National Novel Writing Month (2017)

01-10-2017 13:21 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een maand staat de National Novel Writing Month (NaNoWriMo) weer voor de deur. Mensen over de hele wereld gaan het weer proberen; een novel van minstens 50.000 woorden schrijven in 1 maand tijd. Oktober wordt vaak gebruikt ter voorbereiding op deze gekte, dus bij deze alvast een nieuw topic. :)

Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2017 om 00.00

Eind: 30 november 2017 om 23.59

Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Hier schreven we vorig jaar: overig/national-novel-writing-month-201 ... 1#24472701

Wie doet ook mee?

Heb je nog nooit van NaNoWriMo gehoord en heb je vragen? Stel ze vooral!
Maechtje schreef:
18-10-2017 12:20
Heb je de shuffletechniek al geprobeerd? Heb ik ooit met Nanowrimo gedaan, en dat was een van mijn fijnste, leukste wrimo's. Gewoon een willekeurig liedje op laten zetten door je computer of spotify, de tekst erbij zoeken, en die (of een stukje ervan) als inspiratie gebruiken voor een (kort) verhaal. Als je meerdere verhalen hebt geschreven en je voelt de neiging kun je ze aan elkaar gaan schrijven en voilà, novel is af.

Succes, ik hoop dat het je lukt.
Wat een ontzettend leuk idee! Kende ik nog helemaal niet. Dankjewel voor de tip :D Was dit jaar op 1 januari wel heel fanatiek begonnen aan 750 words a day en dat ging de eerste tijd best lekker en was niet complete troep, al zeg ik het zelf, maar dan komt toch weer de faalangst om de hoek kijken. Had voor deze NaNo het plan opgevat om elke dag een ander sprookje te herschrijven (het gaat mij namelijk niet zozeer om het schrijven van één verhaal, maar om het behalen van het aantal woorden zodat ik in ieder geval weer schrijf).
Alle reacties Link kopieren
Sprookjesbos schreef:
18-10-2017 13:16
Wat een ontzettend leuk idee! Kende ik nog helemaal niet. Dankjewel voor de tip :D Was dit jaar op 1 januari wel heel fanatiek begonnen aan 750 words a day en dat ging de eerste tijd best lekker en was niet complete troep, al zeg ik het zelf, maar dan komt toch weer de faalangst om de hoek kijken. Had voor deze NaNo het plan opgevat om elke dag een ander sprookje te herschrijven (het gaat mij namelijk niet zozeer om het schrijven van één verhaal, maar om het behalen van het aantal woorden zodat ik in ieder geval weer schrijf).
Waar zit die faalangst precies in? Ben je bang het woordaantal niet te halen of dat het niet goed genoeg is?
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
femmelotje schreef:
18-10-2017 13:34
Waar zit die faalangst precies in? Ben je bang het woordaantal niet te halen of dat het niet goed genoeg is?
Beide. Als ik het woordaantal niet haal, heb ik het gevoel dat ik heb gefaald, dat het allemaal voor niets was, en als ik iets schrijf wat, in mijn ogen dan, niet goed is, heb ik ook het gevoel dat ik faal. Ik heb heel veel moeite met dingen doen gewoon omdat je ze leuk vindt, wat ontzettend jammer is, want ik heb schrijven altijd leuk gevonden, maar durf me er dus niet goed op toe te leggen, want wat als ik niet goed genoeg ben?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je zo'n last heb van faalangst, Sprookjesbos. :(
Alle reacties Link kopieren
BabyGroot schreef:
16-10-2017 22:25
Ik heb ook een idee. Ga het dit weekend weer verder uitwerken. Welk genre schrijven jullie?
Fantasy. Meestal high fantasy. Ik wil ook nog een keer de dystopische kant op, maar dan wil ik wel van tevoren aan worldbuilding gedaan hebben, anders lijkt het me niet te doen.
Moraine schreef:
18-10-2017 07:32
Doen jullie ook aan worldbuilding?
Dat beantwoordt meteen ook deze vraag. Ja, ik doe aan worldbuilding. Meestal tijdens het schrijven. :P Nog meer bewijs dat ik geen planner maar een pantser ben.
Alle reacties Link kopieren
Oei, Sprookjesbos, dat is wel jammer. Het lijkt me moeilijk om dat los te laten.

Ik droom er ook van om de nieuwste literaire bestseller te produceren natuurlijk (hee, wie niet? Als EL James het kan...) maar ik schrijf voornamelijk omdat ik het leuk vind. Vervelend dat je de druk voelt om er zo'n doel achter te zetten, dat maakt de druk wel hoog.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat ook al weer, Word Building?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
19-10-2017 12:58
Wat is dat ook al weer, Word Building?
Het creëren van een fictieve wereld. Dat hoort voor mij heel erg bij het fantasygenre (en ook bij SF). Er hoort van alles bij: het verzinnen van de landen, de rassen die daar wonen, hun cultuur in kaart brengen, de historie beschrijven, kaarten tekenen, etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
19-10-2017 12:57
Oei, Sprookjesbos, dat is wel jammer. Het lijkt me moeilijk om dat los te laten.

Ik droom er ook van om de nieuwste literaire bestseller te produceren natuurlijk (hee, wie niet? Als EL James het kan...) maar ik schrijf voornamelijk omdat ik het leuk vind. Vervelend dat je de druk voelt om er zo'n doel achter te zetten, dat maakt de druk wel hoog.
Ik doe het echt puur voor de lol en ik word totaal niet gehinderd door twijfels of ik wel goed genoeg kan schrijven, maar ik kan niet uitleggen aan Sprookjesbos hoe ik dat doe. Ik doe het gewoon. :D
Maechtje en Liadan, ik word er soms zelf ook heel moe van. En weet je wat het trieste is? Ik heb in het verleden prijzen gewonnen voor stukken die ik heb geschreven, dus hoe slecht kan ik helemaal zijn? :facepalm: En toch is daar telkens weer die angst en twijfel: ik ben niet goed genoeg en het is zonde van de tijd om iets alleen voor de lol te doen (gelijk even ter rectificatie: dat is echt alleen hoe ik over mezelf denk. Niets van dat alles denk ik over anderen, ik bedoel dus niet dat iemand z'n tijd zit te verdoen als hij of zij iets doet voor het plezier).
Alle reacties Link kopieren
Sprookjesbos schreef:
19-10-2017 14:18
Maechtje en Liadan, ik word er soms zelf ook heel moe van. En weet je wat het trieste is? Ik heb in het verleden prijzen gewonnen voor stukken die ik heb geschreven, dus hoe slecht kan ik helemaal zijn? :facepalm: En toch is daar telkens weer die angst en twijfel: ik ben niet goed genoeg en het is zonde van de tijd om iets alleen voor de lol te doen (gelijk even ter rectificatie: dat is echt alleen hoe ik over mezelf denk. Niets van dat alles denk ik over anderen, ik bedoel dus niet dat iemand z'n tijd zit te verdoen als hij of zij iets doet voor het plezier).
Misschien juist doordat je er prijzen mee hebt gewonnen? Dat je daarom denkt dat de lat ook juist hoger moet liggen?

Schrijven is zo fijn, jammer dat die drempel zo hoog is voor je!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
@sprookjesbos: *knuffel* Wat lijkt me dat lastig! Ik heb ook geen tips voor je, behalve dan 'doe het voor jezelf', maar dat is zo'n dooddoener...

Ik heb de eerste vijf dagen van November vrij, ik hoop dan een beetje voorsprong op te kunnen bouwen, gezien November voor mij altijd zo'n belachelijk drukke maand is...
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook meedoen dit jaar. Mijn eerste keer.
Ik heb er zin in. :)
Het Viva forum is papaja.
Ik ga ook meedoen. Vierde keer nu, maar eerste keer sinds jaren. Ik houd mijn doel bij minimaal 25K, omdat ik het erg druk heb dus 50K wel heel veel is.
Alle reacties Link kopieren
NymphadoraTonks schreef:
30-10-2017 21:14
Ik ga ook meedoen dit jaar. Mijn eerste keer.
Ik heb er zin in. :)
Leuk! Hoe ga je het aanpakken? Heb je een outline op papier of ga je gewoon beginnen? :)
Alle reacties Link kopieren
LilyP schreef:
30-10-2017 21:50
Ik ga ook meedoen. Vierde keer nu, maar eerste keer sinds jaren. Ik houd mijn doel bij minimaal 25K, omdat ik het erg druk heb dus 50K wel heel veel is.
Leuk dat je weer mee doet dit jaar. Heb je het de vorige 3 keren gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Vanavond om twaalf uur mag je beginnen. Ik ga dat ook doen, dat doe ik elk jaar. Wat doen jullie?
Liadan schreef:
31-10-2017 11:51
Leuk dat je weer mee doet dit jaar. Heb je het de vorige 3 keren gehaald?
Ja! Maar dat ging nog makkelijk, toen had ik alle tijd van de wereld. Dit jaar wordt het lastig, het gaat echt een strijd worden. Ik zeg steeds tegen mezelf dat 25K ook prima is ivm mijn studie, maar ik weet toch dat ik niet tevreden ben totdat ik de 50K heb gehaald. Nu even héél erg last minute een verhaallijn bedenken... Daar ga ik altijd de mist in, ik begin er veel te laat mee waardoor ik uiteindelijk een slechte verhaallijn heb maar wél de 50K haal.

Vanavond ga ik helaas niet alvast beginnen, heb morgen om 9 uur college. Succes alvast!
Alle reacties Link kopieren
Liadan schreef:
31-10-2017 11:52
Vanavond om twaalf uur mag je beginnen. Ik ga dat ook doen, dat doe ik elk jaar. Wat doen jullie?
Ik zou met alle liefde vanavond willen beginnen. Maar helaas, mijn wekker gaat morgen om 6 uur weer voor werk, dus dat gaat hem niet worden.
@Sprookjesbos ken je het imposter syndrome? Wellicht heb je daar wel last van. Niets raar, heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Liadan schreef:
31-10-2017 11:50
Leuk! Hoe ga je het aanpakken? Heb je een outline op papier of ga je gewoon beginnen? :)
Ik heb een halve outline op papier
Ik denk dat dat dus ook precies het punt is waarop ik zal vastlopen. ;-)

Vanavond zal me niet gaan lukken denk ik. Misschien dat ik het toch probeer, want dan is dag 1 maar geweest :)

Ben benieuwd wat jij op papier krijgt vannacht!
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Het is begonnen! Succes allemaal! :cheer2: :cheer2: :cheer2:

Ik ben om twaalf uur begonnen en ben gestopt na 750 woorden, want ik ben moe. :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Succes allemaal!

Ik ben zojuist gestopt met 1733 woorden op de teller. Dagdoel dus al gehaald en de dag is nog niet eens een uur bezig. Nu lekker slapen en morgen weer verder :)
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Ooooh guys. Vandaag is NaNo begonnen en ik heb nog geen eens een verhaallijn :/ Ik ga denk ik maar mijn NaNo van vorig jaar herschrijven, die heb ik geheel met de hand gedaan (25K gehaald), maar het was echt een prutverhaal. Misschien gaat ie deze keer beter!

@Liadan en Femmelotje: lekker bezig!!
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan Liadan, femmelotje :cheer:
LilyP succes!


Ik heb 1701 woorden.
Mijn doel is echt om elke dag het woordenaantal te halen.
Vroeger vond ik schrijven heel leuk, maar toen kwam het gevoel dat alles meteen perfect moest zijn. En dat kan natuurlijk helemaal niet.
Ik schrijf nu om het schrijven. Lang leve de imperfectie :D
Het Viva forum is papaja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven