Napraattopic deel 98

28-04-2018 21:50 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Als je uitlogt ( en je bent al anoniem) ben je niet meer te loepen.
Anoniem235181652 schreef:
23-05-2018 23:25
Vast wel.

Lady Bird is echt een aanrader trouwens.
:O :O :O :O :O :O :O ??????? Grrrrrrrrr @(
Voornu schreef:
23-05-2018 23:31
Als je uitlogt ( en je bent al anoniem) ben je niet meer te loepen.
Ik kan zelfs nog posten.
valentinamaria schreef:
23-05-2018 23:28
zijn alle dingen die geplaatst worden geen eigendom van het forum?
Nee, de nieuwe wet zorgt er juist voor dat iedereen veel meer zeggenschap over zijn eigen gegevens, ideeën, teksten, foto's, posts, etc krijgt. Een bedrijf moet na 25 mei kunnen aantonen dat je expliciet toestemming hebt gegeven voor specifiek die gegevens die zij van jou hebben. Op mijn werk mogen we bijvoorbeeld niet eens meer onze database van freelancers gebruiken als we niet expliciet kunnen aantonen dat we van ieder van hen schriftelijke toestemming hebben om hun telefoonnummer te bewaren.
En een vriendin van me werkt bij een modellenbureau en zij moeten zo ongeveer hun halve figurantenbestand wissen als ze niet van iedereen die daar in staat voor overmorgen schriftelijk de bevestiging hebben dat ze hun gegevens beschikbaar stellen.

Dus achter die huisregels of gebruikersverklaring kan Viva zich, zover ik weet, echt niet verschuilen.

Mijn mailbox stroomt ook over van mailtjes van elke nieuwsbrief, forum, mailinglist, webshop, etc waar ik een account heb. Viva gedraagt zich weer echt a-typisch.
Am Yisrael Chai!
23-05-2018 23:32
Ik kan zelfs nog posten.
Ja klopt, kon ik ook, stond gewoon ingelogd als anoniem drientwintigmei18tijdstipvananonimiseren.
Voornu schreef:
23-05-2018 23:35
Ja klopt, kon ik ook, stond gewoon ingelogd als anoniem drientwintigmei18tijdstipvananonimiseren.
Ik kon mezelf opnieuw inloggen met mijn Anoniem en wachtwoord.
fashionvictim schreef:
23-05-2018 23:28
Case in point; de 'anonieme' forummer hier boven me herken ik niet door haar geanonimiseerde gebruikersnaam maar door de inhoud en schrijfstijl van haar posts.
Dat zegt toch niets? Jij herkent de vorige nick, en een nick is in basis niet herleidbaar naar je privé.

Koppel je denken even los van je werk. Ik ga er nl. van uit dat je op je werk van doen hebt met klanten. Deze klanten zijn bekend onder hun eigen naam. En daar ligt het verschil. Hier post je niet onder je eigen naam, maar post je in basis al anoniem. Dus wat betreft de uitvoering klopt het wat je zegt voor op je werk, maar dat is niet 1 op 1 te vertalen naar een forum.
GenieInABottle schreef:
23-05-2018 23:29
Daarom zeg ik: laat het los. Sanoma is aan het prutsen. En nee, niet al jouw posts zijn persoonlijke gegevens. Je hebt ooit ingestemd met het gegeven dat wat je schrijft eigendom wordt van Viva / Sanoma. De meeste posts zijn gewoon een weergave van jouw mening en jouw mening wordt wss door heel veel andere mensen ook gedragen en geuit, dus die mening is niet herleidbaar naar jouw privé.
Het gaat alleen om herleidbare gegevens naar jou als persoon, die moeten worden verwijdert, dus de koppeling tussen je nick en je privé.
Volgens mij niet hoor. Viva kan zich hooguit op de uitzondering voor journalistieke of artistieke noodzaak beroepen maar als je in een post bijvoorbeeld al iets zegt over je kinderen valt het al onder persoonlijke gegevens. Zo leggen meerdere bedrijven die de mogelijkheid bieden om te reageren op hun platforms in ieder geval de wet uit.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
23-05-2018 23:34
Nee, de nieuwe wet zorgt er juist voor dat iedereen veel meer zeggenschap over zijn eigen gegevens, ideeën, teksten, foto's, posts, etc krijgt. Een bedrijf moet na 25 mei kunnen aantonen dat je expliciet toestemming hebt gegeven voor specifiek die gegevens die zij van jou hebben. Op mijn werk mogen we bijvoorbeeld niet eens meer onze database van freelancers gebruiken als we niet expliciet kunnen aantonen dat we van ieder van hen schriftelijke toestemming hebben om hun telefoonnummer te bewaren.
En een vriendin van me werkt bij een modellenbureau en zij moeten zo ongeveer hun halve figurantenbestand wissen als ze niet van iedereen die daar in staat voor overmorgen schriftelijk de bevestiging hebben dat ze hun gegevens beschikbaar stellen.

Dus achter die huisregels of gebruikersverklaring kan Viva zich, zover ik weet, echt niet verschuilen.

Mijn mailbox stroomt ook over van mailtjes van elke nieuwsbrief, forum, mailinglist, webshop, etc waar ik een account heb. Viva gedraagt zich weer echt a-typisch.
Grotendeels wel hoor. Nogmaals er is een groot verschil tussen je werk en hier het forum. Zie mijn vorige post.
fashionvictim schreef:
23-05-2018 23:34

Dan sta jij met je huidige nick waarschijnlijk sterker dan de mensen die nu een nieuwe hebben aangemaakt, en die wellicht nu expliciet toestemming hebben gegeven voor zaken die eerder niet werden genoemd? Beetje krom geformuleerd vrees ik. Maar wellicht is het juist de strategie van Sanoma?
(zoveel mogelijk nieuwe aanmeldingen = zoveel mogelijk expliciete toestemmingen?).
Zoals ik het begrepen heb zit nogal wat ruimte voor interpreteren in die wet en ik denk dat er nog flink wat rechtszaken gaan komen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Voornu schreef:
23-05-2018 23:42
Dan sta jij met je huidige nick waarschijnlijk sterker dan de mensen die nu een nieuwe hebben aangemaakt, en die wellicht nu expliciet toestemming hebben gegeven voor zaken die eerder niet werden genoemd? Beetje krom geformuleerd vrees ik. Maar wellicht is het juist de strategie van Sanoma?
(zoveel mogelijk nieuwe aanmeldingen = zoveel mogelijk expliciete toestemmingen?).
Ik denk dat je te hoge verwachtingen hebt van Sanoma.
GenieInABottle schreef:
23-05-2018 23:36
Dat zegt toch niets? Jij herkent de vorige nick, en een nick is in basis niet herleidbaar naar je privé.

Koppel je denken even los van je werk. Ik ga er nl. van uit dat je op je werk van doen hebt met klanten. Deze klanten zijn bekend onder hun eigen naam. En daar ligt het verschil. Hier post je niet onder je eigen naam, maar post je in basis al anoniem. Dus wat betreft de uitvoering klopt het wat je zegt voor op je werk, maar dat is niet 1 op 1 te vertalen naar een forum.
Eerste alinea:

Nicknames zijn specifiek als persoonlijk gegeven opgenomen in de wet.

Tweede alinea:

Ik hoef gelukkig voor mijn werk hier niets van te snappen of te weten. Ik krijg er zijdelings via collega's of kennissen wel veel van mee. En van de vele mails die mijn mailbox laten ontploffen de afgelopen week natuurlijk.
Am Yisrael Chai!
23-05-2018 23:36
Ik kon mezelf opnieuw inloggen met mijn Anoniem en wachtwoord.
Oh echt? Heb ik nog niet geprobeerd!
23-05-2018 23:43
Ik denk dat je te hoge verwachtingen hebt van Sanoma.
Whaha, zat ik net te denken, alsof er een mastermind achter zit.
Voornu schreef:
23-05-2018 23:44
Oh echt? Heb ik nog niet geprobeerd!
Al voor de derde keer gedaan nu.
Ik begrijp wat je zegt en nee het klopt niet. Je ziet blijkbaar het verschil niet tussen een bedrijf / platform wat gebruik maakt van registratie met de eigen naam (linkedin, klantenbestanden, etc) en een platform waar deze gegevens wel achter de deur bekend zijn (en die worden ook gewist) echter de voordeur heeft een andere naam en gezicht. En die naam en dat gezicht zijn jouw alterego en jouw alterego heb je aan viva verkocht toen je hier akkoord ging met de huisregels. En dit alterego heeft geen inschrijving in een basisadministratie, geen huisadres, geen telefoonnummer en geen mailadres. Jij wel, je alterego niet.

Maar goed, ik laat de discussie voor wat het is. Ik krijg het blijkbaar niet uitgelegd op een manier die bij jou aansluit.
Voornu schreef:
23-05-2018 23:42
Ik denk inderdaad dat iedereen die zich nu opnieuw aanmeldt onbewust of ongewild een heleboel aspecten van de bescherming die de nieuwe wet biedt weer opgeeft.

Want ieder bedrijf heeft inmiddels echt wel zijn privacy verklaring en gebruikersverklaring dusdanig aangepast dat als je je nu aanmeldt je automatisch afstand van rechten doet. Een kennis van mij heeft bijvoorbeeld in opdracht van een aantal hele grote instanties en merken onderzoek gedaan naar op welke manier mensen zonder te lezen akkoord gaan met een dergelijke verklaring.
Am Yisrael Chai!
23-05-2018 23:46
Al voor de derde keer gedaan nu.
Iets met rijksdaalder en vallen, al was het eerder een kluis vol goudstaven.
Kom maar snel terug!!!!
Kan/mag je dubbelnicken met een geanonimiseerde nick?
Voornu schreef:
23-05-2018 23:49
Kan/mag je dubbelnicken met een geanonimiseerde nick?
Ja
fashionvictim schreef:
23-05-2018 23:47
Ik denk inderdaad dat iedereen die zich nu opnieuw aanmeldt onbewust of ongewild een heleboel aspecten van de bescherming die de nieuwe wet biedt weer opgeeft.

Want ieder bedrijf heeft inmiddels echt wel zijn privacy verklaring en gebruikersverklaring dusdanig aangepast dat als je je nu aanmeldt je automatisch afstand van rechten doet. Een kennis van mij heeft bijvoorbeeld in opdracht van een aantal hele grote instanties en merken onderzoek gedaan naar op welke manier mensen zonder te lezen akkoord gaan met een dergelijke verklaring.

Maar, op welk deel van 'gezeik om niets' heeft dit betrekking?
anoniem_216133 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 23:51
0.44% gewijzigd
fashionvictim schreef:

Hm handig, kom je ( ik) nu mee :-D
GenieInABottle schreef:
23-05-2018 23:46
Ik begrijp wat je zegt en nee het klopt niet. Je ziet blijkbaar het verschil niet tussen een bedrijf / platform wat gebruik maakt van registratie met de eigen naam (linkedin, klantenbestanden, etc) en een platform waar deze gegevens wel achter de deur bekend zijn (en die worden ook gewist) echter de voordeur heeft een andere naam en gezicht. En die naam en dat gezicht zijn jouw alterego en jouw alterego heb je aan viva verkocht toen je hier akkoord ging met de huisregels. En dit alterego heeft geen inschrijving in een basisadministratie, geen huisadres, geen telefoonnummer en geen mailadres. Jij wel, je alterego niet.

Maar goed, ik laat de discussie voor wat het is. Ik krijg het blijkbaar niet uitgelegd op een manier die bij jou aansluit.
Wat doe je nu aangebrand? ik val je niet aan, ik zeg je alleen hoe andere fora waar ik ook met een nickname lid van ben met de nieuwe wet omgaan en hoe ik via collegae en kennissen die de hele dag niks anders dan digitale toestanden doen de wet heb begrepen. Ik heb bijvoorbeeld van 2 fora waar ik al lang niet meer actief was de mogelijkheid gekregen om zelf mijn account in te zien en vervolgens aan te geven of dat account volledig gedelete moest worden, of dat het gewoon kon blijven bestaan.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:

Ik denk dat je er wel eens naast kon zitten. :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven