Napraattopic deel 97

20-03-2018 23:11 3228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrouwjagersma schreef:
28-03-2018 11:27
Ja. Maar dit zijn allemaal mensen die helemaal geen echte tokkies zijn, vervolgens allerhand stupide/randdebiel/asociaal gedrag noemen en dan heel hard om zichzelf moeten giechelen, want nu zijn ze net zo dom als échte tokkies, maar dan lekker ironisch.

Ironie is de ziekte van de moderne tijd. En het is alleen maar jezelf omlaag plaatsen voor de grap, terwijl je de echte "tokkies" (lees: mensen uit sociaal-economisch minder bevoordeelde milieus) keihard in een hoekje trapt.

En daar baal ik van.
Ironie bijt zichzelf in de staart. Dat je er van baalt denk ik wel te snappen, maar helpt het je te bedenken dat klasse niets te maken heeft met maatschappelijke positie, en alles met innerlijkheid, persoonlijkheid, etc?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Solomio schreef:
28-03-2018 11:29
Ah, ja, dan snap ik het.

De echte tokkies zijn niet zo stupide/randdebiel/asociaal.
Ik ben opgegroeid in een "tokkiebuurt", maar ik herken al dat asociale gedrag echt niet. Gebrek aan respect voor autoriteit/wet, gigantische feesten, veel eten, dat herken ik. Nou ja.
JollyRider schreef:
28-03-2018 11:34
Ironie bijt zichzelf in de staart. Dat je er van baalt denk ik wel te snappen, maar helpt het je te bedenken dat klasse niets te maken heeft met maatschappelijke positie, en alles met innerlijkheid, persoonlijkheid, etc?
Een beetje maar. Alsnog, ook op dit forum zit er maar heel ondiep onder de oppervlakte een hoop klassenbewustzijn. En dit soort topics zijn een soort gelegitimeerde manier al je vooroordelen over lagere inkomens te ventileren onder een soort gezellig sausje.

Ik weet dat het me teveel raakt. Maar zolang hier nog forummers praten over "kinderen die aan een andere keukentafel zijn opgegroeid" of "mensen die niet begrijpen hoe het bij ons soort mensen werkt" zolang voel ik me weer net (pas op, herkauwde anekdote) de frisse, intelligente studente die de fout maakte op het feestje van de hoogleraar om cola te vragen.
vrouwjagersma schreef:
28-03-2018 11:38
Een beetje maar. Alsnog, ook op dit forum zit er maar heel ondiep onder de oppervlakte een hoop klassenbewustzijn. En dit soort topics zijn een soort gelegitimeerde manier al je vooroordelen over lagere inkomens te ventileren onder een soort gezellig sausje.

Ik weet dat het me teveel raakt. Maar zolang hier nog forummers praten over "kinderen die aan een andere keukentafel zijn opgegroeid" of "mensen die niet begrijpen hoe het bij ons soort mensen werkt" zolang voel ik me weer net (pas op, herkauwde anekdote) de frisse, intelligente studente die de fout maakte op het feestje van de hoogleraar om cola te vragen.
Ken je de anekdote over koningin Wilhelmina die een gast had die niet wist dat je kip er je handen hoort te eten, en dat het kommetje water bij je bord bedoeld is om dan je handen achteraf schoon te maken? Haar gast dronk het kommetje leeg en iedereen met “klasse”keek afkeurend en mompelde wat afkeurend. De gast voelde direct dat hij het volmaakt fout had gedaan, maar wist niet wat dan. Wilhelmina pakte haar kommetje, en dronk het ook leeg.

DAT is klasse. Niet de lul die bij de vraag om cola je laat voelen dat je minderwaardig bent.

Ik heb makkelijk praten hoor, ik kom uit wat tot de hogere klasse wordt gerekend, en ik heb geleerd dat cola niet hoort. Maar ik heb daarmee vooral het zelfvertrouwen geleerd om toch om cola te vragen als ik daar toevallig zin in heb, en mijn reet af te vegen met al die zogenaamd goed opgevoede middenklasse-kindertjes die wel weten wanneer je een cocktailjurkje draagt en wanneer een avondjurk, maar die geen greintje gastvrijheid en menselijke klasse hebben geleerd.

Maar hoewel ik denk dat het wat ongeloofwaardig klinkt, ik voel echt pijn iedere keer dat ik jouw berichten lees. Jouw pijn, veroorzaakt door mensen die zelf juist geen echte klasse hebben, maakt me iedere keer weer boos over zoveel proleterigheid van die zogenaamde “betere” mensen.

Nou ja, ik probeer een beetje een hart onder je riem te steken, aar ik weet niet helemaal wat te schrijven om dat te bereiken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Je bent echt een lieverd de laatste dagen! Dat wil ik toch gezegd hebben. Bedankt daarvoor! En je hebt gelijk, natuurlijk, die mensen zijn stom en ik niet. Ha!

(De laatste dagen zijn mensen ineens allemaal heel lief tegen me. Ik ben bang dat er mij iets ernstigs te wachten staat ofzo. Heel vreemd.)
Wat een lieve post Jolly.
Die post in het scheidingstopic waar de aanstaande ex van nog niets weet, was ook goed.

Je leert het wel :proud:
vrouwjagersma schreef:
28-03-2018 11:35
Ik ben opgegroeid in een "tokkiebuurt", maar ik herken al dat asociale gedrag echt niet. Gebrek aan respect voor autoriteit/wet, gigantische feesten, veel eten, dat herken ik. Nou ja.
Maar Tokkie is synoniem voor asociaal. Tokkie is niet synoniem voor lagere sociale klasse.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrouwjagersma schreef:
28-03-2018 11:38

Afbeelding

Laat die mensen, ze komen er of nog wel achter of blijven voor altijd gezegend met zichzelf.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Blijkbaar kom ik maar weinig aanraking met de 'hogere klasse'. Ik wist dat niet van de cola. Ik weet maar weinig.
Ik ben opgegroeid in de polder en terugkijkend hadden we weinig, maar dat werd gecompenseerd met veel. Ik heb een fijne jeugd gehad. Ik heb nooit veel kunnen vergelijken. Nu woon ik de helft van mijn leven in een andere provincie, in een dorp naast een grote stad. Er zijn veel vooroordelen over de mensen hier (mensen die veel te besteden hebben), maar ook hier gaat het langs me heen. Ik zie wel dat er veel grote huizen zijn, dat wintersport naast een vakantie in de zomer de gewoonste zaak van de wereld is, maar ik ben gezegend met een soort naïviteit misschien. Ik herken de vooroordelen niet die ik hoor van mensen buiten het dorp. Maar misschien ben ik ook niet echt geïntegreerd.
Ik wilde eigenlijk nog meer schrijven, maar jullie 'kennen' me niet eens en ik wil jullie een lang verhaal besparen :)
No one should brave the underworld alone.
Nouschi schreef:
28-03-2018 11:59
Maar Tokkie is synoniem voor asociaal. Tokkie is niet synoniem voor lagere sociale klasse.
Tokkie is wat mij betreft die ene familie die elke keer naar een andere woning moest omdat ze teveel overlast in de buurt bezorgden. Uiteindelijk woonden ze (dacht ik) helemaal alleen ergens in een afbraakbuurt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Nouschi schreef:
28-03-2018 11:59
Dat dacht ik ook, maar zo goed ben ik niet op de hoogte.
Enn schreef:
28-03-2018 12:04
Tokkie is wat mij betreft die ene familie die elke keer naar een andere woning moest omdat ze teveel overlast in de buurt bezorgden. Uiteindelijk woonden ze (dacht ik) helemaal alleen ergens in een afbraakbuurt.

Ja precies. Dus dat 'soort mensen' wordt Tokkie genoemd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja, daar zijn er niet veel van en ook ik ben opgegroeid tussen de door velen veronderstelde aso's. Ik neem nog een cola, boeien. :mrgreen:
Solomio schreef:
28-03-2018 10:21
Voor de allereerste keer in mijn Viva-carrière heb ik een nieuwe nick herkend.
Zo jammer dat ik dat hier niet mag delen. :jump:
Yep, vanaf de eerste dag al duidelijk. En meteen ook weer exact dezelfde discussies. :biggrin:
Ik blijf bij dit soort dingen terug moeten denken aan hoe we toen ik 9 was verhuisden van de ene kant van het dorp (lees: sociale huurwoningen en buren waarbij mijn ouders van te horen kregen 'daar wil je echt niet naast wonen toch? Weten jullie het wel zeker?') naar de andere kant van het dorp (zogenaamd betere buurt, relatief prijzige koopwoningen). De eerste jaren heb ik dus in die ene buurt gewoond, en de buren waren geweldig :love: En als de buurman bij een tuinfeest dronken werd, ach, het was de buurman maar en morgen was het over. Maar toen mijn zusje geboren was werd ook het krat bier uit de schuur gehaald, want dat moest gevierd worden. En toen de ambulance voor haar moest komen, stonden die buren waar de zogenaamd betere mensen niet naast wilden wonen, nieuwsgierige mensen uit de tuin te houden. Na de verhuizing kwamen we in die 'betere' buurt, waar de ene buren ruzie hadden met de andere buren, een hoop geroddel en achterklap, en naar de buitenwereld mooi weer spelen. Als kind had ik aan die kant gelukkig ook leuke vriendjes (die mij helemaal geweldig vonden na de straal verwende koters die voor ons in dat huis gewoond hadden), maar mijn moeder heeft de oude buurt echt nog jaren gemist. Dus doe mij maar de tokkie-buurt, nog steeds. Ennuh ... ik ben 33 en hoor nu pas dat cola blijkbaar niet kan op een feestje O_O
QueenArachnia schreef:
28-03-2018 12:11
Yep, vanaf de eerste dag al duidelijk. En meteen ook weer exact dezelfde discussies. :biggrin:
Hint, hint.
Nouschi schreef:
28-03-2018 12:07
Ja precies. Dus dat 'soort mensen' wordt Tokkie genoemd.
Maar de term 'Tokkie' wordt steeds breder gebruikt volgens mij.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
QueenArachnia schreef:
28-03-2018 12:11
Ben benieuwd. Kom het vanzelf tegen.
yasmijn schreef:
28-03-2018 12:13
Hint, hint.
Linkje?!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Solomio schreef:
28-03-2018 12:13
Maar de term 'Tokkie' wordt steeds breder gebruikt volgens mij.
Toch wel voor vrij asociaal gedrag over het algemeen.
Nouschi schreef:
28-03-2018 12:15
Voor sommigen is een roker op straat al een tokkie. Lijkt me dat dit niet gedrag is waardoor de gemeente iemand van huis naar huis verplaatst.
Ik noem alleen kippen tokkies.
Enn schreef:
28-03-2018 12:19
Voor sommigen is een roker op straat al een tokkie. Lijkt me dat dit niet gedrag is waardoor de gemeente iemand van huis naar huis verplaatst.
Ja dat kan. Ik rookte altijd op straat :proud:
Nouschi schreef:
28-03-2018 12:15

Mwoah, alles is tegenwoordig tokkie, bijvoorbeeld Crocs en een joggingbroek. Heeft niets met gedrag te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven