Oma willen worden of niet?

20-06-2019 14:27 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier topics over het wel of niet willen hebben van kinderen.
Maar er is nog iets anders dat veelal vrouwen bezighoudt.
Mijn vrouwelijke oud collega's en vriendinnen begonnen rond hun 50 jaar al uit te kijken naar het moment dat ze kleinkinderen zouden hebben.
Ik heb dat verlangen nooit gehad en toen één van mijn kinderen aankondigde dat er een kind zat aan te komen deed me dat totaal niets.
Ook niet bij het tweede kind, twee jaar later.
Nu zijn de kleinkinderen respectievelijk 6 en 8 en ik heb niet bepaald het alles overheersende 'oma 'gevoel.
Mijn omgeving begrijpt mijn onverschilligheid niet en ik vind hen dan weer 'voorgeprogrammeerd om de platgelopen paden te betreden'.
Het is net alsof je op een zekere leeftijd bepaalde verlangens MOET hebben.
het is net alsof je wereld zou stoppen bij het niet hebben van kleinkinderen of bij een slecht of miniem contact met hen.
Zijn er hier vrouwen die mijn standpunt begrijpen of ben ik echt een witte raaf?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
20-06-2019 15:15
Ik ben zo benieuwd of je überhaupt van kinderen houdt en van je eigen kinderen, had je wel moedergevoelens?
ja en ja. Andere kinderen vond ik maar niks. Ik leef liever tussen mensen van 16 tot 100 jaar oud
Alle reacties Link kopieren
artesia schreef:
20-06-2019 17:36
ja en ja. Andere kinderen vond ik maar niks. Ik leef liever tussen mensen van 16 tot 100 jaar oud
Maar je vind je kleinkinderen niks en hebt ook niet graag contact met ze? Met die houding zou ik trouwens echt geen kinderen op de wereld hebben durven zetten.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
20-06-2019 17:43
Maar je vind je kleinkinderen niks en hebt ook niet graag contact met ze? Met die houding zou ik trouwens echt geen kinderen op de wereld hebben durven zetten.
O maar dat deed ik wel en ik heb er alles aan gedaan om mijn kinderen aandacht en liefde te geven en hun dromen uit te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
Voorgeprogrammeerd enzo vind ik belachelijk overdreven. Dat het je weinig doet kan ik best begrijpen, maar dat jij dan niet kan begrijpen dat anderen erk graag uitzien naar kleinkinderen vind ik natuurlijk een beetje een beperkte visie.

Voor ik een eigen kind had riep ik altijd dat ik best oma zou willen worden. Dat leek me oprecht heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder heeft niet zoveel met kleine kinderen. Dat merk je aan alles. Ze vindt het moeilijk om zich in te leven in de kleintjes en activiteiten die kleine kinderen leuk vinden heeft ze weinig mee. Ze vindt het ook vlug te druk en haar tolerantie betreffende kindergedrag is heel laag,

Toch vind ze het heel fijn dat ze kleinkinderen heeft (in theorie althans). En ze is verder een enorm geweldige oma voor oudere kinderen. Ze neemt ze mee naar musea en het theater en uit eten. Ze bespreekt de wereldproblematiek met ze. Ze is enorm geïnteresseerd in hun toekomst en studieplannen. Als je eenmaal op een volwassen manier van culturele activiteiten en gesprekken kan genieten is ze een enorm fijn iemand om mee te praten. Veel humor, zeer scherp , intelligent.

Ze is geen knuffel en koekjes bakken oma maar dat hoeft ook helemaal niet. De rol die ze in het leven van haar kleinkinderen heeft is anders maar niet minder.


In elk geval hoef je de oma rol niet op een traditionele manier in te vullen om alsnog een goede band met de kleinkinderen te hebben (al begint dat wat later dan gemiddeld)
Alle reacties Link kopieren
artesia schreef:
20-06-2019 17:45
O maar dat deed ik wel en ik heb er alles aan gedaan om mijn kinderen aandacht en liefde te geven en hun dromen uit te laten komen.
Ja gelukkig wel. Maar wanneer je kinderen niks vindt en je maakt ze wel neem je wel een enorm risico. Maar je kleinkinderen vind je dus niks?
Alle reacties Link kopieren
CatherineTheGreat schreef:
20-06-2019 15:00
Ik heb juist veel begrip voor je. Ik hou van mijn kinderen maar het is uiteindelijk hun leven en het gaat er niet om wat ik wel (of juist niet) wil.

Bovendien vind ik 'oma willen zijn' ergens ook wel een beetje raar, het is namelijk niet een keuze van de grootouder maar de ouders.

Ik ken zelfs mensen die hun eigen kinderen egoïstisch vinden omdat die geen kinderen willen hebben want zo kunnen 'zij geen grootouder worden'. Dat is toch echt de omgekeerde wereld.

Als het je niets doet, doet het je niets en klaar. Het kan en het mag.
Maar als er met zo veel onbegrip op je wordt gereageerd, kun je het misschien gewoon wel beter voor jezelf houden, denk ik.
Waarom is ‘oma willen zijn’ ergens een beetje raar? Het is niet zo dat als je oma wil zijn je meteen je kinderen dwingt om kleinkinderen te maken, toch? Dat onderscheid moet je wel blijven zien.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-06-2019 14:37
Nu ben ik waarschijnlijk geen goed voorbeeld omdat ik zelf geen kinderen wil, maar het is juist zo leuk als je zelf volwassen bent dan als gelijkwaardige volwassenen met je ouders dingen te kunnen ondernemen. Zo'n kleinkind zou dan echt roet in 't eten gooien lijkt me.
Niet alleen daarom, hoor.
Ik denk dat je autisme er in jouw geval voor een heel groot deel mee te maken heeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
20-06-2019 14:42
Ondanks dat ik je niet ken, houd ik nu al van jou.
Ik houd van heerlijk nuchtere mensen
Wat een tegenstelling....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
artesia schreef:
20-06-2019 17:17
;-) U bent ook een rationeel type vermoed ik :-D . We zijn zeldzaam want de emotie regeert.
Waarom dan de behoefte aan dit topic?
Rationeler dan mijzelf zul je ze niet snel vinden, maar ik zie niet in wat dat te maken heeft met wel of geen kleinkinderen willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders reageerden heel kil op mijn zwangerschap. Pa ging daar natuurlijk in mee.
Mijn moedet wilde ook geen 'oma' genoemd worden.
Kwamen ook echt niet meteen kijken.
Pas na een paar dagen.
YellowLemon schreef:
20-06-2019 17:58
Waarom dan de behoefte aan dit topic?
Om te etaleren hoe zeldzaam ze wel niet is.

In ieder geval: ik zit er niet op te wachten om oma te worden, omdat ik eerst en vooral vind dat mijn kinderen helemaal zelf moeten weten of ze zich voort wensen te planten of niet. Wat niet wil zeggen dat ik er niks aan zou vinden, aan kleinkinderen, integendeel. Dan maar een platgetreden doos.
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
20-06-2019 18:25
Mijn ouders reageerden heel kil op mijn zwangerschap. Pa ging daar natuurlijk in mee.
Mijn moedet wilde ook geen 'oma' genoemd worden.
Kwamen ook echt niet meteen kijken.
Pas na een paar dagen.
Ah wat pijnlijk. Niet leuk. :-(
Alle reacties Link kopieren
Ik hang de vlag uit als ik oma word. Lijkt me geweldig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-06-2019 18:43
Ik hang de vlag uit als ik oma word. Lijkt me geweldig.
Nou het lijkt mij ook erg leuk om ooit eens oma te worden.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me best leuk om oma te worden en ik zal zeker gek zijn op eventuele kleinkinderen.
Maar ik verwacht niets, kijk er niet zozeer naa4 uit, ga niet structureel oppassen of mijn eigen leven erop aanpassen. Dat is dan de taak van mijn kind en diens partner. En als ik nooit oma wordt ook goed, dat moeten mijn kinderen beslissen.

Maar to schotelt twee uitersten voor, denk dat een hoop grootouders er veel genuanceerder instaan.
Alle reacties Link kopieren
Tja. Alles leuk en aardig maar ik zou best gekwetst zijn als mijn moeder zo’n post over mijn zoon zou schrijven. Ze hoeft echt geen koekjesbakoma te zijn maar ‘deed me totaal niets..’?

Ik vind het een beetje kil geloof ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Oh lijkt me fantastisch oma te worden!

Maar dan wel echt oma, met logeerpartijtjes en opblijven, naar de speelgoedwinkel, leuke dingen doen, lekker verwennen. Zónder de druk, plicht en zorg die je voor je eigen kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
ten eerste is het niet aan mij..

Als mijn kinderen zelf kinderen willen en kunnen krijgen, helemaal leuk.

Ik zou het zelf leuk vinden om oma te worden t.z.t., nu is mijn oudste pas 21 dus ik hoop dat ze nog wel even wacht.. Eerst maar genieten van het samen zijn, leuke dingen doen, werk, master.. whatever.. Het is aan hen, niet aan mij en ik zal zeker daar niet over hebben in de zin van " wordt het niet eens tijd voor..."..
Het is toch een beetje leeg wanneer je je gevoel van individualisme moet ophangen aan desinteresse in een familielid alleen omdat het een bepaalde leeftijd nog niet bereikt heeft.

Maar goed, de vaste forummers weten het, ik ben een emotioneel wezen. De hele dag janken en nooit logisch nadenken.
Zenzeo schreef:
20-06-2019 18:25
Mijn ouders reageerden heel kil op mijn zwangerschap. Pa ging daar natuurlijk in mee.
Mijn moedet wilde ook geen 'oma' genoemd worden.
Kwamen ook echt niet meteen kijken.
Pas na een paar dagen.
Wat lijkt me dat naar..
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
20-06-2019 18:25
Mijn ouders reageerden heel kil op mijn zwangerschap. Pa ging daar natuurlijk in mee.
Mijn moedet wilde ook geen 'oma' genoemd worden.
Kwamen ook echt niet meteen kijken.
Pas na een paar dagen.
Wat naar lijkt me dat voor jou. Is dat nu nog zo kil of wel bijgetrokken?
Alle reacties Link kopieren
_Monti_ schreef:
20-06-2019 20:37
Wat naar lijkt me dat voor jou. Is dat nu nog zo kil of wel bijgetrokken?
Niet echt. En nu zijn ze overleden.
Alle reacties Link kopieren
Die ijdelheid van geen oma genoemd willen worden vind ik ook zo debiel. O_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven