Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 9 augustus 2026 om 09:45
Dat water drinken is echt van de laatste pakweg 30 jaar. In mijn jeugd zag je echt geen mensen met flesjes water rondlopen en ineens werd het hip. Dat was een blijvertje en tegenwoordig word je doodgegooid met fancy waterflessen. Er zijn zelfs mensen die hun waterfles meenemen als ze 20 baantjes gaan zwemmen. Dat vind ik wel zo ludiek, lig je in een half miljoen liter water, ben je bang voor uitdroging (door je 20 baantjes in een half uur).
zondag 9 augustus 2026 om 09:57
Mensen hebben ook echt geen idee waarom.
Ik las tijdens de hittegolf hier iemand die zei dat ze extra dronk en dat merkte, omdat ze veel vaker moest plassen.
Simpel: dan drink je dus teveel (tenzij je onder normale omstandigheden natuurlijk veel te weinig drinkt).
Dat advies om extra te drinken is omdat je meer vocht verliest via bijv je huid, bij warmte.
Maar geen liters.
De kleur van je urine is daarin een goede graadmeter.
Ik las tijdens de hittegolf hier iemand die zei dat ze extra dronk en dat merkte, omdat ze veel vaker moest plassen.
Simpel: dan drink je dus teveel (tenzij je onder normale omstandigheden natuurlijk veel te weinig drinkt).
Dat advies om extra te drinken is omdat je meer vocht verliest via bijv je huid, bij warmte.
Maar geen liters.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 9 augustus 2026 om 09:59
KamilleT schreef: ↑09-08-2026 09:45Dat water drinken is echt van de laatste pakweg 30 jaar. In mijn jeugd zag je echt geen mensen met flesjes water rondlopen en ineens werd het hip. Dat was een blijvertje en tegenwoordig word je doodgegooid met fancy waterflessen. Er zijn zelfs mensen die hun waterfles meenemen als ze 20 baantjes gaan zwemmen. Dat vind ik wel zo ludiek, lig je in een half miljoen liter water, ben je bang voor uitdroging (door je 20 baantjes in een half uur).
En ja, het is echt iets van de laatste decennia. Ik liep als kind en als twintiger sowieso nooit met waterflesjes rond, en om me heen zag ik dat ook niet. Volgens mij is het ergens in de zero's begonnen, toen viel je mij op dat leerlingen met flesjes water de klas in kwamen.
Misschien komt mijn ergernis voort uit de jaren 80. Toen was ik op een feestje en ik was lekker aan de wijn net als de meeste mensen daar.
Een ouder stel, ik denk dertigers, stelde mij de vraag waarom ik wijn dronk. "Omdat ik dat lekker vind en ik houd van die roes." antwoordde ik goudeerlijk. Toen kreeg ik me toch een enorme verhandeling hoe ongezond het was en dat het triest was dat ik alcohol nodig had om me feestelijk te voelen.
Natuurlijk trok ik me daar niks van aan, maar die bemoeienis ben ik nooit vergeten.
Het stel dronk water.
zondag 9 augustus 2026 om 10:06
Solomio schreef: ↑09-08-2026 09:57Mensen hebben ook echt geen idee waarom.
Maar geen liters.
Precies, zo is het. De laatste tijd wordt er steeds meer gewaarschuwd voor teveel water drinken. Bij langeafstandslopen en bijvoorbeeld ontgroeningen vallen soms doden door een "watervergiftiging". Waarom dat zo genoemd wordt weet ik niet, want er is volgens mij geen sprake van vergiftiging.
AI zegt het volgende:
Watervergiftiging (waterintoxicatie) ontstaat als er in korte tijd te veel water wordt gedronken. De nieren kunnen het vocht niet snel genoeg verwerken. Hierdoor daalt de concentratie zout (natrium) in het bloed. Vocht trekt de cellen in, waardoor de hersenen kunnen opzwellen. Dit is een gevaarlijke en soms dodelijke situatie.
zondag 9 augustus 2026 om 11:48
Smaken verschillen.justagirly schreef: ↑05-08-2026 19:58Ooo dat vind ik juist heeeeeerlijk, het is het enige naast erwtensoep waar ik van door kan blijven eten en meerdere keren opschep.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
zondag 9 augustus 2026 om 11:49
justagirly schreef: ↑05-08-2026 20:12Dat had mijn moeder toen ook inderdaad. Maar ze heeft het uiteindelijk niet overleefd.
zondag 9 augustus 2026 om 11:51
Hij was zeker geen aansteller. En het klopt dat bij dementie vaak het reuk-en smaakvermogen wordt aangetast.
zondag 9 augustus 2026 om 11:55
Sowieso gaan je zintuigen achteruit bij het ouder worden.MadameBijoux schreef: ↑09-08-2026 11:51Hij was zeker geen aansteller. En het klopt dat bij dementie vaak het reuk-en smaakvermogen wordt aangetast.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
zondag 9 augustus 2026 om 11:57
Dat klopt inderdaad. 1,5-2 liter vocht per dag betekent niet dat je alleen maar water mag drinken. Koffie,thee of soep is ook goed. Zelf drink ik gemiddeld 1,5 liter water per dag en soms 2 glazen meer als het erg warm is en ik dorst heb,maar ook omdat ik het lekker vind. Niet omdat het moet.Solomio schreef: ↑08-08-2026 22:15Momenteel weer een regelmatige irritatie: Bij de adviezen voor warm weer wordt altijd gezegd dat je meer water moet drinken.
Of, meer algemeen, dat je 1,5 tot 2 liter water per dag moet drinken.
Dat 'water' mogen ze wel weglaten.
Ik ken serieus mensen die denken dat ze naast hun koffie en thee ook nog eens 1,5-2 liter water moeten drinken.
Nee, je moet in totaal 1,5-2 liter drinken per dag.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 09-08-2026 12:37
1.72% gewijzigd
zondag 9 augustus 2026 om 11:58
Ha,ha,soms neem ik een watertje of een Spa Rood,maar ook geregeld een glas Cola of koffie. Zeker niet altijd water.Lieneke schreef: ↑09-08-2026 07:57O, dat brengt me meteen op een zeer onzinnige ergernis van mezelf. Ik erger mij dood aan waterdrinkers. Niet aan mensen die omdat ze dorst hebben een glas water naar binnen werken, dat doe ik soms ook.
Maar het te pas en te onpas lurken een een fles of bidon irriteert me.
In de sportschool zie ik dat heel vaak (geen druppel zweet, maar na elk setje een paar flinke slokken), en ook gewoon op straat, of op mijn werk.
Wat ik ook niet begrijp is dat mensen consequent "een watertje" nemen op een terras. Als je op een terras zit neem je toch gewoon wat lekkers? Ik zit daar aan de ijsthee of een lekkere koffie met gebak en slagroom. Of met heel warm weer een ijscoupe. Omdat dat niet meer te betalen is zit ik niet vaak meer op een terras.
Maar een watertje...kom op zeg!
Nogmaals: onzinnig he? Iedereen staat vrij om water te drinken, ook al is dat vijf liter per dag. En waarom ik me er groen en geel aan erger weet ik ook niet.
Water drinken vind ik alleen te doen als ik echt dorst heb.
zondag 9 augustus 2026 om 12:23
Ik drink bijna alleen maar water. Al het andere vind ik minder lekker of vies (zoals sinas). Daarom drink ik op het terras ook water. Iedereen kiest toch wat die het lekkerste vindt? Voor mij is dat water.Lieneke schreef: ↑09-08-2026 07:57O, dat brengt me meteen op een zeer onzinnige ergernis van mezelf. Ik erger mij dood aan waterdrinkers. Niet aan mensen die omdat ze dorst hebben een glas water naar binnen werken, dat doe ik soms ook.
Maar het te pas en te onpas lurken een een fles of bidon irriteert me.
In de sportschool zie ik dat heel vaak (geen druppel zweet, maar na elk setje een paar flinke slokken), en ook gewoon op straat, of op mijn werk.
Wat ik ook niet begrijp is dat mensen consequent "een watertje" nemen op een terras. Als je op een terras zit neem je toch gewoon wat lekkers? Ik zit daar aan de ijsthee of een lekkere koffie met gebak en slagroom. Of met heel warm weer een ijscoupe. Omdat dat niet meer te betalen is zit ik niet vaak meer op een terras.
Maar een watertje...kom op zeg!
Nogmaals: onzinnig he? Iedereen staat vrij om water te drinken, ook al is dat vijf liter per dag. En waarom ik me er groen en geel aan erger weet ik ook niet.
Water drinken vind ik alleen te doen als ik echt dorst heb.
zondag 9 augustus 2026 om 12:45
zondag 9 augustus 2026 om 12:50
Ik vind het een zinnige ergernis. Is toch ook gruwelijk irritant! Sowieso mensen die in het openbaar bellen. Waarom zou je dat willen?MadameBijoux schreef: ↑09-08-2026 12:45Ik weet niet of dit hier een zinnige of onzinnige ergernis is,maar als ons onderbuurman op het balkon zit en hardop te bellen met zijn familie. Het is zijn goed recht om met zijn familie te bellen maar soms zou het wat minder hard mogen.
zondag 9 augustus 2026 om 12:52
Ik vind water ook niet lekker, tenzij ik zo'n beetje afbladder van vochttekort. Wat ik wel fijn vind in mijn sportschool is dat Yangawater. Dat vind ik echt lekker, vooral die variant met kokossmaak.
En iemand die de hele tijd hardop met familie zit te bellen (en dan liefst die familie ook nog op de speaker) waar buitenstaanders wel mee moeten luisteren vind ik ook ergerlijk.
En iemand die de hele tijd hardop met familie zit te bellen (en dan liefst die familie ook nog op de speaker) waar buitenstaanders wel mee moeten luisteren vind ik ook ergerlijk.
zondag 9 augustus 2026 om 12:54
Dat maken we uiteraard allemaal regelmatig ook in het ov mee. Ik snap dan ook niet waarom iemand zijn algehele levensverhaal hardop zit te vertellen terwijl iedereen mee zit te luisteren. Hou het gewoon discreet! Dat de buurman belt komt trouwens niet iedere dag voor en we liggen s´nachts ook niet wakker ervan. Maar nu tijdens de zomer staan de balkondeuren wijd open en heeft een gedeelte van het binnenleven zich naar buiten verplaatst. Irritant is het zeker want hij praat erg schreeuwerig en je zou ook naar binnen kunnen gaan om te bellen.
En de buren daarnaast die op het balkon roken en soms trekt er iets van de stink walm naar binnen.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 09-08-2026 12:57
6.19% gewijzigd
zondag 9 augustus 2026 om 12:55
Yangawater,zijn daar niet verschillende soorten van met fruitsmaak?Lieneke schreef: ↑09-08-2026 12:52Ik vind water ook niet lekker, tenzij ik zo'n beetje afbladder van vochttekort. Wat ik wel fijn vind in mijn sportschool is dat Yangawater. Dat vind ik echt lekker, vooral die variant met kokossmaak.
zondag 9 augustus 2026 om 12:57
MadameBijoux schreef: ↑09-08-2026 12:55Yangawater,zijn daar niet verschillende soorten van met fruitsmaak?
Ja, klopt! Ik tap het altijd in de sportschool.
zondag 9 augustus 2026 om 12:58
KamilleT schreef: ↑09-08-2026 09:45Dat water drinken is echt van de laatste pakweg 30 jaar. In mijn jeugd zag je echt geen mensen met flesjes water rondlopen en ineens werd het hip. Dat was een blijvertje en tegenwoordig word je doodgegooid met fancy waterflessen. Er zijn zelfs mensen die hun waterfles meenemen als ze 20 baantjes gaan zwemmen. Dat vind ik wel zo ludiek, lig je in een half miljoen liter water, ben je bang voor uitdroging (door je 20 baantjes in een half uur).
Klopt, vroeger dronk men veel minder water. Zelf drink ik ook de hele dag door water.
Ik drink bijna niks anders. Warme deanken vind ik meestal niet lekker. Water wel. Of water met een beetje limonadesiroop. Als ik te weinig drink krijg ik hoofdpijn en voel ik me mentaal ook minder goed.
zondag 9 augustus 2026 om 12:58
zondag 9 augustus 2026 om 13:07
Hij kan het ook gewoon normaal in zijn eigen huis doen.MadameBijoux schreef: ↑09-08-2026 12:45Ik weet niet of dit hier een zinnige of onzinnige ergernis is,maar als ons onderbuurman op het balkon zit en hardop te bellen met zijn familie. Het is zijn goed recht om met zijn familie te bellen maar soms zou het wat minder hard mogen.
Vrijdagavond zat ik in een restaurant waar ook iemand een telefoongesprek had op standje hard. Gelukkig was er iemand zo dapper om er iets van te zeggen. Vervolgens zegt die dodo Sorry en praat verder
Ik mis de vaste telefoon daarom weleens.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
zondag 9 augustus 2026 om 13:16
Gelijk heb je. Zat eerst te twijfelen.Joppie schreef: ↑09-08-2026 13:07Hij kan het ook gewoon normaal in zijn eigen huis doen.
Vrijdagavond zat ik in een restaurant waar ook iemand een telefoongesprek had op standje hard. Gelukkig was er iemand zo dapper om er iets van te zeggen. Vervolgens zegt die dodo Sorry en praat verder![]()
Ik mis de vaste telefoon daarom weleens.
zondag 9 augustus 2026 om 13:18
Zeker schaamteloos! Maar ja,eigen schuld dikke bult want rijbewijs is terecht afgepakt. Moet hij zich maar aan de verkeersregels houden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in