ik, door alleen iets te vertellen over mijn vader, ineens een goedprater van racisme geworden. Dat stoort me.
black privilege
Star² schreef:
26-09-2017 11:23
Ik ga even teruglezen, want het begon volgens mij juist over die rooie in dit geval. Toen kwam Tass met de opmerking dat het ongelooflijk was en dat die dikke neger dus gewoon mocht?

Gevonden:

gedanst maandag 25 september 2017 18:33

redbulletje schreef: ↑25-09-2017 09:34
Ik vind dat er juist veel te weinig gezegd mag worden. Dat ik zelfs over mijn woordkeuze na moet denken in 't modellen topic. Want als ik 'die rooie' schrijf heeft dat geen consequenties, maar heb ik 't in exact dezelfde stijl over 'die kroeskop' dan weet ik zeker dat er mensen gaan lopen staffen.

Waarom moet je zo over mensen praten? Je kunt toch ook zeggen 'die jongen met dat rode haar', of 'dat meisje met kroeshaar'?

Is toch veel vriendelijker?
Nou eet ik wel dat het jou allemaal koud laat, maar denk er eens over na zou ik zeggen. Word je een vel leuker persoon van.
Oh maar daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb ook het idee dat ik dat doorgaans best wel probeer, eerlijk gezegd. En zéker ook dat ik daar regelmatig over nadenk.

Zoals ik volgens mij ook een heel neutrale formulering had gekozen toen ik me in deze discussie begon te mengen. Maar in mijn beleving werd op mijn toch best vriendelijk geformuleerde post meteen op de kast gesprongen met aantijgingen dat ik maar even jou en moi voor racisten zat uit te maken.

Tja. Communicatie, het blijft ingewikkeld, zeker op internet.
Ik heb dat ook niet gestaft. Wie zit er in godesnaam te staffen om precies die opmerking? Dat was weer een flauw grapje op iets wat ik tikte. En wat ik wel meende. Bizar.

En welke Mod gaat dat dan toekennen?

Ow voordat iemand weer denkt dat ik een anti Mod hetze wil.. nee ik vraag het me oprecht af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven