Napraattopic deel 98
zaterdag 28 april 2018 om 21:50
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 24 mei 2018 om 00:12
Open-deur-vragen? Nou, beantwoord jij ze dan maar als je ze zo simpel vindt, want ik wil ook graag antwoord hebben op de vier vragen die Fash een paar posts hierboven heeft gesteld.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
donderdag 24 mei 2018 om 00:13
.fashionvictim schreef: ↑24-05-2018 00:08Ik wil gewoon weten:
A. Of Viva nieuwe privacyverklaringen heeft en waar ik die dan kan vinden
B. Of Viva me conform de wet de mogelijkheid gaat bieden om al mijn persoonlijke gegevens te wissen
C. Waarom zij van mening zijn dat dat niet hoeft terwijl andere fora of reactieplatformen dat wel zo uitleggen
d. Of Viva een deadline bekend heeft gemaakt, ik heb immers niet zoals bij alle andere bedrijven waar ik een account heb een mailtje of een pop up van ze gehad.
Even de info die ik heb (redelijk bijgelezen):
A. niets gehoord of gezien over (nieuwe) privacyverklaring: wellicht vindt Viva de reeds bestaande voorwaarden afdoende...?
B. zoals in het AVG-topic staat blijft het eigenlijk hetzelfde behalve: nick blijft bestaan, loepen gaat er uit; verder is er geen info gegeven.
C. nee, daar zijn ze verder niet op in gegaan, alleen dat het zo is dat nicks niet gewijzigd hoeven te worden
D. deadline voor het kunnen 'anonimiseren' op de oude manier is 24 mei 00:00 uur. (dat is morgenavond...?)
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
donderdag 24 mei 2018 om 00:13
Ja. Dat was ik.
En dit waarom je als bedrijf/organisatie mag hopen dat je erbuiten blijft, maar wel met de jurisprudentie door de rechtszaken van anderen eigen handelen dichtgetimmerd krijgt. Er is echt nog teveel ruimte en viva is vanzelf aan de beurt als zaken niet kloppen ondanks dat de jurist dacht dat dit wel zo was. Interpretatie van deze wet is nog ruim.
enn wijzigde dit bericht op 24-05-2018 00:14
3.52% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

donderdag 24 mei 2018 om 00:14
Pfff echt .. alsof het nieuws is dat Sanoma een nogal vreemd beleid heeft m.b.t. de organisatie en inhoud van het forum. Echt ik snap ook wel dat je daar kritische kanttekeningen bij kan zetten, maar dat is ongeveer hetzelfde als aangeven dat Trump sociaal gezien niet de meest subtiele president van Amerika is. Je hebt geen ongelijk of zo.
donderdag 24 mei 2018 om 00:14
Jep en helaas de ijscoupe vanavond óók.

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
donderdag 24 mei 2018 om 00:15
Bok zelf lekker op, ik heb er wat aan dus tsja.
Maar blijf gerust als het je verder niet stoort.
enn wijzigde dit bericht op 24-05-2018 00:16
6.75% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

donderdag 24 mei 2018 om 00:16
En deze vragen zijn ook al gesteld, ook aan de oppermod en daar komt geen antwoord op. Vandaar dat Shifty aangeeft dat ze aan het prutsen zijn, want dit hebben ze waarschijnlijk allemaal niet.fashionvictim schreef: ↑24-05-2018 00:08nou, je begint gelijk te roepen "dat je het niet uitgelegd krijgt en er mee gaat ophouden" terwijl ik niet eens met je in discussie was. Ik wil gewoon weten:
B. Of Viva me conform de wet de mogelijkheid gaat bieden om al mijn persoonlijke gegevens te wissen
C. Waarom zij van mening zijn dat dat niet hoeft terwijl andere fora of reactieplatformen dat wel zo uitleggen
d. Of Viva een deadline bekend heeft gemaakt, ik heb immers niet zoals bij alle andere bedrijven waar ik een account heb een mailtje of een pop up van ze gehad.
Wellicht dat mensen die kennelijk al de hele dag hierover lullen me kunnen vertellen waar ik deze info terug kan vinden want in het modtopic en het AVG topic staat deze info niet, die heb ik als eerste gelezen toen ik vanavond op het forum kwam.
Ik zie je vragen beantwoorden en uitleg geven niet als discussie. ik zie de constatering van het simpele gegeven dat ik blijkbaar niet in staat ben om je dat uit te leggen ook niet als fout / aanval / verdediging en ik zie het aangeven om dan ermee te stoppen alleen maar als ruimte voor jou om op jouw manier de informatie te verzamelen op jouw manier.
Wat ik wel naar vind is dat je meteen begint met termen als aangebrand omdat de antwoorden jou niet aanstaan / niet bij jou passen of wat dan ook, dat er dan meteen over aanvallen gesproken wordt, dat jij het idee hebt dat we aan het discussiëren zijn en ik gewoonweg vragen beantwoord vanuit mijn ervaring als zelfstandig ondernemer en dat het dan blijkbaar meteen als gehakketak wordt ervaren. Is allemaal niet erg hoor, wel jammer.

donderdag 24 mei 2018 om 00:16
Dit is de enige ' deadline' die ergens ih AVG topic is genoemd:fashionvictim schreef: ↑24-05-2018 00:08nou, je begint gelijk te roepen "dat je het niet uitgelegd krijgt en er mee gaat ophouden" terwijl ik niet eens met je in discussie was. Ik wil gewoon weten:
Wellicht dat mensen die kennelijk al de hele dag hierover lullen me kunnen vertellen waar ik deze info terug kan vinden want in het modtopic en het AVG topic staat deze info niet, die heb ik als eerste gelezen toen ik vanavond op het forum kwam.
Je kunt tot 24 mei 00.00 uur je nicks volgens de oude manier laten verwijderen. Geef dit dan wel even aan naar de moderators toe.

donderdag 24 mei 2018 om 00:19
Overigens is FV natuurlijk niet de eerste of enige die kritische vragen hierover stelt. Is dat niet juist waarom de grote anonimisatie-ronde is begonnen vandaag...?
(niet dat iedereen die dat heeft gedaan precies snapt hoe weinig of veel er van je privacy over blijft ná 'anonimiseren').
(niet dat iedereen die dat heeft gedaan precies snapt hoe weinig of veel er van je privacy over blijft ná 'anonimiseren').
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
donderdag 24 mei 2018 om 00:21
donderdag 24 mei 2018 om 00:21
Dankjewel.|Courage| schreef: ↑24-05-2018 00:13.
Even de info die ik heb (redelijk bijgelezen):
A. niets gehoord of gezien over (nieuwe) privacyverklaring: wellicht vindt Viva de reeds bestaande voorwaarden afdoende...?
B. zoals in het AVG-topic staat blijft het eigenlijk hetzelfde behalve: nick blijft bestaan, loepen gaat er uit; verder is er geen info gegeven.
C. nee, daar zijn ze verder niet op in gegaan, alleen dat het zo is dat nicks niet gewijzigd hoeven te worden
D. deadline voor het kunnen 'anonimiseren' op de oude manier is 24 mei 00:00 uur. (dat is morgenavond...?)
Het is dus niet zo dat je al je posts kunt laten verwijderen als je anonimiseert?
En mijn lang gekoesterde (en vaak geuite) wens dat topics waarin een jaar of langer niet meer is gepost komt zeker ook niet uit?
Zou het wel mogelijk zijn nu om je oude mailadres, geboortedatum etc. achter je nick te laten verwijderen zonder op anoniem te gaan? (Ik heb in het verleden weleens met de mods heen en weer gemaild vanaf een ander, anoniemer mailadres en gevraagd of ze dat in de plaats van mijn bij-aanmelding-opgegeven adres aan mijn nick wilden koppelen en dan het oorspronkelijke adres volledig uit hun databases wissen. Maar voor zover ik me herinner heb ik daar nooit echt duidelijk antwoord op gekregen.)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
donderdag 24 mei 2018 om 00:26
Als jij je vlammen eens bij je houdt

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
donderdag 24 mei 2018 om 00:26
.
Posts verwijderen: mods gaven aan dat je op verzoek persoonlijke info uit posts kan laten verwijderen (moet ook wel, zijn en waren ze wettelijk verplicht om te doen).
Je tweede vraag is mij niet duidelijk: er mist een woord, maar antwoord is waarschijnlijk nee.

.
.Zou het wel mogelijk zijn nu om je oude mailadres, geboortedatum etc. achter je nick te laten verwijderen zonder op anoniem te gaan? (Ik heb in het verleden weleens met de mods heen en weer gemaild vanaf een ander, anoniemer mailadres en gevraagd of ze dat in de plaats van mijn bij-aanmelding-opgegeven adres aan mijn nick wilden koppelen en dan het oorspronkelijke adres volledig uit hun databases wissen. Maar voor zover ik me herinner heb ik daar nooit echt duidelijk antwoord op gekregen.)
Geen idee. Daar is niets over gezegd voor zover ik weet. Gezien het huidige beleid... tja, wat denk je? Wettelijk gezien zou het wel moeten volgens mij, want 'recht op vergeten worden'. Maar als Viva blijft volhouden dat een nick sowieso al anoniem is...
donderdag 24 mei 2018 om 00:27
fashionvictim schreef: ↑23-05-2018 23:55Jezus jongens, gaan jullie nu zelfs de privacy wet aangrijpen om met me te gaan zitten hakketakken? Come on.
Ik stel gewoon vragen omdat ik niet begrijp waarom Viva zo anders met de nieuwe wet omgaat dan elk ander bedrijf waar ik me ooit heb aangemeld. Ik heb bijvoorbeeld bij Viva nog geen nieuwe cookiemelding in beeld gehad en al helemaal geen nieuwe gebruikersverklaring, terwijl ik digi-freelancers ken die al het hele jaar letterlijk omkomen in het werk omdat ze al maanden niks anders doen dan nieuwe cookie-meldingen voor de duvel en zijn ouwe moer maken. En zelf zit ik al zeker 2 weken bij ongeveer elke website die ik bezoek vernieuwde cookiemeldingen weg te klikken. Alleen bij Viva dus niet.
Iemand anders wel?
Fash, je staat wel in je recht om alles te laten verwijderen.
Althans alles wat naar jou als persoon kan herleiden.
Als viva dat selectief wil gaan doen, wens ik ze veel succes

Want dat is natuurlijk onbegonnen werk om bij een verzoek van een actieve forummer per post waar de wet op van toepassing is deze te verwijderen.
Kan gewoon op ieder moment.
Kan viva moeilijk willen doen, maar dat kunnen ze straks maar beter niet doen en een verzoek gewoon inwilligen.
Ik ga dat straks ook ,net als jij wil , doen.
Eerst maar ff de storm voorbij laten gaan.

donderdag 24 mei 2018 om 00:29
Dat|Courage| schreef: ↑24-05-2018 00:19
Overigens is FV natuurlijk niet de eerste of enige die kritische vragen hierover stelt. Is dat niet juist waarom de grote anonimisatie-ronde is begonnen vandaag...?
Op de site van RTLNieuws staat dit:
Het gaat om alle gegevens die te herleiden zijn naar een persoon, zoals je naam, leeftijd, gezondheidsgegevens, politieke mening of voorkeur, emailadres, foto, vingerafdruk, IP-adres en geolocatie.
Op de site autoriteitpersoonsgegevens staat bijvoorbeeld dit:
Voor de hand liggende gegevens zijn iemands naam, adres en woonplaats. Maar ook telefoonnummers en postcodes met huisnummers zijn persoonsgegevens. Gevoelige gegevens als iemands ras, godsdienst of gezondheid worden bijzondere persoonsgegevens genoemd. Deze zijn door de wetgever extra beschermd.
In de wet AVG zelf staat dit:
alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;
Ik zie daarin toch al heel wat specifiek genoemde gegevens die via mijn posts op dit forum terug te vinden zijn. Op mijn werk wordt "online identificator" in ieder geval uitgelegd als nickname en/of avatar. En op andere fora waar ik lid van ben kennelijk ook.
Het gaat om alle gegevens die te herleiden zijn naar een persoon, zoals je naam, leeftijd, gezondheidsgegevens, politieke mening of voorkeur, emailadres, foto, vingerafdruk, IP-adres en geolocatie.
Op de site autoriteitpersoonsgegevens staat bijvoorbeeld dit:
Voor de hand liggende gegevens zijn iemands naam, adres en woonplaats. Maar ook telefoonnummers en postcodes met huisnummers zijn persoonsgegevens. Gevoelige gegevens als iemands ras, godsdienst of gezondheid worden bijzondere persoonsgegevens genoemd. Deze zijn door de wetgever extra beschermd.
In de wet AVG zelf staat dit:
alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;
Ik zie daarin toch al heel wat specifiek genoemde gegevens die via mijn posts op dit forum terug te vinden zijn. Op mijn werk wordt "online identificator" in ieder geval uitgelegd als nickname en/of avatar. En op andere fora waar ik lid van ben kennelijk ook.
Am Yisrael Chai!
donderdag 24 mei 2018 om 00:30
We zullen zien! Best leuk om die ontwikkelingen te gaan volgen.
Naast dat die wet enorm veel administratie en andere rompslomp heeft veroorzaakt ben ik echt heel benieuwd naar de gevolgen die het gaat hebben. In mijn (specifieke deel) van werk zijn zaken iig nog vrij onduidelijk.

donderdag 24 mei 2018 om 00:31
Zoals mij uitgelegd zou dit idd een van de mogelijkheden moeten zijn, dat is een van de punten waar platforms als facebook nu mee bezig zijn. Of Viva daaraan gedacht heeft, dat betwijfel ik. Er mogen alleen gegevens achter de deur gekoppeld zijn die nodig zijn voor de genoemde dingen waar je toestemming voor hebt gegeven (dus vooralsnog de huidige huisregels).Dana schreef: ↑24-05-2018 00:21Dankjewel.
Het is dus niet zo dat je al je posts kunt laten verwijderen als je anonimiseert?
En mijn lang gekoesterde (en vaak geuite) wens dat topics waarin een jaar of langer niet meer is gepost komt zeker ook niet uit?
Zou het wel mogelijk zijn nu om je oude mailadres, geboortedatum etc. achter je nick te laten verwijderen zonder op anoniem te gaan? (Ik heb in het verleden weleens met de mods heen en weer gemaild vanaf een ander, anoniemer mailadres en gevraagd of ze dat in de plaats van mijn bij-aanmelding-opgegeven adres aan mijn nick wilden koppelen en dan het oorspronkelijke adres volledig uit hun databases wissen. Maar voor zover ik me herinner heb ik daar nooit echt duidelijk antwoord op gekregen.)
Echter zitten er sowieso veel contradicties in de huidige wet t.a.v. andere wetgeving. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe maximale bewaartermijn beperkt, terwijl bepaalde instanties weer verplicht zijn om een vele langere termijn te handhaven.
Wat Enn aangaf, er zullen snel wat rechtszaken komen. En het betreft niet alleen de organisaties in de EU, maar ook alle organisaties uit andere landen die van doen hebben met klanten / samenwerkingspartners / leveranciers etc.
In de communities waarin ik zit merk je dat deze wetgeving wereldwijd voor verwarring en een soort van paniek zorgt.
En wat eerder gezegd is, het zou idd zo maar kunnen dat je juist met je oude nick de eerste tijd een stuk beter beschermt bent. Al heb ik ook wel mijn vragen hoe de overheden denken dit te gaan controleren en handhaven.
donderdag 24 mei 2018 om 00:33
Haha, daar miste inderdaad iets, sorry! Dat oude, inactieve topics automatisch gewist worden, bedoelde ik.|Courage| schreef: ↑24-05-2018 00:26.
Posts verwijderen: mods gaven aan dat je op verzoek persoonlijke info uit posts kan laten verwijderen (moet ook wel, zijn en waren ze wettelijk verplicht om te doen).
Je tweede vraag is mij niet duidelijk: er mist een woord, maar antwoord is waarschijnlijk nee.Er is niets gezegd over topics van een jaar oud. Wél dat accounts langer dan 2 jaar niet gebruikt gedeactiveerd worden.
.
.
Geen idee. Daar is niets over gezegd voor zover ik weet. Gezien het huidige beleid... tja, wat denk je? Wettelijk gezien zou het wel moeten volgens mij, want 'recht op vergeten worden'. Maar als Viva blijft volhouden dat een nick sowieso al anoniem is...

Wederom bedankt voor je reactie. Dat zijn dan geen vragen die al gesteld zijn, waarschijnlijk. Dank!
donderdag 24 mei 2018 om 00:34
Ik weet ook zeker dat mijn posts meerdere naar mij herleidbare gegevens bevatten, ik ben immers al meermaals in mijn privé-leven lastig gevallen door forummers die ik niet ken die mij hebben gevonden naar aanleiding van dingen die ik op het forum schrijf. Ik ben ook een keer aangesproken in een stadsbus door iemand die me herkende van het forum.
En dan kan je zeggen dat ik zelf beter had moeten weten, maar ik heb gister nog herinneringen zitten ophalen aan de tijd dat ik hier lid werd, namelijk 20 jaar geleden. Toen speelden deze issues allemaal nog niet en kon ik ze volgens mij ook niet voorzien.
En dan kan je zeggen dat ik zelf beter had moeten weten, maar ik heb gister nog herinneringen zitten ophalen aan de tijd dat ik hier lid werd, namelijk 20 jaar geleden. Toen speelden deze issues allemaal nog niet en kon ik ze volgens mij ook niet voorzien.
Am Yisrael Chai!

donderdag 24 mei 2018 om 00:36