Oneens met schoonzus

17-03-2016 12:21 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort vieren mijn schoonouders hun huwelijksjubileum. De kinderen en schoonkinderen geven dan een mooi kado. Inmiddels is er al een lang weekend stedentrip ingekocht en een magnetron (de oude is stuk).

Klaar dachten we.

Maar nu wil schoonzus haar ouders ook nog een schilderij kado geven. En die wordt dan door een vriendin van haar gemaakt.

Maar ik en mijn man vooral, denken dat mijn schoonouders dat niet mooi gaan vinden. Schoonouders zijn ruim in de 70 en het gaat om abstracte, vrij grove kunst. Met over het algemeen erg felle kleuren (hoewel je dat wellicht mag sturen als opdrachtgever?)

Leuk in een modern huis, maar mijn schoonouders hebben nog een bruin-beige interieur (is dat alweer hip?) Bovendien is bijna elke cm2 bedekt met lijstjes, prullen, spreuken enz. Zo'n doek is al gauw een vierkante meter. Dus het past nooit.

Op zich niet zo'n punt allemaal, alleen dat doekje moet vanaf 500 euro gaan kosten. Of we even minimaal 250 euro willen overboeken want dan kan die vriendin aan de slag.

En mijn schoonouders gaan ook nooit zeggen als ze er niet blij mee zijn hun kennende.

En blijkbaar heeft schoonzus dit al helemaal geregeld en werden wij hier pas gisteren bij betrokken op het moment dat er betaald moet worden.

Dat is toch wel raar...

Wat zouden jullie doen?
quote:Gelukspopje schreef op 17 maart 2016 @ 13:00:

Ik denk trouwens als het kunstwerk echt iets zou zijn waarvan ik denk dat mijn schoonouders er wel blij mee zouden zijn ik er eerlijk gezegd best dat bedrag voor over zou hebben. Dan was het wel beter geweest als er overleg was geweest.

Veel geld aan iets uitgeven waar je iemand dan heel blij mee maakt heb ik niet zo'n moeite mee (vandaar mijn lege bankrekening ;))

Daar denk ik dus anders over.

Mijn schoonzus is wel van mening dat het kado tot nu toe te klein/ weinig / goedkoop is. Dat wist ik al eerder. Daar was al discussie over, maar ik weet eigenlijk even niet wat daar als laatst over is gezegd.

In dat geval heel duidelijk zijn dat de stedentrip en magnetron genoeg zijn voor jullie. Geen gekke fratsen erbij over schilderij/koekjes van eigen deeg etc.

Alleen maar: Wij vinden de cadeaus die er nu zijn genoeg en wij doen niet mee met andere cadeaus die jij nog wilt geven. Als jij graag meer wil geven staat het je vrij, maar wij betalen niets meer bovenop de stedentrip en magnetron.

Als je nu niet dit heel duidelijk, zwart op wit communiceert blijf je voorstellen krijgen van schoonzus.
quote:lechatrose schreef op 17 maart 2016 @ 13:14:

[...]

In dat geval heel duidelijk zijn dat de stedentrip en magnetron genoeg zijn voor jullie. Geen gekke fratsen erbij over schilderij/koekjes van eigen deeg etc.

Alleen maar: Wij vinden de cadeaus die er nu zijn genoeg en wij doen niet mee met andere cadeaus die jij nog wilt geven. Als jij graag meer wil geven staat het je vrij, maar wij betalen niets meer bovenop de stedentrip en magnetron.

Als je nu niet dit heel duidelijk, zwart op wit communiceert blijf je voorstellen krijgen van schoonzus.Dit echt, niet over smaak enz. Gewoon nee we hebben al 2 kado's en dat vinden wij genoeg. Wij betalen niet aan andere dingen mee.

[...]

Als je nu niet dit heel duidelijk, zwart op wit communiceert blijf je voorstellen krijgen van schoonzus.Precies dit.
Eens met bovenstaande: het gaat erom dat er zonder overleg een extra, en heel duur, cadeau wordt geregeld door schoonzus. Dat heeft geen ruk te maken met de vraag of het jouw smaak is. Dus geen wollig gedoe, maar een vriendelijk doch beslist 'neen'.

[...]

Als je nu niet dit heel duidelijk, zwart op wit communiceert blijf je voorstellen krijgen van schoonzus.Dit moet inderdaad afdoende zijn, En als je man het niet durft te zeggen omdat zus best overheersend kan zijn dan deze tekst in een appje of mail zetten. Deze tekst laat geen ruimte open tot onderhandelen en is duidelijk!
If God is watching us, the least we can do is be entertaining
Vergelijkbare situaties meegemaakt, maar na 2x afgeslagen te hebben mee te betalen aan dure cadeaus ook niet meer zo'n verzoek gehad. De cadeau ideeen waren in deze gevallen wel leuk, maar mij te duur (100+ euro voor een verjaardagscadeau). Eerder wel eens meegedaan, maar ik vond het te duur om van zulke cadeaus een gewoonte te maken.

Zou gewoon zeggen dat jullie budget al op is voor dit jubileum of jullie eigen plannen hebben.
Het kan best zo zijn dat je schoonouders het een heel leuk en lief idee vinden, zo'n schilderij.

Dus ik zou niet zeggen dat je het lelijk vindt ofzo. Alleen dus dat je vindt dat het overlegd had moeten worden vooraf en dat je niet mee betaald omdat jullie al 2 kado's hebben.
Grief is just love with nowhere to go
Ik zou dat niet doen; ik zou zelf al grote moeite hebben om een kunstwerk uit te zoeken; laat staan dat je het kado krijgt.

Dat gaat een hoop geforceerde nepblijdschap opleveren en achteraf wordt het achterstevoren achter de bank gezet, of op zolder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind dat alleen kleine kinderen tekeningen en verfcreaties mogen geven. Die zet je dan een paar dagen in een klembord en klaar. Maar volwassenen moeten nooit de wanden van andere volwassenen willen decoreren. Of het nu foto's in lijstjes zijn of goedbedoelde kunstwerken. Dan heb je echt een bord voor je kop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Niet meedoen. Jullie hebben al een mooi kado gekocht. Zo kun je dat ook tegen schoonzus zeggen.
Nou opgelost. Schoonzus gaat het helemaal zelf geven. Ze kan de kunstenaar niet meer afbellen vindt ze...

Stiekem vermoed ik dat ze die vriendin (de kunstenaar dus) wil helpen want die gaat nogal door een ruige tijd heen. Dat betrekt zij er dan ook nog eens bij.

En schoonzus is ook niet heel rijk...

Ooow ik hoop echt dat het niet al te lelijk gaat worden... Heb medelijden met mijn schoonouders. Die gaan dat echt niet na een jaar op zolder zetten, dat durven ze nooit.

Misschien kan de kunstenaar iets maken in bruin met beige. Dan kleurt het in ieder geval bij het interieur.

Maar ik ga me er niet meer mee bemoeien. Klaar dus...
quote:retrostar schreef op 17 maart 2016 @ 19:26:

Ik vind dat alleen kleine kinderen tekeningen en verfcreaties mogen geven. Die zet je dan een paar dagen in een klembord en klaar. Maar volwassenen moeten nooit de wanden van andere volwassenen willen decoreren. Of het nu foto's in lijstjes zijn of goedbedoelde kunstwerken. Dan heb je echt een bord voor je kop.Mee eens. Kunst is zo persoonlijk. Of je moet echt zeker weten dat iemand een bepaald schilderij mooi vindt. Ik zou echt niet blij zijn met een kunstwerk dat iemand anders voor me heeft uitgezocht.
Fijn dat het is opgelost trouwens.
quote:pamelacourson schreef op 18 maart 2016 @ 09:55:

[...]

Mee eens. Kunst is zo persoonlijk. Of je moet echt zeker weten dat iemand een bepaald schilderij mooi vindt. Ik zou echt niet blij zijn met een kunstwerk dat iemand anders voor me heeft uitgezocht.

Hier hetzelfde.

Overigens had diezelfde schoonzus jaren gelden voor ons ook al eens een wanstaltig schilderij meegenomen van vakantie. En nog duur laten inlijsten. En best groot.

Het heeft voor de vorm een paar jaar aan de muur gehangen. Ik heb nu nog spijt dat ik niet direct heb gezegd dat ik het lelijk vind.

man vond het wel aardig... Dus tja.

Overigs ik schilder zelf, dus het krijgen van een schilderij is dan super ongemakkelijk eigenlijk. En toen ik nog jonger (tot mijn 22e gedaan) was wilde ik mensen ook wel eens verblijden met een werk van mij. Meestal een tekening en dan van hun huisdier of zo, dus wel persoonlijk.

Later besefte ik dat dat niet zo'n goed idee was. Ik maak nu meestal alleen nog een grappig tekeningetje op een kaartje bij het kado.
quote:Het-groepje schreef op 17 maart 2016 @ 13:06:

Haha als ik dit binnen mijn familie zou voorstellen zou ik niet eens reactie terugkrijgen. Of een huilen-van-het-lachen smiley.

Die zou je ook kunnen inzetten.Haha ja inderdaad, maar bij ons zal al niemand op zo'n idee komen..
Ik hoop voor je dat het opgelost is en dat dit geen dingetje blijft.

Zeker als dat schilderij er tot in eeuwigheid aan de muur blijft hangen. Dan is het voor sommige mensen te makkelijk om er met regelmaat een pinnige opmerking over te maken.

Gek dat schoonzus zich nu in de schulden gaat steken voor dat schilderij. Tenzij het helemaal geen 500 euro kostte natuurlijk.... Maar misschien is dat te negatief gedacht.
quote:retrostar schreef op 17 maart 2016 @ 19:26:

Ik vind dat alleen kleine kinderen tekeningen en verfcreaties mogen geven. Die zet je dan een paar dagen in een klembord en klaar. Maar volwassenen moeten nooit de wanden van andere volwassenen willen decoreren. Of het nu foto's in lijstjes zijn of goedbedoelde kunstwerken. Dan heb je echt een bord voor je kop.

Dit.

Ik vind dat bijna even erg als die schoonmoeder die verf/behangpapier cadeau doet maar wel zelf wil bepalen wat er aan de muren komt.

Je dringt je eigen grote dingen gewoon niet op in iemand anders' leven, klaar.
quote:Bibi1973 schreef op 18 maart 2016 @ 10:46:

Ik hoop voor je dat het opgelost is en dat dit geen dingetje blijft.

Zeker als dat schilderij er tot in eeuwigheid aan de muur blijft hangen. Dan is het voor sommige mensen te makkelijk om er met regelmaat een pinnige opmerking over te maken.

Gek dat schoonzus zich nu in de schulden gaat steken voor dat schilderij. Tenzij het helemaal geen 500 euro kostte natuurlijk.... Maar misschien is dat te negatief gedacht.

O wauw, die gedachte is nog niet eens bij me opgekomen... Tjee.

Ik ga trouwens niks over het schilderij zeggen. tenzij ik het echt wel mooi vind. Maar gezien het portfolio van die kunstenaar. vrees ik van niet.

Als je niks leuks kan zeggen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven