Napraattopic deel 96

03-02-2018 21:46 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrouwjagersma schreef:
14-03-2018 21:03
Ik vond het ook mooi.
Het heeft een diepere betekenis van bescherming of zoiets. Ik hou daar wel van. ( Bij een ander.)
Mijn ouders hebben 1 klein bronzen kruis hangen boven hun slaapkamerdeur. Die symboliek vind ik ook mooi. Zelf heb ik het niet in huis.
JollyRider schreef:
14-03-2018 21:02
Ze zijn al een hobby van me sinds ik op de brugklas “de SS staat” las, een vrij zakelijke en zeer systematische beschrijving van het systeem Buchenwald. Het een leidde tot het andere, en ik heb intussen aardig veel over beide mannen en hun SS gelezen en gezien. HHHH gek genoeg nog niet.

Het kwaad, geweld, vernietiging als uitlaatklep van burgerlijke verstikkende beschaving fascineert me. Daarom vind ik Goring ook een tikje minder boeiend: te adelijk, te vrij. En Speer en Rommel: niet kwaad genoeg.
Duidelijk. Ik vind het ook fascinerend. De zakelijkheid van een ziekelijke levensvisie en het daaraan gekoppelde regime doet me elke keer weer verbazen. Ik weet zorgwekkend veel van het Nazisme, maar toch lees ik regelmatig nieuwe dingen. Elke keer tonen ze weer aan hoe tot in detail machthebbers hun perfide systeem hadden uitgedacht. Ik vind dat doodeng.
Dus als ik teveel erover gelezen heb, dan kijk ik filmpjes met puppy's. Dat helpt.
charlottew88 schreef:
14-03-2018 21:07
Gelukkig dat heb je goed gedaan.
Na zoveel kinderen word je wel creatief :proud:
anoniem_361511 wijzigde dit bericht op 14-03-2018 21:10
0.31% gewijzigd
Ana_Isabel2 schreef:
14-03-2018 21:08
Het heeft een diepere betekenis van bescherming of zoiets. Ik hou daar wel van. ( Bij een ander.)
Mijn ouders hebben 1 klein bronzen kruis hangen boven hun slaapkamerdeur. Die symboliek vind ik ook mooi. Zelf heb ik het niet in huis.
Ik meer en ook flink wat Maria’s in allerlei uitvoeringen.
En ik ben niet eens katholiek.
Moiren’ schreef:
14-03-2018 21:09
Ik meer en ook flink wat Maria’s in allerlei uitvoeringen.
En ik ben niet eens katholiek.
Het heeft ook wel wat. Heel gek dat ik het niet in huis heb, want ik ben ermee opgegroeid.

Wat betekend het voor jou dan?
vrouwjagersma schreef:
14-03-2018 21:08
Duidelijk. Ik vind het ook fascinerend. De zakelijkheid van een ziekelijke levensvisie en het daaraan gekoppelde regime doet me elke keer weer verbazen. Ik weet zorgwekkend veel van het Nazisme, maar toch lees ik regelmatig nieuwe dingen. Elke keer tonen ze weer aan hoe tot in detail machthebbers hun perfide systeem hadden uitgedacht. Ik vind dat doodeng.
Dus als ik teveel erover gelezen heb, dan kijk ik filmpjes met puppy's. Dat helpt.
:) wat ik juist zo fascinerend vind is dat het helemaal niet zo tot in detail uitgedacht was. Heel veel is ontstaan door toevalligheden, uitproberen, mislukkingen, etc. Sommige van de grootste kampen, maar ook van de pure moordfabrieken, hadden te maken met krankzinnig slecht management, falende logistiek, etc.

Het beeld van de Duitse degelijkheid en het organisatietalent dat vaak verbonden wordt aan de nazi’s, hun oorlogvoering en hun vernietigingsindustrie is voor een flink deel onterecht.

Maar op een zieke manier vielen alle radertjes toch op hun plek op den duur. Voor even.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ana_Isabel2 schreef:
14-03-2018 21:09
Na zoveel kinderen word je wel creatief :proud:
:rofl:
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ana_Isabel2 schreef:
14-03-2018 21:11
Het heeft ook wel wat. Heel gek dat ik het niet in huis heb, want ik ben ermee opgegroeid.

Wat betekend het voor jou dan?
Veel. En ook in meerdere lagen.
Sowieso koester ik de doodeenvoudige rozenkrans die mijn opa en oma van de bisschop kregen bij hun trouwen, terwijl ik zelf niet eens een rozenkrans kan bidden.
Ik heb een crush voor heiligenbeeldjes en voor Maria in het bijzonder. Geen idee waarom. Ik ben wel min of meer katholiek opgevoed, maar bij ons in huis was geen beeldje te vinden en ik geloof er al veertig jaar geen bal meer van allemaal maar die beeldjes vind ik prachtig. Als ik in het Zuiden ben moet ik ook altijd even zo'n lekker kitscherige kerk binnen, gewoon om te kijken en een kaarsje op te steken bij de heilige Jozef.
Moiren’ schreef:
14-03-2018 21:17
Veel. En ook in meerdere lagen.
Sowieso koester ik de doodeenvoudige rozenkrans die mijn opa en oma van de bisschop kregen bij hun trouwen, terwijl ik zelf niet eens een rozenkrans kan bidden.
Aaah dat snap ik wel :heart:
Zoiets koester je, inderdaad.
Het is een gevoel.
JollyRider schreef:
14-03-2018 21:14
:) wat ik juist zo fascinerend vind is dat het helemaal niet zo tot in detail uitgedacht was. Heel veel is ontstaan door toevalligheden, uitproberen, mislukkingen, etc. Sommige van de grootste kampen, maar ook van de pure moordfabrieken, hadden te maken met krankzinnig slecht management, falende logistiek, etc.

Het beeld van de Duitse degelijkheid en het organisatietalent dat vaak verbonden wordt aan de nazi’s, hun oorlogvoering en hun vernietigingsindustrie is voor een flink deel onterecht.

Maar op een zieke manier vielen alle radertjes toch op hun plek op den duur. Voor even.
Ik las vorig jaar iets over patentaanvragen op de verbrandingsovens van Auschwitz. Dat soort details bedoel ik.
Dat ze uiteindelijk ten onder gingen aan praktische zaken vind ik best Duits, dat ze tot in de kleinste mogelijkheden bedacht hadden wanneer je onzuiver bloed had, vind ik dan toch weer bewijs voor de theoretische fascinatie die veel Duitsers nog steeds lijken te hebben.
Soms kunnen twee dingen tegelijkertijd waar zijn, denk ik.
Maar goed, Maria is opbeurender dan Hitler. Het lijkt hier wel Reve, mensen.
JollyRider schreef:
14-03-2018 21:14

Het bizarre vind ik dat er enorm geëxperimenteerd is. Soms ook gewoon zo onlogisch. Zoals het nekschot voor Russische krijgsgevangenen van iemand die achter de muur met de meetlat zat, terwijl er ook een gaskamer, fusilleerkuil en galg was.

Net als het heen en weer schuiven van gevangenen voor medische experimenten, terwijl de kampen al overvol zaten.

Of zat er wel een logica achter?
Lady*Voldemort schreef:
14-03-2018 21:18
Ik heb een crush voor heiligenbeeldjes en voor Maria in het bijzonder. Geen idee waarom. Ik ben wel min of meer katholiek opgevoed, maar bij ons in huis was geen beeldje te vinden en ik geloof er al veertig jaar geen bal meer van allemaal maar die beeldjes vind ik prachtig. Als ik in het Zuiden ben moet ik ook altijd even zo'n lekker kitscherige kerk binnen, gewoon om te kijken en een kaarsje op te steken bij de heilige Jozef.
Heel herkenbaar. Ik weet ook niet wat het Is, maar zodra ik een katholieke kerk binnenstap voel ik een brok in mijn keel.. die geur van houten banken..die kaarsen...grote dramatische schilderijen en beelden.
vrouwjagersma schreef:
14-03-2018 21:20
:rofl:
Hoe kom je er weer op.
vrouwjagersma schreef:
14-03-2018 21:19
Ik las vorig jaar iets over patentaanvragen op de verbrandingsovens van Auschwitz. Dat soort details bedoel ik.
Dat ze uiteindelijk ten onder gingen aan praktische zaken vind ik best Duits, dat ze tot in de kleinste mogelijkheden bedacht hadden wanneer je onzuiver bloed had, vind ik dan toch weer bewijs voor de theoretische fascinatie die veel Duitsers nog steeds lijken te hebben.
Soms kunnen twee dingen tegelijkertijd waar zijn, denk ik.
Ja, eens.
(Dead Kennedys)
vrouwjagersma schreef:
Nou ophouden of ik vraag je ten huwelijk.

Reve :flirting:
(Dead Kennedys)
Moiren’ schreef:
14-03-2018 21:21
Het bizarre vind ik dat er enorm geëxperimenteerd is. Soms ook gewoon zo onlogisch. Zoals het nekschot voor Russische krijgsgevangenen van iemand die achter de muur met de meetlat zat, terwijl er ook een gaskamer, fusilleerkuil en galg was.

Net als het heen en weer schuiven van gevangenen voor medische experimenten, terwijl de kampen al overvol zaten.

Of zat er wel een logica achter?
Op microniveau wel. Op macroniveau vaak niet
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
14-03-2018 21:23
Nou ophouden of ik vraag je ten huwelijk.

Reve :flirting:
Maak je geen zorgen, ik ben zelf eerder Mulisch.
JollyRider schreef:
14-03-2018 21:23
Op microniveau wel. Op macroniveau vaak niet
Als in eigen gekte en ego en het gevoel van macht?
Of gewoon letterlijk logisch.

Al vind ik zo’n kamp keer op keer een overweldigend onbegrip oproepen.
vrouwjagersma schreef:
14-03-2018 21:24
Maak je geen zorgen, ik ben zelf eerder Mulisch.
Gelukkig. Scheelt een aanzoek

Mullis is vullis. Reve, dat is pas leven!
(Dead Kennedys)
vrouwjagersma schreef:
Hitler en zijn trawanten vind ik ook heel fascinerend, maar op een heel andere manier dat wel ;-) .
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat ik vannacht heel vreemd ga dromen.

Truste allen!
Moiren’ schreef:
14-03-2018 21:26
Als in eigen gekte en ego en het gevoel van macht?
Of gewoon letterlijk logisch.

Al vind ik zo’n kamp keer op keer een overweldigend onbegrip oproepen.
Nee, als in een puur ontmenselijkte quasi-wetenschappelijke interesse in oplossingen.

Als je de logica van een kamp wil begrijpen kan ik je De SS staat aanraden, bij Bol te koop. En daarna Auschwitz van Rees. Het eerste is erg zakelijk en secuur, het tweede beschrijft vooral de ontwikkeling. Beide over andere maar vergelijkbare kampen
(Dead Kennedys)
Ana_Isabel2 schreef:
14-03-2018 21:29
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat ik vannacht heel vreemd ga dromen.

Truste allen!
Truste
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven