National Novel Writing Month (2017)

01-10-2017 13:21 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een maand staat de National Novel Writing Month (NaNoWriMo) weer voor de deur. Mensen over de hele wereld gaan het weer proberen; een novel van minstens 50.000 woorden schrijven in 1 maand tijd. Oktober wordt vaak gebruikt ter voorbereiding op deze gekte, dus bij deze alvast een nieuw topic. :)

Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2017 om 00.00

Eind: 30 november 2017 om 23.59

Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Hier schreven we vorig jaar: overig/national-novel-writing-month-201 ... 1#24472701

Wie doet ook mee?

Heb je nog nooit van NaNoWriMo gehoord en heb je vragen? Stel ze vooral!
Alle reacties Link kopieren
other-smother schreef:
10-10-2017 18:50
Ah ok, ik zal eens opzoeken hoe dat moet.
Hoop dat ik er dit keer vanaf kan blijven :P

Nog andere tips? Hoe doen jullie dat als je toch nog wat ideeën krijgt die je er nog tussen wil proppen of iets wilt veranderen?
Ik ben bang dat ik het later vergeet dus verbeter ik het dan gelijk.
Maak je een aantekening voor na de NaNoWriMo?
Ik stop het er meteen tussen, desnoods in een ander kleurtje. Anders vergeet ik het ook weer. Maar ik tel het dan wel weer mee.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
other-smother schreef:
10-10-2017 18:50
Ah ok, ik zal eens opzoeken hoe dat moet.
Hoop dat ik er dit keer vanaf kan blijven :P

Nog andere tips? Hoe doen jullie dat als je toch nog wat ideeën krijgt die je er nog tussen wil proppen of iets wilt veranderen?
Ik ben bang dat ik het later vergeet dus verbeter ik het dan gelijk.
Maak je een aantekening voor na de NaNoWriMo?
Ik prop het er vaak toch alsnog tussen. En als ik even niets meer weet, vind ik het juist wel lekker om een stuk terug te lezen. Maar goed, mijn laatste gewonnen Nano is in 2014 geweest, dus dat is alweer een tijdje terug. Ik ben goed aan met NaNo beginnen, maar slecht in het daadwerkelijk volhouden, geloof ik. Maar ik heb er écht weer heel veel zin in dit jaar.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
other-smother schreef:
10-10-2017 18:50
Ah ok, ik zal eens opzoeken hoe dat moet.
Hoop dat ik er dit keer vanaf kan blijven :P

Nog andere tips? Hoe doen jullie dat als je toch nog wat ideeën krijgt die je er nog tussen wil proppen of iets wilt veranderen?
Ik ben bang dat ik het later vergeet dus verbeter ik het dan gelijk.
Maak je een aantekening voor na de NaNoWriMo?
Als ik van koers verander en dit ook invloed heeft op wat ik al geschreven heb, dan maak ik rood wat ik moet herschrijven en dan ga ik gewoon door. Een deel van het verhaal wissen doe ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Moraine schreef:
09-10-2017 16:51
Voor spek en bonen? Nah. Als cheerleader :proud: :cheer2:
Vrijblijvend schrijven aan je verhaal terwijl wij wel met een keiharde deadline te maken hebben, bedoel ik. :)
Alle reacties Link kopieren
Liadan schreef:
11-10-2017 19:04
Vrijblijvend schrijven aan je verhaal terwijl wij wel met een keiharde deadline te maken hebben, bedoel ik. :)
Dat gaat jammer genoeg echt niet lukken :( Ik ben nu al wel bezig :proud:
Live with what you cannot change.
Lijkt me leuk om weer mee te doen, ik heb dit al vaker gedaan. Ik ben alleen nog aan het twijfelen, Camp NaNoWriMo waarbij je zelf je woordendoel mag kiezen is toch iets meer geschikt voor mij ivm mijn studie. Ik kan nu nog niet voorspellen hoe druk het wordt namelijk. Dus ik blijf nog even twijfelen (en dit is een verkapte TvP).
Alle reacties Link kopieren
Ah ik denk dat ik dit jaar ook mee ga doen. Wel kijken hoe lang ik het volhoud aangezien ik ook al 40 uur per week als baan schrijf, maar ik vind het wel een leuke uitdaging! Heeft iemand hier ook al een keer iets uitgegeven of dat niet?
@babygroot in dit topic 2 keer meende ik.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn inderdaad mensen die wel eens wat uitgegeven hebben.

Voor mij is dat niet waarom ik schrijf, het is een puur een hobby.
Liadan schreef:
09-10-2017 16:43
Ik schrijf altijd fantasy, maar ik heb nog geen concrete ideeën voor dit jaar. Ik ben al een tijdlang bezig aan hetzelfde verhaal en heb daar ook 3 NaNo's aan besteed, maar ik wil nu even wat anders.

Zit je al wel in een richting te denken qua genre? Heb je al ideeën (al dan niet vaag) voor je verhaal?
Ik zit te denken om dit keer de adventure/fantasy kant op te gaan. Maar vraag me af of ik met dit idee wel een boek van 50.000 woorden kan schrijven. Heb vorig jaar horror geschreven.
Is iemand hier al eens naar zo'n NaNoWriMo bijeenkomst geweest? En was dat de moeite waard?
Alle reacties Link kopieren
other-smother schreef:
12-10-2017 20:13
Is iemand hier al eens naar zo'n NaNoWriMo bijeenkomst geweest? En was dat de moeite waard?
Nee, wel ooit overwogen maar het lijkt me nogal awkard. Ik schrijf liever in m'n uppie.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik wil ook weer meedoen! Whoohoo!!!

...nu nog een verhaalidee :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
other-smother schreef:
12-10-2017 20:13
Is iemand hier al eens naar zo'n NaNoWriMo bijeenkomst geweest? En was dat de moeite waard?
Write-ins, bedoel je? Ja, ik schrijf er heerlijk.

Je moet wel even kijken naar hoe de write-ins in jouw stad van voorkeur zijn. Sommige zijn meer voor de gezelligheid, op andere wordt wel echt geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
12-10-2017 20:33
Nee, wel ooit overwogen maar het lijkt me nogal awkard. Ik schrijf liever in m'n uppie.
Het is vaak even een drempel waar je over heen stapt in het begin. :) Zeker als je een beetje sociaal onhandig, verlegen, etc bent. Maar als je sowieso liever alleen schrijft, lekker doen.
Alle reacties Link kopieren
Captain_Obvious schreef:
12-10-2017 20:58
Ik wil ook weer meedoen! Whoohoo!!!

...nu nog een verhaalidee :mrgreen:
:hello:
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie je ideeën al uitgewerkt/hebben jullie überhaupt al een idee? (doorhalen wat niet van toepassing is) :)

Nog twee weken....

Ik ben vandaag begonnen met een beetje brainstormen, dus ik moet nog kijken wat ik ga doen. Ik heb 1 keer tot aan het moment dat de klok twaalf sloeg echt geen idee gehad van wat ik ging schrijven, dat wil ik nu echt niet. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een idee, ik ben begonnen met het uitwerken. Meestal werk ik alleen het begin uit en dan zie ik wel waar het schip strandt..
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik barst van de ideeën. Net als andere jaren ga ik weer rebelleren en lekker RPG'en en ik heb al het een en ander aan plannen liggen. En in noodgevallen kan ik altijd nog iets toevoegen aan mijn ..tsja...ramp van een verhaal van een aantal jaar geleden. Ik heb hem laatst teruggelezen en het is echt hilarisch slecht :-$ al zijn de laatste paar scenes wel dusdanig dat je erop voort kan, maar van de eerste 40 000 woorden kan denk ik makkelijk 30 000 geschrapt worden
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Ja had een idee. Maar dat is dus weer een ander idee geworden. :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een idee. Ga het dit weekend weer verder uitwerken. Welk genre schrijven jullie?
Alle reacties Link kopieren
other-smother schreef:
12-10-2017 20:13
Is iemand hier al eens naar zo'n NaNoWriMo bijeenkomst geweest? En was dat de moeite waard?
Ja, ik vind ze heel leuk. Ik organiseer er sowieso zelf ook drie, haha, dus ik moet wel :P Ik schrijf er altijd best fijn.

En ik ben maar gewoon vast begonnen aan het verhaal, dus ik weet zeker al waar het over gaat.

Ik heb nog niet uitgegeven, maar volgend jaar wel. :-D
BabyGroot schreef:
16-10-2017 22:25
Ik heb ook een idee. Ga het dit weekend weer verder uitwerken. Welk genre schrijven jullie?
New Adult contemporary.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf in principe alleen fantasy. Doen jullie ook aan worldbuilding? Ik heb haast al meer pagina's worldbuilding dan het verhaal wat erbij hoort :rofl: Hoewel het verhaal in mijn hoofd wel "af" is. Ik hoef het eigenlijk alleen nog maar uit te typen, maar ik vind conversaties zo moeilijk :sick:
Live with what you cannot change.
Ik zou eigenlijk ook wel mee willen doen, maar dat roep ik al sinds 2011 en tot op heden haak ik altijd op 1 november af. Lijd al jaren aan writer's block. Ook nu weer heb ik absoluut geen idee waar over te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Sprookjesbos schreef:
18-10-2017 10:18
Ik zou eigenlijk ook wel mee willen doen, maar dat roep ik al sinds 2011 en tot op heden haak ik altijd op 1 november af. Lijd al jaren aan writer's block. Ook nu weer heb ik absoluut geen idee waar over te schrijven.
Heb je de shuffletechniek al geprobeerd? Heb ik ooit met Nanowrimo gedaan, en dat was een van mijn fijnste, leukste wrimo's. Gewoon een willekeurig liedje op laten zetten door je computer of spotify, de tekst erbij zoeken, en die (of een stukje ervan) als inspiratie gebruiken voor een (kort) verhaal. Als je meerdere verhalen hebt geschreven en je voelt de neiging kun je ze aan elkaar gaan schrijven en voilà, novel is af.

Succes, ik hoop dat het je lukt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven