National Novel Writing Month (2018)

01-10-2018 21:05 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een maand staat de National Novel Writing Month (NaNoWriMo) weer voor de deur. Mensen over de hele wereld gaan het weer proberen; een "novel" van minstens 50.000 woorden schrijven in 1 maand tijd. De afgelopen jaren is er steeds een topic met een klein clubje deelnemers geweest waarin we elkaar voorzien van support. Oktober wordt vaak gebruikt ter voorbereiding op deze gekte, dus bij deze alvast een nieuw topic. :)

Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2018 om 00.00

Eind: 30 november 2018 om 23.59

Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Wie doet er ook (weer) mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik volg dit topic even!
Alle reacties Link kopieren
femmelotje schreef:
02-10-2018 22:08
Net als andere jaren ga ik weer aan het RPG'en :) Korte stukjes vanuit één personage, in samenwerking met anderen. Dus geen lopend verhaal, maar steeds stukjes van 500-1000 woorden en dat uiteindelijk in een document zetten :)
Oh ja, klinkt leuk!

Deed jij nou iets met Harry Potter of is dat iemand anders geweest die over NaNo heb gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Liadan schreef:
03-10-2018 16:45
Oh ja, klinkt leuk!

Deed jij nou iets met Harry Potter of is dat iemand anders geweest die over NaNo heb gesproken?
Onder andere Harry Potter ja :)
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Ik ga dit jaar weer een poging wagen. Ik heb nu veel vrije tijd dus ik hoop dat het gaat lukken.

Liadan :hello:
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eigenlijk wel meedoen, maar ik merk dat de drempel nogal hoog is. Ik ben totaal ongedisciplineerd. Ik wil al jaren een boek schrijven en heb een klein beginnetje gemaakt tijdens een cursus die ik heb gedaan, maar na de cursus heb ik geen letter meer geschreven, terwijl ik mezelf het wel steeds voorneem. :|
Alle reacties Link kopieren
Dan is dit toch juist een mooie stok achter de deur? De rest van het jaar is het net zo lastig om de discipline op te brengen, in deze maand heb je het voordeel dat er anderen zijn die met je meedoen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je de eindstreep niet haalt.

Misschien is het programma "Write or Die" iets voor je. Klinkt agressiever dan het is.

https://writeordie.com/

Enige nadeel is dat het vervelend is om de tekst naar Word te kopiëren.

Zenwriter kun je ook proberen, of iets soortgelijks, als je snel afgeleid bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb me aangemeld! Wil ik al jaren, maar elke keer heb ik wel een slechte smoes waarom het dit jaar toch niet zo goed uitkomt :whip:
Dit jaar ga ik ervoor!!
Alle reacties Link kopieren
@Drackie: discipline is ook niet mijn sterkste kant, maar NaNo is de perfecte stok achter de deur.

@Mette: tof dat je ervoor gaat dit jaar! Weet je al wat je gaat schrijven (genre, plot, outline, etc)?
Alle reacties Link kopieren
Nee nog geen concrete ideeën. Wil in oktober wel alvast voorbereiden, dus ik mag een nieuw notitieboekje aanschaffen van mezelf :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik had me ook voorgenomen om oktober te gebruiken voor de voorbereiding. Daar is nog niks van terecht gekomen. :P
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog tips hoe je aan een leuk idee komt om over te schrijven? Het suffe is dat ik normaal altijd 20 verschillende verhaalideeen heb, maar niks lijkt nu leuk genoeg om daadwerkelijk 50.000 woorden over te schrijven. Dus, waar halen jullie inspiratie vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Ach het is nog maar 'net' oktober. Tijd genoeg! :proud:

Heel herkenbaar natuurlijk. Ik heb al wel een idee, maar ik heb nog niets uitgewerkt op papier. Nu moet ik er ook eerlijk bij vertellen, dat ik dat ook nog nooit eerder heb gedaan. Maar dat zal wel één van de verschillen zijn, tussen een lang of kort verhaal.

Inspiratie krijg ik vaak door te dagdromen. Je hoofd leegmaken en afwachten of er iets ontstaat :) .

Soms zie of hoor je iets waar je ook inspiratie van kan krijgen. Zoals het gedeeltelijk opvangen van een gesprek tussen voorbijgangers, of iets wat je vandaag hebt meegemaakt.
Mette07 schreef:
07-10-2018 20:53
Iemand nog tips hoe je aan een leuk idee komt om over te schrijven? Het suffe is dat ik normaal altijd 20 verschillende verhaalideeen heb, maar niks lijkt nu leuk genoeg om daadwerkelijk 50.000 woorden over te schrijven. Dus, waar halen jullie inspiratie vandaan?
Gooi er gewoon drie bij elkaar. Doet Stephen King ook ;-D
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg. Heb zelf ook geen ervaring met schrijven, maar mn dochter vindt dat ik ook mee moet doen.

Misschien een gekke vraag, maar je zou er eigenlijk al een jaar aan kunnen werken? Of hoe wordt dat gecontroleerd?
...
Alle reacties Link kopieren
@Erinlynn: het verschil zit hem ook in de voorkeuren van de schrijver zelf. Je doet wat ze zelf prettig vind. Sommige mensen zijn planners. Anderen niet. Ik behoor eigenlijk tot die laatste groep. Ik ben eigenlijk altijd meer een pantser (NaNo-term voor iemand die het allemaal wel uitvogelt tezijnertijd).

@Mette: inspiratie krijg ik door andere verhalen te lezen, tv te kijken (series/films), op Pinterest plaatjes te zoeken of gewoon in het dagelijks leven. Het kan zomaar gebeuren.

Op de NaNo-forums heb je ook een draadje met Adopt-a-plot, waar anderen ideeën plaatsen. Je kunt daar ook andere dingen "adopteren" zoals een personage.

@Quaintrelle: geen gekke vraag! Niemand controleert of je wel echt pas in november gestart bent, dus je kunt de boel compleet neppen. Aangezien het een uitdaging voor jezelf is en geen wedstrijd, heb je alleen jezelf ermee. De lol is juist om de strijd met jezelf aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
09-10-2018 16:34
Leuk zeg. Heb zelf ook geen ervaring met schrijven, maar mn dochter vindt dat ik ook mee moet doen.
Leuk dat je overweegt mee te doen en tof dat je dochter je aanspoort trouwens!
Ik ga dit jaar ook weer meedoen. Ik ben wel weer een rebel. :-D
Alle reacties Link kopieren
Hey! Leuk dat je er weer bent. Weer blogs?
Heeft er iemand wel eens gewonnen? Ik nog niet, wel 3x meegedaan.
Liadan schreef:
15-10-2018 17:59
Hey! Leuk dat je er weer bent. Weer blogs?
Jep. Wat leuk dat je dat nog weet. Inderdaad weer blogs. :-D
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
15-10-2018 18:07
Heeft er iemand wel eens gewonnen? Ik nog niet, wel 3x meegedaan.
Ja, ik heb al vaak de 50k gehaald. :)
Liadan schreef:
15-10-2018 19:22
Ja, ik heb al vaak de 50k gehaald. :)
Nice, heb je nog een goede tip?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
15-10-2018 18:07
Heeft er iemand wel eens gewonnen? Ik nog niet, wel 3x meegedaan.
Ik doe nu voor de negende keer mee en ik heb 5 keer gewonnen :)
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me aangemeld. Nu moet ik me maar gauw eens druk gaan maken over de voorbereidingen. :O

Het toeval wil dat ik van de week een nieuwe laptop heb besteld en die komt uiterlijk op 29 oktober binnen, dus beter kan niet! Op mijn oude laptop kon ik echt niet meer werken, o.a. de shifttoets is stuk na een ongelukje met een overenthousiaste kat en een glas limonade. :nut:

Ik vind het spannend! Hoe bereiden jullie je voor?
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een leuk project! En mijn partner zal dit ook leuk vinden, vroeger schreven we allebei wel vaker, maar de afgelopen jaren eigenlijk niet meer.. Deze november is helaas totaal niet handig, maar ik volg dit topic alvast voor inspiratie :)
En als we een wedstrijd tegen elkaar gaan dan kan dat natuurlijk in elke periode die je zelf verzint!
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven