Napraattopic deel 97
dinsdag 20 maart 2018 om 23:11
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zaterdag 28 april 2018 om 12:08

zaterdag 28 april 2018 om 12:09
Ja. Ik herinner me een topic jaren geleden waarin FV vertelde hoe zij bejegend werd als zwarte vrouw. Het hele forum viel over haar heen want het zou toch zeker niks te maken hebben met haar kleur want haar gedrag zal wel e.e.a oproepen. Toen kreeg ze het verwijt van slachtoffergedrag, en vervolgens kwamen allerlei verhalen over witte mensen die ook vervelende dingen mee maken.

zaterdag 28 april 2018 om 12:10
Ik heb de hele discussie gelezen en ben het niet helemaal met je eens. Er zijn veel meer zwarte dan witte die te maken hebben met racisme. Maar het is ook andersom, wel in de minderheid dat wel.
anoniem_313781 wijzigde dit bericht op 28-04-2018 12:10
0.69% gewijzigd
zaterdag 28 april 2018 om 12:10
Ik begrijp ook weleens iemand verkeerd. En na uitleg zeg ik dan soms ook nog weleens sorry.
Maar het is bizar hoe vaak FV verkeerd begrepen wordt. Terwijl zij juist zo taalvaardig is. Dan lijkt het toch wel aan een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid om bewust fout lezen te gaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zaterdag 28 april 2018 om 12:12
Hoe kan dit dan? De witte in nederland is de machthebber. De witte onderwerpt geen witten aan racisme.
Alle wetenschappelijke onderzoeken naar het fenomeen zijn duidelijk. Mensen met niet westerse achtergrond en/of een kleurtje worden achtergesteld. Het meest duidelijk is op de arbeidsmarkt, daar is genoeg empirisch bewijs voor
zaterdag 28 april 2018 om 12:12
Als de PB's het doen moeten jullie het eens uitpraten. Ik snap jouw verontwaardiging.feow schreef: ↑28-04-2018 12:07O, FV was heel duidelijk naar mij hoor.
Ik heb sterk het gevoel (gevoel ja, dus ik kan er naast zitten) dat ze mij in een heel smerig hoekje gedrukt heeft en zich vervolgens boos maakt omdat ik vanuit een smerig hoekje reageer. Terwijl ik helemaal niet in dat vieze hoekje zit, maar middenin de kamer en bovenop de kast.
zaterdag 28 april 2018 om 12:13
+1blijfgewoonbianca schreef: ↑28-04-2018 12:12Als de PB's het doen moeten jullie het eens uitpraten. Ik snap jouw verontwaardiging.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
zaterdag 28 april 2018 om 12:15
Wat denk je zelf ?MevrouwJack schreef: ↑28-04-2018 12:13En mijn rij-instructeur met Surinaamse roots die de meest vreselijke dingen zei over iedereen die vanuit de verte ook maar léék op een Marokkaan? Wel of geen racisme?

zaterdag 28 april 2018 om 12:16
Dat ontken ik ook totaal niet. Ik bedoel ook dat het deel dat met racisme te maken heeft wat witte mensen betreft klein is, maar dat het er wel is. Maar lang niet zo grootschalig als andersom.S-Meds schreef: ↑28-04-2018 12:12Hoe kan dit dan? De witte in nederland is de machthebber. De witte onderwerpt geen witten aan racisme.
Alle wetenschappelijke onderzoeken naar het fenomeen zijn duidelijk. Mensen met niet westerse achtergrond en/of een kleurtje worden achtergesteld. Het meest duidelijk is op de arbeidsmarkt, daar is genoeg empirisch bewijs voor
zaterdag 28 april 2018 om 12:18
Je mag als witte / blanke mevrouw best een hekel hebben aan je Surinaamse buuf, hoor. Het is pas racisme als je een hekel hebt aan je buuf omdat ze Surinaams is en doet.
Niemand hoeft FV een toffe forummer te vinden. Maar haar langs een andere lat leggen dan welke andere forummer dan ook puur alleen om het feit dat ze niet 100 % blank is ( wie wel ? ) dat maakt het racistisch.
Niemand hoeft FV een toffe forummer te vinden. Maar haar langs een andere lat leggen dan welke andere forummer dan ook puur alleen om het feit dat ze niet 100 % blank is ( wie wel ? ) dat maakt het racistisch.

zaterdag 28 april 2018 om 12:20
zaterdag 28 april 2018 om 12:21
Eens. Maar stel nu: iemand met een kleurtje wordt 10x afgewezen voor een baan terwijl hij prima geschikt is, dus op basis van huidskleur. Een kennis van hem zonder kleurtje wordt veel sneller aangenomen. Racisme, zoals je zegt aangetoond door stevige onderzoeken. Terechte woede bij die persoon.S-Meds schreef: ↑28-04-2018 12:12Hoe kan dit dan? De witte in nederland is de machthebber. De witte onderwerpt geen witten aan racisme.
De 11e keer wordt hij afgewezen omdat er iemand gewoon meer geschikt is voor de baan. Is het dan terecht om die 11e keer de organisatie / persoon aan de andere kant van de tafel te betichten van racisme? Die reactie zou ik heel begrijpelijk vinden (want gevoed door terechte kwaadheid en frustratie), maar is hij op dat moment op dat specifieke moment ook terecht?
Tjezus, wat vals
zaterdag 28 april 2018 om 12:22
Ik vind de definitie van racisme nogal verwarrend als ik het google. Is de basis superioriteit tov het andere ras, dan heeft Meds een punt. Maar ik lees ook vaak 'discriminatie op grond van iemands ras' en dat racisme breder is dan dat. Dus ik vind het moeilijk.
Discriminatie vind ik 'makkelijker' eigenlijk.
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 28 april 2018 om 12:22
Dat is zodoornroosje9 schreef: ↑28-04-2018 12:22Ik vind de definitie van racisme nogal verwarrend als ik het google. Is de basis superioriteit tov het andere ras, dan heeft Meds een punt. Maar ik lees ook vaak 'discriminatie op grond van iemands ras' en dat racisme breder is dan dat. Dus ik vind het moeilijk.
Tjezus, wat vals

zaterdag 28 april 2018 om 12:23
De witte mens heeft het in het “algemeen” veel beter dan iemand met een andere huidskleur. Ik maak het nu mee in mijn werk. Een witte collega die vaak te laat komt op haar werk wordt niet gezien, maar een collega met een andere huidskleur is weggestuurd omdat ze vaak te laat kwam. “Wij” moeten véél harder werken dan iemand met een witte huidskleur. “Wij” staan vaak met 2-0 achter overal, daardoor moeten wij harder vechten voor erkening en gezien worden.
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 28-04-2018 12:25
0.32% gewijzigd

zaterdag 28 april 2018 om 12:25
Probeer racisme eens los te zien van incidenten want dat slaat nergens op, het is een maatschappelijk fenomeen. Het gaat over hoe het in het algemeen gaat en dat hoeft niet echt wat te zeggen over individuen. Over het algemeen heb je als zwarte en niet westerse gewoon een dikke achterstand t.o.v wittenMevrouwJack schreef: ↑28-04-2018 12:21Eens. Maar stel nu: iemand met een kleurtje wordt 10x afgewezen voor een baan terwijl hij prima geschikt is, dus op basis van huidskleur. Een kennis van hem zonder kleurtje wordt veel sneller aangenomen. Racisme, zoals je zegt aangetoond door stevige onderzoeken. Terechte woede bij die persoon.
De 11e keer wordt hij afgewezen omdat er iemand gewoon meer geschikt is voor de baan. Is het dan terecht om die 11e keer de organisatie / persoon aan de andere kant van de tafel te betichten van racisme? Die reactie zou ik heel begrijpelijk vinden (want gevoed door terechte kwaadheid en frustratie), maar is hij op dat moment op dat specifieke moment ook terecht?

zaterdag 28 april 2018 om 12:27
Idd, ik was ook aan het googlen. Mss heeft Meds gelijk wat racisme betreft.doornroosje9 schreef: ↑28-04-2018 12:22Ik vind de definitie van racisme nogal verwarrend als ik het google. Is de basis superioriteit tov het andere ras, dan heeft Meds een punt. Maar ik lees ook vaak 'discriminatie op grond van iemands ras' en dat racisme breder is dan dat. Dus ik vind het moeilijk.
Ik ben wel eens uitgescholden door een groepje gekleurde personen omdat ik wit ben. Op mijn eerste werkplek heb ik mij harder moeten bewijzen dan mijn collega's met een kleurtje, omdat ik een van de weinige witte was. Waar valt dit dan onder?
anoniem_313781 wijzigde dit bericht op 28-04-2018 12:28
0.91% gewijzigd

Reactie van FV is wel hysterisch en ze heeft wel degelijk op dit forum verteld over haar kinderen dat de ene dezelfde kleur huid heeft als Markle en de andere witter is.
Dit soort uitspraken blijven juist hangen omdat zeker zij later bepaalde uitspraken ontkend en dan piept dat mensen over haar kinderen beginnen.
Je schrijft op een openbaar forum, mensen die uitspraken onthouden zijn geen stalkers.
Dit soort uitspraken blijven juist hangen omdat zeker zij later bepaalde uitspraken ontkend en dan piept dat mensen over haar kinderen beginnen.
Je schrijft op een openbaar forum, mensen die uitspraken onthouden zijn geen stalkers.

Maar dat ligt dus helemaal aan hoe je het woord 'racisme' interpreteert. Dat probeerde Solo gisteren ook uit te leggen.
Life is short. Eat dessert first.