Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2812 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Eberesche schreef:
21-07-2026 09:42
:HA: :rofl:

mijn onzinnige ergernis: vrouwen in zomerkleding en daar donkergekleurde winterlaarzen onder.
ja ze mogen dragen wat ze willen en ja het is een onzinnige ergernis, en dus ontopic, maar het ziet er niet uit en dat zit toch niet lekker?

van zulke laarzen bedoel ik

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... Dnsx22XQ&s
Dat ziet er inderdaad niet uit 😱 en lijkt me erg oncomfortabel in de zomer. Lekker zweten! 🥵 Uiteraard,iedereen zijn ding! 😉
madamebijoux wijzigde dit bericht op 22-07-2026 19:48
2.20% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Dan zal ik wel raar praten 😂...ik zeg altijd boterham over een snee brood met boter en beleg. Ben niet anders gewend. 🤷‍♀️

Ik weet niet of dit een zinnige of onzinnige ergernis is want ik ben de kluts een beetje kwijt. Mensen die anderen nadoen als ze Nederlands met een buitenlands accent spreken. Wat mij ook wel eens overkomt en het nog grappig vinden ook en het blijven doen hoewel ik zeg dat ik het vervelend vind. Mijn fitnesstrainer kan er wat van (bij meerdere mensen) en een excolega deed het ook heel vaak bij mij. 😬
Dat mensen een oordeel hebben over hoe anderen eruitzien.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Of de uitspraak,vaak in de nostalgie-groepen op face-book: Destijds was de wereld nog in orde oftewel,vroeger was alles beter en dan niet over het onderwerp praten en alles wat nieuw is afkraken en krampachtig bij het oude willen blijven.
Solomio schreef:
22-07-2026 19:49
Dat mensen een oordeel hebben over hoe anderen eruitzien.
Dat heeft iedereen. Maar gelukkig houden sommigen netjes hun mond.
Je maakt mij niet wijs dat jij géén oordeel hebt. Je vindt toch ook een schilderij mooi of niet mooi? Of bepaalde architectuur? Of een inrichting van een huis? Iedereen heeft een ander idee van esthetiek.
MadameBijoux schreef:
22-07-2026 20:09
Of de uitspraak,vaak in de nostalgie-groepen op face-book: Destijds was de wereld nog in orde oftewel,vroeger was alles beter en dan niet over het onderwerp praten en alles wat nieuw is afkraken en krampachtig bij het oude willen blijven.
Ik zou willen dat je bijvoorbeeld met de jaren 90, 2000 of jaren 20 kon puzzelen zodat de positieve dingen uit die tijdperken bij elkaar kwamen.
.
Mephishardstylez schreef:
22-07-2026 21:37
Dat heeft iedereen. Maar gelukkig houden sommigen netjes hun mond.
Je maakt mij niet wijs dat jij géén oordeel hebt. Je vindt toch ook een schilderij mooi of niet mooi? Of bepaalde architectuur? Of een inrichting van een huis? Iedereen heeft een ander idee van esthetiek.
Nee hoor. Zeker niet qua kleding en zeker niet zo neerbuigend.

Ook al zou ik iets zelf niet aantrekken, dan nog kan ik genieten van het feit dat een ander dat wel doet.
Solomio schreef:
22-07-2026 22:37

Ook al zou ik iets zelf niet aantrekken, dan nog kan ik genieten van het feit dat een ander dat wel doet.
Nou ik niet. Sommige dingen doen gewoon pijn aan m'n ogen. En dan erger ik me er aan. Daar was dit topic toch voor?
22-07-2026 22:54
Nou ik niet. Sommige dingen doen gewoon pijn aan m'n ogen. En dan erger ik me er aan. Daar was dit topic toch voor?
Ja, en ik erger me aan deze ergernis.
Ook daar is dit topic voor.
Ik erger me aan mensen die agressief chips eten.
.
Solomio schreef:
22-07-2026 23:21
Ja, en ik erger me aan deze ergernis.
Ook daar is dit topic voor.
Het gaat om onzinnige ergernissen, niet om persoonlijke ergernissen.
Over broodjes VS boterhammen: waar ik (vr)werk doe staan gewoon broodjes op de menukaart en dat zijn dan idd harde of zachte bollen, of pistoletjes. Een enkele keer wil iemand zijn kroket op een boterham en zegt dat dan ook expliciet. Anders krijg je gewoon je kroket op een (bruin of wit) Bolletje (of puntje) dus.

Hoe zeggen jullie, die alles broodjes noemen het dan als je eigenlijk een snee brood wil? Ook in een lunchtent. Is daar nooit verwarring over? Of eten jullie daar alleen echt broodjes en nooit een snee brood. Wat ik me voor kan stellen.

Boterham vind ik idd ook niet heel logisch want heeft feitelijk niks met boter of ham te maken. Maar ik weet niet anders dan dat een snee brood zo wordt genoemd Hier, +- 124 km ten westen van Zelhem.
Een boterham met pindakaas ben ik gewend, en een broodje pindakaas is dus een bolletje pindakaas.
Zal wel zeer streekgebonden zijn.

Niet zo boeiend ook allemaal. :-D kennelijk begrijpen mensen elkaar wel.
Een boterham is een belegde boterham uit een heel of halfje wit/bruin.

Een broodje vind ik een kadetje of een bolletje, zoals bijvoorbeeld een puddingbroodje.
.
Ik heb een onzinnige ergernis over het Bruiloft topic. Ik word helemaal kriebelig van de überblije toon daar.
Alles is leuk! En een goed idee!

Onzinnige ergernis, want het is volstrekt normaal om blij te zijn over je eigen bruiloft.
Het is wat het is.
Hoe noemen jullie een heel brood dan? Zo'n lang ding dat bestaat uit meerdere sneetjes/boterhammen? Ik noem dat een brood, een deel ervan is dus een broodje.

Als ik in een restaurant kroket op brood wil, dan zeg ik dat ik het op een sneetje wil.
Jankerd
El4ra schreef:
22-07-2026 21:43
Ik zou willen dat je bijvoorbeeld met de jaren 90, 2000 of jaren 20 kon puzzelen zodat de positieve dingen uit die tijdperken bij elkaar kwamen.
Een combinatie van zowel oude en nieuwe dingen vind ik zelf altijd het fijnste. Dingen moeten zich uiteraard blijven ontwikkelen. En natuurlijk mag een mens ook weemoedig zijn en dingen missen. Maar dat is iets anders dan continu fel tegen nieuwe dingen zijn.
Solomio schreef:
22-07-2026 22:37

Same here!
22-07-2026 23:27
Het gaat om onzinnige ergernissen, niet om persoonlijke ergernissen.
Ow, waar staat dat?
Djessy schreef:
23-07-2026 07:52
Hoe noemen jullie een heel brood dan? Zo'n lang ding dat bestaat uit meerdere sneetjes/boterhammen? Ik noem dat een brood, een deel ervan is dus een broodje.

Als ik in een restaurant kroket op brood wil, dan zeg ik dat ik het op een sneetje wil.
Nope, een heel brood is een heel bruin of een heel wit brood, een plakje van dat brood is een boterham en het uiterste partje een kapje.
Een broodje is een op zichzelf staand iets en wordt ook wel een bolletje genoemd.
.
En lang ding met meerdere sneetjes brood is bij mij een brood. Een snee is voor mij een snee brood en een broodje dat een uiterlijk heeft van een bolletje of broodje noem ik ook een broodje. Een pistolet is voor mij een pistolet. Ik raak zelf in de war als iemand met een snee een broodje bedoelt of andersom. In een restaurant is het verschillend wat er op de menukaart staat. Soms staat er ´brood´ of ´broodje´. Hangt dus ook ervan af hoe ze het serveren.
Genoeg over brood in al haar varianten!
Het is wat het is.
Solomio schreef:
21-07-2026 19:17
Ik heb er even De Dikke Van Dale voor uit de boekenkast gehaald.

brood'je, o. (-s), 1. klein brood: fijne broodjes; kadetje of snede brood.

Dus.
Deze nog maar een keer dan :proud:
Jankerd
Djessy schreef:
23-07-2026 07:52

Precies zo dus :P Ik zeg dan weer niet sneetjes boterhammen (niemand lijkt me) maar sneetjes brood. Maar bijvb wel "wat wil je op je brood? '"en dan bedoel ik niet dat hele brood. Maar broodje zie ik als een kleine variant van brood, niet een onderdeel.

Lijkt me verwarrend voor niet-Nederlanders als je een boterham pindakaas letterlijk gaat vertalen. :hihi:
Djessy schreef:
23-07-2026 11:01
Deze nog maar een keer dan :proud:
Ok, dan zijn we eruit. ;-D
Boudica schreef:
23-07-2026 10:32
Genoeg over brood in al haar varianten!
Here, here!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn