Nederlanders: te dom voor de roltrap?

02-12-2008 09:58 273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een klaag topic er tussendoor... waarom blijven Nederlanders altijd stil staan op de roltrap?

In de meeste andere landen is er een (ongeschreven of geschreven) regel: rechts stilstaan, links lopen. Of omgekeerd, zoals in Londen. Hoe dan ook is er altijd de mogelijkheid om wat meer tempo te maken door stilstaande mensen te passeren.

Hier in Nederland werkt het anders. Als er in Utrecht Centraal een trein leegstroomt, is er binnen 10 seconden een opstopping bij de roltrap omdat iedereen zich al stilstaand in slakkengang naar boven laat vervoeren. Zeer frustrerend als je nog 1,5 minuut hebt voor de aansluitende trein.

Maar ook als het niet druk is, is het op OV knooppunten normaal om met z'n tweeen naast elkaar te staan op roltrappen. OK, het is niet het einde van de wereld, maar dit soort oponthoudjes van 15 seconden kunnen net het verschil maken tussen een trein/metro halen of deze net missen.

Tijd voor een nieuw roltrappenbeleid: rechts stilstaan, links lopen! Zijn er stationsbeheerders op dit forum? Gratis tip: ga pictogrammen ophangen bij de roltrappen om dit nieuwe beleid duidelijk te maken!
Herken het sarcasme.
Eens met citroentekkel!

Ik wilde hetzelfde typen, maar te langzaam.
quote:RosieRo schreef op 02 december 2008 @ 10:13:

in elke wereldstad is het inderdaad een normale regel, rechts staan en links lopen. Op schiphol ook, trouwens.

helaas is het weer typisch kleinburgelijk bekrompen hollands om lekker breed als een zoutpilaar op de treden te hangen. Als je een aansluiting moet halen, heeft dat nix te maken met op tijd van huis gaan.

Ik probeer me er niet druk meer om te maken, nederlanders zijn nou eenmaal een zeer lomp volk.

Over waarom ik dan zo nodig met de roltrap moet; in veel gevallen is de trap onhandiger gesitueerd dan de roltrap, ik weet gewoon dat als ik niet regelmatig op zo'n ding ga staan ik op gegeven moment écht niet meer durf (iets over meteen weer in het zadel klimmen) Kun je onzinnig vinden maar ik houd mijn angst liever beheersbaar. Maar ja, koud zweet en dus liever twee handen vast...
quote:Mevrouwdekees schreef op 02 december 2008 @ 10:13:

[...]

En wat let je om dan te vragen of iemand voor je aan de kant wil? Anderhalve minuut is trouwens gewoon geen aansluiting, dan duurt het gewoon nog een half uur tot de volgende trein. En dan heb je zat tijd om op de roltrap te staan, nog wel voor een kopje koffie daarna ook. (snap best dat je dan wel de trein wil halen maar je instelling veranderen scheelt echt meer gal dan dat dat half uurtje opleverd)Het stilstaan op de roltrap is meer een soort kuddegedrag van een hele grote groep mensen. Vandaar mijn opmerking over koeien - dit is zeker geen diskwalificatie van het uiterlijk van de gemiddelde bezoeker van Utrecht Centraal, zelfs niet van de gemiddelde bezoekster van de huishoudbeurs die ook altijd in groepjes reizen om aldaar een dagje te kunnen grazen en op stations met z'n allen stil gaan staan op onhandige plaatsen, maar dat geheel terzijde. Wat ik bedoel is: bij kuddegedrag zijn er niet meer 1 of 2 mensen die je vriendelijk kunt vragen om even een stap opzij te doen. Net zoals het onbegonnnen werk is om beleefd op te merken dat het niet zo handig is om met z'n allen voor de treindeur te gaan staan op het moment dat deze opengaat en de reizigers er eerst uit willen. Maar dat is weer een andere discussie.
Ik begrijp je frustratie hoor. Al is de aansluiting krap, je hoopt toch altijd dat je 'm nog haalt. En als het in andere landen wèl werkt op de roltrap, zou een campagne best kunnen helpen.

Ik heb overigens een andere roltrap frustratie: Mensen die in een warenhuis direct na de roltrap stil gaan staan om te bedenken waar ze heen willen. Die bedenken niet dat de roltrap ondertussen gewoon doorrolt, waardoor iedereen over elkaar heen begint te tuimelen.
wat denk ik de beste optie is, is vanuit groningen te reizen naar houten.

je hebt dan 10 minuten de tijd om over te stappen. en de trein daarna gaat alweer een half uur later dus dan kun je ook nog rustig een broodje kopen en een kopje koffie....
Opzij, opzij, opzij

maak plaats, maak plaats, maak plaats

we hebben ongelofelijke haast

opzij, opzij, opzij

want wij zijn haast te laat

we hebben maar een paar minuten tijd

we moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan

en weer doorgaan

we kunnen nu niet blijven

we kunnen nu niet langer blijven staan
Je hebt helemaal gelijk, Laura! Dat kan superfrustrerend zijn.

In de metro in London staat ook iedereen keurig netjes rechts en kunnen de mensen die haast hebben, of gewoon de roltrap gebruiken waar die voor bedoeld is (namelijk al lopend sneller boven zijn... ). Op Schiphol is dat ook zo frustrerend op die loopbanden, gaat iedereen stilstaan!!! Het heet niet voor niets een loopband en geen stilstaan-band....

Hier een stukje tekst van Wikipedia:

De roltrap is ontworpen om in dezelfde tijd een groter aantal mensen van de ene naar de andere verdieping te brengen. Echter, wanneer de meeste mensen blijven staan, worden er juist minder mensen vervoerd dan met een vaste trap. Daarom wordt bijvoorbeeld in de Londense metro stilstaande passagiers verzocht om rechts gaan staan op de trede waardoor anderen hen links kunnen passeren (Stand on right, walk on left).

Een loopband is hetzelfde als een roltrap, maar dan horizontaal. Men vindt deze vaak op luchthavens. Men kan zich hierop snel verplaatsen, maar vaak is de loopband geblokkeerd door personen die stilstaan, en dan is de loopband juist trager.
quote:Laura80 schreef op 02 december 2008 @ 10:18:

Het stilstaan op de roltrap is meer een soort kuddegedrag van een hele grote groep mensen.Is het dan niet asociaal van jou dat jij je niet wilt aanpassen?
quote:Java schreef op 02 december 2008 @ 10:18:

Ik begrijp je frustratie hoor. Al is de aansluiting krap, je hoopt toch altijd dat je 'm nog haalt. En als het in andere landen wèl werkt op de roltrap, zou een campagne best kunnen helpen.

Ik heb overigens een andere roltrap frustratie: Mensen die in een warenhuis direct na de roltrap stil gaan staan om te bedenken waar ze heen willen. Die bedenken niet dat de roltrap ondertussen gewoon doorrolt, waardoor iedereen over elkaar heen begint te tuimelen.Dat zie ik op Utrecht CS ook wel eens gebeuren. Vooral vrouwen die de middelbare leeftijd gepasseerd zijn en niet heel vaak met de trein gaan, behalve voor de margrietbeurs, de huishoudbeurs of de mineralenbeurs, hebben daar een handje van. Vaak zie je ze op de roltrap al een beetje verdwaasd om zich heen kijken, ondertussen met Limburgs/Brabants accent zich afvragend waar ze nu naar toe moeten. Eenmaal in de stationshal aangekomen weten ze dat nog steeds niet precies en houdt het groepje halt vlak na het verlaten van de roltrap.
Dit soort gemiep zou niet bestaan als Nederlanders zich beschaafd gedroegen.

En ja, ik vind het inderdaad onzinnig om de boel te blokkeren omdat je roltrapangst hebt.

Met twee handen aan één kant kun je je ook heel stevig vasthouden, misschien nog wel steviger.

Ik zie je al hangen, mocht je onverhoopt vallen, met je armen wijd . Kost toch wat meer moeite.
quote:danivo schreef op 02 december 2008 @ 10:20:

wat denk ik de beste optie is, is vanuit groningen te reizen naar houten.

je hebt dan 10 minuten de tijd om over te stappen. en de trein daarna gaat alweer een half uur later dus dan kun je ook nog rustig een broodje kopen en een kopje koffie....Ik kan ook nog een jaartje wachten totdat de extra rijstroken op de A2 zijn opgeleverd. Dan is de auto misschien wel weer sneller dan de trein.
quote:_Fiefje_ schreef op 02 december 2008 @ 10:27:

En ja, ik vind het inderdaad onzinnig om de boel te blokkeren omdat je roltrapangst hebt.

Met twee handen aan één kant kun je je ook heel stevig vasthouden, misschien nog wel steviger.

Ik zie je al hangen, mocht je onverhoopt vallen, met je armen wijd . Kost toch wat meer moeite.
quote:_Fiefje_ schreef op 02 december 2008 @ 10:27:

Nee die Laura gedraagt zich beschaafd (check posting voor jou). De intelligentie en beschaafdheid straalt er vanaf.
jezus waar maakt iemand zich al niet druk om. Er is een reden waarom er een trap zit aan de perrons. Als je echt haast hebt neem je die (want daar is het nooit druk)

Verder vind ik TO en ook fiefje zelf een beetje een lomp met de opmerkingen over de mensen die schijnbaar altijd op de roltrap stilstaan.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Wat reageren jullie bitchie. Ik ben het helemaal met je eens Laura; het is uitermate frustrerend om net de trein voor je neus te zien wegrijden, omdat niemand voor je aan de kant wil op de roltrap.

En natuurlijk, wat is nou een half uur, we zijn allemaal al veel te gehaast, stress is ongezond en oh oh oh wat ben je toch een vervelend mens als je anderen aanspreekt op storend gedrag; allemaal helemaal mee eens. Maar als je elke dag met de trein moet, bijna elke dag vertraging hebt en in de winter niet eens daglicht ziet, is het ontzettend frustrerend dat de schaarse kans om eens wèl volgens het spoorboekje te reizen je door de neus geboord wordt door iets onnozels als waar mensen gaan staan. Een stap naar rechts, en mijn avond is een half uur langer. Daar zou ik blij van worden. En het is een kleine moeite toch?
quote:RosieRo schreef op 02 december 2008 @ 10:15:

[...]

i rest my case... :puke:

deze mentaliteit dus.. zucht.. stel je voor dat er mensen zijn die misschien haast hebben, en stel je voor dat je de minimale moeite zou doen om een beetje rechts te staan...Koms eens van die kast af en lees de onder toon even Rosie.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:Star schreef op 02 december 2008 @ 10:16:

Herken het sarcasme.Dat is voor sommige mensen verdomd lastig Star. ( of ze waren te gehaast met lezen, dat zou ook zomaar kunnen natuurlijk )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Wel grappig overigens, op de snelweg is het wel (te) goed ingepeperd om vooral rechts te blijven rijden, koste wat kost, terwijl de rest van de wereld logisch nadenkt op de weg. Maar o wee als je hetzelfde principe toe wilt passen op een roltrap! Vreemd volk die Nederlanders.
quote:itsme26 schreef op 02 december 2008 @ 10:34:

jezus waar maakt iemand zich al niet druk om. Er is een reden waarom er een trap zit aan de perrons. Als je echt haast hebt neem je die (want daar is het nooit druk)Jouw redenatie klopt niet. Roltrappen zijn er juist om het sneller te laten gaan.
quote:Parnell schreef op 02 december 2008 @ 10:34:

Wat reageren jullie bitchie. Ik ben het helemaal met je eens Laura; het is uitermate frustrerend om net de trein voor je neus te zien wegrijden, omdat niemand voor je aan de kant wil op de roltrap.

Inderdaad; n.a.v. dit topic moet ik helaas mijn mening bijstellen. Het is niet omdat ze het niet in de gaten hebben dat Nederlanders de roltrappen versperren: ze doen het blijkbaar met opzet. Liever dat die ander zijn/haar aansluiting mist dan dat we een simpel stapje opzij doen. Gewoon het vertikken om een beetje rekening te houden met een ander.

Hetzelfde gedrag zie je als een trein stopt: logisch en fatsoenlijk zou zijn om even te wachten tot de mensen zijn uitgestapt en dan zelf in te stappen. Zo niet de lompe Nederlander: die wurmt zich alvast naar binnen waardoor het een irritante puinhoop wordt.

We zijn inderdaad een lomp volk.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Parnell schreef op 02 december 2008 @ 10:34:

Wat reageren jullie bitchie.Ik pas me aan aan het topic.
Het overal maar raak staan van Nederlanders op de roltrap is een IRRITANTE EIGENSCHAP, en wie daar anders over denkt moet zijn MUIL HOUDEN.

Was getekend, Frits van Egters. Zoals altijd geheel de uwe en niet behept met het Nederlandse lompheidsgen.
quote:borodini schreef op 02 december 2008 @ 10:36:

[...]

Dat is voor sommige mensen verdomd lastig Star. ( of ze waren te gehaast met lezen, dat zou ook zomaar kunnen natuurlijk )oww, sorrie.. heb je sarcasme gemist, vrees ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven